صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چرایی تامین منابع پایدار از هندوستان
1399/06/28

چرایی تامین منابع پایدار از هندوستان

Reasons You Should Look to India for Sustainable Sourcing

تولید پایدار در هند از رونق زیادی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم تا پنج دلیل بیاوریم که چرا باید برای تامین منابع پایدار به هندوستان چشم داشته باشید.
در طول دهه گذشته، تولید منسوجات و پوشاک پایدار از نظر زیست محیطی در هندوستان دچار رونق شده است. این رونق نه تنها در مورد بافتنی ها، منسوجات نرم و لطیف، و لباس های کژوال که هندوستان در زمینه تولید آنها حرفی برای گفتن دارد، روی داده است؛ بلکه حتی در مورد بافتنی های با کیفیت نیز به وجود آمده است.
سرییانگا راجان (Sreeranga Rajan) از شرکت Dibella India که از سال 2012 برای تولید پارچه های ارگانیک با کیفیت و پارچه های حصیری (بافته شده) زیبا با کارخانه ها همکاری می کند، در این باره می گوید:
«10 سال پیش در اینجا پارچه های ارگانیک یا حصیری (بافته شده) تولید نمی شدند و بهترین پارچه هایی که تولید می شدند، تراکم تار یا پود آنها در واحد طول 50 تایی بود. اما امروزه ما می توانیم به راحتی پارچه های 80 تایی هم تولید کنیم، و به گزینه های زیادی در مورد ترکیب الیاف مختلف و تراکم نخ گوناگون دسترسی داریم؛ بنابراین قادر هستیم تا محصولات زیبایی تولید کنیم، بدون اینکه به زیبایی شناختی، عملکرد و دوام آنها خدشه ای وارد شود. در حال حاضر هیچ محدودیتی در زمینه تولید پنبه ارگانیک یا فایر ترید وجود ندارد».
برندهای بزرگ و نه چندان بزرگ به این موج واکنش مثبتی نشان داده اند. شرکت Dibella India از جمله شرکت هایی است که منابع سازمان های Loomstate، Nudie و Knowledge Cotton Apparel را تامین می کند. برند پاتاگونیا (Patagonia)، تمامی لباس های یوگا و هودی های خود را از محصولات گواهی شده ارگانیک و فایر ترید کارخانه ممتاز Prathibha Syntex که در مادیا پرادش (Madhya Pradesh) مستقر است، به دست می آورد. برند C&A، اولین شلوار جین دارای گواهی C2C را با همکاری کارخانه Arvind Mills تولید کرده است.

چرایی تامین منابع پایدار از هندوستان - نساجی هند, مواد اولیه نساجی, صنعت نساجی

5 دلیل برای تامین منابع پایدار از هندوستان

1- در دسترس بودن مواد اولیه

هند به صورت مستمر یکی از سه تولید کننده برتر پنبه در جهان است و از نظر نخ ریسی نیز رتبه دوم را در جهان دارد.
وقتی نوبت به الیاف پایدار می رسد، باز این هندوستان است که حرف اول را می زند. هند بزرگترین تولید کننده پنبه ارگانیک در جهان است و بر اساس گزارش بازار پنبه ارگانیک (Organic Cotton Market Report) در سال 2018 که توسط بورس نساجی منتشر شده است، رشد تولید پنبه ارگانیک در هندوستان 51% بوده است.
در ضمن با وجود شرکت هایی مانند Reliance، Polygenta و Birla که در زمینه تولید الیاف دست ساز فعالیت می کنند، صنعت نساجی هندوستان به منابع کافی از این الیاف (از جمله الیاف مصنوعی بازیافتی و الیاف ویسکوز پایدارتر) دسترسی دارد. وجود رابطه نزدیک بین تولید، فرآوری و ساخت الیاف، داشتن زنجیره های تامین شفاف را آسان تر می کند.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

2- تسهیلات دارای مجوز (گواهی شده)

هند دارای 1254 کارخانه مورد تأیید از سوی سازمان استاندارد جهانی ارگانیک (GOTS) است. این رقم بیشترین میزان در بین تمام کشورها است (چین فقط 220 مورد تائیدیه دارد)، در ضمن 449 تولید کننده دارای گواهی استاندارد پنبه ارگانیک (OCS) نیز هستند.
علاوه بر این

  • 40 درصد تولید کنندگان یا تجار هندی، گواهی پنبه فایر ترید (Fairtrade cotton) نیز دارند. 
  • 977 واحد در هند دارای گواهینامه SA8000 هستند، (این رقم در چین 606 و در بنگلادش تنها 4 مورد است) و
  • 217 مورد کارخانه مجوز دار تحت گواهی استاندارد بازیافت جهانی (GRS) وجود دارد. 

این موضوع تامین کنندگان هندی را قادر می سازد تا در موقعیت بسیار خوبی برای پاسخگویی به تقاضاهای پایدار برندهای مد جهانی و پاسخ مطمئن به خریدارانی که ذهنیت پایدار دارند، قرار گیرند.

3- تولید انعطاف پذیر

تولید کنندگان هندی پوشاک معمولاً برنامه های خط تولید خودشان را یک یا دو روز قبل از برش کار، تنظیم می کنند. همین موضوع باعث می شود تا آنها انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند، یعنی تغییرات لحظه آخری به راحتی برای آنها ممکن است و لزوماً منجر به اضافه کاری بیش از حد که معمولاً در تغییرات لحظه آخری بسیار متداول است، نمی شود (فکر می کنم همیشه توجه ویژه به اطمینان از زمان انتظار و تغییرات آن بر کارگران، تاثیر مثبتی به همراه نداشته باشد).

4- پایین بودن حداقل مقادیر سفارش

تولید کنندگان هندی پوشاک در مقایسه با تولید کنندگان چینی و بنگلادشی به قبول سفارشات صد تایی نسبت به هزار تایی، تمایل بیشتری دارند.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

5- فرهنگ کارآفرینی و نوآوری

فرهنگ قوی کارآفرینی و نوآوری باعث جهش هند به سمت اقتصاد چرخه ای منسوجات شده است. مقاله اخیر مجله فوربس از آن به عنوان «بستر استارتاپ های چرخه ای» یاد می کند.
برای کشوری که تا همین اواخر، صدها میلیون نفر از جمعیتش زیر خط فقر زندگی می کردند، و بازیافت و استفاده مجدد از همه چیز حتی زباله ها جزئی از زندگی آنها بوده است، این مورد عجیب نیست؛ اما ولع بازار در حال تغییر و رشد است.
پنج سال پیش در شهر ولکیل (Velakovil) در ایالت تامیل نادو (Tamil Nadu) در جنوب هند فقط یک مرکز بازیافت مکانیزه منسوجات برای تبدیل ضایعات منسوجات به نخ وجود داشت. اکنون بیش از 20 مرکز فعال در این زمینه وجود دارد.
شرکت PSP هند، ضایعات حاصل از تولید پارچه و پوشاک ارگانیک را به کارت و کاغذ تبدیل می کند. با توجه به اینکه تولید کاغذهای دست ساز از ضایعات پنبه در هندوستان چیز جدیدی نیست، لذا این بسته بندی از کیفیت مناسبی برای بازارهای تجاری برخوردار هستند (نه بازارهای صنایع دستی) و شرکت هایی مانند Dedicated و Burt’s Bees برای بسته بندی ها و برچسب های خود از آنها استفاده می نمایند.

فراتر از کارگاه ها و کارخانه های نساجی

البته هند در زمینه صنایع دستی سنتی و تولیدات هنری از گلدوزی گرفته تا پولک دوزی و پارچه های دستباف نیز مشهور است. چه برون سپاری بخشی از تولید به سمت فعالان عرصه صنعتگری برود و چه به سمت تولید کل مجموعه ها متمایل گردد، باز هم سازمان هایی مثل بنگاه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد وجود دارند که باعث تسهیل رابطه با صنعتگران ماهر می شوند و خریداران را قادر می سازند تا تاثیرات مثبت اجتماعی داشته باشند.

جمع بندی

  • از تامین کنندگان بپرسید که آیا آنها می توانند کیفیت مورد نظر شما را با استفاده از الیاف پایدار تامین کنند. آیا این امکان برای آنها وجود دارد؟
  •  از گواهینامه ها برای کمک به تامین منابع از طریق تولیدات پایدار استفاده نمایید.
  • در مورد انواع پوشاکی که می توانید از هند تهیه کنید، تجدیدنظر نمایید. اکنون طیف گسترده ای از گزینه ها با حداقل زمان انتظار و انعطاف پذیری زیاد در دسترس شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *