صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز شلوارهای جین دست دوم در خدمت کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن
1401/05/29

شلوارهای جین دست دوم در خدمت کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن

Second-hand jeans to reduce CO2 emissions

تجزیه و تحلیل های اخیر انجام شده در بریتانیا نشان می دهد که خرید شلوارهای جین برای محیط زیست بسیار مضر هستند؛ زیرا میزان گاز گلخانه ای دی اکسید کربنی که در هنگام تولید یک شلوار جین آزاد می شود با 2372 ساعت پرواز یک هواپیما یا طی 21 مایل مسافت توسط یک ماشین گشتی پلیس برابر است.

اما خرید یک شلوار جین دست دوم در سال می تواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به اندازه 3 میلیارد مایل مسافرت کمتر، کاهش دهد.

سازمان غیرانتفاعی بریتانیایی آکسفام (Oxfam)، قبل از راه اندازی کمپین جدید خود با نام “سپتامبر دست دوم (Second Hand September)”، ردپای کربن تولید یک شلوار جین جدید را با توجه به تاثیرات مصرف گرایی در مد بر کره زمین، فاش کرد.

این کمپین از مردم می خواهد که در ماه سپتامبر به منظور مبارزه با بحران های اقلیمی و جمع آوری بودجه برای کمک به جوامع فقیر جهان، به مد دست دوم روی بیاورند.

لورنا فالون (Lorna Fallon)، مدیر خرده فروشی آکسفام می گوید: «این ارقام بسیار عجیب هستند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند؛ بقای حیات روی کره زمین غیرممکن خواهد شد. اما همواره امید وجود دارد. خرید لباس دست دوم یک انتخاب کوچک و لذت ‌‎بخش است که از عهده هر یک از ما بر می آید. ما تنها با این کار کوچک می توانیم تاثیر زیادی بر وضعیت اضطراری آب و هوای کره زمین بگذاریم».

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

زنان بریتانیایی هر یک به طور متوسط 7 عدد شلوار جین دارند؛ این رقم برای مردان حداقل 6 عدد است. این در حالی است که هر عدد شلوار جین، ردپای کربن تولید می کند.

براساس این تحقیق، اگر تمام افراد در بریتانیا، شلوار جین کاملاً نو خریداری کنند؛ ردپای کربن این اقدام برابر با انتشار گازهای گلخانه ای توسط یک نیروگاه زغال سنگ در مدت 18 ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *