صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت جایگزین های کارآمد ورق خشک ‌کن (درایر شیت)
1401/12/23

جایگزین های کارآمد ورق خشک ‌کن (درایر شیت)

Dryer Sheet Alternatives

ورق خشک ‌کن یا درایر شیت Dryer Sheet جزء لوازم جانبی مفیدی هستند که در روند شستشو به کمک شما می آیند. اما اگر ذخایر ورق خشک‌ کن خانه شما ته کشیده یا به دنبال صرفه جویی در هزینه ها هستید، و اگر قصد دارید دستیاری دوستدار محیط زیست برای خود پیدا کنید، پس با ما بمانید؛ چون ما اینجا هستیم تا به شما در این زمینه کمک کنیم. ما در این مطلب نحوه انتخاب جایگزین های ورق های خشک ‌کن را معرفی می کنیم تا باز هم بتوانید لباس هایتان را نرم کرده و آنها را بدون الکتریسیته ساکن از ماشین خشک‌ کن در بیاورید.

درایر شیت یا ورق خشک کن ها چه کاری انجام می دهند؟

شاید هرگز از ورق خشک‌ کن یا Dryer Sheet استفاده نکرده باشید و حال این سوال برایتان پیش آمده که آنها واقعاً چه کاری انجام می دهند. مزایای ورق های خشک ‌کن عبارتند از:

  • جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن: هیچ چیزی آزار دهنده تر از این نیست که مدام گرد و خاک و ذرات ریز به لباستان بچسبند. ورق های خشک ‌کن باعث کاهش الکتریسیته ساکن لباس ها می شوند.
  • ایجاد بوی تازگی در لباس ها: برخی از درایر شیت ها معطر هستند؛ به همین دلیل باعث می شوند تا لباس هایتان بوی خوبی بگیرند.
  • نرم تر کردن لباس ها: ورق های خشک ‌کن با مواد اولیه نرم کننده های پارچه مثل اسیدهای چرب ساخته می شوند؛ بنابراین وقتی آنها را به همراه لباس ها در داخل ماشین خشک‌کن می اندازید، گرما باعث پخش شدن این مواد روی لباس هایتان می گردد.
  • داشتن کاربردهای دیگر در خانه: بسیاری از افراد از ورق های خشک‌ کن برای موارد دیگری به غیر از لباسشویی هم استفاده می کنند. آنها را می توان برای گردگیری، تر و تازه کردن دراورها یا چمدان ها و یا حتی تمیز کردن اتو به کار برد.

دلایل استفاده از جایگزین های ورق های خشک ‌کن

با وجود اینکه درایر شیت ها، کاربردها و مزایای زیادی دارند؛ اما به دلایل زیادی بهتر است از جایگزین های آنها استفاده کنید. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه ها: اگر خودتان چیزی را درست کنید؛ تا حد زیادی می توانید در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید. هر چند ورق های خشک ‌کن ارزان هستند؛ اما با تهیه مواد جایگزین برای آنها می توانید هر چند کم، اما مقداری پس انداز کنید.
  • انتخاب مواد متشکله ورق خشک ‌کن توسط خودتان: چنانچه ورق های خشک‌ کن باعث خارش پوست تان می شوند؛ احتمالاً به دلیل مواد متشکله آنهاست. اما وقتی چیزی را می سازید؛ خودتان هم مواد متشکله آن را انتخاب می نمایید.
  • بهتر بودن ورق های خشک ‌کن دست ساز برای پوست: در صورت انتخاب مواد متشکله ورق های خشک‌ کن توسط خودتان، قطعاً موادی را انتخاب می کنید که سازگار با پوست باشند.
  • ساخت درایر شیت سازگار با محیط زیست: با این کار می توانید از ورق های خشک‌ کن چند بار مصرف استفاده کنید. اگر چیزهایی که به کار می گیرید چند بار مصرف و سازگار با محیط زیست باشند؛ همه چیز در خانه تان به صورت سبز در خواهد آمد. ورق های خشک ‌کن تجاری یک بار مصرف هستند و این برای زمین خوب نیست.
  • ساده بودن تولید: دستورالعمل آماده کردن درایر شیت های خانگی بسیار ساده و بی دردسر است؛ به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد از این روش ها استفاده می کنند. 
  • احتمال بهتر عمل کردن آنها: ثابت شده که برخی از این روش ها از ورق های خشک‌ کن آماده کارآیی بیشتری دارند. هر چند ممکن است لازم باشد مقداری آزمون و خطا انجام دهید؛ اما قطعاً ارزش صرف وقت را دارد. 

آیا ورق های خشک‌ کن سمی هستند؟

هر چند پاسخ این سوال ممکن است شما را شگفت زده کند؛ اما حقیقت این است که ورق های خشک‌کن حاوی مواد سمی هستند. این نیز یکی از دلایل دیگری است که شما را مجاب می کند تا خودتان درایر شیت بسازید.

ورق های خشک‌ کن حاوی غلظت بالایی از مواد شیمیایی خوشبو کننده مضر هستند. در ضمن آنها دارای ترکیبات چهار اتمی آمونیاک و استون می باشند. هر دوی این مواد شیمیایی باعث ایجاد حملات آسم، سرگیجه و سردرد می شوند. از این رو استفاده از ورق های خشک ‌کن دست ساز، بهترین راهکار مقابله با این عوارض است.

جایگزین های درایر شیت

حال که احتمالاً متقاعد شده اید دیگر ورق های خشک ‌کن را نخرید؛ پس اجازه بدهید چند گزینه جایگزین را به شما معرفی کنیم.

1- عدم استفاده از هیچگونه وسیله‌ای

اولین گزینه این است که از هیچ وسیله ای استفاده نکنید. بسیاری از افراد در خانه از ورق های خشک‌ کن یا نرم کننده پارچه بهره نمی گیرند؛ اما باز هم لباس‌‎هایشان نرم بوده و فاقد الکتریسیته ساکن هستند. این مسئله به میزان نرمی آب و مواد شوینده مورد استفاده وابسته است؛ اما قطعاً ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

در ضمن با این کار مواد خوشبو کننده شوینده ها خودی نشان می دهند و دیگر لابلای رایحه های حاصل از ورق های خشک‌ کن پنهان نمی شوند. هر چند شاید لباس ها با استفاده از ورق های خشک‌ کن نرم تر گردند؛ اما فراموش نکنید که این کار هزینه کمتری دارد. با این حال اگر لباس هایتان با استفاده از این روش حالتی زبر به خود گرفته و دارای الکتریسیته ساکن هستند؛ پس بهتر است روش های دیگر را امتحان نمایید.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

2- خشک کردن لباس ها با آویزان کردن آنها و یا کاهش زمان استفاده از دستگاه خشک ‌کن

آویزان کردن لباس ها به منظور خشک شدن آنها تا حد زیادی باعث کاهش الکتریسیته ساکن شان می شود؛ زیرا به این صورت دیگر لباس ها دور یکدیگر خشک نمی گردند. پس بهتر است لباس ها را روی یک بند رخت جلوی آفتاب و یا روی یک بند رخت تاشو در داخل یک اتاق گرم آویزان کنید تا خشک شوند.

روش دیگر، کاهش زمان استفاده از دستگاه خشک ‌کن است. اگر دستگاه خشک‌ کن دارای سنسور است؛ می توانید از آن استفاده کنید. در این صورت لباس هایتان بیش از حد خشک نمی شوند و دیگر الکتریسیته ساکن آنها افزایش نمی یابد.

فراموش نکنید: درست است که لباس ها در هنگام آویزان کردن و بدون استفاده از ورق های خشک‌ کن مقداری سخت و زبر می شوند؛ اما به یاد داشته باشید که در این صورت از مواد شیمیایی مضر استفاده نمی کنید.

3- سرکه

سرکه با حل کردن بقایای مواد شوینده از روی لباس ها، آنها را نرم و تازه می کند. اگر قصد دارید از سرکه به عنوان جایگزین ورق های خشک‌ کن یا نرم کننده های پارچه استفاده کنید؛ باید طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  1. یک حوله شستشو را به سرکه سیب یا سرکه تقطیری سفید آغشته کنید.
  2. آن را به همراه لباس هایتان داخل ماشین خشک ‌کن بیاندازید.
  3. دستگاه خشک‌ کن را طبق معمول روشن کنید.

سرکه باعث کاهش تجمع الکتریسیته ساکن روی لباس ها می شود، و در عین حال آنها را نرم کرده و هیچ بویی هم از خود به جای نمی گذارد؛ از این رو یک جایگزین مناسب برای درایر شیت است.

4- جوش شیرین

وقتی صحبت از شستن لباس ها به میان می آید؛ هیچ دستیاری بهتر از جوش شیرین وجود ندارد. جوش شیرین یک ماده طبیعی و یک جایگزین مناسب برای ورق های خشک ‌کن است. این ماده سطح پی‌هاش آب را تنظیم کرده و رسوبات معدنی موجود در آب را معلق می کند؛ در اصل این رسوبات باعث سفت و سخت شدن لباس های شسته شده می گردند.

  1. یک چهارم فنجان جوش شیرین را آماده کنید.
  2. آن را قبل از شستن لباس ها می توانید روی آنها بپاشید و یا اینکه در مخزن پخش‌کن ماشین لباسشویی بریزید.
  3. لباس های خود را طبق معمول بشویید.
  4. لباس ها را در دستگاه خشک ‌کن خشک کرده و یا در معرض هوا آویزان کنید.

استفاده از جوش شیرین در هنگام شستن لباس ها مزایای زیادی دارد که نرم کردن لباس ها و کاهش الکتریسیته ساکن آنها تنها معدودی از این مزایاست.

نکته: جوش شیرین هیچ بویی ندارد؛ اما در صورت تمایل می توانید اسانس های روغنی مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید.

5- توپ های خشک‌ کن پشمی

احتمالاً شما هم درباره توپ های خشک‌ کن (درایر بال ها) پشمی شنیده اید و حتماً این سوال برایتان پیش آمده که آیا آنها واقعاً می توانند جایگزین ورق های خشک ‌کن شوند یا خیر؟ بله، پاسخ این سوال مثبت است.

اولاً آنها چند بار مصرف هستند؛ تنها این مورد ثابت می کند که بهترین جایگزین برای درایر شیت ها می باشند. در ضمن آنها باعث تسریع زمان خشک شدن لباس ها شده و حجم آنها را افزایش می دهند. با توجه به اینکه آنها باعث افزایش جریان هوا می شوند؛ لذا لباس ها سریع تر خشک گردیده و نرم تر خواهند شد.

شما می توانید خودتان توپ خشک‌ کن بسازید و یا می توانید آن را به صورت آماده خریداری نمایید. اما اگر توپ خشک‌ک ن آماده خریدید؛ حتماً مواد متشکله آن را بخوانید تا مطمئن شوید که سازگار با محیط زیست بوده و برای کودکانتان ضرری ندارد.

در هنگام استفاده کافی است چند عدد از آنها را به همراه لباس هایتان در دستگاه خشک‌ کن بیاندازید. ماشین خشک ‌کن را طبق معمول روشن کنید و نهایتاً از لباس های تر و تازه، نرم و فاقد الکتریسیته ساکن لذت ببرید. اگر در خانه حیوان خانگی نگهداری می کنید؛ باید مطمئن شوید که رایحه توپ ها برای آنها ضرر نداشته باشد.

6- فویل آلومینیومی

اگر فکر می کنید هیچ کدام از این گزینه ها برای شما مناسب نیستند؛ می توانید این گزینه را امتحان نمایید. به احتمال زیاد مقداری فویل آلومینیومی در خانه دارید. شک نداشته باشید؛ فویل آلومنیومی واقعاً موثر است. این وسیله تجمع الکتریسیته ساکن را روی لباس ها کاهش می دهد و با جدا نگهداشتن آنها از هم باعث کاهش زمان خشک شدن شان می شود؛ در عین حال آنها را نرم و تازه می کند. برای استفاده از فویل آلومینیومی طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. مقداری از فویل آلومینیومی را جدا نمایید.
  2. آن را گرد کرده و به اندازه یک توپ بیسبال در بیاورید.
  3. آن را به همراه لباس ها در دستگاه خشک‌کن بیاندازید.
  4. دستگاه را روشن کرده و لباس ها را طبق معمول خشک کنید.
  5. آن را برای دفعات بعد نگهدارید.

هر چند این نکته ساده بود؛ اما بسیار موثر است.

7- ورق های خشک ‌کن خانگی

اگر همچنان به نحوه عملکرد ورق های خشک‌ کن علاقه دارید اما می خواهید از گزینه های سبزتر استفاده کنید؛ بهتر است روش زیر را امتحان کنید:

آنچه شما نیاز دارید:

  • چند تکه پارچه تمیز.
  • نصف فنجان سرکه تقطیری سفید.
  • 8 قطره اسانس روغنی مانند اسانس لیمو، اکالیپتوس یا درخت چای.
  • یک ظرف شیشه ای با درب محکم.
نکاتی در زمینه به حداکثر رساندن راندمان برداشت پنبه

دستورالعمل:

  1. هر کدام از پارچه ها را تا کرده و به صورت عمودی داخل ظرف شیشه ای قرار دهید.
  2. سرکه و اسانس روغنی را در یک ظرف جداگانه با هم مخلوط کنید.
  3. مخلوط را روی پارچه ها بریزید؛ به گونه ای که خیس شوند اما نباید در محلول شناور گردند (از محلول باقیمانده می توانید به عنوان نرم کننده پارچه استفاده نمایید).
  4. دفعه بعد که خواستید لباس هایتان را با دستگاه خشک ‌‎کن خشک کنید؛ یکی از پارچه ها را بردارید و دور جدار شیشه بگردانید تا سرکه اضافی آن خارج شود.
  5. آن را به همراه لباس هایتان در دستگاه خشک‌ کن بیاندازید.
  6. پارچه را پس از خشک شدن لباس ها، دوباره در داخل شیشه قرار دهید و دفعه بعد هم از آن استفاده کنید.
  7. درصورت نیاز، سرکه معطر را به کار بگیرید.

8- برش دادن ورق های خشک‌ کن باقیمانده

اگر هنوز هم آمادگی تهیه درایر شیت یا استفاده از جایگزین های آن را ندارید و در عین حال می خواهید پسماندهای تولیدیتان را کاهش دهید؛ می توانید این روش را به کار بگیرید. ورق های خشک ‌‎کن قدیمی را برش داده و از آنها استفاده کنید.

سوالات متداول درباره ورق های خشک ‌کن

آیا می توان لباس ها را بدون درایر شیت خشک کرد؟

البته! استفاده از ورق های خشک‌ کن کاملاً اختیاری است. بعضی ها هرگز از ورق های خشک ‌کن استفاده نمی کنند؛ ولی اگر خواهان نرمی بیشتر لباس های خود هستید می توانید در هنگام شستشوی آنها، مقداری سرکه را به ماشین لباسشویی اضافه نمایید.

چگونه می توان بدون استفاده از ورق های خشک‌ کن از شر الکتریسیته ساکن لباس ها خلاص شد؟

چسبندگی الکتریسیته ساکن واقعاً آزار دهنده است؛ اما برای رهایی از این مشکل لزوماً نباید از ورق های خشک‌ کن استفاده کنید. در عوض می توانید روش های زیر را امتحان نمایید:

  1. لباس ها را آویزان کرده و در معرض هوا خشک کنید.
  2. لباس های الیاف مصنوعی را جدا از لباس های لیننی و پنبه ای خشک نمایید.
  3. سوپ نات (Soap nut) که یک شوینده سازگار با محیط زیست است و به صورت طبیعی دارای خواص ضد الکتریسیته ساکن می باشد را به کار بگیرید.
  4. از یکی از جایگزین های ورق های خشک ‌کن که ما در اینجا معرفی کردیم، استفاده کنید. جوش شیرین یا توپ های خشک ‌کن پشمی، انتخاب مناسبی در این زمینه هستند.

آیا می توان به جای ورق های خشک‌ کن از فویل آلومینیومی استفاده کرد؟

بله، مقداری فویل آلومینیومی جدا کرده و آن را به شکل یک توپ بیسبال در بیاورید. آن را به همراه لباس های خود در داخل دستگاه خشک‌ کن گذاشته و طبق معمول لباس هایتان را خشک کنید. از این توپ آلومینیومی بارها به عنوان یک راهکار سازگار با محیط زیست می توانید استفاده کنید.

آیا ورق های خشک‌ کن به دستگاه خشک‌ کن آسیب می رسانند؟

بله آنها زیاد برای دستگاه خشک ‌کن مناسب نیستند. در اثر گرما، لایه نازکی از مواد متشکله درایر شیت ها روی جدار داخلی دستگاه خشک‌ کن جمع می شود؛ این مواد تا زمانیکه به فیلتر پرز دستگاه نرسند، مشکلی به وجود نمی آورند. اما چنانچه این مواد به فیلتر پرز دستگاه بچسبند؛ پاک کردن آنها دشوار است زیرا بسیار چسبناک هستند. در نهایت لباس هایتان با پرز پوشیده می شوند؛ چون هوا به راحتی نمی تواند از خشک ‌کن عبور کند.

چگونه می توان ورق خشک ‌کن خانگی ساخت؟

ساخت ورق های خشک ‌کن خانگی بسیار آسان است؛ در قسمت اول مقاله یکی از آنها را آموزش دادیم. برای تنوع می توانید روش زیر را نیز امتحان نمایید:

  1. مقداری پارچه و کهنه بلااستفاده را برش داده و آنها را تا یک سوم تا کنید تا به شکل نوارهای پارچه ای در بیایند.
  2. یک ظرف شیشه ای با در محکم را با یک دوم فنجان سرکه تقطیری سفید پر کنید.
  3. مقداری اسانس روغنی را به سرکه اضافه کنید. از اسانس لیمو، اسطوخودوس، آویشن یا چیزهای دیگر نیز می توانید کمک بگیرید.
  4. آنها را خوب با هم مخلوط کنید.
  5. پارچه ها را به صورت عمودی به شیشه اضافه کنید تا به صورت ایستاده در شیشه قرار بگیرند.
  6. اجازه دهید محلول جذب پارچه ها شود؛ اما شیشه را تکان ندهید تا پارچه ها کاملاً اشباع گردند.
  7. هنگام استفاده، یکی از این رشته های پارچه ای را از شیشه خارج کرده و آن را روی باقی تکه پارچه ها بمالید تا سرکه اضافی آن کشیده شود؛ سپس آن را به همراه لباس ها در داخل ماشین خشک ‌کن بگذارید.
  8. لباس ها را طبق معمول بشویید.
  9. پس از استفاده از نوارهای پارچه ای، دوباره آنها را به شیشه برگردانید.
  10. از هر کدام از این نوارهای پارچه ای می توانید 10 تا 20 بار استفاده کنید.

کلام پایانی : چنانچه به نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم توجه کنید؛ لباس هایتان نرم و شاداب خواهند شد. در ضمن تمامی روش هایی که در اینجا معرفی کردیم؛ به کاهش الکتریسیته ساکن و در نتیجه کاهش پرز لباس ها کمک می کنند. نهایتاً بهتر است همیشه از چند قطره اسانس روغنی هم استفاده کنید؛ به این صورت لباس هایتان بسیار خوشبو می شوند. در اصل مهم نیست که ورق خشک‌ کن دست‌ساز خانگی خودتان را به کار بگیرید، و یا از توپ های خشک ‌کن و یا عملاً از هیچ چیزی استفاده نکنید؛ بلکه مهم این است که با مواد شیمیایی سمی وجود در درایر شیت ها خداحافظی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *