صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای خرید بهترین ورق خشک کن (درایر شیت)
1401/05/24

راهنمای خرید بهترین ورق خشک کن (درایر شیت)

Dryer Sheets buying guide

اگر به دنبال خرید ورق خشک کن یا درایر شیت (Dryer Sheet) هستید، بهتر است به جای رفتن به یک فروشگاه و خرید هر چیزی که دم دست تان آمد؛ توصیه های ما را دنبال کنید تا خرید خوب و مناسبی داشته باشید. ورق های خشک کن انواع مختلفی دارند؛ برخی از آنها معطر بوده و برخی بدون بو می باشند، بعضی نیز برای پوست های حساس یا لباس های کودکان مناسب هستند. با استفاده از درایر شیت، لباس هایتان نه تنها نرم و تازه به نظر می آیند؛ بلکه کمتر چروک شده و الکتریسیته ساکن آنها نیز کاهش می یابد.

آیا ورق های خشک کن مضر هستند؟

ورق های خشک کن جزء محصولات دوستدار محیط زیست محسوب نمی شوند. چرا که اکثر آنها یک بار مصرف بوده و بعد از استفاده دوباره به محیط بر می گردند. اما خوشبختانه جدیداً ورق های خشک کن کامپوزیتی هم به بازار عرضه شده اند. در ضمن ورق های خشک کن متشکل از مواد شیمیایی معطر و مضر، ترکیبات چهار اتمی آمونیاک و گاهی اوقات استون می باشند. این مواد باعث تحریک حملات آسم، افسردگی و سردرد می شوند. با این وجود نباید از مزایای زیاد درایر شیت ها نیز غفلت کنیم؛ برخی از این مزایا عبارتند از:

  • جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن: ورق های خشک کن می توانند الکتریسیته ساکن تجمع یافته روی لباس ها را کم کنند؛ در نتیجه گرد و خاک، مو و پرز کمتری روی لباس ها می نشینند.
  • خوشبو کردن لباس ها: از آنجاییکه اکثر ورق های خشک کن خوشبو هستند؛ پس معطر شدن لباس ها را رقم می زنند.
  • نرم نگه داشتن لباس ها: اگر به دنبال لباس های شیک و گرم و نرم هستید؛ استفاده از درایر شیت ها را فراموش نکنید. بسیاری از آنها با مواد نرم کننده پارچه، مانند اسیدهای چرب ساخته شده اند.
  • داشتن کاربردهای متنوع فراوان: استفاده از ورق های خشک کن تنها به شستن و خشک کردن لباس ها محدود نمی شود. می توان از آنها برای گردگیری، نو نوار کردن دراورها، تمیز کردن اتو و حذف الکتریسیته ساکن از روی موها استفاده کرد.

اینکه بخواهید از ورق های خشک کن استفاده کنید یا خیر، به شما بستگی دارد. اما فراموش نکنید که آنها معایبی هم دارند.

نرم کننده پارچه یا ورق خشک کن؛ کدام بهتر است؟

اساساً هر دو یک کار را انجام می دهند؛ یعنی هر دو لباس ها را نرم کرده، الکتریسیته ساکن آنها را کاهش داده و چین و چروکشان را از بین می برند. اما شیوه کار آنها مقداری با هم متفاوت است.

نرم کننده پارچه به ماشین لباسشویی ریخته شده و با آب ترکیب می گردد. از این رو احتمالاً بهتر روی لباس ها پخش می شود. اما این احتمال وجود دارد که برخی از لباس ها رنگ پس بدهند؛ زیرا همه آنها نمی توانند نرم کننده پارچه را تحمل کنند. به عنوان مثال هرگز نباید هنگام شستشوی پارچه های میکرو الیاف از نرم کننده پارچه استفاده کنید؛ زیرا قدرت جذب آنها را کاهش می دهند.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

اما ورق های خشک کن به همراه لباس ها در محفظه دستگاه خشک کن گذاشته می شوند. حرارت دستگاه خشک کن باعث ذوب گردیدن اسیدهای استئاریک ورق های خشک کن می شود؛ در نتیجه این اسیدها روی سطح لباس ها پخش شده و باعث نرم شدن آنها می کردند. در ضمن درایر شیت ها برای لباس های میکرو الیاف، حوله ها و پارچه های ضد آب مناسب نیستند.

تفاوت اصلی این دو محصول در نحوه استفاده از آنهاست. اینکه کدام یک را انتخاب کنید، به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی استفاده از ورق های خشک کن راحت تر است.

نحوه انتخاب بهترین ورق های خشک کن

از این به بعد هنگام خرید ورق های خشک کن، به جزئیات مهم زیر توجه کنید:

هدف

هدف شما از استفاده از ورق های خشک کن چیست؟ در حالت کلی برای نرم کردن لباس ها، کاهش الکتریسیته ساکن و چین و چروک به کار می روند. اما برخی از ورق های خشک کردن بوی نامطبوع لباس ها را از بین می برند و برخی نیز آنها را خوشبو می کنند. بعضی از درایر شیت ها برای پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی لباس ها مناسب می باشند و برخی هم مختص افرادی هستند که آلرژی دارند. پس ابتداً هدف خود را از خرید ورق خشک کن تعیین کنید و بعد به بازار بروید.

سازگار با محیط زیست

اولویت ما همیشه محصولات سازگار با محیط زیست است. بسیاری از ورق های خشک کن سازگار با محیط زیست بوده و از اسانس های روغنی و مواد گیاهی ساخته می شوند. در ضمن بهتر است به دنبال خرید ورق های خشک کنی باشید که قابل استفاده مجدد یا تجزیه پذیر هستند تا بعد از استفاده تجزیه شده و به محیط زیست بازگردند. با این حال باید قبول کرد که اغلب بهترین و موثرترین درایر شیت ها با محیط زیست سازگار نیستند. بنابراین اگر به دنبال حذف بو یا الکتریسیته ساکن لباس های خود باشید؛ به احتمال زیاد باید سازگاری با محیط زیست را فدای خواسته هایتان کنید.

سمی بودن

اگر پوست حساسی دارید و یا اینکه مبتلا به آسم و آلرژی هستید؛ باید به دنبال ورق های خشک کن ضد حساسیت و بدون بو باشید. معمولاً روغن های معطر و مواد شیمیایی موجود در ورق های خشک کن باعث تحریک اینگونه ناراحتی ها می شوند؛ به خصوص اگر به آسم مبتلا باشید. در ضمن اغلب آنها باعث می گردند تا افراد حساس به پوشیدن لباس های تازه شسته شده، احساسی ناخوشایند پیدا کنند.

قیمت

هنگام خرید ورق های خشک کن حتماً به قیمت آنها توجه کنید و ببینید که به ازای صرف هزینه، چه چیزی دریافت می کنید. به طور کلی ورق های خشک کن دوستدار محیط زیست مقداری گرانتر هستند. اما چون برای درایر شیت طبیعی و دوستدار محیط زیست پول پرداخت می کنید؛ خریدتان با ارزش محسوب می شود. اما اگر بودجه شما محدود است؛ باز هم گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

معطر

در نهایت باید به معطر و خوشبو بودن ورق های خشک کن دقت کنید. برخی از آنها بدون بو بوده و برخی نیز به صورت طبیعی معطر هستند؛ در ضمن بعضی از آنها با اسانس های روغنی خوشبو شده اند. اگر آسم یا آلرژی دارید؛ بهتر است ورق های خشک کن بدون بو را انتخاب کنید. اما اگر عاشق لباس های معطر هستید؛ می توانید نوع حاوی رایحه های مختلف را امتحان نمایید.

جایگزین های ورق خشک کن

اگر نمی خواهید به دلایل مختلف مثل تاثیرات زیست محیطی و یا تاثیر منفی ورق های خشک کن بر سلامتی، از آنها استفاده کنید؛ نگران نباشید، چرا که جایگزین های مختلفی برای ورق های خشک کن وجود دارد.

به جای ورق های خشک ‌‎کن، از چه چیزهای دیگری می توان استفاده کرد؟

به جای درایر شیت ها می توانید از گزینه های شگفت ‌انگیز زیر استفاده کنید:

  • از هیچ چیزی استفاده نکنید. اگر آب شما سخت نیست و از شوینده طبیعی هم استفاده می کنید؛ احتمالاً به ورق های خشک کن و نرم کننده های پارچه نیازی ندارید.
  • لباس های خود را به صورت آویزان خشک کنید.
  • یک لیف حمام را به سرکه تقطیری سفید آغشته کرده و به همراه لباس های خود در خشک کن بیاندازید.
  • از توپ های خشک کن استفاده کنید. توپ های خشک کن جایگزین هایی مناسب برای ورق های خشک کن هستند؛ به علاوه قابل استفاده مجدد، طبیعی و سازگار با محیط زیست می باشند. توپ های خشک کن پشم گوسفندی، بهترین نوع توپ های خشک کن به شمار می آیند.
  • یک تکه فویل آلومینیومی را مچاله کرده و به شکل یک توپ دربیاورید، و به همراه لباس های خود در خشک کن بیاندازید.
  • خودتان نیز می توانید ورق های خشک کن بسازید.

آیا توپ های خشک کن برای دستگاه های خشک کن ضرر دارند؟

خیر، شاید بسیاری از افراد فکر کنند که توپ های خشک کن به دلیل اینکه مرتباً در حین کار دستگاه پرتاب شده و به جداره های محفظه آن برخورد می کنند؛ باعث خراب شدن خشک کن می شوند. اما اگر دستگاه شما جدید بوده و یا کمتر از 10 سال قدمت دارد و اگر محفظه داخلی خشک کن فاقد رنگ است؛ توپ های خشک کن هیچ آسیبی به آن وارد نمی کنند.

کلام پایانی: ورق های خشک کن یا درایر شیت ها برای تازه و نرم کردن لباس ها ساخته شده اند. آنها باعث صرفه جویی در وقت و زمان در هنگام مرتب کردن لباس های تازه شسته شده می شوند؛ زیرا الکتریسیته ساکن لباس ها را کاهش می دهند. اگر خوش شانس باشید؛ چین و چروک لباس هایتان را نیز کم می کنند و در نتیجه باعث کاهش زمان اتوکاری می گردند. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله بتوانید بهترین آن را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *