صفحه اصلی دانشـــنامه جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند
1402/12/18

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

Material utilized in US dollars

ایالات متحده نقشی اساسی در بازار جهانی پنبه ایفا می کند و یک تولید کننده و صادر کننده مهم پنبه محسوب می شود. این کشور در تولید و صادرات پنبه پس از چین و هند در رتبه سوم قرار دارد.

یک واقعیت جالب در مورد پول ایالات متحده وجود دارد. چون با وجود اینکه اسکناس‌ ها معمولاً از کاغذ یا خمیر چوب ساخته می ‌شوند؛ اما اسکناس دلار آمریکا اصلاً به وسیله کاغذ تولید نمی گردد، بلکه از عنصر دیگری ساخته شده که آشنایی با آن مایه حیرت همگان خواهد شد.

به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، واحد پول این کشور از 75 درصد پنبه و 25 درصد لینن ساخته می شود. اسکناس های ایالات متحده اولین بار در قرن هفدهم چاپ شدند، و اولین اسکناس های دلاری حدود 70 سال پیش منتشر گردیدند.

شرکت Crane and Company از سال 1879 وظیفه تامین کاغذ اسکناس های ایالات متحده را برعهده داشته است. براساس مندرجات وب سایت آنها، ارز ایالات متحده از بادوام ترین کاغذ اسکناس در جهان ساخته می شود. در ضمن این شرکت در طول سال ها با بهبود فناوری های خود همواره سعی کرده دوام، قابلیت چاپ، زیبایی شناسی و ویژگی های کاغذ اسکناس ها را بهبود ببخشد. آنها در ابتدا کاغذ اسکناس ها را می سازند و سپس آن را به چاپخانه دولتی تحویل می دهند تا اسکناس چاپ شود.

کاغذ اسکناس حاوی الیاف مصنوعی کوچک قرمز و آبی با طول های مختلف است که به طور مساوی در آن توزیع شده اند. الیاف ابریشم قرمز و آبی به دلایل امنیتی در مخلوط پنبه و لینن گنجانده شده اند. جوهر مورد استفاده روی پول کاغذی به گونه ای فرمول بندی شده که با گذشت زمان، محو و کمرنگ نمی شود. اما اخیراً در اسکناس های یک دلاری، الیاف مصنوعی جایگزین لینن شده اند. در حال حاضر خمیر این اسکناس ها شامل حدود 80 درصد پنبه و 20 درصد الیاف مصنوعی است.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

استفاده از پنبه و به خصوص لینن در اسکناس های دلاری باعث افزایش دوام، انعطاف پذیری و ظاهر متمایز آنها می شود. این اسکناس ها در هنگام لمس شدن حالتی دارند که اسکناس های ساخته شده از خمیر چوب، فاقد آن هستند. باب لوور (Bob Leuver)، مدیر سابق دفتر حکاکی و چاپ در این باره گفته است: «پنبه از یک گیاه الیافی نرم یا پوشش دانه های گیاه تیره پنیرکیان به دست می آید. قسمت اعظم پنبه مورد استفاده برای ساخت اسکناس از کارولینا می آید؛ یعنی جایی که لباس های دنیم (جین) مستعمل یا ضایعات تولید لباس های جین، شسته، سفیدشویی شده و بسته بندی می گردند. پنبه را می توان در ایالت های دیگر نیز برداشت کرد اما دنیم یک منبع عالی برای این کار است».

به طور کلی اسکناس دلار کاغذی خیلی سریع خراب می ‌شود و در شستشو دوام نمی آورد؛ اما اسکناس دلار ساخته شده با الیاف حاصله از تکه پارچه ها، در هنگام خیس شدن آسیب نمی بیند. الیاف حاصله از تکه پارچه ها، ماده اصلی ساخت اسکناس دلار است. ترکیب این الیاف با الیاف پنبه ای، لینن و الیاف مصنوعی باعث شده تا پول ایالات متحده را بتوان تقریباً 4100 بار قبل از پارگی تا کرد؛ این بدان معنی است که زمان گردش اسکناس ها در ایالات متحده 4 تا 10 سال است. در حال حاضر، تقریباً 2.2 تریلیون دلار اسکناس در سراسر ایالات متحده در گردش است.

این کاغذها دارای قابلیت امنیت داخلی هستند. این قابلیت در اسکناس های 5 دلاری و بالاتر، شامل یک رشته امنیتی و واترمارک است و در اسکناس های 100 دلاری، یک نوار سه بعدی امنیتی 6 میلی متری است که روی کاغذ بافته شده است.

کریس فورد (Chris Ford)، مدیر فروش داخلی شرکت PCCA گفته است: «شرکت PCCA از سال 2007 پنبه مورد نیاز برای ساخت ارز ایالات متحده را تامین می کند. در ایالات متحده ذرات ریز گیاه پنبه به اندازه کافی وجود ندارد به همین دلیل دولت مجبور شده بود پنبه درجه بندی را از ترکیه وارد کند. ما قبل از اینکه کارآیی این پنبه ها را در تولید کاغذ اسکناس مورد ارزیابی قرار دهیم و بخواهیم آنها را قیمت گذاری کنیم، حدود 8 ماه بر روی آنها آزمایش های مختلف انجام دادیم. بعد از اینکه نتایج این آزمایش ها موفقیت آمیز بود، تامین پنبه برای ارز را شروع کردیم».

نخ شنیل

به عنوان مثال در اروپا برای ساخت اسکناس از خرده ریزه های پنبه که به اصطلاح شانه خورده نامیده می شوند استفاده می شود. اینها در اصل الیاف پنبه هستند که در حین عملیات نساجی به عنوان ضایعات دور انداخته می شوند.

نسبت دقیق پنبه، لینن و سایر مواد مورد استفاده در ساخت خمیر کاغذ اسکناس معمولاً مخفی نگه داشته می شود و براساس سیاست کشورهای مختلف، متفاوت است. اکنون بسیاری از کشورها از اسکناس ‌های پلیمری پلاستیکی به عنوان جایگزین اسکناس های معمولی استفاده می کنند؛ آنها معتقدند این اسکناس ها بادوام ‌تر و تمیزتر از اسکناس های معمولی هستند و راحت تر ویژگی های امنیتی مانند شفافیت در آنها القا می شود. به عنوان مثال، انگلستان در حال برنامه ریزی برای تغییر جنس اسکناس های خود از پنبه ای به پلیمری است. فیلیپین نیز از ماده منحصر به فردی برای ساخت پول خود استفاده می کند که 80% از پنبه و 20% از آباکا ساخته می شود.

هر چیزی جوانب مثبت و منفی خاص خود را دارد. هزینه های تولید اسکناس های پنبه ای و لیننی، کمتر از سایر انواع پول هاست. فدرال رزرو (Federal Reserve) برای ساخت هر 1 دلار آمریکا حدود 6 سنت هزینه می کند. براساس اصول پایداری، این رقم به وسیله ارزش کالری پنبه بازیافت می شود. از طرف دیگر از اسکناس های پنبه ای مستعمل می توان به عنوان سوخت در صنعت سرامیک استفاده کرد. یکی دیگر از راه حل های ممکن و پایدار، کمپوست کردن اسکناس های پنبه ای کهنه و پاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *