صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مد سریع و جایگزین های آن در جهت پایداری
1401/11/29

مد سریع و جایگزین های آن در جهت پایداری

Fast fashion and the alternatives for sustainability

مد سریع و پایداری دو مفهوم متضاد در صنعت مد هستند. مد سریع یا فست فشن به تولید لباس هایی با کیفیت پایین اطلاق می شود که به گونه ای طراحی شده اند که به سرعت تولید و با قیمت های پایین مصرف شوند که اغلب منجر به مصرف بیش از حد و تأثیر منفی بر محیط زیست و جامعه می شود. از سوی دیگر، پایداری عبارت است از تولید و مصرف مد به گونه ای که کمترین تأثیر را بر محیط زیست و جامعه داشته باشد و در عین حال از شیوه های عادلانه کار و حفظ منابع برای نسل های آینده حمایت کند.

مد سریع با چرخه های تولید سریع، مواد کم هزینه و ضایعات و آلودگی بالا مشخص می شود، در حالی که پایداری با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و پایدار، حمایت از شیوه های کار منصفانه، و تاکید بر کیفیت و دوام بالا مشخص می شود یا به عبارت دیگر تولید لباس هایی که برای ماندگاری طراحی شده اند.

به منظور ارتقای پایداری در صنعت مد، باید از مدل مد سریع به سمت شیوه‌های پایدارتر مانند استفاده از مواد پایدار، حمایت از شیوه‌های کار منصفانه، و طراحی لباس‌های بادوام با ماندگاری طولانی متمرکز شد. این امر مستلزم تغییر اساسی در نحوه تولید و مصرف پوشاک با تاکید بیشتر بر حفظ ارزش در بلندمدت و حفظ منابع برای نسل های آینده است.

تأثیرات منفی فست فشن یا مد سریع بر محیط زیست، کارگران و جامعه

تأثیرات زیست‌محیطی

مد سریع به دلیل استفاده از مواد ارزان و ناپایدار مانند الیاف مصنوعی و تولید بیش از حد پوشاک، به سطوح بالای زباله و آلودگی منسوجات کمک می‌کند. علاوه بر این، تقاضای زیاد برای محصولات مد سریع منجر به استفاده بیش از حد از آب و انرژی در طول فرایند تولید و حمل و نقل می شود.

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

استثمار کارگران

مد سریع اغلب به نیروی کار ارزان در کشورهای در حال توسعه متکی است، جایی که کارگران دستمزد پایینی دریافت می کنند، ساعات طولانی کار می کنند و اغلب در معرض شرایط کاری ناایمن و ناسالم هستند.

تأثیر اجتماعی

تقاضای مداوم برای لباس‌های جدید و ارزان، فرهنگ مصرفی را تداوم می‌بخشد که کمیت را بر کیفیت ارجحیت می‌دهد و منجر به عدم درک ارزش تولید و دوام لباس می‌شود.

برای تجزیه و تحلیل تأثیر مد سریع، داده ها را می توان در مورد معیارهای مختلفی مانند ضایعات نساجی، مصرف آب و انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای، شرایط کارگران و رفتار مصرف کننده جمع آوری کرد. این داده‌ها می‌توانند به شناسایی مناطقی که می‌توان در آن‌ها پیشرفت‌هایی انجام داد و سیاست‌ها و اقداماتی که پایداری و مسئولیت اجتماعی در صنعت مد را ارتقا می‌دهند، کمک کند.

دلایل اصلی ظهور مد سریع

تقاضای مصرف کننده

مصرف کنندگان همواره انتظار و تقاضای جریان مداومی از سبک ها و روندهای مد جدید با قیمت های پایین را دارند.

جهانی شدن

جهانی شدن مد منجر به برون سپاری تولید لباس به کشورهای در حال توسعه با هزینه پایین نیروی کار شده است، جایی که می توان مقادیر زیادی لباس را به سرعت و ارزان تولید کرد.

فناوری

پیشرفت در فناوری، طراحی، تولید و توزیع لباس در مقیاس جهانی را آسان‌تر و سریع‌تر کرده است.

بازاریابی

استفاده از بازاریابی هدفمند و رسانه های اجتماعی آگاهی مصرف کننده را از روند مد افزایش داده و احساس فوریت را برای ماندن در ترند و خرید مداوم لباس های جدید ایجاد کرده است.

رقابت خرده‌فروشان

رقابت بین خرده‌فروشان منجر به تمرکز بر قیمت‌های پایین و گردش سریع خطوط تولید شده است، به طوری که خرده‌فروشان دائماً طرح های جدید پوشاک را معرفی می‌کنند تا از رقبا جلوتر بمانند.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

این عوامل همگی به رشد صنعت مد سریع کمک کرده اند که منجر به نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با تولید بیش از حد، ضایعات و استثمار کارگران شده است.

جایگزین هایی برای مد سریع

مد آهسته یا اسلو فشن

مد آهسته جنبشی است که تولید و مصرف لباسی را ترویج می‌کند که پایداری، شیوه‌های اخلاقی و دوام را در اولویت قرار می‌دهد. این موارد شامل استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و پایدار، حمایت از شیوه های کار منصفانه، و تولید لباس با کیفیت بالا است که برای ماندگاری طراحی شده است.

لباس های دست دوم

خرید و پوشیدن لباس های دست دوم یک جایگزین سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای مد سریع است. این موارد شامل خرید لباس های قدیمی یا خرید در فروشگاه های دست دوم یا بازارهای آنلاین دست دوم است.

استفاده مجدد و تعمیرات

استفاده مجدد و تعمیرات شامل تبدیل لباس های قدیمی به قطعات جدید از طریق تغییرات، تعمیرات یا طراحی مجدد است که در نتیجه عمر لباس را افزایش داده و ضایعات را کاهش می دهد.

برندهای مد اخلاقی

تعداد فزاینده‌ای از برندهای مد وجود دارند که پایداری و شیوه‌های اخلاقی را در فرآیندهای تولید خود، از جمله استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، حمایت از شیوه‌های کار منصفانه، و تولید لباس‌هایی که برای ماندگاری طراحی شده‌اند، در اولویت قرار می‌دهند.

با انتخاب گزینه های جایگزین برای مد سریع، مصرف کنندگان می توانند اثرات زیست محیطی تولید لباس را کاهش دهند، از شیوه های کار منصفانه حمایت کنند، و پایداری را در صنعت مد رواج دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *