صفحه اصلی دانشـــنامه چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن
1402/10/26

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

Direct-to-Film Printing

در حال حاضر چاپ دی تی اف (Direct-To-Film) یکی از پرکاربردترین تکنیک های موجود در صنعت چاپ است. اکثر روش ‌های چاپ تنها بر روی طیف خاصی از محصولات از جمله پارچه ‌های پنبه ای و مخلوط، قابل پیاده سازی هستند. اما چاپ دی تی اف (DTF) امکان کار کردن شما با انواع پارچه های مختلف، مانند پارچه های پلی استری، پشمی، نایلونی و البته پنبه ای را فراهم می کند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست؟

در روش چاپ دی تی اف یک طرح بر روی یک لایه فیلم PET (فیلم یا کاغذی با پوشش مخصوص است که به انتقال طرح ها کمک می کند) با استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب و یک چسب پودری خاص چاپ می شود. سپس طرحی که روی فیلم PET چاپ شده است؛ با استفاده از دستگاه پرس حرارتی به پارچه منتقل می شود. این روش چاپ بادوام است و طرح های آن بسیار دقیق و پر جنب و جوش هستند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

چاپ دی تی اف (DTF) چگونه کار می کند؟

چاپ دی تی اف در مقایسه با سایر روش های چاپ، یک روش نسبتاً سریع محسوب می شود. در ضمن یک انتخاب عالی برای چاپ طرح های دقیق روی لباس های حجیم و بیرون پوش است.

در ادامه فرآیند چاپ دی تی اف را با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

مرحله 1: تهیه فیلم و پودر چسبی

ابتدا یک فیلم PET تهیه می شود و در دستگاه چاپ DTF قرار می گیرد که در آنجا کل طرح به صورت رنگی بر روی این فیلم چاپ می شود. دستگاه پس از ایجاد اولین لایه روی این فیلم، یک لایه سفید را روی کل تصویر چاپ می کند و لایه اول را کاملاً می پوشاند.

سپس یک چسب پودری به طور یکنواخت روی جوهر مرطوب اعمال می شود. پس از اینکه پودر به صورت یکنواخت اعمال شد و تمام پودر اضافی حذف شد؛ فیلم گرم شده و برای انتقال طرح روی پارچه آماده می شود. حرارت دادن چسب در کوره پخت و یا با دستگاه پرس حرارتی انجام می شود.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

مرحله 2: پیش پرس پارچه با استفاده از دستگاه پرس حرارتی

همزمان با مرحله گرم شدن فیلم PET، پارچه دریافت کننده طرح به مدت 2 تا 5 ثانیه در داخل دستگاه پرس حرارتی قرار می گیرد تا هم رطوبت زدایی شده و هم صاف گردد. پس از اینکه پارچه صاف و آماده شد فیلم روی آن قرار می گیرد. سپس طرح روی فیلم در فاصله 15 تا 20 ثانیه با استفاده از پرس حرارتی در دمای متوسط 165 درجه سانتیگراد به لباس منتقل می شود.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

مرحله 3: کندن فیلم از روی پارچه و پرس مجدد پارچه

پس از اینکه طرح مورد نظر روی پارچه انتقال یافت؛ مرحله دوم و در واقع آخرین مرحله این است که فیلم با دقت از روی پارچه کنده شود. وقتی که فیلم برداشته شد پارچه طراحی شده برای بار دوم در پرس حرارتی صاف می گردد؛ این کار باعث دوام بیشتر طرح چاپی می شود. پارچه پس از پرس کردن، آماده بسته بندی و ارسال به مشتریان است.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

مقایسه چاپ دی تی اف با سایر روش های چاپ

از آنجایی که روش های چاپی مختلفی وجود دارد؛ لذا شما باید مناسب ترین روش را متناسب با اهداف بلند مدت تجاری خود انتخاب کنید. برای اینکه کار را برای شما آسان ‌تر کنیم در ادامه چاپ دی تی اف را به صورت مختصر با سایر روش های رایج چاپی مقایسه می کنیم.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

البته شما می توانید با بررسی انواع طرح‌ ها و پارچه‌ هایی که برای روش های چاپی مختلف از جمله دی تی اف، دی تی جی (DTG)، سابلیمیشن یا سیلک مناسب هستند بهترین روش چاپی را با توجه به هدف خود انتخاب کنید. به این ترتیب با در نظر گرفتن انتخاب محصول برند خود بهترین روش چاپی را گلچین کرده اید.

مقایسه چاپ دی تی اف با چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک یکی از رایج ترین روش های مورد استفاده در صنعت چاپ است. در این روش، جوهر و طرح چاپی از طریق یک صفحه بافته شده یا شابلون مشبک، بر روی پارچه انتقال می یابد.

در اینجا برای هر رنگ و عنصر طرح، باید یک صفحه بافته (حصیری) ساخته شود و در پایان فرآیند چاپ، به جای اینکه پارچه در جوهر غوطه ور شود، جوهر تنها بر روی سطح پارچه اعمال می شود. طرح‌ های چاپ ‌شده در روش چاپ سیلک اسکرین، بسته به جزئیات اثر هنری اصلی می ‌توانند متفاوت باشند. هر چه جزئیات طرح هنری بیشتر باشد؛ به لایه‌ های جوهری بیشتری نیاز دارد و در نتیجه طرح چاپ شده روی لباس، زمخت تر و ضخیم تر به نظر می رسد. اما وقتی صحبت از چاپ دی تی اف می شود؛ طرح چاپ شده صرفنظر از زنگ ها یا عناصر طراحی، یکنواخت تر است و زخیم و زمخت نمی شود.

چاپ سیلک اسکرین برای طرح های یکدست و یکنواخت و فاقد جزئیات کوچک مانند نمادها، اشکال و طرح های هندسی مناسب است. از طرف دیگر چاپ DTF برای طرح های چاپی که دارای جزئیات زیادی هستند مناسب است؛ زیرا نیازی به لایه های جداگانه برای عناصر طراحی یا رنگ ندارد. همچنین در چاپ دی تی اف لازم نیست برای هر طرح یک صفحه توری ساخته شود و فقط به یک چاپگر، فیلم انتقال طرح، پودر چاپ و یک پرس حرارتی نیاز دارد.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

مقایسه چاپ دی تی اف با چاپ دی تی جی

در روش دی تی جی (Direct-To-Garment)، جوهر به طور مستقیم روی پارچه پاشیده می شود. با این حال قبل از اسپری کردن جوهر، باید یک محلول پیش تصفیه روی پارچه اعمال گردد. چاپگر دی تی جی پس از افزودن این محلول، جوهرهای مبتنی بر آب را روی پارچه اسپری می کند. جوهر با الیاف پارچه در هم آمیخته می شود و پس از آن، طرح برای افزایش کیفیت چاپ خشک می شود.

چاپ دی تی جی عمدتاً برای پارچه های مخلوط پنبه ای مناسب می باشد و برای محصولات 100 درصد پنبه ای ایده آل است. بنابراین اگر علاقه مند به فروش لباس های عمدتاً پنبه ای هستید این روش چاپی برای شما بسیار مناسب است. اما اگر بخواهید در خلق محصولات خود از پارچه های مختلف استفاده کنید باید به تکنیک چاپ دی تی اف نیز گوشه چشمی داشته باشید.

مقایسه چاپ دی تی اف با چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن (Sublimation) در چند دهه گذشته رشد سریعی را تجربه کرده است. این یکی از محبوب ترین روش های موجود است و امروزه برای چاپ آثار هنری بر روی لباس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اما چاپ سابلیمیشن، روش زمانبری است. در این روش طرح ها روی کاغذ مخصوصی چاپ می شوند که به دستگاه پرس حرارتی وارد می شود و سپس از گرما برای چسباندن جوهر به لباس استفاده می گردد.

سابلیمیشن برای چاپ بر روی انواع مختلف پلی استر، مانند پارچه های روکش شده با پلیمر و پارچه های پلی استری ترکیبی، مناسب است. البته این روش برای چاپ محصولات دیگر از جمله ماوس پد، ماگ و پتو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ شنیل

اگر قصد دارید کاتالوگ محصولات خود را به گونه ای گسترش دهید که انواع ترکیبات پارچه را شامل شود باید از دو روش چاپ سابلیمیشن و دی تی اف در کنار هم استفاده کنید. با کمک روش چاپ دی تی اف می توانید از انواع پارچه ‌های مختلف نهایت استفاده را ببرید و فقط به مخلوط پارچه های پلی استری متکی نباشید.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

نکاتی برای استفاده بهتر از چاپ دی تی اف (DTF)

در حال حاضر از روش چاپ دی تی اف می توان نه تنها برای چاپ کردن پارچه ها، بلکه برای چاپ انواع تی شرت ها و حتی لباس های ورزشی نیز استفاده کرد. در روش چاپ دی تی اف معمولاً طرح گرافیکی چاپی توسط مشتری تهیه می شود و سپس این طرح با همکاری مرکز چاپ، بر روی پارچه یا لباس پیاده سازی می گردد. به همین دلیل اگر تصمیم دارید محصولات خود را با این روش چاپ کنید، باید نکات زیر را در هنگام تهیه طرح گرافیکی رعایت کنید.

نوع فایل و وضوح گرافیکی

بهتر است از یک فایل PDF با پس زمینه شفاف استفاده کنید. وضوح طرح باید حداقل 150 تا 300 DPI باشد؛ تنها در این صورت یک طرح نهایی زیبا و واضح ایجاد می شود.

طرح های نیمه شفاف

توصیه می کنیم که تا حد امکان از طرح های نیمه ‌شفافیت‌ اجتناب کنید زیرا این طرح ها در چاپ دی تی اف کیفیت مناسبی ندارند. این مشکل به این دلیل رخ می دهد که لبه طرح در چاپ نهایی بیشتر دیده می‌شود و به همین دلیل یک جلوه نیم سایه نقطه دار و مبهم به وجود می آید.

تصویر سمت چپ جلوه طرح نیم سایه نقطه نقطه و سمت راست نمونه ای از طرح نقطه نقطه در صورتی که چشم انسان از یک فاصله مناسب به آن نگاه کند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن - چاپ دیجیتال, چاپ پارچه

رنگ ها و طیف رنگ

طیف رنگی CYMK PSO V3 برای چاپ دی تی اف بسیار مناسب است. زیرا وقتی صحبت از عملکرد چاپ در محصول نهایی می شود؛ رنگ های CMYK سیرتر به نظر می رسند. البته باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از چاپگرهای DTF ممکن است رنگ‌ های جیغ و بسیار روشن کمی متفاوت به نظر برسند. این به این دلیل است که اگر فایل حاوی طرح چاپی حاوی رنگ های بسیار روشن و سیر باشد، چاپگر نزدیک ترین رنگدانه رنگی موجود به طرح مورد نظر را انتخاب می کند.

به همین دلیل بهتر است از آخرین پروفایل رنگ RGB استفاده کنید (به خصوص پروفایل رنگی RGB IEC61966-2.1). چون فایل‌ های CYMK بزرگ هستند و باید با نرم ‌افزارهای گرافیکی پیشرفته پردازش شوند؛ به همین دلیل اجرای آنها ممکن است دشوار باشد. اما در عوض پروفایل ‌های رنگیRGB  ساده تر اجرا می‌ شوند و یکی از پرکاربردترین پروفایل ‌های رنگی مورد استفاده در چاپ طرح ها هستند.

سخن آخر: چاپ دی تی اف یک انتخاب عالی برای طرح هایی است که شامل جزئیات پیچیده و عناصر مختلف هستند. به علاوه دی تی اف یک روش چاپ همه کاره است که می توان انواع طرح های پرجنب و جوش و براق را با استفاده از آن بر روی پارچه های مختلف پیاده کرد. پس اگر قصد دارید تنوع محصولات خود را افزایش دهید حتماً باید از روش چاپ دی تی اف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *