صفحه اصلی رســـانه پارچه یون سل
1398/07/22

پارچه یون سل

Ioncell Fabrics

تولید انواع جدید پارچه لزوما خبر مهمی نیست، مگر اینکه یک ورزشکار در فضای باز باشید که به دنبال بهترین گزینه در گروه پوشاک ضد آب، اما دارای قابلیت تنفس و تهویه مناسب هستید. اخیرا تیمی از دانشگاه Aalto در فنلاند یک جایگزین سازگار با محیط‌ زیست برای پنبه ایجاد کرده‌ است که می‌ تواند برای ساخت لباس مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگران پارچه خود را Ioncell (یون سل) می‌ نامند. پارچه را می توان از هر چیزی از درختان توس گرفته تا کاغذ روزنامه، مقوا یا پارچه های نخی قدیمی به دست آورد. آن‌ ها می‌ گویند ماده‌ ای که برای انحلال سلولز استفاده می‌ شود بی‌ خطر و غیر سمی بوده و می‌ تواند دوباره و دوباره استفاده شود.
پارچه های تولید شده با یون سل نرم هستند. آن‌ ها درخشش زیبایی دارند و به خوبی خود را نشان می دهند. پیرو کورینینن، استاد دانشگاه آلتو می گوید: “مهم‌ ترین چیز این است که این فرآیند یک جایگزین پایدار ارائه می‌ دهد.”
تولید منسوجات از یون سل شامل سه مرحله می‌ شود: در ابتدا، سلولز را حل کرده، سپس ماده با ریسندگی به الیاف تبدیل می شود و در آخر محلول یون سل جمع‌ آوری می‌ شود تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن، الیاف باید برس کشی شوند و بعد آن در ریسندگی قرار گیرند تا به نخ تبدیل شوند، مانند سایر الیاف نساجی.
محققانی که صنعت نساجی را توسعه دادند، بر این باورند که جامعه باید به دقت در مورد چگونگی استفاده از منابع جنگلی برنامه ریزی کند و محصولاتی که بر مواد جنگلی تکیه دارند، تنها نباید یک مقدار مفید اولیه داشته باشند بلکه باید به راحتی بازیافت شوند.
روش یون سل هنوز در دوران ابتدایی خود است، و پژوهشگران در حال حاضر در حال تکمیل فناوری پارچه و نیز توسعه نساجی می باشند. محققان امیدوارند که پوشاک ساخته‌ شده با پارچه در سال ۲۰۲۵ برای بازار آماده باشد.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

پارچه یون سل - محیط زیست, تولید پارچه, تکنولوژی تولید, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه, انواع پارچه

آینده پوشاک؟

کریستین سیورود، مدیر تحقیقات RISE PFI، پژوهشکده کاغذ و فیبر در تروند هایم، معتقد است که روش یون سل می تواند بخش مهمی از تولید لباس در آینده باشد.
“روش‌ های انحلال سلولز بدون استفاده از مواد شیمیایی آلوده باید در برنامه های آینده باشند. این یک پیشرفت بسیار مثبت است. او گفت: ” استفاده از جنگل به عنوان یک منبع، بسیار منطقی و حساس است.” سیورود می‌ گوید که نساجی جدید یک جایگزین مفید برای تولیدات پنبه ای فراهم می‌ کند.
امروزه تقریبا نیمی از منسوجات جهان از پنبه تولید می‌ شود. مشکل این است که صنعت پنبه با اتکا به حوزه‌ های (مزارع) بزرگ که می‌ توانند برای تولید غذا مورد استفاده قرار گیرند، با کشاورزی رقابت می‌ کند. پنبه برای رشد به مقدار زیادی آب و کود نیاز دارد. براساس گزارش صندوق جهانی طبیعت (WWF) ، برای تهیه یک کیلو پنبه، که برابر با تولید یک جفت شلوار و یک پیراهن است، 20 هزار لیتر آب لازم می باشد. در مقابل، جنگل‌ ها به جز آب باران نیازی به آبیاری نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *