صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل
1402/10/16

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

Chenille Fabric

پارچه شانل یا شنیل یک پارچه منحصر به فرد است که دارای خاب های کرکی شبیه کرم ابریشم می باشد. شانل یک محصول نسبتاً جدید در صنعت نساجی محسوب می شود؛ زیرا اولین بار در قرن هجدهم معرفی شد و محبوبیت آن در صنعت مد در سال های اخیر افزایش یافته است.

پارچه شانل چیست؟

نام شانل از یک کلمه فرانسوی آمده و به نوعی از نخ و پارچه اشاره دارد که با آنها می توان اقلام بسیار نرم را تولید کرد. برای ساخت نخ شینل یا شانل، رشته های نخ به صورت هدفمند به گونه ایی روی هم قرار می گیرند که از بیرون ظاهری کرکی شبیه کرم ابریشم داشته باشند. شانل پارچه‌ای بافته شده است که می ‌توان آن را از الیاف مختلف از جمله پنبه، ابریشم، پشم و ابریشم مصنوعی تهیه کرد. نخ و پارچه شانل کاربرد زیادی در مد و حتی ساخت اقلام دکوری خانه دارند؛ این منسوجات نرم و کرکی دارای تاریخچه و فرآیند ساخت منحصر به فردی هستند.

تاریخچه پارچه شانل یا شنیل

شانل در مقایسه با اکثر منسوجات، اختراعی نسبتاً جدید محسوب می شود؛ چون قدمت آن تنها به قرن هجدهم باز می گردد. نخ شانل اولین بار در فرانسه به روش لنو (Leno Method) ساخته شد؛ در این روش دو نخ تار به دور یک نخ پود پیچانده می شدند. سپس نخ به دست آمده به صورت نواری برش داده می شد و در نهایت نخ شنیل تشکیل می گردید.

یک سرکارگر کارخانه پارچه به نام الکساندر بوکانن (Alexander Buchanan) در حالی که در دهه 1930 در اسکاتلند قصد داشت انواع جدیدی از پارچه های شال را تولید کند، برای اولین بار نخ شنیل را به پارچه تبدیل کرد. بعدها جیمز تمپلتون (James Templeton) و ویلیام کویگلی (William Quiglay) روش بوکانن را برای ساخت فرش توسعه دادند؛ این فرآیند بعدها توسط تمپلتون به ثبت رسید.

یک صنعتگر صنایع دستی به نام کاترین ایوانز (Catherine Evans) که اهل جورجیا بود؛ در اواخر قرن هجدهم یک روش را برای ساخت روتختی شانل ابداع کرد. دیری نپایید که ساخت لحاف شانل در قرن بیستم با استفاده از روش ایوانز در سراسر ایالات متحده رایج شد. به تدریج همان روند تولیدی ایوانز برای ساخت فرش، سرویس حمام، قالیچه و اقلام دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ همین امر باعث شده که جورجیا هنوز هم نقش مهمی در روند طراحی این اقلام بازی کند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

شانل چگونه تولید می شود؟

روش تولید شانل در طول زمان تکامل یافته و امروزه فرآیند تولید آن استاندارد شده است.

  • نخ شنیل در اصل با قرار دادن طول های کوتاه نخ بین دو نخ مغزی دار و سپس تاباندن نخ ها به دور یکدیگر ساخته می شود.
  • در مرحله بعد این نخ های پیچانده شده به شکل حلقه هایی در می آیند که در مراحل بعدی بریده شده و به شکل خاب هایی ظاهر می شوند که مشخصه اصلی نخ های شنیل هستند.
  • گاهی وقت ها این خاب ها ممکن است شل شوند. این امر باعث ایجاد درزها و شکاف هایی در پارچه تولیدی می شود؛ بنابراین نایلون با دمای ذوب پایین در نخ مغزی دار گنجانده می شود.
  • سپس نخ برای اطمینان از اینکه خاب سر جای خودشان باقی می مانند، بخار داده می شود.
  • در ادامه این نخ بافته شده و پارچه شانل به وجود می آید.

ویژگی های پارچه شنیل چیست؟

  • کرکی و نرم: شانل یک پارچه و نخ پرزدار است که به دلیل خاب های کوتاه مواد روی رشته های بلند نخ به وجود می آید.
  • خاصیت آویختگی: پارچه های شانل خاصیت آویختگی مناسب دارند؛ به همین دلیل حالت مناسبی در هنگام پوشیدن پیدا می کنند و همین باعث شده در صنعت تولید پوشاک به شدت محبوب شوند.
  • بادوام: پارچه شانل بسیار بادوام است. با این وجود تمایل به آبرفتگی و کشیده شدن دارد؛ به همین دلیل باید دستورالعمل های مراقبتی آن به شدت رعایت شوند.
  • متغیر الرنگ: اگرچه الیاف مورد استفاده در ساخت پارچه شانل ذاتاً براق نیستند؛ اما پارچه و نخ شنیل به دلیل جهت خاب های خود، نور را در زوایای قائم جذب می کنند. این اثر باعث می شود پارچه براق و رنگین کمانی به نظر برسد.
نخ شنیل

کاربرد های پارچه شانل

با وجود اینکه پارچه شانل در ابتدا برای ساخت روتختی، فرش و ملحفه استفاده می شد اما امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از مد نیز تبدیل شده است.

  • فرش و قالیچه: ساخت قالیچه و فرش یکی از مصارف اولیه شانل است. فرش شانل با وجود اینکه پرزهای نرم و بلندی دارد اما بسیار با دوام است. در صورتی که نخ مورد استفاده برای ساخت قالیچه شانل دارای پرزهای متراکم و بلند باشد؛ محصول نهایی بسیار زیبا و با کیفیت خواهد شد.
  • پتو و رو انداز: این ماده نرم و پرزدار برای بافت پتو و رواندازهای نرم و گرم بسیار عالی است.
  • دکور خانه: پارچه شنیل یا شانل برای رویه صندلی ها، مبل ها و بالش ها بسیار محبوب است و از طرف دیگر کاربرد گسترده ای در ساخت پرده و پوشش پنجره ها دارد.
  • شال: پارچه شانل در ابتدا به دلیل نرمی و زیبایی آن به عنوان یک پارچه برای بافت شال توسعه یافت.
  • لباس: در سال های اخیر با افزایش تولید شنل، از این پارچه محبوب برای تولید انواع پوشاک استفاده می شود.
پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل - تولید پارچه, پارچه, انواع پارچه

راهنمای مراقبت از شانل

با وجود اینکه پارچه شانل بادوام است اما خاب های آن حساس هستند؛ از طرف دیگر این پارچه مستعد آبرفتگی و جمع شدن است. به همین دلیل اقلام شنیل باید با روش خشکشویی تمیز شوند. اگر می خواهید اقلام شانل خود را در خانه بشویید؛ این کار را با دست انجام دهید و سپس آنها را صاف در جایی بگذارید تا خشک شوند. هرگز آنها را آویزان نکنید چون کش می آیند. اگر قصد دارید برای شستن اینگونه اقلام از ماشین لباسشویی استفاده کنید؛ ماشین لباسشویی را روی چرخه مختص شستشوی لباس های ظریف تنظیم کنید و سپس آنها را با حرارت کم خشک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *