صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی شستشوی لباس های پلی استری
1401/09/10

چگونگی شستشوی لباس های پلی استری

How to Wash Polyester Clothes

از آنجایی که لباس های تمیز اولویت اصلی ما هستند؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم نحوه شستشوی صحیح لباس های پلی استری را به شما آموزش دهیم. پلی استر یک پارچه الیاف مصنوعی است که در منسوجات و لباس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه در دنیای مد محبوبیت زیادی دارد؛ زیرا با دوام است، به راحتی رنگ می شود و مستحکم اما سبک می باشد. با این حال خیلی ها نمی دانند که چگونه باید لباس های پلی استری خود را بشویند، اما نگران نباشید؛ چون در این مقاله به شما نشان می دهیم که به چه صورت می توانید لباس های پلی استری خود را به شکل صحیحی بشویید.

پلی استر برای تولید چه چیزهایی به کار می رود؟

پلی استر کاربردهای زیادی دارد؛ اما معمولاً از آن برای تولید کالاهای زیر استفاده می شود:

  • لباس های بیرون پوش
  • لباس زیر
  • ملحفه
  • پتو
  • فرش
  • فیلتر
  • کاغذ و روبان
  • چادر (خیمه)
  • کمربند ایمنی
  • کیسه رخت چرک
  • و چیزهای دیگر.

چه نوع لباس هایی از پلی استر تهیه می شوند؟

علاوه بر لباس های زیر و بیرون پوش، انواع دیگر لباس ها هم از پلی استر ساخته می شوند. معمولاً هر چیزی که به دوام و طول عمر طولانی نیاز داشته باشد با پلی استر تهیه می شود. به عنوان مثال لباس های ورزشی و بیرون پوش معمولاً به وسیله پلی استر تولید می گردند؛ زیرا به دوام و انعطاف پذیری بالایی نیاز دارند.

پلی استر به صورت طبیعی ضد آب است؛ بنابراین برای ساخت لباس های بیرون پوش ایده آل می باشد. معمولاً پیراهن های کشباف، بارانی ها و کت های زمستانی هم از پلی استر ساخته می شوند. شلوارهای ورزشی، لباس های شنا، ساتن های مصنوعی، ساق بندها، و لباس های زیر نیز در این لیست قرار دارند. حتی کلاه ها، شلوارها، پیراهن ها، جوراب ها، اثاثیه منزل و هر چیزی که شما فکرش را بکنید از طریق پلی استر ساخته می شود.

نحوه شستشوی لباس های پلی استری با ماشین لباسشویی

شستن لباس های پلی استری با ماشین لباسشویی بسیار آسان است. برای این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

  • ماشین لباسشویی
  • دستگاه خشک‌ کن یا بند رخت تاشو
  • شوینده مختص لباس های سنگین.

دستورالعمل کار به صورت زیر است:

1- تفکیک نمودن لباس ها

بهتر است لباس های پلی استری حاوی رنگ های مشابه را با هم بشویید. آنها را به سه دسته تقسیم کنید: لباس های تیره، روشن و رنگی.

2- پاک کردن لکه ها

زمانیکه متوجه شدید لباس های پلی استری لکه دار شده اند؛ بلافاصله آنها را پاک کنید. مقداری شوینده سنگین را روی محل لکه ها که مرطوب شده است بریزید و با انگشتانتان آن را به محل لکه ها بمالید. بگذارید 15 دقیقه به همین حالت بماند.

دوباره بررسی کنید: اگر لکه ها از بین رفتند؛ می توانید لباس را در دستگاه خشک ‌کن قرار دهید. اما همیشه باید دوباره محل لکه را بررسی کنید تا اگر لکه از بین نرفته بود؛ این فرآیند را دوباره تکرار نمایید.

3- شستشو

ماشین لباسشویی را روی برنامه مختص لباس های بشور و بپوش، و یا الیاف مصنوعی تنظیم کنید. آب سرد یا گرم را هم می توانید به کار بگیرید.

4- افزودن مواد شوینده

یک شوینده سنگین را به محفظه پخش کن شوینده یا درام ماشین لباسشویی اضافه کنید. بهتر است شوینده حاوی آنزیم باشد تا بتواند تمام آلودگی ها را از لباس ها خارج کرده و آنها را کاملاً تمیز نماید. البته باید مواظب باشید که مقدار شوینده با حجم لباس ها همخوانی داشته باشد.

5- خشک کردن

لباس ها را از ماشین لباسشویی خارج کنید؛ می توانید یا آنها را در معرض هوا خشک نمایید و یا دستگاه خشک ‌کن را روی برنامه مختص لباس های بشور و بپوش تنظیم کنید. اما اگر دستگاه خشک کن شما چنین گزینه ای ندارد؛ آن را روی برنامه مختص لباس های الیاف مصنوعی بگذارید. فراموش نکنید که قبل از قرار دادن لباس های لکه دار در دستگاه خشک‌ کن، بایستی کاملاً مطمئن شوید که لکه های آنها از بین رفته اند.

6- تا کردن یا آویزان نمودن

لباس های پلی استری تریکو که دارای بافتی شل هستند را می توانید تا کرده و در دراور قرار دهید. اما لباس های بافته شده و اقلام تریکو که ساختاری منسجم دارند، مانند پیراهن ها، لباس ها و شلوارها را آویزان کنید. معمولاً لباس های پلی استری چروک نمی شوند؛ پس اگر آنها را تا کردید، دیگر لازم نیست نگران چروک شدن آنها باشید. شما می توانید سریعاً با تنظیم اتو روی حرارت متوسط، تمام چین و چروک هایشان را از بین ببرید.

نحوه شستشوی لباس های پلی استری با دست

گاهی اوقات برچسب مراقبتی لباس الزام می کند که لباس حتماً باید با دست شسته شود. این کار فقط برای محافظت از کیفیت لباس است. برای این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

  • یک تشت یا سینک ظرفشویی
  • شوینده سبک
  • بند رخت تاشو.
روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

دستورالعمل این فرآیند به قرار زیر است:

1- پر کردن تشت

ابتدا یک تشت یا سینک ظرفشویی را با آب گرم و مقداری شوینده سبک پر کنید. شوینده را براساس دستورالعمل روی بسته بندی آن و حجم لباس های مورد شستشو داخل تشت بریزید.

2- چرخاندن لباس ها در آب

لباس ها را با ملایمت در آب بگردانید؛ آنقدر به این کار ادامه دهید تا تمام چرک ها و آلودگی های لباس ها از آنها خارج شود.

3- آبکشی

لباس ها را با آب سرد آبکشی کنید. آنها را زیر شیر آب سرد بگیرید و یا اینکه داخل تشت را با آب سرد پر نمایید.

4- تخلیه آب

آب اضافی تشت را تخلیه کنید. لباس ها را تا کرده و به کناره تشت یا سینک فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج گردد.

5- خشک نمودن

اگر تصمیم گرفته اید یک لباس را با دست بشویید؛ احتمالاً لباس آنقدر ظریف است که تحمل گرمای دستگاه خشک ‌کن را ندارد. از این رو بهتر است لباس های پلی استری را در معرض هوا خشک نمایید. لباس هایتان را روی رادیاتور و یا روی بند رخت تاشو در داخل خانه نیز می توانید خشک کنید، و یا اینکه آنها را جلوی نور آفتاب آویزان کنید تا خشک شوند.

آیا می توان از سفید کننده کلری برای لباس های پلی استری استفاده نمود؟

مطلقاً نمی توانید از سفید کننده کلری برای لباس های پلی استری استفاده کنید؛ به جای آن می توانید از سفید کننده اکسیژنی بهره ببرید، چرا که برای لباس های پلی استری مناسب است. اما توجه داشته باشید که سفید کننده کلری اینگونه نیست. از آنجاییکه پلی استر یک ماده مصنوعی است؛ لذا سفید کننده کلری می تواند رنگ این لباس ها، حتی لباس های سفید را از بین ببرد، در واقع باعث تخریب پوشش بیرونی رنگ الیاف پلی استری می شود.

نکاتی در مورد شستشوی لباس های پلی استری

آیا هنوز کاملاً متقاعد نشده اید که چگونه باید لباس های پلی استری را بشویید؟ در ادامه نکاتی را ذکر می کنیم که به شما در تمیز کردن لباس های پلی استری کمک می کنند؛ در واقع این نکات باعث می شوند تا بهتر بتوانید از آنها محافظت نمایید.

  • حرارت زیاد را به کار نگیرید: هرگز در ماشین لباسشویی، خشک ‌کن یا اتو از حرارت زیاد استفاده نکنید. گرمای زیاد می تواند با زرد کردن الیاف پلی استری یا تغییر شکل دادن آنها، به این لباس ها آسیب برساند.
  • بلافاصله بعد از ورزش، لباس ها را بشویید: اگر لباس های ورزشی تان از پلی استر ساخته شده اند؛ باید بلافاصله بعد از ورزش آنها را بشویید تا لکه های عرق روی آنها تثبیت نگردد.
  • لکه های روغنی را مدیریت نمایید: چنانچه لباس های پلی استری، لکه های روغن به خود گرفته اند؛ بهتر است آنها را به خشکشویی ببرید. معمولاً الیاف پلی استری، روغن را در خود نگاه می دارند؛ بنابراین با یک شستشوی معمولی نمی توان آنها را پاک کرد.
  • آنها را پشت و رو کنید: هنگام شستشوی لباس های پلی استری آنها را پشت و رو کنید تا لباس ها در هم نپیچند.
  • لباس های سفید را با احتیاط بیشتر تمیز کنید: قبل از شستشوی لباس های پلی استری سفید، آنها را یک شب تا صبح در این محلول بخیسانید تا بیشتر تمیز شوند: نصف فنجان شوینده مخصوص ماشین های ظرفشویی اتوماتیک را با یک گالن آب گرم مخلوط کنید. با این کار معمولاً چرک ها و لکه های لباس قبل از شستشو از بین می روند. به علاوه شوینده مخصوص ماشین های ظرفشویی اتوماتیک باعث روشن تر شدن لباس های سفید می گردد.
  • همیشه برچسب مراقبتی لباس را بخوانید: همیشه برچسب مراقبتی لباس یا نمادهای شستشوی محصول را بخوانید تا بدانید چگونه می توانید آن را بشویید. روش شستشوی لباس های پلی استری ترکیبی با لباس هایی که 100% از پلی استر ساخته شده اند، متفاوت است. پس قبل از اینکه لباس هایتان را خراب کنید؛ ببینید می توانید آنها را بشویید یا باید حتماً آنها را به خشکشویی ببرید.

سوالات متداول درباره شستشوی لباس های پلی استری

آیا می توان لباس های پلی استری را با دستگاه خشک ‌کن، خشک کرد؟

بله، اما باید از حرارت پایین استفاده کنید. وقتی الیاف لباس های پلی استری در معرض حرارت قرار می گیرند؛ ذوب شده و کوچک می گردند. برنامه مخصوص لباس های بشور و بپوش، یا لباس های الیاف مصنوعی دستگاه خشک ‌کن را به کار بگیرید.

آیا لباس های پلی استری در صورت شستشو با آب گرم کوچک می شوند؟

بله به احتمال زیاد لباس های پلی استری در صورتیکه با آب گرم شسته شوند، کوچک می گردند. از آنجاییکه پلی استر نوعی پلاستیک است؛ پس چنانچه در معرض حرارت قرار بگیرد ممکن است تغییر شکل داده، کوچک شود و یا حتی آسیب ببیند.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

چگونه می توان وسایلی که با الیاف پلی استری پر شده اند را شستشو داد؟

اگر بالش هایتان با الیاف پلی استری پر شده اند، حتماً آنها را با دست بشویید؛ البته با توجه به دستورالعمل زیر:

1- پر کردن یک تشت بزرگ یا وان حمام از آب: یک تشت بزرگ را تا نصفه از آب سرد پر کنید؛ سپس یک فنجان شوینده ملایم را به این آب بیافزایید و آن را با دست یا یک چیز بلند هم بزنید.

2- خیساندن بالش ها: بالش ها را در این آب قرار دهید و بگذارید کاملاً در آب غوطه ور شوند؛ سپس با دستان خود آنها را مالش داده و فشار دهید. با این کار آلودگی ها و چرک ها از آنها خارج می گردند.

3- آبکشی: وان یا تشت را تخلیه کرده و مجدداً آن را با آب سرد پر کنید. بالش ها را در آن قرار دهید تا بقایای مواد شوینده و چرک ها و آلودگی ها از آنها خارج شود. این کار را چند بار تکرار کنید تا دیگر بقایای مواد شوینده رویشان باقی نماند.

4- فشار دادن: وقتی بالش ها آبکشی شدند؛ آنها را به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج گردد. مواظب باشید که بالش ها را نچلانید و نپیچانید؛ فقط به آرامی آنها را فشار دهید. بهتر است عمل فشار دادن را در کناره وان پیش ببرید.

5- خشک نمودن: کار شستشوی بالش هایتان را به یک روز گرم و آفتابی موکول کنید. آنها را روی بند رخت و در معرض هوا و نور آفتاب آویزان نمایید تا کاملاً خشک شوند؛ چند بار آنها را پشت و رو کنید تا تمام قسمت هایشان خشک گردد. هر چند وقت یک بار آنها را ورز دهید؛ با این کار هوا به داخل بالش ها نفوذ کرده و سریعتر خشک می شوند.

چرا لباس های پلی استری بعد از شستشو، بو می دهند؟

اکثر افراد از لباس های ورزشی پلی استری استفاده می کنند؛ از این رو ممکن است این لباس ها حتی بعد از شستشو هم بو بدهند. زیرا باکتری ها به راحتی روی لباس های پلی استری رشد می کنند. چنانچه این بوی بد همچنان روی لباس هایتان باقی بماند؛ با گذشت زمان بدتر می شود. متاسفانه این مشکل بسیار رایج است و معمولاً زیربغل لباس های پلی استری ورزشی خیلی زود بو می گیرند. لباس های پلی استری را می توانید در سرکه تقطیری سفید بخیسانید؛ این کار باعث از بین رفتن بو و باکتری های لباس هایتان می شود.

چگونه با مایع ظرفشویی می توان لکه لباس های پلی استری را پاک کرد؟

با استفاده از روش زیر به راحتی می توان لکه لباس های پلی استری را با مایع ظرفشویی پاک کرد:

  1. محل لکه را با آب گرم مرطوب کنید تا لکه تجزیه شود.
  2. مقداری مایع ظرفشویی را با انگشتان خود روی محل لکه بمالید.
  3. بلافاصله لباس را بشویید.
  4. لباس را در معرض هوا خشک کنید.
  5. در صورت لزوم این کار را تکرار نمایید.

چرا پیراهن های پلی استری بعد از شستشو، لکه دار می شوند؟

هرگز نمی توانید با یک شستشوی معمولی، لکه لباس های پلی استری را پاک کنید؛ به خصوص لکه های روغنی. همانطور که قبلاً گفتیم، روغن به الیاف پلی استری می چسبد. اما به احتمال زیاد می توانید با کمک مایع ظرفشویی این لکه ها را پاک نمایید؛ در غیر این صورت بهتر است لباس را به خشکشویی ببرید. اگر لباس ها رنگی و تیره و سفید را با هم بشویید؛ احتمال دارد برخی از لباس های رنگی، رنگ پس داده و بقیه لباس هایتان را لکه‌دار کنند. پس همیشه لباس ها را تفکیک کرده و بعد بشویید.

کلام پایانی : پس از اینکه به روال شستشوی لباس های پلی استری عادت کردید؛ دیگر لازم نیست فکر خود را درگیر آن کنید. شستشوی این لباس ها دیگر برایتان به یک کار پیش پا افتاده تبدیل می شود. همیشه از قبل برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید؛ در آنجا قید شده که لباس باید با چه روشی شسته شود (دستی یا ماشینی) یا اینکه باید آن را با روش های خشکشویی تمیز کرد. همیشه باید از یک شوینده مناسب استفاده کنید و هرگز نباید آب داغ را برای شستشوی این لباس ها به کار بگیرید. به هر حال پلی استر هم نوعی پلاستیک است و وقتی در معرض دمای بالا قرار بگیرد ذوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *