صفحه اصلی دانشـــنامه چه زمانی باید چیدن پنبه را شروع کرد؟
1402/05/28

چه زمانی باید چیدن پنبه را شروع کرد؟

Cotton picking time

اگر با دنیای پنبه ‌چینی آشنایی دارید و یا به دنبال به حداکثر رساندن بهره‌ وری خود و کسب حداکثر سود ممکن هستید؛ همیشه باید این سوال مهم را از خود بپرسید: چه زمانی در فصل برداشت و در یک روز مشخص، باید چیدن محصول پنبه را آغاز کنم؟

هر پنبه ‌چین با تجربه ای می داند که پاسخ به این سوال معمولاً به تعادل بین دریافت حداکثر محصول، بدون نیاز به توقف روند کار برای تمیز کردن یا مراقبت از تجهیزات بستگی دارد. از این رو ما نیز قصد داریم چند نکته را در مورد زمان شروع چیدن پنبه از نگاه متخصصان یادآوری کنیم.

دیدن سبزی گیاه

یکی از عوامل مهمی که در هنگام چیدن پنبه باید به آن توجه کنید؛ مقدار برگ سبزی است که روی ساقه های گیاه پنبه به چشم می خورد. هر چند برگ های سبز نشان دهنده تازه بودن محصول هستند؛ اما به معنی رطوبت زیاد محصول پنبه نیز می باشند. شاید چنین چیزی برای یک فرد نا آشنا مثبت به نظر بیاید؛ اما تولید کنندگان پنبه می دانند که رطوبت ممکن است باعث گیر کردن تجهیزات پنبه ‌چینی شود. این امر در نهایت منجر به وقفه های مکرر و کند شدن کل روند کار می گردد.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

اما انتظار برای ناپدید شدن کل برگ های سبز محصول نیز گزینه ای مناسب نیست؛ زیرا باعث کاهش بازده محصول می شود. کارشناسان متفق ‌القول معتقدند که بهترین وقت برای چیدن پنبه زمانی است که بین 85% تا 90% گل های پنبه باز شده باشند؛ در این حالت بازده محصول و کارآیی روند پنبه ‌چینی به حداکثر می رسد. از این رو باید هر روز کل مزرعه خود را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین زمان چیدن محصول پنبه را تخمین بزنید.

اندازه گیری رطوبت

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در هنگام چیدن پنبه در نظر بگیرید، رطوبت هوا است. کشاورزان در هنگام برداشت اکثر محصولات کشاورزی سعی می کنند هر چه زودتر از خواب بیدار شوند و شروع به چیدن محصول کنند تا روند برداشت محصول قبل از گرمای شدید روز به پایان برسد.

اما در مورد پنبه چیدن آن در صبح خیلی زود ایده آل نیست؛ زیرا معمولاً سطح رطوبت پنبه در صبح زود در بالاترین مقدار خود قرار دارد. در واقع دیدن سطح رطوبت 90% هر روز در مزارع پنبه چیز غیرمعمولی نیست. همانطور که پیشتر گفتیم؛ رطوبت بیش از حد به ضرر گیاه و روند کلی چیدن محصول است.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

معمولاً در شب ها سطح رطوبت دوباره به 90% می رسد. اما در ظهرها غالباً سطح رطوبت به 30% تا 40% کاهش می یابد. از این رو معمولاً پنبه در همه جا ظهرها چیده می شود.

خرید بهترین ابزار

اگر می خواهید بهترین بازده محصول را بدون از دست دادن کارآیی داشته باشید؛ باید به چیزی فراتر از زمان‌ بندی چیدن محصول فکر کنید. هر چند اقدامات لازم برای مقابله با رطوبت در چنین مواقعی مهم است؛ اما انتخاب ادوات مناسب به همان اندازه و یا حتی بیشتر اهمیت دارد. در واقع تجهیزات باکیفیت کارآمدتر هستند و تجربه پنبه‌ چینی بهتری را با خود به دنبال دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *