صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی دستی لباس ها
1401/08/13

نحوه شستشوی دستی لباس ها

Hand Wash Clothes

شستشوی دستی لباس ها کاری نیست که فقط مختص گذشته باشد. این ترفند لباسشویی به ظاهر قدیمی، به شما کمک می کند تا بهتر از لباس هایتان مراقبت کنید. معمولاً توصیه می شود لباس های پشمی، ابریشمی و ظریف را با دست بشویید.

ما در این مطلب قصد داریم تا نحوه شستشوی دستی لباس ها را به شما نشان دهیم تا بهتر بتوانید از لباس های مورد علاقه خود مراقبت کنید. پس برای اینکه با نحوه شستشوی لباس های زیر و پیراهن ها آشنا شوید؛ پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما بمانید.

آیا شستشوی دستی لباس ها، راهکار مناسبی است؟

بسیاری از ماشین های لباسشویی دارای برنامه مختص شستشوی لباس های ظریف یا شستشوی دستی هستند. اما گاهی اوقات بهتر است این کار را با دست انجام دهید. شما در هنگام شستشوی دستی، کنترل بیشتری روی لباس هایتان دارید. وقتی لباس های ابریشمی، پشمی، ترمه و ظریف خود را با ماشین لباسشویی می شویید؛ قادرید تا آنها را کنترل کنید و با آرامش بیشتری یشویید.

همیشه در ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید؛ چرا که بعضی از لباس ها را فقط باید با دست شست. اگر چنین است؛ پس همیشه آنها را با دست بشویید. از طرفی شستشوی دستی لباس ها زمان بر است و پاک کردن لکه های آنها مستلزم کار اضافی است. بنابراین بهتر است جوانب مثبت و منفی این کار را بررسی نمایید.

موارد مورد نیاز برای شستشو دستی لباس ها

اگر قصد دارید از روش محبوب شستشوی دستی لباس ها استفاده کنید؛ بهتر است دستورالعمل های زیر را دنبال نمایید. پس در ابتدا باید وسایل مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. آنچه شما نیاز دارید:

  • شوینده مختص شستشوی دستی لباس ها (فاقد الکل).
  • یک تشت یا وان.
  • حوله های سفید بدون پرز.
  • بند رخت تاشو.
  • دستکش (اختیاری).

از خود محافظت کنید: اگر پوست حساسی دارید؛ بهتر است از دستکش استفاده کنید. آنها از دستان شما در برابر مواد شیمیایی موجود در شوینده ها محافظت می کنند.

نحوه شستشوی دستی لباس ها

در ادامه شما را با نحوه شستشوی دستی لباس های مختلف آشنا می کنیم. در این صورت به راحتی می توانید از لباس هایتان مراقبت کنید.

لباس زیر زنانه

  1. آماده کردن تشت: وان یا تشت را با آب ولرم پر کنید؛ سپس یک قاشق چای خوری شوینده دستی فاقد الکل را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید.
  2. خیساندن: بگذارید لباس به مدت 15 دقیقه در این محلول خیس بخورد.
  3. تمیز کردن: با دستان خود به آرامی لباس را بمالید تا شوینده به داخل آن نفوذ کرده و آلودگی هایش را پاک کند.
  4. آبکشی: لباس زیر را از تشت دربیاورید و زیر شیر آب نگه دارید. اجازه بدهید آب بقایای مواد شوینده و تمام آلودگی های آن را پاک نماید.
  5. خشک کردن: یک حوله بدون پرز را پهن کرده و لباس را روی آن قرار دهید. حوله را دولا کرده و فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود. حالا لباس را آویزان کنید تا خشک گردد.

لباس زیر مردانه

  1. آماده نمودن تشت: وان یا تشت را از آب سرد پر کنید. مقدار بسیار کمی از شوینده فاقد الکل را در این آب بریزید و خوب آنها را با هم مخلوط نمایید.
  2. غوطه ور کردن لباس زیر: لباس را کاملاً در این محلول فرو ببرید.
  3. برگرداندن لباس: لباس زیرتان را در این محلول بگردانید تا آلودگی ها و چرک های آن خارج شود. در ضمن می توانید به آرامی آن را مالش دهید. سپس بگذارید لباستان چند دقیقه دیگر در این محلول خیس بخورد.
  4. آبکشی کردن در صورت لزوم: دستورالعمل های روی بسته بندی شوینده مورد استفاده را بررسی کنید؛ زیرا برخی از این شوینده ها به آبکشی اضافی نیاز ندارند. در غیر این صورت لباس ها را آبکشی کنید.
  5. خشک نمودن: لباس را از آب خارج کرده و روی یک حوله خشک قرار دهید. سپس حوله را به دور آن رول کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس لباس را آویزان نمایید تا خشک شود. در ضمن می توانید لباس را تا هنگام خشک شدن، روی یک حوله خشک قرار دهید.

پیراهن

  1. بررسی برچسب مراقبتی: برچسب مراقبتی پیراهن را بررسی کنید و ببینید که با چه درجه حرارتی می توانید آن را بشویید.
  2. آماده نمودن تشت: تشت را با آب پر کنید؛ درجه حرارت آب باید براساس آنچه روی برچسب مراقبتی لباس توصیه شده تنظیم شود. مقدار مناسبی از شوینده را برحسب اندازه تشت به این آب اضافه نمایید؛ سپس آنها را خوب با هم مخلوط کنید.
  3. افزودن پیراهن ها: پیراهن های خود را یکی یکی به این محلول اضافه نمایید.
  4. خیس نمودن: اگر پیراهن های شما لکه دار شده اند؛ آنها را به مدت 30 دقیقه بخیسانید.
  5. شستشو: پیراهن ها را به آرامی مالش دهید تا چرک ها و آلودگی ها از آنها خارج شود.
  6. پر از آب کردن تشت دیگری: این کار اختیاری است، اما اگر می خواهید از نرم کننده پارچه استفاده کنید؛ باید تشت دیگری را از آب پر کرده و مقداری نرم کننده پارچه را به آن اضافه کنید.
  7. خیساندن پیراهن ها: پیراهن ها را به مدت 20 دقیقه در محلول حاوی نرم کننده پارچه بخیسانید.
  8. خالی کردن تشت: تشت اصلی را خالی کرده و آن را با آب تمیز پر کنید.
  9. آبکشی: پیراهن ها را آبکشی کنید تا بقایای مواد شوینده از روی آنها پاک گردد.
  10. خشک نمودن: پیراهن ها را بین چند حوله قرار دهید و آنها را به آرامی رول کنید تا آب اضافی آنها خارج شود. سپس آنها را آویزان کنید تا خشک گردند.

ژاکت

  1. آماده کردن تشت: وان یا تشت را با آب ولرم پر کنید. چند قطره شوینده را به آن بیافزایید.
  2. خیساندن ژاکت: برای اینکه قسمت بیرونی ژاکت در هنگام شستشو آسیب نبیند؛ آن را پشت و رو کنید. سپس آن را کاملاً در آب فرو ببرید و به آرامی در آب بچرخانید. نباید لباس را کش بیاورید. سپس بگذارید ژاکت 10 دقیقه خیس بخورد.
  3. آبکشی: ژاکت را زیر شیر آب سرد بگیرید و اجازه بدهید آب به آرامی روی آن جاری شود و بقایای مواد شوینده را پاک کند.
  4. خشک نمودن: ژاکت را به آرامی به کناره تشت یا وان فشار دهید؛ با این کار آب اضافی آن خارج می شود. آن را به آرامی روی یک حوله سفید بزرگ پهن کنید؛ زیرا حوله های سفید، ژاکت را لکه دار نمی کنند. حوله و ژاکت را دور هم رول کنید تا آب اضافی ژاکت کاملاً کشیده شود.
  5. صاف پهن کردن: حالا ژاکت را روی یک بند رخت تاشو مشبک پهن کنید. این کار باعث می شود تا هوا در اطراف آن به خوبی جریان پیدا کند. سعی کنید آن را دور از نور خورشید و گرما قرار دهید. ژاکت را به شکل اولیه خود پهن نمایید و اجازه دهید کاملاً خشک گردد.

شلوار جین

  1. مهیا کردن تشت: وان یا تشت را با آب ولرم پر کنید. چند قطره مایع شوینده را به آن بیافزایید و خوب هم بزنید.
  2. قرار دادن شلوار جین در محلول: در صورت تمایل می توانید شلوار جین خود را پشت و رو کنید؛ سپس آن را کاملاً زیر آب فرو نمایید.
  3. شستشو: با کمک دستان خود شلوار جین را بشویید؛ آن را زیر آب تکان دهید تا آلودگی های آن خارج شود. بگذارید 30 دقیقه در آب خیس بخورد.
  4. خارج کردن: شلوار جین را دربیاورید و وان یا تشت را خالی کنید.
  5. دوباره پر آب کردن تشت: شلوار جین را دوباره داخل تشت یا وان قرار دهید و آن را با آب سرد پر کنید.
  6. خیساندن: شلوار جین را داخل آب قرار دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دیگر خیس بخورد.
  7. تخلیه آب: آب تشت را خالی کرده و شلوار جین را دربیاورید.
  8. آویزان نمودن: شلوار جین را روی چوب رختی آویزان کنید و آن را در جایی بگذارید تا کم کم آب آن چکه کرده و خشک شود. می توانید آن را از دوش حمام آویزان نمایید. اگر وسایل گرمایشی را روشن کنید؛ شلوار سریع تر خشک می گردد.
روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

لباس پشمی

  1. آماده نمودن تشت: یک تشت یا وان را با آب سرد پر کنید. یک قاشق چای خوری شوینده را به این آب اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  2. خیساندن: لباس های پشمی را به این محلول اضافه کرده و به مدت 30 ثانیه در داخل آب بچرخانید. سپس بگذارید لباس ها به مدت 15 دقیقه به همین حالت بمانند.
  3. خالی کردن آب: آب تشت را به آرامی تخلیه کنید.
  4. آبکشی: لباس ها را زیر شیر آب سرد بگیرید تا آب اضافی آنها خارج گردد.
  5. آویزان کردن: لباس های پشمی را روی یک بند رخت تاشو قرار دهید تا خشک شوند؛ در ضمن می توانید آنها را روی یک حوله قرار دهید تا به آرامی خشک گردند.

لباس ابریشمی

  1. مهیا کردن تشت: یک وان یا تشت را با آب سرد پر کنید. یک قاشق چای خوری شوینده ملایم را به آن بیافزایید و خوب هم بزنید.
  2. تمیز نمودن: لباس ابریشمی را به آرامی و به مدت 5 دقیقه تمیز کنید. برای این کار می توانید لباس را مالش دهید، در آب بچرخانید یا به آرامی با دست فشار دهید.
  3. آبکشی: تشت یا وان را خالی کرده و با آب سرد پر کنید. لباس ابریشمی را کاملاً آبکشی نمایید تا بقایای مواد شوینده روی آن پاک شود.
  4. گرفتن آب اضافی لباس: لباس های ابریشمی را به کناره وان یا تشت فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج گردد. هرگز لباس های ابریشمی را نچلانید و نپیچانید. با این کار پارچه آنها آسیب می بیند.
  5. روی حوله قرار دادن لباس: یک حوله بدون پرز را صاف پهن کنید و لباس ابریشمی را روی آن قرار دهید. حوله را دور لباس رول کنید تا آب اضافی آن کشیده شود. این روند را با یک حوله خشک دیگر دوباره انجام دهید.
  6. آویزان نمودن: لباس ابریشمی را روی یک بند رخت تاشو مشبک پهن کنید؛ در ضمن می توانید آن را روی یک حوله خشک دیگر پهن نمایید تا به آرامی خشک شود.

نحوه خشک کردن لباس های شسته شده با دست

به طور کلی روند خشک کردن لباس های شسته شده با دست شامل سه مرحله است. در هیچ کدام از این مراحل از خشک ‌کن استفاده نمی شود؛ اصولاً لباس های ظریفی که با دست شسته می شوند را نباید با دستگاه خشک‌ کن خشک کرد. نیروی دستگاه خشک‌ کن، پارچه های ظریف را کش می آورد و یا حتی آنها را کوچک می کند.

  1. گرفتن آب اضافی لباس ها: تا جاییکه می توانید آب اضافی لباس ها را بگیرید تا سریع تر خشک شوند. هرگز لباس ها را نپیچانید و نچلانید. آنها را به آرامی با دست و یا به کناره تشت فشار دهید تا آب اضافی آنها کشیده شود.
  2. پهن کردن روی یک حوله: یک حوله تمیز سفید را پهن کنید و لباس ها را روی آن بگذارید. باید هم حوله و هم لباس کاملاً صاف باشند تا لباس چروک نشده و تغییر شکل ندهد. حوله را به آرامی دور لباس رول کنید تا رطوبت اضافی آن خارج شود. اگر حوله کاملاً خیس شد؛ این روند را با یک حوله خشک دیگر تکرار نمایید.
  3. در معرض هوا خشک کردن: زمانیکه پای خشک کردن لباس های شسته شده با دست به میان می آید؛ خشک کردن آنها در معرض هوا، بازی را به نفع شما تغییر می دهد. آنها را صاف روی یک حوله خشک یا بند رخت تاشو مشبک پهن کنید. لباس ها را هر چند وقت یک بار پشت و رو نمایید تا هر دو طرف آنها خشک شود. به محض اینکه لباس ها خشک شدند؛ آنها را تا کرده یا آویزان کنید تا چروک نشوند.

نحوه پاک کردن لکه های لباس های شسته شده با دست

اما سوال این است که پس تکلیف لکه لباس ها چه می شود؟ ماشین های لباسشویی اکثر اوقات به راحتی آنها را از بین می برند. اما وقتی پای شستشوی دستی به میان می آید، این سوال بزرگ مطرح می شود. درست است که سخت می توان روش شستشوی مناسبی پیدا کرد؛ اما با شستشوی دستی لباس ها هنوز هم می توانید لکه های آنها را از بین ببرید.

  1. به محض مشاهده لکه ها، آنها را با دستمال کاغذی یا آب پاک کنید.
  2. با نوک انگشتان خود مقداری مایع لباسشویی یا ماده لکه ‌بر را روی محل لکه بمالید.
  3. لباس را در آب سرد خیس کنید. هرگز آب گرم را به کار نگیرید؛ زیرا آب گرم باعث تثبیت لکه ها می شود.
  4. در حالیکه لباس هنوز خیس است؛ محل لکه را به آرامی فشار داده و بمالید تا مطمئن شوید که مواد شوینده و آب روی لکه تاثیر گذاشته اند. این کار را حدود 15 دقیقه ادامه دهید.
  5. پاک کردن لکه های سمج معمولاً بیشتر طول می کشد؛ پس آنها را 15 دقیقه بیشتر بخیسانید. دوباره محل لکه را بررسی کنید و ببینید لکه پاک شده است یا خیر.

نکته مهم: همیشه لکه لباس ها را به محض مشاهده آنها پاک کنید. با این کار احتمال پاک شدن لکه های سرسخت و سمج افزایش می یابد.

نکاتی در زمینه شستشوی دستی لباس ها

هنگام شستشوی دستی لباس ها نکات دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کنید؛ در ادامه برخی از این نکات را ذکر می کنیم.

  • همیشه قبل از اینکه لباس های خود را در تشت بریزید، آن را پر کنید. ممکن است فکر کنید که اگر همه چیز را با هم به تشت اضافه کنید تا حد زیادی در وقت خود صرفه جویی کرده اید. اما باید قبل از اینکه لباس ها را داخل تشت بگذارید؛ درجه حرارت آب را تنظیم و مطمئن شوید که شوینده به صورت کامل در آب حل شده است. با این کار از کش آمدن لباس توسط نیروی آب اجتناب می کنید و بقایای مواد شوینده هم روی لباس هایتان باقی نمی مانند.
  • لباس ها را می توانید با هم بشویید؛ اما باید مطمئن شوید که همه آنها هم جنس و هم رنگ باشند.
  • از مالش و پیچاندن لباس ها اجتناب کنید. هنگام شستن لباس ها با دست، باید همیشه با ملایمت رفتار کنید. لباس هایی که با دست شسته می شوند؛ معمولاً لباس های ظریفی هستند که به ملایمت نیاز دارند.
  • همیشه برچسب مراقبتی لباس ها را بررسی نمایید. حتی اگر این مقاله را خوانده اید و می دانید که چگونه باید براساس جنس لباس آن را بشویید؛ ولی باز همیشه لازم است از قبل برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید. شاید روی برچسب لباس ذکر شده باشد «فقط خشکشویی» یا مثلاً دمای آب مناسب برای شستشوی لباس در آن توصیه شده باشد.
  • شوینده ها را آزمایش کنید. همیشه از قبل مقداری از شوینده مورد نظرتان را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید. در این صورت چنانچه لباس رنگ پس بدهد؛ متوجه می شوید و از قبل جلوی بروز چنین مشکلی را می گیرید.
  • در هنگام شستشوی لباس، بیشتر بر روی قسمت هایی از لباس تمرکز کنید که مستعد جذب باکتری ها هستند. به عنوان مثال اگر در حال شستشوی لباس های تنگ هستید؛ بهتر است زمان بیشتری را به شستن فاق شلوار و پاچه های آن اختصاص دهید.
  • اگر می خواهید بوی بد لباس ها را از بین ببرید؛ سه چهارم فنجان سرکه تقطیری سفید را به محلول اضافه کنید. با این کار بوهای بد لباس هایتان رفع می شود؛ زیرا سرکه سفید می تواند باکتری ها را از بین ببرد.
  • همیشه قبل از اینکه بخواهید لباس های خود را بشویید، از تمیز بودن وان یا تشت خود مطمئن شوید. ممکن است این نکته بدیهی به نظر بیاید؛ اما توجه به آن تفاوت زیادی ایجاد می کند.
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

سوالات متداول در مورد شستشوی دستی لباس ها

حال بیایید به سوالات متداول در زمینه شستشوی دستی لباس ها بپردازیم.

آیا می توان از شوینده های معمولی برای شستشوی دستی لباس ها استفاده کرد؟

آیا همیشه عادت دارید که تی شرت یا شلوار جین خود را با دست بشویید؟ در این صورت چنانچه به شوینده های ملایم دسترسی نداشته باشید؛ می توانید از شوینده های معمولی کمک بگیرید. توصیه می شود که در هنگام شستشوی دستی لباس ها، از یک شوینده ملایم یا مخصوص لباس های ظریف استفاده کنید. مواد شوینده معمولی حاوی آنزیم های قوی هستند که می توانند الیاف لباس های ظریف را تجزیه کنند. یک شوینده ملایم تا حد زیادی از لباس های ظریف محافظت می کند.

آیا می توان در هنگام شستشوی دستی لباس ها از شامپو استفاده نمود؟

بله، در صورتیکه مواد شوینده شما تمام شده اند و یا در سفر هستید؛ می توانید از شامپو هم برای شستشوی دستی لباس هایتان استفاده کنید. کافی است یک قاشق چای خوری از یک شامپوی ملایم (مانند شامپو بچه) را در آب ولرم بریزید و بعد آب را هم بزنید تا شامپو خوب در آن حل شود. حال لباس ها را طبق معمول بشویید.

هشدار در مورد شامپو: شامپو را در ماشین لباسشویی نریزید؛ زیرا شامپو زیاد کف می کند و ممکن است کف آن از در ماشین لباسشویی بیرون بریزد.

اگر رنگ آب در هنگام شستشوی لباس تغییر کند، چه باید کرد؟

اگر آب رنگی شد نگران نباشید؛ برخی از پارچه ها ممکن است رنگ پس دهند، اما مشکلی نیست. قرار نیست که همه لباس ها رنگ پس بدهند؛ اما باید لباس هایی که به این حالت دچار می شوند را به تنهایی بشویید تا سایر لباس هایتان را لکه دار نکنند.

چگونه می توان شستشوی دستی لباس ها را راحت تر انجام داد؟

ممکن است بعد از خواندن مطالب این مقاله با خود فکر کنید که شستشوی دستی لباس ها بسیار سخت است. اما حقیقت این است که شستشوی لباس ها با دست از آنچه فکر می کنید آسان تر انجام می شود. اما برای سهولت کار، بهتر است به توصیه های زیر هم توجه داشته باشید:

  • همیشه از یک تشت با اندازه مناسب استفاده کنید: به عنوان مثال هرگز نمی توان شلوارهای جین را در یک تشت کوچک به راحتی شست. اگر قصد دارید حجم زیادی از لباس ها را بشویید؛ حتماً از وان استفاده نمایید.
  • محل و ابزارهای شستشو را آماده نمایید: قبل از اینکه کار شستشو را شروع کنید؛ تمام وسایل و ابزارهای لازم را آماده کرده و در محل شستشو قرار دهید.
  • محل خشک کردن لباس ها را مهیا کنید: بهتر است لباس هایتان را روی یک بند رخت تاشو مشبک خشک کنید؛ زیرا می توانید لباس ها را صاف روی آن پهن نمایید. در این صورت شکل لباس ها در هنگام خشک شدن حفظ می شود. در ضمن ساختار مشبک بند رخت، امکان گردش آزادانه هوا در اطراف لباس ها را فراهم می کند؛ در نتیجه لباس ها سریع تر خشک می گردند.
  • لباس هایتان را مرتب کنید: چنانچه لباس ها را براساس جنس پارچه و رنگ آنها مرتب کرده و بشویید؛ می توانید لباس های خود را در بهترین حالت نگهداری نمایید.
  • قبل از اینکه لباس ها را آویزان کنید تا خشک شوند، تمام آب اضافی آنها را بگیرید: با این کار لباس ها زودتر خشک می شوند. به علاوه دیگر لباس هایتان بوی رطوبت به خود نمی گیرند؛ زیرا چنانچه لباس ها دیر خشک شوند، چنین مشکلی به وجود می آید.

راحت ترین راه برای چلاندن لباس ها چیست؟

پیچاندن لباس ها، بهترین راه برای کشیدن آب اضافی آنهاست. اما لباس های ظریفی که با دست شسته می شوند را هرگز نمی توان پیچاند. پیچاندن یا چلاندن پارچه های ظریف به آنها آسیب می رساند و ممکن است باعث خراب شدن لباس های مورد علاقه شما شود. در عوض کافی است لباس ها را به آرامی به کناره وان یا تشت فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج گردد. قبل از اینکه لباس ها را روی بند رخت تاشو مشبک پهن کنید؛ آنها را روی یک حوله قرار دهید و حوله را به دورشان رول کنید تا تمام آب اضافی آنها کشیده شود.

آیا شستشوی دستی لباس ها به نفع محیط زیست است؟

شستشوی دستی لباس ها به آب، مواد شوینده و انرژی کمتری نیاز دارد. به علاوه از آنجاییکه از دستگاه خشک ‌کن استفاده نمی کنید؛ لذا تا حد زیادی در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود. اگر می خواهید گام کوچکی در راستای محافظت از محیط زیست بردارید؛ بهتر است لباس هایتان را با دست بشویید.

کلام پایانی: شستشوی دستی لباس ها به دلایل زیادی یک تصمیم درست محسوب می شود؛ زیرا همان طور که گفتیم به نفع محیط زیست است. این بهترین روش برای شستشوی لباس های ظریف است؛ چون با این کار می توانید مستقیماً با لکه های لباس ها سر و کله بزنید و از پاک شدن آنها مطمئن شوید. همیشه در هنگام شستشوی دستی لباس ها از یک شوینده ملایم استفاده کنید. از ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بخوانید و هرگز لباس ها را نچلانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *