صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟
1403/01/24

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

Household Hacks To Restore Faded Clothes

لباس ‌های رنگی زمانی زیبا به نظر می ‌رسند که دارای رنگ های تند و زنده باشند. اما به محض اینکه رنگ آنها محو شد دیگر زیبایی و جلای اولیه خود را از دست می دهند. اگر با چنین مشکلی مواجه شده اید نگران نباشید؛ چرا که ما در اینجا 4 ترفند را به شما آموزش می دهیم که ما چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟!

ترفند اول: لباس های خود را با نمک زنده کنید

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟ - راهنمای نگهداری, آموزش

اگر نگران رنگ و رو رفتگی لباس های خود هستید در ادامه سه روش مختلف را به شما آموزش می دهیم که می توانید با استفاده از نمک، لباس های رنگ و رو رفته خود را احیا کنید و دوباره از آنها استفاده نمایید.

اولین راه این است که نمک را به لباس هایی که قصد دارید در ماشین لباسشویی بریزید، اضافه کنید. در ابتدا لباس های رنگ و رو رفته خود را به ماشین لباسشویی بریزید. بعد مواد شوینده را طبق معمول به ماشین لباسشویی بیافزایید.

معمولاً لباس ها بعد از چند بار پوشیدن و شستن، به دلیل تجمع مواد شوینده، رنگ پریده به نظر می رسند؛ به خصوص اگر از پودر لباسشویی استفاده می ‌کنید. افزودن نمک به چرخه شستشوی معمولی ماشین لباسشویی، این مواد تجمع یافته را از بین می برد و باعث می شود لباس های شما دوباره نو به نظر برسند.

  • در هنگام شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی، نصف فنجان نمک را به آنها اضافه کنید. نمک علاوه بر اینکه رنگ لباس ها را باز می گرداند؛ مانع از رنگ پریدگی لباس های جدید نیز می شود.
  • در صورت تمایل می توانید در هر دوره شستشو، نمک را به لباس های خود اضافه کنید.
  • توجه داشته باشید که حتماً باید از نمک خوراکی معمولی استفاده کنید زیرا نمک دریا به دلیل اینکه درشت است، در حین شستشوی لباس ها کاملاً در آب حل نمی شود.
  • لباس های خود را بعد از شستشو از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و رنگ آنها را بررسی کنید.
  • اگر از نتیجه راضی هستید می توانید لباس های خود را با هوا خشک کنید یا در دستگاه خشک کن قرار دهید.

اگر لباس هایتان همچنان رنگ و رو رفته به نظر می رسند می توانید دو ترفند زیر را امتحان کنید.

یکی دیگر از روش های احیای لباس ها با نمک این است که لباس های رنگ و رو رفته خود را قبل از شستن در آب نمک خیس کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک چهارم فنجان نمک را در یک سطل آب بریزید، و لباس های رنگ و رو رفته خود را داخل آن بریزید و بگذارید یک شب بماند. توجه داشته باشید که هرگز نباید لباس های رنگ و رو رفته خود را در آب بسیار سرد یا بسیار داغ خیس کنید.

یکی دیگر از روش های احیای لباس ها با نمک این است که آنها را در یک تشت حاوی آب قرار دهید. سپس روی لباسها مقداری نمک بپاشید و سپس روی ظرف را با یخ بپوشانید. قبل از اینکه لباس هایتان را طبق معمول در ماشین لباسشویی بشویید، بگذارید چند دقیقه به همین حالت بمانند.

ترفند دوم: از سرکه برای مقابله با تجمع مواد شوینده استفاده کنید

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟ - راهنمای نگهداری, آموزش

نصف فنجان یا 120 میلی لیتر سرکه سفید تقطیری را در ماشین لباسشویی خود بریزید. اگر از دستگاه کهنه شور استفاده می کنید می توانید سرکه را مستقیماً روی لباس ها بریزید. اما اگر از ماشین های لباسشویی درب از جلو استفاده می کنید می توانید سرکه را به قسمت مختص نرم کننده در ماشین لباسشویی اضافه نمایید. بعد از این کار متوجه می شوید که لباس های رنگ و رو رفته شما سرزنده تر به نظر می رسند زیرا سرکه مواد معدنی موجود در آب سخت یا مواد شوینده را تجزیه می کند.

برای اینکه این مواد تجمع یافته را کاملاً از لباس ها بیرون بکشید می ‌توانید لباس رنگ و رو رفته را در مخلوطی از 1 فنجان یا 240 میلی ‌لیتر سرکه سفید تقطیری و 1 گالن یا 3.8 لیتر آب گرم به مدت 20 تا 30 دقیقه قبل از شستشو خیس کنید. حالا لباس رنگ و رو رفته شما برای شستن آماده است.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

ماشین لباسشویی خود را روشن کنید، مواد شوینده را در محل مخصوص بریزید و لباس های رنگ و رو رفته خود را در آن بیندازید. در بسیاری از موارد لباس های رنگ و رو رفته با خیساندن در سرکه و سپس شستشوی آنها، دوباره احیا می شوند.

حال ماشین لباسشویی را روی یک چرخه معمولی که با نوع لباس هایتان سازگار است تنظیم کنید و سپس آن را روش کنید. به عنوان مثال، اگر در حال شستشوی لباس های ظریف توری یا ابریشمی هستید باید از چرخه شستشوی ملایم استفاده کنید. چرخه شستشوی استاندارد برای منسوجات بادوام مانند جین یا لباس های پنبه ای مناسب است.

نگران بوی سرکه نباشید، زیرا در حین شستشو از بین می رود. سپس لباس ‌های خود را آویزان کنید تا خشک شوند؛ البته می توانید آنها را بر اساس توصیه‌ های روی برچسب ‌های مراقبتی لباس در دستگاه خشک کن قرار دهید.

اگر احساس می کنید که لباس هایتان بعد از شستشو همچنان بوی سرکه می دهند آنها را در فضای باز آویزان کنید تا خشک شوند یا از ورقه خشک کن نرم کننده پارچه در هنگام خشک کردن آنها در دستگاه خشک کن استفاده کنید. در این صورت بوی لباس پس از خشک شدن کاملاً از بین می رود.

ترفند سوم: لباس های رنگ و رو رفته خود را رنگ کنید تا رنگ آنها دوباره برگردد

مرحله مقدماتی

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟ - راهنمای نگهداری, آموزش

ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بخوانید تا ببینید که آیا لباس رنگ و رو رفته شما قابلیت رنگ شدن دارد یا خیر. اگر لباس های شما ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی هستند ممکن است مانند لباس ‌های ساخته شده از الیاف طبیعی، تیره یا روشن به نظر نرسند. اگر لباس های رنگ و رو رفته شما از الیاف اسپندکس، اکریلیک، پلی استر یا فلزی ساخته شده اند و یا اگر روی برچسب آنها نوشته شده است: «فقط خشکشویی»، به احتمال زیاد این لباس ها رنگ نمی پذیرند.

اما برخی از منسوجات به راحتی رنگ را جذب می کنند. معمولاً این لباس ها حاوی حداقل 60 درصد الیاف طبیعی مانند ابریشم، کتان، پنبه، پشم یا رامی هستند. نایلون و ریون نیز به خوبی رنگ می گیرند. زیرا آنها بسیار متخلخل هستند و با وجود اینکه جزء الیاف مصنوعی به شمار می آیند، دچار آبرفتگی نمی شوند.

در صورت امکان از رنگی استفاده کنید که به رنگ اصلی لباس نزدیک باشد. بهتر است در هنگام خرید رنگ، لباس رنگ و رو رفته خود را نیز به همراه داشته باشید و آن را با رنگ مورد نظر مقایسه کنید. برای اینکه لباس شما ظاهری طبیعی پیدا کند باید رنگ خریداری شده کاملاً با رنگ لباس مطابقت داشته باشد.

آماده کردن رنگ

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟ - راهنمای نگهداری, آموزش

وقتی برای رنگ آمیزی آماده شدید یک ظرف آب داغ با دمای حدود ۴۹ تا ۶۰ درجه سانتی گراد آماده کنید. اگر می خواهید دمای آب بیشتر باشد می توانید آب را روی اجاق گاز تا دمای 93 درجه سانتی گراد بجوشانید.

سپس یک تشت یا وان را با آب داغ پر کنید. اگر از دستگاه کهنه شور استفاده می کنید می توانید آن را با آب پر کنید و روی بالاترین درجه حرارت ممکن تنظیم نمایید. در ادامه نمک و رنگ را در یک فنجان آب گرم حل کنید. نمک به چسبندگی بهتر رنگ کمک می کند. باید براساس دستورالعمل روی بسته رنگ، از آن برای رنگرزی حجم خاصی از لباس استفاده کنید. به طور کلی برای 0.45 گرم لباس به حدود نصف بطری رنگ پارچه و نصف فنجان نمک نیاز دارید.

حال رنگ و نمک را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را در تشت یا وان حمام بریزید و آن را با انبر یا قاشق فلزی دسته بلند به هم بزنید. سپس لباس های رنگ و رو رفته خود را حدود 30 دقیقه تا 1 ساعت در این محلول خیس کنید و مدام به هم بزنید. لباس ها را با قاشق یا انبر به داخل آب فشار دهید تا خوب خیس بخورند.

رنگرزی لباس

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟ - راهنمای نگهداری, آموزش

لباس ها را حداقل هر 5 تا 10 دقیقه یک بار خوب به هم بزنید تا رنگ به طور یکنواخت پخش شود و رنگ تنها در یک قسمت خاص از لباس جمع نشود. مواظب باشید رنگ به دست و بدن شما برخورد نکند؛ چون ممکن است باعث تحریک پوستی شود. همیشه در هنگام رنگرزی لباس ها، دستکش های ضخیم و لباس های کهنه بپوشید.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

با استفاده از روزنامه یا کیسه های زباله، محل کار خود را از پاشیدن رنگ محفوظ نگه دارید. در این صورت دیگر نگران این نیستید که رنگ، آشپزخانه یا حمام شما را خراب کند. در ضمن باید همیشه مقداری دستمال کاغذی یا کهنه همراه داشته باشید تا اگر جایی رنگی شد، فوراً آن را پاک کنید.

پس از اتمام زمان مشخص شده یا بعد از اینکه مطمئن شدید لباس هایتان رنگ گرفته اند، آنها را با استفاده از قاشق یا انبر از محلول رنگ خارج کنید. در ادامه آنها را با آب جاری کاملاً آبکشی کنید تا آب روشن از آنها خارج شود. برای اینکه رنگ، سینک یا وان شما را تغییر رنگ ندهد، باید فوراً آن را بشویید.

اگر از نتیجه کار راضی هستید، لباس هایتان را پشت و رو کنید و آنها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و سپس ماشین لباسشویی را روی چرخه آب سرد تنظیم کنید. توجه داشته باشید که حتی با وجود اینکه این لباس ها را از قبل آبکشی کرده اید آنها باز هم در ماشین لباسشویی رنگ پس می دهند؛ پس لباس های دیگر را به همراه آنها در ماشین لباسشویی قرار ندهید تا رنگ آنها خراب نشود.

این لباس ها را پس از شستشو، یا آویزان کنید و یا در دستگاه خشک کن قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. بعد از خشک شدن، لباس ها را کاملاً بررسی کنید تا از اینکه به طور یکنواخت رنگ گرفته اند، مطمئن شوید.

ترفند چهارم: از سایر محصولات خانگی برای برگرداندن رنگ لباس هایتان بهره بگیرید

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟ - راهنمای نگهداری, آموزش

جوش شیرین

برای اینکه لباس ‌های سفیدتان دوباره روشن به نظر برسند می توانید از جوش شیرین استفاده کنید؛ چون بهترین ماده برای روشن کردن لباس های سفید است. کافی است نصف فنجان جوش شیرین را در حین شستشو به مواد شوینده اضافه کنید.

پراکسید هیدروژن

یکی دیگر از راه های روشن کردن لباس های سفید، شستن آنها با پراکسید هیدروژن است. این کار به طرز عجیبی لباس های سفید رنگ و رو رفته شما را دوباره احیا می کند؛ با این وجود به مرور زمان باعث ضعیف شدن بافت لباس ها می شود. کافی است یک فنجان پر اکسید هیدروژن را به شوینده مدنظر خود اضافه کنید و سپس طبق معمول لباس های خود را بشویید.

قهوه سیاه

برای احیای لباس‌ های مشکی، آنها را در قهوه سیاه غوطه‌ ور کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دو فنجان قهوه دم کنید و پس از شروع چرخه آبکشی ماشین لباسشویی، قهوه را به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه روند شستشوی لباس به پایان رسید؛ آن را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شود. بهتر است هرگز از دستگاه خشک کن برای خشک کردن لباس های مشکی استفاده نکنید چون آنها را کمرنگ می کند.

زردچوبه

زردچوبه یک وسیله برای شاداب کردن لباس های زرد است. برای اینکار کافی است آب را بجوشانید، سپس یک فنجان نمک به آن اضافه کنید. حال لباس را به مدت نیم ساعت در آب داغ فرو کنید. وقتی آب خنک شد لباس را کاملاً بچلانید.

در مرحله بعد قابلمه را خالی کنید و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زردچوبه و آب را به آن اضافه کنید. حال اجازه بدهید این محلول چند دقیقه بجوشد، سپس لباس را به آن اضافه کنید.

سپس قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید لباس به مدت 30 دقیقه همچنان در آن خیس بخورد. بعد لباس را بیرون بکشید و زیر آب جاری بشویید و پس از چلاندن، در هوای آزاد خشک کنید.

در نهایت اینکه اگر بدانیم که چگونه رنگ لباس را برگردانیم دیگر مجبور نیستیم تا زمانی که آنها قابل استفاده هستند، لباس های نو بخریم. کافی است یکی از روش های بالا که برای لباستان مناسب است را انتخاب کنید؛ در این صورت خیلی زود متوجه می شوید که لباس شما دوباره شاداب و تر و تازه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *