صفحه اصلی مقــالات تخصصی فرصت هایی برای روندها و نوآوری ها در صنعت نساجی و مد
1402/02/26

فرصت هایی برای روندها و نوآوری ها در صنعت نساجی و مد

Opportunities for trends, innovations in fashion and textiles

بر اساس «کتاب داده‌های صنعت نساجی، 2023 تا 2030» که توسط موسسه تحقیقات گراند ویو منتشر شده است، اندازه صنعت نساجی جهان در پایان سال 2022 به 1.7 تریلیون دلار رسید و انتظار می‌رود که به دلیل افزایش تعداد فروشگاه‌های خرده‌فروشی و هایپرمارکت‌ها، همچنان شاهد سیر صعودی در این صنعت باشیم.

این گزارش نشان می‌دهد که تجزیه و تحلیل داده‌ها، فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فناوری چاپ سه‌بعدی به منظور به حداقل رساندن ضایعات و توجه به مقوله پایداری، صنعت تولید لباس و منسوجات را بازتعریف کرده است. از طرفی تلاش‌های هماهنگ برای بهبود ابزار های مدرن می‌تواند به رشد و شکوفایی صنعت مد و منسوجات خانگی کمک کند.

تقاضا برای پوشاک ارزان قیمت، برندها را بر آن داشته است تا سرمایه خود را در جهت تولید حجم بالایی از پوشاک مصنوعی و پایدار تزریق کنند. لباس‌های حساس به دما ابداع شده‌اند تا به تنظیم دمای بدن کمک کنند و نیاز به لباس‌های بی‌شمار برای فصول مختلف را کاهش دهند و همچنین لباس‌های مقاوم به دما برای افزایش توجه به پایداری در بخش پوشاک آماده تولید نهایی هستند.

بر اساس این گزارش، برندهای مد با تلاش‌های مضاعف خود برای کاهش ضایعات پلاستیکی و تقویت فناوری‌های گیاهی برای پارچه‌ها، به تحقیقات و سرمایه گذاری خود برای اهداف زیست‌محیطی ادامه می‌دهند. تقاضا برای چرم گیاهی منجر به تغییر پارادایم در تولید مد شده است و برندهای پیشرو بر تولید پوشاک با رویکردی سازگار با محیط زیست تاکید دارند. از آنجایی که بیشتر مواد گیاهی در آزمایشگاه های تخصصی با رویکرد حفظ محیط زیست تولید می‌شوند، این لباس‌ها به عنوان دوستدار طبیعت شناخته می‌شوند و روند مد وگان را تقویت می‌کنند.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

تولیدکنندگان صنعت نساجی سرمایه گذاری در پارچه های قابل بازیافت و بسته بندی های پایدار را افزایش داده اند تا ویژگی های زیست محیطی خود را تقویت کنند. این گزارش اشاره می کند که منسوجات فنی احتمالا شاهد سرمایه گذاری های بیشتر به همراه افزایش تقاضا برای دوام و استحکام در صنایع خودروسازی، ساختمانی، دریایی و هوافضا خواهند بود. همچنین انتظار می‌رود بازار اروپا شاهد سرمایه‌گذاری فراوان در منسوجات پلی‌استر مبتنی بر پایداری و مد باشد.

از سوی دیگر سهم صنعت نساجی آسیا و اقیانوسیه با سرمایه گذاری های کلان در پوشاک و منسوجات خانگی در سراسر چین، هند و بنگلادش برجسته خواهد شد. برخی از عوامل مانند نیروی کار ارزان، زیرساخت‌های پیشرفته و زنجیره تامین کارآمد، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا منابع مالی خود را به این منطقه تزریق کنند.

به عنوان مثال، در اکتبر 2021، گزارش شد که بنگلادش 2.5 میلیارد دلار از صاحبان کارخانه‌های نساجی دریافت می‌کند تا با افزایش تقاضا و افزایش ظرفیت تولید همگام شود. همچنین پیش بینی می شود 2.5 میلیون اسپیندل در این کشور نصب شود. علاوه بر این، نفوذ بالای فرایند دیجیتالی شدن، ردپای تجارت الکترونیک را در سراسر اقتصادهای نوظهور افزایش داده است، روندی که احتمالاً در دوره بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

تولیدکنندگان نساجی و سایر ذینفعان احتمالاً بر استراتژی‌های ارگانیک، از جمله پیشرفت‌های فن‌آوری، نوآوری‌ها، محصولات تکنولوژیک، فعالیت‌های تحقیق و توسعه، و ادغام فرایندها تأکید خواهند داشت.

پیشنهادات و راه کارها برای فعالان صنعت نساجی

با توجه به موارد فوق از ذینفعان صنعت نساجی انتظار می رود روندها و فرصت های زیر را برای دستیابی و همگامی با بازارهای جهانی اولویت بندی کنند:

  • تولیدکنندگان نساجی باید سرمایه گذاری در پارچه های قابل بازیافت، بسته بندی پایدار و بازیافت محصول را برای تقویت پروفایل های زیست محیطی خود در اولویت قرار دهند. به طور مثال در ژانویه 2022، Levi’s شلوار جین پایدار مدل 501 تولید شده از پنبه ارگانیک و مواد بازیافتی خود را معرفی کرد.
  • انتظار می‌رود که منسوجات فنی شاهد افزایش سرمایه‌گذاری، به‌ویژه از سوی صنایع خودروسازی، ساختمانی، دریایی و هوافضا باشند.
  • انتظار می‌رود بازار اروپا به دلیل نگرانی‌های فزاینده آلودگی های پلاستیکی بر روی پلی استرهای زیستی و منسوجات قابل بازیافت تمرکز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *