صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی صحیح ژاکت پشمی
1401/08/17

نحوه شستشوی صحیح ژاکت پشمی

اگر به تازگی یک ژاکت پشمی جدید خریده اید؛ احتمالاً بعد از مدتی که زمان شستن آن فرا می رسد، دچار دستپاچگی می شوید. ترس از کش آمدن، کوچک و کمرنگ شدن، و در نهایت از بین رفتن لباس در هنگام شستشو همیشه با شماست. اما نیازی به نگرانی نیست؛ با رعایت دستورالعمل های این مطلب می توانید با خیال راحت ژاکت های پشمی خود را بشویید و آنها را مثل روز اول؛ نرم، تر و تازه و تمیز کنید.

چرا لباس های پشمی در هنگام شستشو کوچک می شوند؟

احتمالاً قبلاً در هنگام شستشوی ژاکت های پشمی خود متوجه کوچک شدن آنها شده اید؛ اما آیا تا به حال اندیشیده اید که دلیل این اتفاق چیست؟

پشم از پروتئین ساخته می شود. الیاف پشم به دلیل ساختار به هم فشرده‌‌شان به چیزهای دیگر، مانند سایر الیاف پشمی می چسبند. از این رو پارچه پشمی در هنگام شستشو جمع شده و حالتی نمدی پیدا می کند.

در واقع الیاف پشمی از لحاظ فنی کوچک نمی شوند، بلکه به سایر الیاف پشمی می چسبند؛ از این رو لباس پشمی در هم جمع شده و حالتی متراکم پیدا می کند.. بعد از این اتفاق، برگشت ژاکت پشمی به حالت اولیه خود، دشوار یا غیرممکن می شود.

چگونه می توان از کوچک شدن لباس پشمی جلوگیری کرد؟

برای دریافت پاسخ این سوال باید به دستورالعمل هایی که ما در این مطلب ذکر می کنیم، توجه کنید. به طور کلی لباس های پشمی باید با آب سرد، یک برنامه شستشوی ملایم ماشین لباسشویی و با شوینده مخصوص لباس های پشمی شسته شوند.

نحوه شستشوی ژاکت های پشمی با ماشین لباسشویی

آنچه نیاز دارید:

  • یک کیسه مشبک شستشوی لباس.
  • شوینده مخصوص لباس های پشمی.

دستورالعمل:

  1. بررسی برچسب مراقبتی لباس: در ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید و اگر شستشوی آن با ماشین لباسشویی مجاز بود؛ دست به کار شوید. اگر نمی توان ژاکت پشمی را با ماشین لباسشویی شست؛ از برنامه شستشوی دستی ماشین لباسشویی کمک بگیرید.
  2. قرار دادن ژاکت داخل کیسه مشبک: ابتدا ژاکت را در کیسه مشبک مخصوص شستشوی لباس قرار دهید؛ این کیسه تا اندازه زیادی از ژاکت در هنگام شستشو محافظت می کند.
  3. گذاشتن ژاکت در لباسشویی: بعد از اینکه ژاکت های پشمی خود را داخل کیسه گذاشتید؛ آنها را در ماشین لباسشویی بگذارید. بهتر است هنگام شستن لباس های پشمی تا جای ممکن فضای ماشین لباسشویی را خالی نگهدارید. هر چه تعداد لباس ها بیشتر باشد؛ در هنگام شستشو بیشتر تحریک شده و به هم برخورد می کنند؛ از این رو احتمال جمع شدن و کوچک شدن آنها افزایش می یابد.
  4. اضافه کردن مواد شوینده: مواد شوینده مخصوص پشم را به محفظه مختص شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  5. تنظیم ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی را روی یکی از برنامه های «شستشوی دستی»، «مخصوص لباس های ظریف» یا «مخصوص لباس های پشمی» تنظیم کنید و حتماً از آب سرد بهره بگرید.
  6. شروع شستشو: روند شستشو را آغاز کنید.

نحوه شستشوی ژاکت های پشمی با دست

آنچه نیاز دارید:

  • یک تشت، سینک ظرفشویی یا حمام.
  • مواد شوینده مختص لباس های پشمی.
  • دستکش لاستیکی (اختیاری).

دستورالعمل:

  1. بررسی برچسب مراقبتی لباس: همیشه قبل از شستن لباس، برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید. اگر در برچسب مراقبتی لباس استفاده از ماشین لباسشویی ممنوع است؛ از این روش استفاده کنید.
  2. پر کردن تشت از آب: تشت، سینک حمام یا ظرفشویی را با آب سرد و تمیز پر کنید.
  3. افزودن مواد شوینده: مقدار توصیه شده از ماده شوینده (حدود دو قاشق) را به آب اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید.
  4. اضافه کردن لباس به آب: لباس ها را به آب اضافه کرده و بگذارید به مدت 30 دقیقه کاملاً خیس بخورند.
  5. خالی کردن آب: لباس ها را از آب درآورده و آب را خالی کنید. دوباره تشت را با آب سرد پر نمایید. 
  6. تحت فشار قرار دادن ژاکت پشمی: به آرامی لباس پشمی را در داخل آب فشار دهید تا آلودگی ها و مواد شوینده از داخل آن خارج شوند. هرگز لباس پشمی را نچلانید و آن را نپیچانید.
  7. خالی کردن آب اضافی: آب اضافی تشت یا سینک را خالی کنید. سپس لباس را به آرامی به کناره وان فشار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد.
نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

نحوه خشک کردن ژاکت های پشمی

هنگام خشک کردن ژاکت های پشمی باید از انجام برخی از کارها اجتناب کنید؛ این کارها عبارتند از:

  • هرگز آنها را در خشک ‌کن قرار ندهید؛ مگر اینکه روی برچسب مراقبتی لباس قید شده باشد که این کار مشکلی ندارد. چرا که تحریک لباس توسط خشک ‌کن و شرایط گرمایی آن ممکن است باعث کوچک شدن ژاکت های پشمی شود.
  • هیچوقت ژاکت پشمی را نچلانید و نپیچانید؛ حتی اگر شدیداً خیس آب است، باز هم مجاز به انجام این کار نیستید. لباستان را به آرامی به کناره وان فشار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد.
  • هرگز لباس پشمی را زیر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید. نور آفتاب می تواند باعث کوچک و کمرنگ شدن ژاکت پشمی شود.
  • هیچوقت لباس پشمی را روی رادیاتور تا نکنید؛ زیرا قسمتی از لباس که در زیر قرار دارد زودتر خشک می شود. از این رو ممکن است این قسمت کوچک شده یا تغییر رنگ بدهد.

دستورالعمل ها

هنگام خشک کردن لباس های پشمی دستورالعمل های زیر را رعایت کنید؛ با این کار بهتر می توانید از لباس های پشمی خود مراقبت نمایید:

  • لباس پشمی را روی یک حوله تمیز و سفید قرار دهید.
  • حوله را از سمت پایین به سمت بالا رول کنید؛ با این کار ژاکت پشمی نیز رول می شود. این روش به حذف آب اضافی ژاکت خیس کمک می کند. 
  • آن را روی یک سطح صاف و به صورت افقی قرار دهید تا خشک شود. برای این کار می توانید از پایه خشک‌کن لباس یا سطح که با حوله مسطح شده استفاده کنید. نگهداشتن لباس در این حالت باعث می شود که بتواند شکل اولیه خود را حفظ نماید.

سوالات متداول در مورد شستشوی صحیح ژاکت های پشمی

ژاکت پشمی را باید هر چند وقت یک بار شست؟

ژاکت های پشمی را معمولاً باید وقتی که بدبو شده یا کثیف و بدرنگ شده اند، بشویید. اما در غیر این صورت زمان شستن آنها بستگی به تعداد دفعاتی دارد که از آنها استفاده می کنید؛ در حالت کلی توصیه می شود آنها را بیش از چند بار در سال نشویید.

در واقع لباس های پشمی خود را تمیز نگه می دارند. رطوبت باعث حذف بوی لباس های پشمی می شود؛ در ضمن لباس های پشمی به خوبی در برابر لکه ها مقاومت می کنند و آنها هرگز زیاد چروک نمی شوند. در واقع وقتی نوبت به تمیز کردن لباس های پشمی می رسد؛ کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

آیا می توان ژاکت پشمی را با ماشین لباسشویی تمیز کرد؟

اگر برچسب مراقبتی لباس این کار را مجاز می داند و شما نیز به توصیه های ما توجه می کنید؛ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ولی باید همیشه از آب سرد، دور ملایم و شوینده مخصوص لباس های پشمی استفاده کنید. 

آیا می توان از شامپو برای شستن لباس پشمی استفاده نمود؟

بله می توانید برای شستن لباس پشمی از شامپو استفاده کنید. از آنجاییکه پشم نیز نوعی مو محسوب می شود؛ به راحتی می توان لباس های پشمی را با شامپو شست. اما بهتر است از یک شامپوی ملایم و ترجیحاً بدون سولفات بهره بگیرید. اگر قصد دارید به جای شوینده از شامپو استفاده کنید؛ همان مراحل شستشو که در بالا ذکر کردیم را دنبال کنید؛ فقط به جای شوینده یک قاشق غذاخوری شامپو را به کار بگیرید.

همیشه اول آزمایش کنید: قبل از اینکه از شامپو برای شستن لباس پشمی استفاده کنید؛ آن را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ آن تغییری نمی کند و شامپو آسیبی به لباس نمی رساند.

آیا شوینده Woolite به لباس های پشمی آسیب می رساند؟

Woolite یک از برندهای تولید مواد شوینده است که برای شستشوی لباس های پشمی طراحی شده است. مدتی شایع شده بود که این ماده شوینده به لباس های پشمی آسیب می رساند؛ زیرا بسیار قوی است. البته این به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد؛ اما فراموش نکنید که قرار نیست شایعات همیشه درست باشند. سطح PH شوینده Woolite و بسیاری از شوینده های مختص لباس های ظریف، هفت است. از این رو به راحتی می توان لباس های پشمی و سایر لباس های ظریف را با آنها شست و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

نحوه شستشوی دستی ژاکت های پشمی که روی برچسب آنها علامت فقط خشکشویی درج شده، به چه صورت است؟

حتی اگر روی برچسب مراقبتی ژاکت پشمی، علامت فقط خشکشویی درج شده باشد؛ باز هم لزومی ندارد که حتماً آن را به خشکشویی ببرید. در اصل حلال های مورد استفاده در خشکشویی ها، لباس های پشمی را فرسوده می کنند و به آنها آسیب می رسانند.

برای شستشوی دستی این لباس ها می توانید از دستورالعمل هایی که در بالا ذکر کردیم، استفاده کنید. اما بهتر است به جای 30 دقیقه، تنها 15 دقیقه آنها را بخیسانید. در ضمن اگر لباس لکه دار شده است؛ می توانید با مالیدن انگشت خود به محل لکه و اشباع کردن آن با آب و مواد شوینده، لکه را از بین ببرید.

جمع بندی: اگر کسی به شما گفته که نمی توانید ژاکت های پشمی خود را در خانه بشویید؛ حرف او را باور نکنید. چنانچه در هنگام شستشوی دستی یا ماشینی به دستورالعمل هایی که ما در این مطلب ذکر کردیم توجه کنید؛ می توانید ژاکت های پشمی خود را در مدت زمانی بسیار کوتاه تمیز کرده، و مثل روز اول نرم و تازه نمایید. فقط باید همیشه ابتداً برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید و از یاد نبرید که باید از شوینده مختص لباس های پشمی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *