صفحه اصلی دانشـــنامه نحوه استفاده از پرس حرارتی
1399/08/12

نحوه استفاده از پرس حرارتی

Guide to Use a Heatpress

دستورالعمل های گام به گام برای تی شرت، کلاه و لیوان

امروزه طرح های متنوع و تقریبا نامحدودی برای طراحی تی شرت، کلاه و لیوان وجود دارد که نحوه استفاده از آنها چالش بر انگیز است. در ابتدا شما تنها به خرید یک دستگاه پرس حرارتی جهت آغاز سرمایه گذاری بر روی طرح های خودتان نیاز خواهید داشت. استفاده از پرس حرارتی برای کسانیکه پر از ایده هستند یا افرادیکه می خواهند یک تجارت جدید را آغاز کنند و یا سرگرمی جدیدی را تجربه نمایند، می تواند کاری عالی محسوب گردد. اما در ابتدا باید نحوه استفاده از پرس حرارتی را در 8 گام یاد گرفت. دو مورد اول جزء اطلاعات اولیه هستند.

1- پرس حرارتی مورد نظرتان را انتخاب کنید:

اولین گامی که شما در این مسیر نیاز دارید، پیدا کردن پرس حرارتی مناسب است. اگر شما به فکر راه اندازی کسب و کاری در زمینه تی شرت هستید، بهترین روش این است که با تحقیق به انتخاب گزینه مورد نظرتان اقدام کنید. به عنوان مثال، دستگاه پرسی که بسیار کوچک باشد، ممکن است تنها برای بعضی از طرح ها خوب عمل کند، اما دستگاه پرس بزرگتر، گزینه بهتری را برای پوشش تعداد بیشتری تی شرت به شما ارائه می دهد. به طور مشابه، شما ممکن است به پرینت محدوده وسیعی از محصولات نیاز داشته باشید و در این حالت یک دستگاه چند کابردی می تواند بسیار باارزش عمل کند.

نحوه استفاده از پرس حرارتی - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

با این وجود، مهم ترین تمایز بین دستگاه های پرس خانگی و حرفه ای وجود دارد. دستگاه های پرس خانگی عمدتا برای استفاده شخصی ساخته می شوند، اما شما یقینا در مراحل رو به رشد تجارت نیز می توانید از این نوع دستگاه ها استفاده نمایید. اگر از قبل سفارشات زیادی را انجام می دادید یا تصمیم به تولید انبوه گرفته اید، پس یک پرس حرفه ای برای شما انتخاب بهتری محسوب می شود. دستگاه های پرس حرارتی حرفه ای، تنظیمات بیشتری را برای فشار و دما ارائه می دهند و دارای گیره های قالب بزرگتری هستند.

2- مواد مورد نیازتان را انتخاب نمایید:

متأسفانه شما نمی توانید از هر نوع پارچه ای برای پرس کردن استفاده کنید. بعضی از پارچه ها به گرما و دماهای بالا حساس هستند که باعث ذوب شدن آنها می شوند. از مواد نازک و مصنوعی برای پرس کردن استفاده نکنید. به جای آنها بر روی پنبه، لیکرا، نایلون، پلی استر و اسپندکس پرینت انجام دهید. این مواد برای مقاومت کردن در برابر پرس حرارتی به اندازه کافی قدرتمند هستند. شما برای مشخص کردن سایر مواد باید با افراد مطلع مشورت نمایید.
پوشاک به خصوص اگر تازه و نو هستند، بهتر است قبل از پرس، شسته شوند. بعضی از چروک ها ممکن است بعد از اولین شستشو، ظاهر شوند که می توانند بر طرح تأثیر بگذارند. اگر شما قبل از پرس کردن این چروک ها را از بین ببرید، قادر خواهید بود تا بر این مسئله چیره شوید.

3- طرح خودتان را انتخاب کنید:

این بخش جزء لذت بخش ترین قسمت های کار با پرس حرارتی به شمار می آید. اساسا شما هر تصویری را که می خواهید چاپ کنید، می توانید بر روی پوشاک خودتان پرس نمایید. اگر واقعا می خواهید تا کسب و کار خودتان را به مرحله شکوفایی برسانید، به چیزی اصلی که بتواند مردم را جذب خود کند، نیاز خواهید داشت. شما باید بر روی مهارت های خودتان در زمینه نرم افزارهایی مانند Adobe Illustrator یا CorelDraw کار کنید. در این صورت قادر خواهید بود تا ایده خوب را با بیان بصری زیبا ترکیب نمایید.

4- طرح خودتان را چاپ نمایید:

بخش اصلی فرآیند پرس حرارتی، کاغذ انتقال است. این کاغذ نوعی ورق حاوی موم و ماده رنگی است که طرح در ابتدا بر روی آن چاپ می  شود. کاغذ بر روی پوشاک شما در زمان پرس قرار می گیرد. با توجه به نوع پرینتر و رنگ ماده، انواع مختلفی از انتقال ها وجود دارد. بعضی از متداول ترین آنها عبارتند از:

  • انتقال های جوهری: اگر یک پرینتر جوهری دارید، مطمئن شوید که از کاغذ مناسبی برای آن استفاده می کنید. مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پرینترهای جوهری نمی توانند رنگ سفید را چاپ کنند. وقتی بخشی از طرح شما، سفید رنگ است، آن قسمت در هنگام پرس حرارتی به صورت رنگ پوشاک نشان داده خواهد شد. شما می توانید با انتخاب رنگی به غیر از سفید (که می تواند چاپ شود) یا استفاده از پوشاک سفید رنگ از این نوع پرینتر برای پرس کردن استفاده نمایید.
  • انتقال های پرینتر لیزری: همانطور که ذکر شد، انواع مختلفی از کاغذ برای پرینترهای مختلف وجود دارد و آنها نمی توانند به جای هم مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین مطمئن شوید که کاغذ درست را برای هر پرینتر انتخاب می کنید. کاغذ پرینتر لیزری نسبت به کاغذ جوهری، نتایج ضعیف تری ارائه می دهد.
  • انتقال های سابلیمیشن: این کاغذ با پرینترهای سابلیمیشن و جوهر مخصوص کار می کند، بنابراین گزینه گرانی به حساب می آید. جوهر در این انتقال با تبدیل شدن به حالت گازی به درون پارچه نفوذ می کند و به صورت دائم رنگ می گیرد. با این وجود این انتقال تنها با مواد پلی استر کار می کند.
  • انتقال های از قبل آماده شده: گزینه دیگری که وجود دارد، بهره گیری از تصاویر از پیش چاپ شده است که شما می توانید بدون انجام پرینت کردن، مستقیم آنها را در پرس حرارتی قرار دهید. شما حتی می توانید از پرس حرارتی جهت اتصال طرح های گلدوزی شده استفاده نمایید که چسب های حساس به گرما در قسمت عقب خود دارند.
جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

در هنگام کار با کاغذ انتقال باید به چندین مسئله توجه داشته باشید. نکته اصلی این است که شما باید در سمت راست، کار پرینت را انجام دهید. این کار بسیار راحت است، اما معمولا به سادگی فراموش می شود.

نحوه استفاده از پرس حرارتی - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

همچنین مطمئن شوید که یک نسخه جزئی از تصویری که بر روی صفحه کامپیوتر خود دریافت می کنید را چاپ خواهید کرد. این تصویر دوباره در دستگاه پرس معکوس خواهد شد، بنابراین شما دقیقا به همان طرح مورد نظر خود خواهد رسید. معمولا آزمایش چاپ طرح بر روی یک ورق معمولی از کاغذ، ایده خوبی محسوب می شود، چون در صورت وجود هرگونه خطا، متوجه خواهید شد و کاغذ انتقالی را برای این فرآیند تلف نخواهید کرد.
طرح های چاپ شده بر روی کاغذ انتقال، مخصوصا با پرینترهای جوهری، در مکانی با لایه نازکی از پوشش نگهداری می شوند. این لایه نه تنها طرح، بلکه کل صفحه را پوشش می دهد و رنگ سفیدی نیز دارد. وقتی شما طرح را پرس حرارتی می کنید، این لایه نازک به ماده نیز انتقال داده می شود که می تواند در محدوده تصویر شما یک اثر جزئی باقی بگذارد. قبل از پرس کردن، شما باید کاغذ را تا حد ممکن در نزدیکی اطراف طرح اصلاح نمایید تا از وقوع این مسئله جلوگیری کنید.

5- آماده کردن پرس حرارتی

از هر دستگاه پرس حرارتی که می خواهید استفاده کنید، نحوه یادگیری استفاده از آن راحت خواهد بود. با هر دستگاه پرس حرارتی، شما می توانید دما و فشار مورد نظر خود را تنظیم نمایید و زمان سنج نیز برای هر کدام از دستگاه ها وجود دارد. وقتی فرآیند پرس کردن به پایان رسید، پرس باید باز شود.
وقتی شما دستگاه پرس حرارتی را روشن نمودید، باید دما را تنظیم کنید. شما این کار را با پیچاندن پیچ ترموستات در جهت عقربه های ساعت (یا استفاده از دکمه های فلش بر روی بعضی از پرس ها) تا زمانیکه به تنظیمات مورد نظر دمایی خودتان برسید، انجام می دهید. در این حالت چراغ مربوط به گرما روشن خواهد شد. وقتی چراغ خاموش شد، باید بدانید که به دمای مورد نظرتان رسیده اید. شما می توانید پیچ ترموستات را دوباره به نقطه اول باز گردانید، اما تا زمان حفظ شدن حرارت، چراغ به روشن و خاموش شدن ادامه می دهد.
دما ثابتی که برای همه مراحل پرس بتوانید از آن استفاده کنید، وجود ندارد. بسته بندی کاغذ انتقال به شما در مورد نحوه تنظیم دما، اطلاعات خواهد داد. معمولا دما در محدوده 350 تا 375 درجه فارنهایت خواهد بود، اما در صورتیکه بالاتر از این مقادیر رسید، نگران نباشید، چون طرح باید به صورت مناسب به محصول بچسبد. شما جهت آزمایش کردن پرس می توانید از یک تی شرت قدیمی استفاده نمایید.
سپس فشار را تنظیم کنید. پیچ فشار را تا زمانیکه تنظیمات مورد نیازتان حاصل شود، بچرخانید. مواد ضخیم تر معمولا به فشار بیشتری نیاز دارند، در حالیکه مواد نازک تر با فشار کمی نیز پرس می شوند.
شما در همه حالت ها باید فشار را متوسط به بالا در نظر بگیرید. با این حال تا زمانیکه سطحی که بهترین نتایج را به شما ارئه می دهد پیدا می کنید، بهتر است کمی آزمایش انجام دهید. در بعضی از پرس ها، تنظیمات فشار پایین، مشکلاتی را جهت قفل کردن دسته پرس ایجاد می کند.

6- پوشاک مورد نظرتان را در دستگاه پرس قرار دهید:

وقتی محصول و ماده در درون دستگاه پرس قرار می گیرد، ضروری است که صاف و مستقیم باشد. هرگونه تاشدگی به یک چاپ بد منجر خواهد شد. شما می توانید از پرس جهت پیش گرم کردن پوشاک به مدت 5 تا 10 ثانیه برای حذف چین و چروک ها استفاده کنید. وقتی تی شرت ها را در دستگاه پرس قرار می دهید، بهتر است آنها را بکشید. در این صورت، چاپ بعد از کامل شدن، کمی کوچک خواهد شد و کمتر احتمال دارد که در آینده شکاف بردارد.

نحوه استفاده از پرس حرارتی - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

مراقب باشید که جانب پوشاکی که می خواهید چاپ شود رو به بالا باشد. برچسب تی شرت باید با قسمت عقب پرس در یک راستا قرار گیرند. این کار به قرارگیری صحیح چاپ کمک خواهد کرد. پرس هایی وجود دارند که یک شبکه لیزری را بر روی پوشاک شما تصویرسازی می کنند و باعث می شوند تا همتراز شدن پرس با طرح بسیار راحت تر گردد.
انتقال چاپ شده باید رو به پایین بر روی پوشاک قرار گیرد، در حالیکه طرح های گلدوزی شده باید سمت بالای چسب قرار داده شوند. شما می توانید یک دستمال کاغذی یا تکه نازکی از پارچه پنبه ای را بر روی قسمت فوقانی انتقال به عنوان محافظ قرار دهید. اگر دستگاه پرس شما دارای لایه محافظ سیلیکونی است به شکل دیگری از محافظت نیازی نخواهید داشت.

7- طرح را انتقال دهید:

وقتی شما پوشاک و پرینتر را به صورت صحیح در دستگاه پرس قرار دادید، می توانید دسته پرس را پایین آورید. این دسته باید قفل شود تا شما مجبور نشوید پرس را به صورت فیزیکی به سمت بالا متمایل کنید. زمان سنج را با توجه به دستورالعمل های کاغذ انتقال، تنظیم کنید که معمولا این زمان بین 10 ثانیه تا 1 دقیقه است.
وقتی زمان به پایان رسید، دستگاه پرس را باز کنید و تی شرت را خارج نمایید. وقتی تی شرت هنوز دارای حرارت است، کاغذ انتقال را از آن جدا کنید. خوشبختانه شما اکنون ملاحظه خواهید کرد که طرحتان به صورت موفقیت آمیز بر روی پوشاک منتقل شده است.
شما در صورتیکه به تولید تعداد بیشتری تی شرت نیاز دارید، می توانید اکنون این فرآیند را برای انواع جدیدی از آنها پیاده سازی نمایید. اگر می خواهید به جانب های دیگر تی شرت که قبلا بر روی آنها چاپ انجام گرفته است، چاپ دیگری اعمال کنید به یک تکه مقوا برای اولین بار در درون تی شرت احتیاج پیدا خواهید کرد. برای جلوگیری از گرمایش مجدد طرح اولیه، از فشار کمتری در این زمان استفاده نمایید.

نخ شنیل

8- از چاپ خودتان مراقبت کنید:

شما قبل از شستن تی شرت باید به مدت 24 ساعت آن را رها کنید. این کار به تنظیم چاپ کمک خواهد کرد. وقتی شما تی شرت را شستشو می دهید، آن را به درون بپیچانید تا هرگونه اصطکاک تی شرت از بین رود. از پاک کننده هایی که خیلی قدرتمند هستند، استفاده نکنید، چون می توانند بر روی چاپ تأثیر بگذارند. به جای خشک کن های مکانیکی از خشک کن های طبیعی استفاده کنید.

پرس حرارتی کلاه

اکنون که شما در مورد نحوه پرس حرارتی تی شرت به اطلاعات جامعی دست پیدا کردید، نوبت به یادگیری بعضی از اصول اعمال پرس حرارتی به کلاه است. شما می توانید با استفاده از پرس تخت یا پرس مخصوص کلاه به نحوه استفاده از آنها پی ببرید که این کار را برای شما بسیار راحت تر می کند.
شما در این حالت نیز می توانید از کاغذ انتقال استفاده کنید، اما ساده ترین روش این است که طرح ها را از طریق وینیل انتقال حرارت به کلاه اضافه نمایید. این ماده در بسیاری از رنگ ها و الگوها موجود است، بنابراین می توانید موادی را که بیشتر می پسندید، پیدا نمایید و شکل های مورد نظر خود را بر روی آنها برش دهید.
وقتی طرح مورد نظر خود را به دست آورید، از نوار حرارتی جهت اتصال آن به کلاه استفاده کنید. اگر از پرس تخت استفاده می کنید، نیاز خواهید داشت تا کلاه را با استفاده از دستکش مخصوص بخاری در برابر گیره قالب حرارت داده شده حفظ نمایید و سپس آن را پرس کنید. چون جلوی کلاه، منحنی شکل است، بهتر است ابتدا میانه کلاه و سپس جانب های آن پرس گردد. شما باید اطمینان حاصل کنید که همه سطح طراحی با گرما مواجه شده است، بنابراین شما تنها بخشی از طراحی را به پایان نمی رسانید.
پرس های مخصوص کلاه، چندین صفحه منحنی شکل قابل تعویض دارند. آنها می توانند سطح کلی طرح شما را در اولین مرتبه پوشش دهند، بنابراین به حرکت دستی نیازی نخواهد بود. این حالت هم برای کلاه های نرم و هم برای کلاه های زبر بدون درز و حاوی درز جواب می دهد. کلاه را در محدوده گیره قالب مناسب، محکم نمایید، پرس را به سمت پایین بکشید و منتظر بمانید تا زمان مورد نظر برای پرس به پایان رسد. وقتی شما پرس کردن حرارتی را انجام دادید، نوار حرارتی و صفحه وینیل را جدا کنید. در این حالت باید طرح شما در مکان مناسب قرار گرفته باشد.

پرس حرارتی لیوان

اگر شما می خواهید تا این تجارت را بیشتر ادامه دهید، ممکن است تا بخواهید طرح هایی را به لیوان نیز اضافه کنید. اگر طرح مخصوص و منحصر به فردی به لیوان اضافه شود، همیشه میتوانند هدیه جالبی در نظر گرفته شوند. لیوان ها در اغلب موارد از طریق انتقال های سابلیمیشن و وینیل انتقال حرارت به عمل آوری می شوند.

نحوه استفاده از پرس حرارتی - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

اگر پرس حرارتی چند منظوره با اتصال هایی برای لیوان در اختیار دارید یا اگر دارای پرس مخصوص لیوان هستید، شما کاملا مهیا و آماده شده اید. تصویری را که می خواهید، برش دهید و آن را چاپ کنید، سپس با استفاده از نوار حرارتی، آن را به لیوان متصل نمایید. پس از آن، شما فقط به قرار دادن لیوان در دستگاه پرس نیاز خواهید داشت و باید برای چند دقیقه منتظر بمانید. زمان دقیق و تنظیمات گرما متغیر است، بنابراین از مطالعه کردن دستورالعمل های موجود بر روی بسته بندی انتقال مطمئن شوید.

نتیجه گیری

اگر در مورد توسعه ایده های کسب و کار پرس حرارتی خودتان دچار شک بودید، امیدواریم اکنون به اطمینان کامل دست پیدا کرده باشید. در حقیقت پرس یک طرح بر روی هر سطحی بسیار راحت است و به شما اجازه می دهد تا خلاقیت خود را بیان کنید و مقداری پول از این کار به دست آورید. همه پرس های حرارتی، علیرغم تفاوت در شکل، اندازه و عملکرد، مکانیسم های مشابهی دارند. شما در مورد نحوه پرس حرارتی کلاه، تی شرت و لیوان به دانش دست یافتید، اما پرس حرارتی محصولات دیگری نیز وجود دارد. شما می توانید بر روی پرس حرارتی ساک، روبالشی، صفحات سرامیکی و حتی پازل نیز متمرکز شوید. البته همیشه در هر زمینه ای، نوآوری هایی نیز وجود دارد، بنابراین به شما توصیه می کنیم که بیشتر در این موضوعات جستجو کنید. گزینه های زیادی برای دستیابی به کاغذ انتقال مناسب و قوانین مشخصی برای تزئین کردن هر نوع از سطحی وجود دارد. اما برای یادگیری نحوه استفاده از آنها برای پرس حرارتی باید زمان اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *