صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 10 خطر جدی در زمان برداشت پنبه و نحوه جلوگیری از بروز آنها
1403/02/07

10 خطر جدی در زمان برداشت پنبه و نحوه جلوگیری از بروز آنها

COTTON PICKING HAZARDS AND HOW TO PREVENT THEM

جهت برداشت پنبه شما به کارگران خود متکی هستید؛ آنها نیز باید به درستی از دستگاه برداشت پنبه استفاده کنند تا هم کسب و کار شما رونق بگیرد و هم امنیت جانی خودشان تضمین شود. با توجه به پیچیدگی زیاد اینگونه ماشین آلات، خطرات بالقوه زیادی ممکن است باعث جراحت یا حتی مرگ کارگران شوند.

با آموزش مناسب و رعایت موارد ایمنی، می توان تا حد زیادی از بروز خطرات مختلف در هنگام برداشت پنبه جلوگیری کرد.

خطرات مرتبط با دستگاه های پنبه چین و نحوه جلوگیری از بروز آنها

گیر کردن به قطعات متحرک

بسیاری از قطعات دستگاه های پنبه ‌چین متحرک هستند و ممکن است در حین برداشت پنبه، به لباس کارگران گیر کنند. شفت ها و سایر قسمت های چرخان دستگاه شاید به راحتی لباس یا موی افراد را گیر بیاندازند. از این رو باید این قسمت های دستگاه دارای محافظ باشند، و کارگران لباس های مناسبی به تن کنند و موهایشان را کاملاً ببندند.

صدمات ناشی از له شدگی

احتمال گیر افتادن دست یا پای کارگران در بین قطعات متحرک دستگاه پنبه‌ چین یا زیر سبدهای پنبه و له شدن اعضای بدن آنها بسیار زیاد است. بنابراین شما و پرسنل‌ تان هر چند وقت یک بار باید کل قطعات کمباین برداشت پنبه که ممکن است چنین آسیب هایی به بار بیاورند را مورد بررسی قرار دهید.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

زیر گرفتن کارگران دیگر

ممکن است راننده دستگاه پنبه‌ چین در حین کار در مزرعه، ناخواسته افرادی را زیر بگیرد. از این رو این افراد باید همیشه مراقب محیط اطراف خود باشند و برای جلوگیری از خستگی بایستی استراحت کنند.

واژگون شدن یا غلت خوردن دستگاه پنبه‌ چین

از آنجاییکه پنبه ‌چین ها، دستگاه های بسیار بزرگی هستند؛ بنابراین اگر با دقت رانده نشوند ممکن است واژگون شده یا غلت بخورند. از این رو اپراتورها باید با سرعت مناسب حرکت کنند تا پایداری دستگاه حفظ شود و از حرکت در مناطق پرشیب بایستی اجتناب کنند. در ضمن باید سبد کمباین برداشت پنبه قبل از حرکت پایین آورده شود؛ زیرا بالا بودن سبد بر ثبات دستگاه تاثیر منفی می گذارد.

سقوط

کارگران ممکن است هنگام تمیز کردن دستگاه یا سبد، از بالای آن بیافتند. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل، در بالای دستگاه از نرده های ایمنی یا یک مهاربند استفاده کنید.

برق گرفتگی

اگر دستگاه‌های پنبه‌ چین از زیر خطوط برق حرکت کنند؛ ممکن است اپراتورها دچار برق گرفتگی شوند. بالا بردن سبدهای دستگاه در هنگام عبور از زیر خطوط برق شاید باعث برق گرفتگی کشنده شود. بنابراین اپراتورها باید با خطوط برق منطقه خود آشنایی داشته باشند و نقشه خطرات مزرعه (از نظر برق گرفتگی) را به همراه داشته باشند.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

آتش سوزی و سوختگی

پنبه بسیار قابل اشتعال است. پس باید استعمال دخانیات را در اطراف دستگاه پنبه ‌چین ممنوع کنید و همواره دستگاه را از گرد و غبار و چربی پاک نگهدارید. در ضمن دستگاه های دروگر پنبه باید مجهز به کپسول آتش نشانی باشند.

برخورد ماشین آلات

دستگاه های پنبه‌ چین ممکن است با یکدیگر یا با ساختمان ها و خطوط برق منطقه برخورد کنند. شما باید مطمئن شوید که اپراتورها، آموزش های لازم را در مورد نحوه کارکرد ایمن دستگاه های خود دیده اند و باید کاملاً به محیط اطرافشان آگاه باشند.

اشعه ماوراء ‌بنفش یا نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بلند مدت بسیار مضر است و باعث آفتاب سوختگی، سرطان پوست و مشکلات بینایی می شود. از این رو کارگران حتماً باید از شلوار بلند، کلاه، و عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنند.

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند

دستگاه های پنبه‌ چین سر و صدای زیادی دارند، و قرار گرفتن بلند مدت در معرض صداهای بلند ممکن است به شنوایی کارگران آسیب وارد کند. شما می توانید با تعویض قطعات معیوب، سر و صدای آنها را کاهش دهید. در ضمن کارگران برای محافظت از شنوایی خود باید از گوش بند یا گوش گیر استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *