صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی تبدیل شدن به یک کسب و کار شفاف
1399/06/24

چگونگی تبدیل شدن به یک کسب و کار شفاف

How To Be A More Transparent Business

شفافیت در حال حاضر یک اصطلاح رایج در صنعت مد محسوب می شود، اما شفافیت به چه معناست، چرا مهم است و بهترین روش شفاف سازی کدام است؟

شفافیت چیست؟

شفافیت رادیکال یکی از 10 گرایش برتر صنعت مد در گزارش The State of Fashion که در سال 2019 توسط شرکت مک کنزی (McKinse) منتشر شده است، به حساب می آید. اما شفافیت دقیقاً به چه معناست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟
به زبان ساده تر، شفافیت به معنی آگاهی بخشی و شفاف سازی درباره مکان تولید محصولات، شرایط، هزینه و ضوابط تجاری تولید آنهاست. باید توجه داشته باشید که شفافیت فقط شامل نحوه تولید محصول در آخرین زنجیره تامین نیست، بلکه به معنی بازگشت به سمت مواد اولیه نیز است. مثلا پنبه ای که در نهایت تبدیل به پارچه دنیم سازنده شلوار شما می شود، چگونه و در کجا رشد کرده است؟

چرا شفافیت زنجیره های تامین مهم است؟

برای کسانیکه به دنبال اصلاح شرایط صنعت مد هستند (خواه کمپین های انتخاباتی باشند و خواه کسانیکه خود در این عرصه حضور دارند)، شفافیت اولین قدم است. شفافیت این پتانسیل را دارد تا به تمام حوزه های دخیل از شرایط کار گرفته تا مسائل زیست محیطی بپردازد.
اورسولا دا کسترو (Orsola de Castro)، طراح مد و بنیانگذار سازمان انقلاب مد (Fashion Revolution) عنوان می کند که «شفافیت به دنبال نظارت، هوشیاری و پاسخگویی است. شفافیت مثل این است که شما در جایی را باز کنید و اجازه دهید تا دیگران داخل آنجا را نگاه کنند. البته هر چه درهای بیشتری باز شوند و هر چه تصویر واضح تر شود، بهتر می توانیم شرایط زندگی کارگران زنجیره تامین و مسائل زیست محیطی را درک کنیم و در صدد بهتر شدن آنها برآییم.»
انقلاب مد بعد از فرو ریختن ساختمان رانا پلازا در سال 2013 در بنگلادش که منجر به کشته شدن بیش از 1000 کارگر شد، پایه ریزی گردید. آنچه که در آن زمان واقعاً مردم را شوکه کرد (هم مصرف کنندگان و هم شاغلان صنعت مد)، به عدم اطلاع شرکت های مد از محل تولید لباس هایشان بر می گشت. چگونه یک کسب و کار می تواند با اطمینان بگوید که لباس های آنها در شرایط کاری خوب و یا به صورت پایدار تولید شده اند، در حالیکه آنها نمی دانند محصولاتشان را از کجا تامین کرده اند؟ این پرسش تنها یک پاسخ دارد: آنها نمی توانند.
هم اکنون انقلاب مد هر ساله شاخص شفافیت مد (Fashion Transparency Index) را منتشر می کند؛ این شاخص بزرگترین برندهای مد و خرده فروشان را با توجه به میزان اطلاعاتی که آنها درباره سیاست های اجتماعی و زیست محیطی، و روش ها و تاثیرات شان افشا می کنند، رتبه بندی می نماید.
اوا فون آلونس لیبن (Eva von Alvensleben)، مدیر بخش استراتژی پایدار شرکت کرینگ (Kering) با این عقیده موافق است: «مواد اولیه را بچسبید. اگر ما گزارش ندهیم و تاثیرات خودمان را برای صنعت مد شفاف نکنیم، هرگز نمی توانیم به مشکلات اصلی زنجیره تامین بپردازیم. زیرا تا زمانیکه شما ندانید چالش هایتان کجاست، نمی توانید پیشرفت کنید».

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

چگونگی تبدیل شدن به یک کسب و کار شفاف - مدیریت صنایع نساجی, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه, تجارت پوشاک

چرا شفافیت برای یک کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است؟

الزامات تجاری برای کسب و کارهای مد وجود دارند که به شفافیت زیادی نیازمند هستند، چون آنها باید اعتماد مشتری را جلب کنند. مصرف کنندگان می خواهند تصمیمات بهتری بگیرند، اما کمبود اطلاعات در مورد برندها باعث سردرگمی آنها می شود. طبق گزارش مک کنزی، در سال 2017 اعتماد به برندها در 40% کشورها کاهش پیدا کرده است.، از هر پنج مصرف کننده بیش از دو نفر از آنها اذعان کرده اند که نمی دانند باید به کدام برند اعتماد کنند. بنابراین با از بین رفتن اعتماد، فعال شدن مصرف کنندگان در زمینه بررسی دقیق برندهایی که با آنها معامله می کنند، کاملاً منطقی است.
شناخت کامل زنجیره های تامین، اولین قدم تدوین بیانیه ای مفهومی است که برای مصرف کنندگان با معنا باشد. مثلا قانون برده داری مدرن بریتانیا در 2015، هر شرکت فعال در بریتانیا را که گردش مالی 36 میلیون پوند یا بیشتر دارند، ملزم می کند که سالانه گزارش نحوه مقابله خود با برده درای و قاچاق را در زنجیره های تامینش منتشر کند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

5 روش برای ایجاد کسب و کاری شفاف تر

1- برنامه ریزی در مورد زنجیره تامین

شما باید بدانید که تامین کنندگانتان چه کسانی هستند و در کجاها حضور دارند. راهنماهای برنامه ریزی با در اختیار گذاشتن مجموعه های ابزار مرتبط، هم به صورت رایگان و هم با صرف هزینه می توانند به شما در آغاز این کار کمک نمایند.

2- انتشار زنجیره تامین

بهترین روش ها برای منتشر نمودن زنجیره تأمین عبارتند از:

  • اعلام نام کامل کلیه واحدهای تولیدی مجاز و تاسیسات فرآوری
  • اعلام آدرس سایت ها
  • ذکر نام صاحب کسب و کار در سایت
  • اعلام نوع محصولات ساخته شده
  • مشخص کردن تعداد کارگران شاغل در هر سایت تولیدی

3- اعلام سیاست ها

خط مشی های خود را منتشر کرده و در دسترس همگان قرار دهید. آنها را در پروفایل تجاری خود بارگذاری کنید و نسخه ای از آن را در وب سایت تان منتشر نمایید. بسیاری از شرکت های پیشگام در سال 2019 از این سیاست های باز و شفاف استقبال کرده اند.

4- برقراری ارتباط

به همکاران و مشتریان خود اعلام کنید که برای اجرای این سیاست ها چه کاری انجام می دهید. می توانید این کار را از طریق وب سایت یا پروفایل تجاریتان به مرحله انجام برسانید.

5- گزارش تاثیرات

موفقیت تنها در گزارش های مالی خلاصه نمی شود. آثار اجتماعی و زیست محیطی شما هم به همان اندازه مهم هستند. گزارش دهی منظم را در دستور کار خود قرار دهید تا متوجه شوید که چگونه باید اهداف تاثیرگذاری خود را پیگیری نمایید.

جمع بندی

  • شفافیت به معنای معرفی کامل زنجیره تامین است و باید از مرحله تامین مواد اولیه شروع شود.
  • شفاف سازی منجر به استحکام رابطه با تامین کنندگان می شود که خود در نهایت به نفع سودآوری یک شرکت است.
  • اعلام لیست تامین کنندگان، خط مشی های یک شرکت و گزارش تاثیرات از مولفه های اصلی یک کسب و کار شفاف به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *