صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی اسباب بازی و عروسک های حیوانی شکم پر
1401/06/11

نحوه شستشوی اسباب بازی و عروسک های حیوانی شکم پر

How to Wash Stuffed Animals

همانطور که می دانید اسباب بازی و عروسک های حیوانی شکم پر به دلیل ساختار خاصشان در معرض جذب انواع آلودگی ها هستند. ممکن است آنها آغشته به خاک شوند، مواد غذایی و نوشیدنی ها روی آنها بریزد، و یا حتی با مداد رنگی و مداد شمعی رنگ شوند.

اما احتمالاً از اینکه آنها را بشویید می ترسید؛ زیرا ممکن است فکر کنید این عروسک ها با شستشو خراب می شوند، آن وقت چگونه جواب کودک خود را بدهید. اما نیازی به نگرانی نیست؛ چون در این مطلب به شما می گوییم که چگونه می توانید این عروسک های دوست داشتنی را بشویید، به گونه ای که هرگز کودکتان حتی متوجه شستن آنها نگردد.

نحوه شستشوی دستی عروسک ها و اسباب بازی حیوانی شکم پر

اولویت ما شستشوی این عروسک ها با دست است. هر چند روش شستشوی دستی ممکن است یک کار قدیمی به نظر برسد؛ اما معمولاً بهترین روش برای شستشوی عروسک های حیوانی شکم پر به حساب می آید.

دستورالعمل مرحله به مرحله کار به قرار زیر است:

  1. انتخاب محل شستشو: از سینک آشپزخانه یا وان حمام و یا حتی یک تشت می توانید استفاده نمایید. فقط باید جایی که انتخاب می کنید آنقدر عمیق باشد که به راحتی بتوانید عروسک را در آب فرو ببرید. در ضمن باید مطمئن شوید که سینک ظرفشویی یا تشت کاملاً تمیز است.
  2. پر کردن سینک یا تشت: سینک، وان یا تشت را با آب ولرم و یک قاشق چای خوری شوینده ملایم پر کنید. در صورت نیاز می توانید شوینده را اضافه نمایید. خوب آنها را با هم مخلوط کنید تا شوینده کاملاً در آب حل شود.
  3. افزودن یک ماده پاک کننده دیگر: در صورت لزوم می توانید یک ماده پاک کننده دیگر را نیز به این محلول اضافه نمایید. این کار زمانی لازم است که عروسک بسیار کثیف باشد؛ در این موارد توصیه می شود از پاک کننده OxiClean، بوراکس یا جوش شیرین هم استفاده کنید.
  4. شستشو: با اعمال یک حرکت پمپاژی، عروسک حیوانی را داخل آب فرو ببرید. مطمئن شوید که تمام قسمت های عروسک توسط محلول شوینده پوشانده شده است. سپس عروسک را بسته به کثیفی آن، به مدت یک ساعت به حال خود رها کنید. البته هر از گاهی در این مدت می توانید عروسک را با محلول شستشو مالش دهید؛ به این صورت آلودگی های آن بهتر از بین می روند.
  5. آبکشی: عروسک را در بیاورید و وان یا تشت را به صورت کامل بشویید تا تمام بقایای مواد شوینده پاک شوند. سپس تشت یا وان را با آب ولرم پر کنید؛ بعداً عروسک را داخل آن گذاشته و چند دقیقه فشار دهید تا تمام بقایای مواد شوینده از آن خارج گردد. آنقدر این کار را ادامه دهید که دیگر کف و مواد شوینده از عروسک خارج نشود. اگر عروسک حیوانی شکم پر از یک ماده محکم و منسجم ساخته شده است؛ می توانید آن را مستقیماً زیر شیر آب بگیرید تا بقایای مواد شوینده جذب شده توسط آن کاملاً از بین رود.
  6. خشک کردن: وان یا تشت را خالی کنید و عروسک را به آرامی به کف یا کناره های آن فشار دهید تا آب آن تا جاییکه ممکن است گرفته شود. سپس عروسک حیوانی را روی یک حوله تمیز سفید گذاشته و به آرامی دور آن رول کنید تا آب اضافی عروسک کاملاً کشیده شود. وقتی احساس کردید عروسک خشک شده است؛ می توانید با استفاده از سشوار، آن را مثل روز اول دوباره کرکی کنید. به کودک خود بگویید می خواهید عروسکش را به آرایشگاه ببرید؛ او حتماً از این حرف شما به وجد می آید.

نحوه شستشوی سطحی عروسک های حیوانی شکم پر

اگر برچسب مراقبتی عروسک حیوانی فقط شستشوی سطحی را پیشنهاد کرده است؛ باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید. معمولاً این رایج ترین روش شستشوی عروسک های حیوانی شکم پر است؛ اگر چه با این روش داخل آنها تمیز نمی شود، اما قسمت بیرونیشان کاملاً تمیز می گردد.

دستورالعمل کار به صورت زیر است:

  1. مرطوب کردن یک پارچه: بهتر است از یک پارچه سفید تمیز استفاده کنید؛ با این کار احتمال انتقال رنگ کاهش پیدا می کند. این پارچه را با آب سرد خیس نمایید.
  2. آماده نمودن یک محلول: تنها از آب هم می توانید استفاده کنید؛ اما بهتر است با آب سرد و قدری شوینده ملایم یک محلول به وجود آورید. حتی می توانید از محلول های شستشوی مخصوص اسباب بازی ها هم کمک بگیرید.
  3. تمیز کردن: عروسک را به آرامی با پارچه ای که به محلول آغشته شده است، تمیز کنید. سعی کنید قسمت هایی از عروسک که کثیف هستند را بیشتر پاک نمایید. بهتر است یک پارچه تمیز جداگانه که فقط با آب خیس شده را برای پاک کردن بقایای محلول شستشو از روی عروسک به کار بگیرید.
  4. برس کشیدن: با استفاده از یک برس پلاستیکی پهن، پرزهای عروسک را برس بکشید. با این کار عروسک دوباره کرکی می شود.
  5. نوبتی کار کردن: به صورت نوبتی می توانید کار کنید؛ یعنی یک بار عروسک را پاک نمایید و یک بار آن را برس بکشید. تا زمانیکه عروسک کاملاً تمیز شود، به این کار ادامه دهید.
  6. خشک نمودن: با استفاده از حرارت ملایم سشوار، عروسک را کاملاً خشک کنید.
ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

نحوه شستشوی عروسک های حیوانی شکم پر با ماشین لباسشویی

چنانچه برچسب مراقبتی عروسک حیوانی اجازه دهد؛ می توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید. هر چند این گزینه راحت تر است؛ اما ریسک خراب شدن عروسک را بالا می برد.

آنچه برای این کار نیاز دارید:

  • یک کیسه مشبک
  • یک شوینده ملایم
  • ماشین لباسشویی که دارای برنامه مخصوص شستشوی لباس های ظریف یا یک برنامه ملایم باشد
  • سشوار.

دستورالعمل مرحله به مرحله کار به صورت زیر می باشد:

  1. آزمایش شوینده: قبل از اینکه کار شستشو را شروع نمایید؛ شوینده ملایم را روی جایی از عروسک که از رو مشخص نباشد، امتحان کنید. اگر شوینده عروسک را لکه دار کرد و یا اینکه به آن آسیب رساند؛ بهتر است به دنبال یک شوینده جایگزین باشید.
  2. داخل کیسه قرار دادن: عروسک را داخل کیسه مشبک قرار دهید؛ در این صورت کیسه از عروسک در هنگام شستشو محافظت می کند.
  3. خالی کردن ماشین لباسشویی: بهتر است عروسک حیوانی شکم پر را به تنهایی بشویید تا احتمال لکه دار شدن آن به دلیل رنگ پس دادن لباس های دیگر به حداقل برسد.
  4. شستن: یک برنامه ملایم یا مختص شستشوی لباس های ظریف را انتخاب کنید. از آب سرد کمک بگیرید. شوینده را به مخزن پخش کن شوینده ماشین لباسشویی و یا به صورت مستقیم به مخزن دستگاه بیافزایید.
  5. خشک کردن: پس از اینکه شستشوی عروسک به پایان رسید؛ آن را از ماشین لباسشویی خارج کنید و به آرامی به کناره تشت یا وان فشار دهید تا آب اضافیش خارج گردد. بعد آن را با حرارت پایین سشوار خشک کنید. عروسک را در فضای آزاد نیز می توانید خشک نمایید؛ اما ممکن است چند روز طول بکشد تا کاملاً خشک شود.

چه مواقعی نمی توان عروسک های حیوانی شکم پر را با ماشین لباسشویی شست؟

شما که قصد ندارید عروسک کودکتان را خراب کنید؛ پس بیایید ببینیم که چه مواقعی نمی توان عروسک حیوانی شکم پر را با ماشین لباسشویی شست. با این کار مانع از گریه کودکتان و هدر رفتن پولتان نیز می شود.

اگر عروسک ها دارای ویژگی های زیر باشند؛ نمی توانید آنها را با ماشین لباسشویی بشویید: 

  • یک جعبه موسیقی داخل آنها باشد.
  • کهنه یا بسیار ترد و ضعیف باشند.
  • اگر برچسب مراقبتی آنها تنها «تمیز کردن سطحی» یا «شستشوی دستی» را پیشنهاد کرده است.
  • اگر چیزهایی مانند پولک با چسب به آنها چسبیده است. البته به احتمال زیاد این چسب ها در برابر شستشو مقاومت می کنند؛ اما به هر حال بهتر است اینگونه عروسک ها را با دست بشویید.
  • اگر دارای لباس های ظریف مانند لباس های براق و یا روکش های پلاستیکی هستند. یا داخل آنها توپ های فومی وجود دارد که نباید ضربه ببینند.

سوالات متداول در باره شستشوی اسباب بازی های حیوانات شکم پر

در ادامه به برخی از سوالات رایجی که در این زمینه مطرح می شود پاسخ می دهیم تا شما با اطمینان بیشتری عروسک کودکتان را بشویید.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

آیا می توان عروسک های حیوانی شکم پر را در دستگاه خشک‌ کن قرار داد؟

این کار شدنی است؛ اما معمولاً توصیه نمی شود. گرمای خشک ‌کن باعث خراب شدن این عروسک ها می گردد. به عنوان مثال اگر چشم های آنها با چسب چسبیده باشند؛ گرمای خشک‌ کن آنها را ذوب می کند. اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید از خشک ‌کن استفاده کنید؛ حتماً آن را روی حالت خشک کردن هوایی تنظیم نمایید. هر 10 دقیقه یک بار سری به عروسک بزنید تا مطمئن شوید که سالم است.

نکته: همیشه برچسب مراقبتی عروسک را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانید آن را در دستگاه خشک‌ کن قرار دهید یا خیر. اگر برچسب مراقبتی عروسک چنین چیزی را نفی می کند؛ پس مطلقاً این کار را انجام ندهید.

هر چند وقت یک بار باید عروسک های حیوانی شکم پر را شست؟

هر زمانیکه متوجه شدید آنها کثیف شده اند؛ باید حتماً آنها را بشویید. همیشه تمیز کردن پارچه ها زمانیکه تازه کثیف شده اند، آسان تر از وقتی است که چرک ها و آلودگی ها مدت ها روی آنها جا خوش کرده اند. اگر می خواهید عروسک های حیوانی را فقط با شستشوی سطحی تمیز کنید؛ بهتر است هر هفته با یک دستمال مرطوب آنها را پاک کنید. این کار را زمانیکه کودکتان خوابیده یا غذا می خورد، می توانید انجام دهید.

در اصل هر چه عروسک های حیوانی شکم پر را بیشتر بشویید؛ بیشتر احتمال دارد زودتر خراب شوند. به همین دلیل همیشه بهتر این است که چند عروسک حیوانی شکم پر در خانه داشته باشید تا با خراب شدن یکی، دیگری را جایگزین آن نمایید.

صرف نظر از این، سعی کنید هر چند هفته یک بار که ملحفه های تختخواب کودکتان را عوض می کنید، عروسک های او را نیز بشویید. زیرا عروسک های حیوانی شکم پر مستعد جذب آلودگی ها و مواد آلرژی‌زا هستند؛ به خصوص اگر کودک تان عادت کرده همه جا آن را به همراه خود ببرد.

آیا با قرار دادن عروسک حیوانی شکم پر در دستگاه خشک‌ کن، می توان ساس های آن را از بین برد؟

بله، در صورتیکه دستگاه خشک‌ کن روی حرارت متوسط یا زیاد تنظیم شده باشد؛ می تواند ساس ها را در کمتر از 30 دقیقه از بین ببرد. اما اکثر عروسک های حیوانی شکم پر را نمی توان داخل دستگاه خشک ‌کن قرار داد؛ پس همیشه باید در ابتدا برچسب حرارتی عروسک را بررسی کنید.

آیا با قرار دادن عروسک حیوانی شکم پر در داخل دستگاه خشک‌ کن، می توان میکروب های آن را از بین برد؟

بله، اگر عروسک حیوانی شکم پر را به مدت 30 دقیقه داخل دستگاه خشک ‌کنی که روی درجه حرارت بالا تنظیم شده است قرار دهید؛ تمام میکروب ها و باکتری های آن از بین می رود. باز هم باید در ابتدا برچسب مراقبتی عروسک را بررسی کنید تا ببینید که آیا مجاز به انجام چنین کاری هستید یا خیر.

در هنگام شستشوی عروسک های حیوانی شکم پر باید از چه شوینده ای استفاده نمود؟

معمولاً یک شوینده ملایم مانند مایع لباسشویی Puracy پیشنهاد می شود. در ضمن شوینده ای طبیعی مانند Babyganics نیز مناسب است. حتی می توانید بوراکس را نیز انتخاب کنید؛ زیرا برای شستشوی اینگونه عروسک ها بسیار مناسب است. فقط باید حتماً از یک شوینده ملایم بهره بگیرید.

کلام پایانی: اینکه تا چه اندازه عروسک حیوانی شکم پر خود را خوب بشویید، در اصل به خودتان بستگی دارد. زیرا این کار به دقت و وسواس زیادی نیازمند است. بهتر است همیشه در هنگام انجام این کار به توصیه های ما در مورد شستشوی دستی، ماشینی و سطحی توجه کنید. همیشه از ابتدا برچسب مراقبتی عروسک را بررسی کنید و از یک شوینده ملایم و باکیفیت برای شستشوی عروسک های حیوانی شکم پر فرزند دلبندتان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *