صفحه اصلی دانشـــنامه زمان برداشت پنبه
1402/05/21

زمان برداشت پنبه

WHEN TO HARVEST COTTON?

اگر پنبه را در اواسط بهار کاشته باشید؛ قسمت اعظم محصول شما تا پایان مرداد ماه برای برداشت آماده می شود. البته فرض بر این است که آب و هوا در تمام طول تابستان نسبتاً پایدار بوده و محصول در معرض باران زیاد قرار نگرفته است. زمان برداشت پنبه به این بستگی دارد که شما کجای کره زمین زندگی می کنید. روند گردش فصول در همه مناطق جهان به یک صورت نیست.

در ادامه در مورد عوامل دیگری که بر زمان برداشت پنبه تاثیر می گذارند، صحبت می کنیم. به طور کلی گفته می شود زمان لازم برای رسیدن گیاه پنبه در حالت بدون وقفه و صرف نظر از شرایط مکانی، بین 150 تا 180 روز است. البته ماه های برداشت پنبه بستگی به شرایط آب و هوایی نقاط مختلف جهان دارد. اگر شرایط آب و هوایی با شما یار باشد و آفات پنبه محصولتان را از بین نبرند؛ محصول پنبه را می توان در پایان 180 روز برداشت کرد.

پنبه چه زمانی کاشته می شود؟

به طور کلی پنبه به عنوان یک محصول قابل برداشت؛ نقاط مختلف جهان به صورت عمده به کشت پنبه می پردازند، جوانه زدن گیاه پنبه از دل خاک شروع می گردد و در صورت کشت متوالی پنبه، امکان برداشت متوالی آن تا زمانی که کل محصول برداشت شود، وجود دارد. در این مناطق حجم بارندگی در فصل بهار زیاد است و این بارش با یک دوره طولانی گرم و خشک همراه است؛ از این رو شرایط در این مناطق برای رشد پنبه بسیار ایده آل می باشد.

بهترین زمان برای کشت پنبه قبل از شروع یک فصل مرطوب است؛ به این صورت گیاهان پنبه در طول فصل مرطوب کاملاً سیراب می شوند. این فصل مرطوب باید با هوای گرم همراه باشد تا گیاهان امکان رشد و بلوغ را داشته باشند. اگر بذر پنبه را در یک محیط سربسته می کارید؛ بهترین زمان برای کشت آن تقریباً چهار هفته قبل از زمان آخرین یخبندان پیش بینی شده در فضای باز است. در این حالت نیز مانند پنبه کشت شده در فضای باز، رشد و تکامل پنبه حدود 180 روز طول می کشد.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

ارزیابی سلامت گیاه پنبه

سلامت گیاه از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد که بسیاری از آنها استرس قابل توجهی به گیاه وارد می کنند. برخی از رایج ترین عوامل تنش زای گیاه پنبه عبارتند از: رطوبت، حملات آفات، دما و تغذیه. اگر دمای هوای تابستان از 95 درجه فارنهایت یا ۳۵ درجه سانتیگراد بالاتر برود؛ تاثیر منفی روی گیاه پنبه می گذارد، و برگ های گیاه و تولید کربوهیدرات در آن دچار آسیب می شود. وقتی سطح کربوهیدرات گیاه افت کند؛ سطح قند آن برای برآورده کردن تمام نیازهایش کافی نیست. در نتیجه تعداد غوزه های گیاه و محتوای الیاف هر کدام از دانه های پنبه کاهش می یابد.

در ضمن دمای شبانه باید تا سطح 68 درجه فارنهایت یا ۲۰ درجه سانتیگراد کاهش یابد، و اگر این طور نباشد دمای هوا آسیب مضاعفی به این گیاهان ظریف وارد می کند. رطوبت نیز نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا اگر رطوبت هوا بیش از حد باشد، امکان تبخیر رطوبت و خنک شدن تمام اجزای گیاه فراهم نمی شود. اگر بارندگی در تابستان زیاد باشد؛ در این صورت ریشه گیاه که هنوز نابالغ است، غرق آب شده و مانع رشد آن می شود.

پنبه دارای دو نوع آفت اصلی است که به شدت به آن آسیب می رسانند: شپشه غوزه و کرم غوزه صورتی. شپشه های غوزه علاقه زیادی به خوردن دانه ها دارند و مدفوع آنها تاثیر منفی روی پرزهای پنبه می گذارد. این آفت به شدت به غوزه ها و گل پنبه آسیب می رساند؛ به همین دلیل برنامه ای برای ریشه کنی این آفت در ایالات متحده در حال انجام است. در ضمن کرم غوزه صورتی نیز از جمله آفاتی است که به صورت پروانه های قهوه ای و خاکستری روی گیاه پنبه ظاهر می شود. این آفت در زیر غلاف گل غوزه هایی که در مرحله رشد هستند تخم می گذارد؛ این کرم ها بعد از اینکه از تخم بیرون آمدند بلافاصله شروع به مصرف گیاه می کنند.

10 خطر جدی در زمان برداشت پنبه و نحوه جلوگیری از بروز آنها

آشنایی با شرایط آب و هوایی

زمانی که پنبه به عنوان یک محصول قابل برداشت کاشته می شود؛ مدتی طولانی به آب و هوای بسیار گرم با بارندگی منظم نیاز دارد. گیاه پنبه پس از آن به آب و هوای نسبتاً خشک نیازمند است تا غوزه های سفید پنبه شرایط بلوغ را داشته باشند.

اگر درجه حرارت در هر منطقه آب و هوایی به زیر 60 درجه فارنهایت یا ۱۵ درجه سانتیگراد برسد؛ باید گرمای اضافی گیاه به نحوی تامین شود یا گیاهان به داخل یک محیط سربسته انتقال یابند که گرمایش آن قابل تنظیم باشد. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که بهار طولانی است و پاییز خیلی زود فرا می رسد؛ ممکن است مجبور شوید گیاهان پنبه را در داخل گلدان بکارید و در صورت لزوم آنها را به داخل محیط سربسته ببرید. اگر گیاه پنبه را در داخل فضای سربسته می کارید؛ قبل از این که این گیاهان جوان را به فضای باز انتقال دهید، باید مطمئن شوید که هوای بیرون کاملاً گرم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *