صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای کاربردی پایداری در بسته بندی
1400/02/07

راهنمای کاربردی پایداری در بسته بندی

Guideline for Sustainability in Packaging Materials

درباره GS1

GS1 یک سازمان جهانی غیر انتفاعی و بی طرف است که کاربردی ترین سیستم های استاندارد زنجیره تامین را در سراسر جهان تدوین کرده و از آن پشتیبانی می کند. استانداردهای GS1 باعث ارتقاء کارآیی، ایمنی و شفافیت زنجیره های تامین در چندین بخش می شوند. سازمان GS1 با داشتن سازمان های عضو از بیش از 110 کشور جهان، توانسته تا با انجمن های شرکای تجاری، سازمان های صنعتی، دولت ها و ارائه دهندگان فناوری همکاری کرده و به نیازهای تجاری آنها از طریق تدوین و اجرای استانداردهای جهانی به شیوه ای مناسب پاسخ بدهد. سیستم GS1 توسط بیش از 6 میلیون شرکت کاربری هدایت می شود و روزانه بیش از 6 میلیارد تراکنش در 150 کشور جهان، با بهره گیری از استانداردهای GS1 صورت می پذیرد.

درباره GS1 US

سازمان GS1 US یک عضو از GS1 جهانی و یک سازمان استاندارد اطلاعاتی غیر انتفاعی است که با بهره گیری از پرکاربردترین سیستم استاندارد زنجیره تامین در جهان، یعنی استانداردهای GS1، همکاری صنعتی را به منظور شفافیت و کارآیی زنجیره تامین تسهیل می کند. تقریباً 300000 کسب و کار فعال در 25 صنعت مختلف در خلال همکاری با شرکای تجاری خود با سازمان GS1 US کار می کنند؛ چرا که سازمان GS1 US در چارچوب مقررات، زنجیره های تامین آنها را بهینه کرده، عملکرد هزینه هایشان را هدایت نموده و باعث رشد درآمد آنها می شود. آنها به واسطه راهکارهای این چنینی به مزایا دست پیدا می کنند: راهکارهای مبتنی بر سیستم شماره گذاری و شناسایی منحصر به فرد GS1، بارکدها، RFID مبتنی بر کد الکترونیکی محصول (EPC)، همگام سازی داده ها و سیستم تبادل اطلاعات الکترونیکی. در ضمن GS1 US، کد استاندارد محصولات و خدمات ملل متحد (UNSPSC) را نیز مدیریت می کند.

سیستم استاندارد GS1

سیستم استاندارد GS1 یک مجموعه استاندارد جهانی است که امکان شناسایی و ارتباط دقیق اطلاعات مرتبط با محصولات، دارایی ها، خدمات و مکان ها را فراهم می کند. شرکت ها و سازمان های مستقر در سراسر جهان با استفاده از شماره های شناسایی GS1 قادرند تا موارد جهانی و منحصر به فردی را مانند اقلام تجاری، دارایی ها، واحدهای تدارکاتی، مکان های فیزیکی و موارد منطقی مثل بنگاه ها یا رابط های خدمات بین ارائه دهنده و گیرنده را شناسایی کنند. زمانیکه این سیستم شناسایی قدرتمند با بارکدهای GS1، 3Com، RFID سطح موردی RFID با قابلیت EPC و شبکه همگام سازی داده های جهانی (GDSN) ادغام می شود؛ ارتباط بین این موارد فیزیکی یا منطقی و اطلاعات مورد نیاز زنجیره تامین برقرار می گردد.

درباره طرح پوشاک و کالاهای عمومی GS1 US

طرح (ابتکار عمل) پوشاک و کالاهای عمومی GS1 US به عنوان یک تلاش استراتژیک عمل می کند و در قالب آن خرده فروشان، بازارها، صاحبان برندها، تامین کنندگان، تولید کنندگان، انجمن های صنفی صنعتی، ارائه دهندگان راهکارها و دانشگاه ها به صورت داوطلبانه با هم متحد شده و سعی می کنند تا به صنایع خرده فروشی در زمینه انطباق خود با استانداردهای GS1 و بهره گیری از آنها کمک نمایند.

خلاصه اجرایی

در سال 2019 چندین خرده فروش مطرح، صاحبان برند و ارائه دهندگان راهکارها به این نتیجه رسیدند که نیاز به تدوین یک راهنمای صنعتی در زمینه بسته بندی پایدار وجود دارد. چشم انداز خرده فروشی در زمینه استفاده از قابلیت های رو به رشد کانال همه کاره اجرایی و خلق تجربه های جدید مشتریان در حال تغییر است. در برابر این دورنما، آنها خواستار کاهش ضایعات بسته بندی در هنگام تحویل محصولات از طریق زنجیره تامین شده اند. نگرانی مصرف کنندگان در زمینه مسئولیت های زیست محیطی و مالی برندها، روز به روز در حال افزایش است. در این زمینه بسته بندی یک حوزه خاص و مهم محسوب می شود.

نهایتاً این گروه به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای ادامه کار، تشکیل ابتکار عمل پایداری پوشاک و کالاهای عمومی GS1 US در کارگروه بسته بندی است. بدین صورت همه شرکای زنجیره تامین می توانند با یکدیگر همکاری کرده، و ضمن تدوین دستورالعملی کاربردی و صنعتی برای بسته بندی و محافظت از محصولات؛ ضایعات و تاثیرات منفی زیست محیطی را به حداقل برسانند.

رشد سریع خریدهای آنلاین، چالش های جدیدی را برای خرده فروشان ایجاد کرده است؛ چرا که آنها باید محصولات خود را با کانال های مختلف منطبق کرده و سپس اقدام به فروش محصولات شان به مصرف کنندگان نمایند. خرده فروشان نیز به نوبه خود به تامین کنندگان نیاز دارند تا علاوه بر اینکه در زمینه اتخاذ روش های مقرون به صرفه و مسئولیت پذیرانه از نظر زیست محیطی به آنها کمک نمایند، مراقب تاثیرات هزینه های مرتبط هم باشند.

1- مقدمه

1-1 بررسی اجمالی

این دستورالعمل کاربردی توسط ابتکار عمل پایداری پوشاک و کالاهای عمومی GS1 US در کارگروه اقلام بسته بندی تدوین شده است و هدف از ارائه آن کمک به شرکای تجاری در زمینه استفاده از استانداردهای GS1 است. این دستورالعمل ارائه دهنده راهکارهایی در زمینه نحوه ادغام روش های پایدار در زنجیره تامین است. اجرای این دستورالعمل ها کاملاً اختیاری است. روابط شرکای تجاری، دامنه و زمان موضع گیری های مجزا را مشخص می کند.

نکته: این دستورالعمل نیز همانند سایر استانداردها و راهکارهای GS1 اختیاری است و اجباری نمی باشد. لازم به ذکر است که استفاده از کلمات «باید» و «لازم است» در کل این سند، منحصراً مربوط به توصیه های فنی در زمینه استفاده صحیح از استانداردها، به منظور پشتیبانی از یکپارچگی اجرایی است. اطلاعات مندرج در اینجا، تنها به منظور سهولت اطلاع رسانی است و به منزله مشاوره حقوقی نیست و یا جایگزینی برای آن محسوب نمی شود. شرکت GS1 US Inc در قبال استفاده یا تفسیر اطلاعات مندرج در این سند، هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

1-2 چه کسی این دستورالعمل را تدوین کرده است؟

این دستورالعمل توسط کارگروه پایداری GS1 US فعال در زمینه اقلام بسته بندی تدوین شده است. این کارگروه شامل نمایندگانی از عمده فروشان پیشگام فعال در زمینه فروش کالاها و پوشاک، خرده فروشان و ارائه دهندگان راهکارهای زنجیره تامین در آمریکای شمالی است. این گروه از شرکت ها، طیف گسترده ای از دسته بندی های محصولات را در صنعت خرده فروشی نمایندگی می کنند، و شامل شرکت های بزرگ و کوچک هستند.

1-3 اهداف

این کارگروه بر روی اقداماتی که می توانند منجر به کاهش منابع مورد استفاده در بسته بندی و حمل و نقل محصولات از تامین کنندگان به خرده فروشان، از خرده فروشان به مصرف کنندگان، از تامین کنندگان به مصرف کنندگان (معروف به مستقیم به مصرف کننده) و از تامین کنندگان به فروشگاه های خرده فروشی (خودشان) شوند، متمرکز است. در ضمن این دستورالعمل، ایده هایی در زمینه کاهش ضایعات طبیعی استفاده از پلاستیک، کاهش هزینه های بسته بندی و تحقق کلیه اهداف پایداری شرکای تجاری نیز ارائه می دهد:

  • این دستورالعمل با اهداف جمعی ESG (زیست محیطی، اجتماعی، حاکمیتی) همسو است؛ بسیاری از شرکای تجاری از این اهداف به عنوان معیاری برای آگاهی بخشی به شرکت ها در مورد مقوله پایداری استفاده می کنند.
  • این دستورالعمل به ما اطمینان می دهد که محصولات به گونه ای حمل می شوند تا در عین محافظت کامل، ضایعات غیر قابل بازیافت آنها به حداقل برسد.
  • این دستورالعمل موانعی که سد راه شرکای تجاری در زمینه استفاده از مواد جدید یا جایگزین در زمینه بسته بندی است را بر می دارد. این دستورالعمل با انعطاف پذیری کافی، دست شرکت ها را در زمینه استفاده از محصولات یا فناوری های جدید باز می گذارد و در عین حال آنها می توانند کاملاً از ایمن و تمیز ماندن محصولات خود مطمئن گردند.

1-4 دامنه

دامنه این سند بر پایداری اقلام بسته بندی مورد استفاده در دسته های خرده فروشی پوشاک، کفش و کالاهای عمومی، متمرکز است. این دستورالعمل حاوی توصیه های پایدار در زمینه کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی در اکوسیستم خرده فروشی ها و بهینه سازی استفاده از کارتن و اقلام مرتبط است.

نویسندگان این سند توجه ویژه ای به تاثیرات توصیه های خود داشته اند؛ به همین دلیل این سند بر ملاحظاتی تمرکز دارد که به نظر می رسد برای نگهداری و حمل و نقل محصولات ضروری هستند. این سند نقش یک نقطه شروع را برای تمام شرکای تجاری بازی می کند؛ آنها می توانند از این سند برای تحلیل قابلیت های داخل سازمانی فعلی خود و شروع برنامه ریزی برای بررسی استفاده از کیسه های پلاستیکی و کارتن در زنجیره تامین پوشاک و کالاهای عمومی، و شناسایی فرصت های ارتقای پایداری استفاده کنند.

1-5 مخاطب

این دستورالعمل برای تامین کنندگان و خرده فروشان نوشته شده و چارچوبی را برای اشخاص ثالثی مهیا می کند که از خدمات این شرکت ها استفاده می کنند. در واقع این دستورالعمل مناسب کلیه شرکت های آمریکای شمالی است که در بخش کالاهای عمومی و پوشاک فعالیت می نمایند. این راهنما شامل لوازم آرایشی، جواهرات، کفش، اکسسوری مد، پوشاک و لباس های ورزشی، کالاهای ورزشی، مد خانگی و وسایل خانگی کوچک است؛ اما تنها به آنها محدود نمی شود. مخاطبان اصلی این دستورالعمل بخش هایی از شرکت ها هستند که وظیفه اجرای پایداری و اهداف ESG را برعهده دارند.

1-6 انتشار اولین خلاصه

این اولین نسخه منتشر شده از دستورالعملی است که بر کیسه های پلاستیکی، روش ها و اقلام بسته بندی و کارتن ها متمرکز است. در این دستورالعمل، ملاحظات و پیشنهاداتی برای به حداقل رساندن ضایعات غیر قابل بازیافت ارائه شده، و بر حفظ استانداردهای کاربردی لازم برای تحویل کالاها در خلال زنجیره تامین و در یک شرایط بکر و دست نخورده تاکید گردیده است.

2- اهمیت پایداری در پوشاک و کالاهای عمومی

رشد چشمگیر خریدها از طریق کانال های جامع، باعث ایجاد تغییرات عمده در زنجیره تامینی شده است که قرار است به نیازهای در حال رشد مصرف کنندگان پاسخ دهند. اولین و مهمترین انتظاری که مصرف کنندگان دارند این است که اقلام خریداری شده توسط آنها در شرایطی بکر و دست نخورده به دستشان برسند. این امر مستلزم استفاده صحیح و بهینه از اقلام بسته بندی است. هدف از پایداری زنجیره تامین، ارائه بهترین تجربه ممکن مشتری و حذف ضایعات در صورت امکان است.

البته علاوه بر رویکردهای مورد بحث قرار گرفته در این دستورالعمل، رویکردهای دیگری نیز وجود دارند که هدف از آنها به حداقل رساندن ضایعات و به حداکثر رساندن بازیافت ضایعات اقلام بسته بندی است. این راهکارها شامل استفاده از تدارکات معکوس و اجرای برنامه های بازیافت هدفمند در مراکز خرید، برای کاسبان شاغل در آن مراکز یا فروشگاه های خرده فروشی است.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

3- کیسه پلاستیکی

3-1 بررسی اجمالی موارد استفاده از کیسه های پلاستیکی

کیسه های پلی بگ یا پلاستیکی معمولا شفاف تر و کم تراکم تر از کیسه های پلاستیکی مبتنی بر پلی اتیلن (LDPE) هستند که از محصولات در حین حمل از سایت های تولیدی به مراکز توزیع و سپس انتقال به بازارهای خرده فروشی و در نهایت خانه های مصرف کنندگان (از طریق تجارت الکترونیکی) محافظت می کنند. این کیسه ها معمولاً بست های چسبی یا نوارهای لاستیکی دارند، و غالباً برچسب های هشداردهنده و نشان برندها با جوهر بر روی آنها چاپ می گردد. اغلب برچسب ها یا نشان های مبتنی بر کاغذ که بر روی کیسه های پلاستیکی چسبانده می شوند، حاوی اطلاعات محصولات یا بارکد آنها هستند.

روند سریع رشد تجارت الکترونیک باعث شده تا بسته بندی های بیشتری (که غالباً حاوی کیسه های پلاستیکی هستند)، علاوه بر فروشگاه های خرده فروشی و مراکز توزیع، سر از خانه ها دربیاورند. برای همه شرکای تجاری مهم این است که بسته بندی کالاها آنقدر مناسب باشد که محصولات در شرایطی ایمن و بکر به دست مصرف کنندگان برسند؛ چرا که این امر در راستای حمایت از مصرف کنندگان است و اقدامی ضروری محسوب می شود. دلیل استفاده از کیسه های پلاستیکی در حمل محصولات این است که آنها در حین حمل کالا در داخل کانتینرها مثل یک ضربه گیر عمل می نمایند و به همین دلیل به خوبی از کالاها محافظت می کنند. به حداقل رساندن استفاده از آنها، کمک شایانی به کاهش ضایعات پلاستیکی می کند که خود یک مسئله زیست محیطی است و نگرانی گسترده ای را ایجاد کرده است.

3-2 سایز بندی درست

با کمک سایز بندی درست تمام اجزای بسته بندی از جمله کیسه های پلاستیکی، می توان تا حد زیادی در اقلام بسته بندی صرفه جویی کرد و بدین گونه میزان ضایعات را به حداقل رساند. با انتخاب کیسه های پلاستیکی در اندازه های صحیح، علاوه بر اینکه می توان از اثر ضربه گیری کیسه های پلاستیکی مطمئن شد، می توان از افراط در مصرف این کیسه ها نیز صرفه جویی کرد. به عنوان مثال استفاده از کیسه های پلاستیکی بزرگ تر برای کالاهایی که در کیسه های کوچک تر هم جای می گیرند؛ باعث ایجاد ضایعات اضافه و هزینه های مازاد می شود. در مورد برخی از محصولات، تعیین حداقل و حداکثر حاشیه بین لبه های کالا و کیسه های پلاستیکی، به مصرف کنندگان کمک می کند تا از کیسه پلاستیکی با اندازه مناسب استفاده نمایند و به این صورت ضایعات پلاستیکی را به حداقل برسانند.

 3-3 مشخصات صحیح

مشخصات بهینه و درستی را برای کیسه های پلاستیکی مورد نیاز برای محافظت از محصول در نظر بگیرید؛ یکی از این مشخصات که باید به درستی تعیین شود، ضخامت کیسه های پلاستیکی است (که معمولاً با واحد میلی متر ذکر می شوند؛ یک میلی معادل یک هزارم اینچ یا 0.001 است). هر چه کیسه های پلاستیکی نازک تر باشند، از مواد پلاستیکی کمتری برای ساخت آنها استفاده شده؛ استفاده از کیسه های نازک در برنامه های پایداری بسیاری از شرکت ها یک اولویت به حساب می آید. کاهش مواد پلاستیکی باید با در نظر گرفتن وزن، ابعاد و سایر ویژگی های کیسه ها صورت بگیرد و به گونه ای باشد که با نوع محصول و درجه حفاظت مورد نیاز آن، متناسب شود. توانایی کیسه های پلاستیکی در حفظ تمامیت کالاها، مورد بسیار مهمی است که در حین حمل و نقل باید بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار گیرد.

3-4 اقلام جایگزین

هنگام در نظر گرفتن اقلام جایگزین کیسه های پلاستیکی برای محافظت از محصولات، قابلیت این اقلام در تحویل کالا در خلال زنجیره تامین در شرایط مناسب، موضوعی است که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. اقلام جایگزین باید برخی پیش شرط های مورد نظر شرکای تجاری را برآورده کنند؛ این الزامات عبارتند از:

  • محافظت از کالاها در برابر خاک، گرد و غبار و ساییدگی
  • شفافیت (اجازه عبور نور) به گونه ای که اشیای پشت آنها به وضوح دیده شوند.
  • قابلیت اسکن مواد داخل آنها
  • یکپارچگی ساختاری به گونه ای که محصول را به صورتی نگهداری کند که برای «خرده فروشی آماده باشد»؛ بنابراین می توان این محصولات را بدون نیاز به کیسه های پلاستیکی مستقیماً در قفسه فروش خرده فروشی ها قرار داد.

3-5 محتوای قابل بازیافت و بازیافتی

گزینه های مرتبط با محتوای کیسه های پلاستیکی، مثل ضایعات پسا مصرف، ضایعات پسا صنعتی و استفاده از مواد دور ریختنی را بررسی کنید. ترکیبات کیسه های پلاستیکی را از لحاظ محتوای بازیافتی و قابل بازیافت بررسی نمایید. تغییرات محلی، منطقه ای و تجاری در مقبولیت برخی درجه های پلاستیک برای بازیافت وجود دارد. گزینه های بازیافت موجود را بررسی نمایید و در صورت امکان هرگونه ضایعات موجود در منبع (کارخانه بسته بندی) را بازیافت کنید. بسیاری از برنامه های بازیافت محلی، LDPE را قبول ندارند؛ اما معمولاً جریان های بازیابی تجاری انعطاف پذیرتر هستند و اینجا جایی است که حجم بالای ضایعات ادغام شده و آلودگی ها به راحتی کنترل می شوند. گزینه های مرتبط با محتوای بازیافتی کیسه ها را نیز ارزیابی کنید.

3-6 گزینه هایی برای بسته شدن کیسه های پلاستیکی

گزینه های مختلفی برای بسته شدن کیسه های پلاستیکی وجود دارد؛ به گونه ای که می توانند قابلیت بازیافت کیسه ها را تحت تاثیر قرار دهند. بست های خود چسبنده، زبانه های تا شونده، بست های خود بست، مهر و موم های حرارتی و نوار چسب ها؛ همگی می توانند بر قابلیت بازیافت کیسه های پلاستیکی تاثیر بگذارند. این موضوعی است که هنگام بررسی محصولات و فرآیندهای بسته بندی باید به آنها توجه شود. بست های قابل بازیافت و یا حتی قابل جدا شدن را بررسی کنید.

3-7 برچسب های روی کیسه های پلاستیکی

معمولاً اطلاعات محصول و حمل نقل آن بر روی برچسب ها چاپ می شود؛ این برچسب ها غالباً به قسمت خارجی کیسه های پلاستیکی متصل می گردند. گاهی اوقات اطلاعاتی که روی برچسب ها چاپ می شوند، همان اطلاعاتی هستند که بر روی اتیکت های محصول (برچسب هایی که به محصولات چسبانده می شوند) درج می گردند. در صورت توافق با شرکای تجاری و تامین الزامات نظارتی و در صورتیکه برچسب های محصولات بتوانند نیازهای تجاری را برآورده کنند؛ شرکت ها قادر به حذف برچسب های روی کیسه های پلاستیکی خواهند بود.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این زمینه، چاپ بارکد به صورت مستقیم بر روی کیسه پلاستیکی با استفاده از جوهرهای سازگار با محیط زیست است؛ به این صورت می توان بسته بندی ها را در مرحله دریافت اسکن کرد.

4- روش های تا کردن

4-1 غلتاندن و گره زدن

غلتاندن و گره زدن (Roll and Tie) یک روش برای بسته بندی اقلامی است که از کیسه های پلاستیکی برای بسته بندی آنها استفاده نمی شود؛ در این روش کالاها (معمولاً لباس ها) تا زده شده و غلتانده می شوند، و با پارچه اضافی یا ریسمانی چند لا به خوبی محکم می گردند. غلتاندن و گره زدن لباس ها، باعث کاهش جابجایی لباس ها در هنگام حمل و نقل می شود و به همین دلیل نیاز به کیسه های پلاستیکی برای بسته بندی تک تک کالاها را کاهش می دهد.

4-2 اقلام حجیم

حجم برخی از اقلام حجیم با روش درزبندی خلاً کاهش پیدا می کند؛ در نتیجه می توان این اقلام را در ظرف های کوچک تری قرار داد؛ در این صورت به منابع کمتری برای حمل و نقل آنها نیاز خواهد بود. اندازه کوچک تر بسته ها و بستن محکم تر آنها، نیاز به لایه گذاری اضافی در بسته بندی ها را کاهش می دهد.

4-3 استفاده از اقلام جایگزین

استفاده از اقلامی مانند ریسمان های چند لا یا پارچه ها برای نگهداشتن کالاها در کنار یکدیگر، روشی است که در عین کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی یا اقلام غیر قابل بازیافت، امکان بسته بندی محکم کالاها را نیز فراهم می کند.

5- تحویل کالاها با کارتن

5-1 سایزبندی درست

یک کارتن بهینه و مطلوب باید به گونه ای طراحی شود که ضمن پاسخگویی به الزامات حمل و نقل ایمن محصول در خلال زنجیره تامین، اندازه بسته بندی را نیز به حداقل برساند. حذف فضای اضافی داخل کارتن، ضمن کاهش مصرف مواد و هزینه های حمل و نقل، باعث ارتقای بهره وری زنجیره تامین نیز می شود. شرکای تجاری می توانند در مورد اندازه کارتن ها بحث و تبادل نظر کنند تا به راهکارهایی دست یابند که ضمن تاب آوری در برابر شرایط فرآوری و حمل و نقل، از حداقل اقلام بسته بندی برای ایجاد سطوح محافظتی مناسب استفاده کنند.

5-2 مشخصات کارتن

برای ساخت کارتن ها از ترکیبات مختلف مقوایی که از آنها برای ساخت کارتن های شیاردار استفاده می شود، می توان بهره گرفت. برای ساخت کارتن ها از ساختارهای مختلفی که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند می توان استفاده کرد؛ علاوه بر این از انواع مختلفی از مقواها با ضخامت های متفاوت، تعداد لایه های گوناگون و اندازه شیارهای مختلف برای رفع الزامات مختلف بسته بندی میتوان استفاده نمود. برخی از کارتن ها با کاغذهای متشکل از الیاف 100% بازیافتی، و یا ترکیبی از الیاف بازیافتی و الیاف بکر ساخته می شوند. معمولاً ظروف کارتنی شیاردار به طور متوسط، حاوی 50% الیاف بازیافتی هستند. مشخصات مناسب کارتن باید براساس درجه حفاظتی مورد نیاز محصولات خاص انتخاب شود؛ همچنین باید تلاش گردد که این ویژگی ها به گونه ای انتخاب شوند که بتوان با کاهش استفاده از مواد و ضایعات تولیدی روز به روز بیشتر به هدف های پایداری دست پیدا کرد.

5-3 پوشش روی کارتن ها

پوشش های کارتنی وجود دارند که می توانند ضمن تضمین حمل و نقل ایمن کالاها، نیاز به کیسه های پلاستیکی را کاهش دهند. به عنوان مثال می توان مواد افزودنی یا روکشی را بر روی سطح داخلی لایه های کارتن های شیاردار اعمال کرد تا به عنوان مانعی در برابر نفوذ رطوبت به داخل کارتن عمل کنند. این کار می تواند جایگزین خوبی برای استفاده مجزا یا عمده از کیسه های پلاستیکی برای محافظت از محصولات در موقعیت های خاص باشد. امروزه روکش های قابل بازیافتی وجود دارند که بازیافت کارتن ها را با مشکل رو به رو نمی کنند.

5-4 دوجداره در مقابل تک جداره

بحث و گفتگو در بین شرکای تجاری در مورد استفاده از کارتن های دو جداره یا تک جداره، می تواند روش را در زمینه کاهش اقلام شیاردار برای ساخت کارتن ها و حجم مکعبی کارتن ها روشن کند. ایجاد تنها یک تغییر کوچک در مشخصات کارتن ها، زمانیکه با روش های دیگر ترکیب می شود، می تواند منجر به پیشرفت های قابل توجهی گردد. شرکای تجاری باید هنگام بررسی این گزینه ها، نقش رطوبت یا سایر عوامل محیطی را نیز در سالم بودن کارتن ها مورد بررسی قرار دهند.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

5-5 وزن کم

با استفاده حداقلی از مواد اولیه و بدون کاهش کارآیی کارتن ها، ضمن بهینه کردن استفاده از مواد اولیه، میتوان مقدار ضایعات را نیز کاهش داد؛ این کار از طریق سبک سازی وزن کارتن ها امکان پذیر است. کاهش گرماژ کارتن (وزن کارتن برحسب گرم در متر مربع) باعث کاهش ضایعات می شود. مشخصات وزنی کارتن های شیاردار، باید با کارآیی مورد نیاز کارتن ها متناسب باشد تا اطمینان حاصل شود که کالاها بدون هیچ گونه آسیبی به مقصد نهایی می رسند.

5-6 وزن سبک

طرح ساختاری کارتن های شیاردار را میتوان به گونه ای بهینه کرد که استفاده از مواد برای ساخت آنها به حداقل برسد. به عنوان مثال ساختارهای محفظه شکاف دار معمولی (RSC) و پوشه تک لایه (OPF) جزء ساختارهای رایجی هستند که از آنها برای ساخت جعبه های معمولی استفاده می گردد. ساختارهای زیادی برای ساخت جعبه های کارتنی وجود دارند؛ به عنوان مثال می توان بسته بندی های شیاردار را به صورت سفارشی و متناسب با کاربرد مورد نظر خود طراحی کرد. در برخی از موارد، استفاده از ساختارهای OPF می تواند باعث کاهش استفاده از مواد شیاردار گردد.

5-7 بستن کارتن ها

با توجه بیشتر و دقیق تر به مکانیسم های بسته شدن کارتن ها، میتوان باعث افزایش پایداری بسته بندی ها شد. توصیه می گردد که استفاده از اقلامی مانند منگنه ها، چسب ها و نوار چسب هایی که می توانند بر قابلdت بازیافت کارتن ها تاثیر بگذارند، به حداقل برسد. پیشنهاد می گردد که در صورت امکان از نوارهای قابل بازیافت برای درزبندی کارتن ها استفاده شود.

5-8 گزینه های جایگزین کارتن

هر ساله اقلام جدیدتری به بازار می آیند که می توانند جایگزین کارتن های شیاردار شوند. ممکن است استفاده از این اقلام جایگزین، در برخی از موارد مانند حمل و نقل کالا بین شرکت ها و یا حمل کالا از فروشگاه ها تا زمانیکه به دست مصرف کننده می رسد، امکان پذیر باشد. برخی از گزینه های احتمالی در این زمینه عبارتند از:

  • پاکت هایی که از کاغذ گرافت دو یا سه لایه ساخته می شوند. این پاکت ها گزینه مناسبی برای حمل لباس های کم حجم یا اکسسوری ها در خریدهای اینترنتی و یا تحویل کالاها به مصرف کنندگان در تمامی کانال های خرده فروشی هستند.
  • بسته بندی های قابل ارجاع. در برخی از موارد می توان از سبدهای پلاستیکی برای حمل محصولات از نقطه تولید به نقطه فروش استفاده نمود. سپس می توان این سبدها را برای استفاده مجدد، به تولیدکننده بازگرداند. حتی تسهیلاتی هم برای استفاده از بسته بندی های قابل ارجاع در مورد کالاهایی که برای مصرف کنندگان فرستاده می شوند، به وجود آمده اند.
  • توصیه می شود تا جاییکه ممکن است از کارتن ها قبل از بازیافت آنها استفاده شود.

6- تغییر فرآیندی

اصلاح فرآیندهای موجود در زنجیره های تامین نیز می تواند منجر به کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی یا ضایعات غیر قابل بازیافت شود. همکاری مالکان برندها و خرده فروشان، می تواند منجر به خلق گزینه هایی خاص با توجه به ماهیت کالاها و الزامات حمل و نقل آنها گردد.

گزینه های احتمالی در این زمینه عبارتند از:

  • حذف کیسه های پلاستیکی در مراکز توزیع با هدف بازیافت یکجا آنها.
  • استفاده از یک لایه آستر مانند کارتنی برای پیش بسته بندی کالاها جهت به حداقل رساندن کیسه های پلاستیکی.
  • پیکربندی سفارشات برای به حداقل رساندن اقلام بسته بندی مورد نیاز.

7- سیستم های حلقه بسته

شرکای تجاری با همکاری با یکدیگر باید سعی در خلق نوآوری های بیشتر داشته باشند؛ آنها باید تمرکز خود را بر روی روش هایی بگذارند که در چندین سطح به استفاده از کیسه های پلاستیکی و کارتن ها می پردازند تا بدین گونه بتوانند ضمن کاهش ضایعات، به اهداف خود در زمینه پایداری هم برسند. این راهکارها باید شامل این موارد باشد: برگرداندن کیسه های پلاستیکی خالی توسط خرده فروشان به DC، استفاده از بسته بندی های قابل ارجاع و اجرای برنامه های بازیافت اجباری برای کاسبان مراکز تجاری.

بیانیه اختصاصی

بیانیه اختصاصی این سند شامل اطلاعات اختصاصی GS1 US است. این اطلاعات اختصاصی بدون اجازه کتبی سازمان GS1 US، برای هیچ یک از طرف های دیگر و با هر منظور دیگری قابل استفاده نیستند.

تکامل

اصلاحات و تغییرات دوره ای در سندهای منتشر شده سازمان GS1 US اعمال خواهند شد. تمامی مطالب بدون اطلاع قبلی قابل تغییر هستند. لطفاً برای دریافت جدیدترین دستورالعمل ها به وب سایت سازمان GS1 US مراجعه کنید.

سلب مسئولیت

براساس موارد زیر و به استثنای موارد خاصی که در این دستورالعمل مشخص شده اند، مجاز به مشاهده اسناد درج شده در این دستورالعمل هستید:

  1. باید حق کپی رایت و سایر بیانیه های اختصاصی را در هر کپی که از این سند می گیرید، رعایت کنید.
  2. برخی از اسناد ممکن است حاوی سایر موارد اختصاصی و اطلاعات مرتبط با حق کپی رایت آن سند باشند. شما می پذیرید که سازمان GS1 US حق ممنوعیت طرح دعوی یا هر گونه مجوز یا حقوق دیگر را ذیل حق ثبت اختراع، علامت تجاری یا حق کپی رایت (به جزء مواردی که در بالا صراحتاً به آنها اشاره شده است) به هیچ شخص ثالثی اعطاء نکرده است.

این دستورالعمل بدون هیچ گونه ضمانتی اعم از صریح یا ضمنی، منجمله ضمانت نامه های فاقد محدودیت، ضمانت های ضمنی قابل معامله، ضمانت های متناسب با یک هدف خاص یا ضمانت نامه های عدم تعدی ارائه می شود. هر یک از دستورالعمل های منتشر شده توسط سازمان GS1 US ممکن است شامل اشتباهات فنی یا تایپی باشند. سازمان GS1 US هیچ گونه مسئولیتی را در قبال هر گونه خطا یا قصور در این موارد یا سایر اسنادی که در این دستورالعمل به آنها ارجاع شده و یا به آنها پیوند داده شده است، نمی پذیرد. برخی از حوزه های اختیارات مجاز به حذف ضمانت نامه های ضمنی نیستند؛ از این رو ممکن است برخی از این موارد استثناء در مورد شما اعمال نشوند.

برخی از محصولات و نام شرکت های ذکر شده در اینجا، ممکن است علائم تجاری و / یا علائم تجاری ثبت شده شرکت های مربوطه باشند. سازمان GS1 US از طرف تمامی طرف های درگیر در ایجاد این سند، اعلام می کند که نام بردن از هر روش، محصول یا سیستمی که در این سند مورد بحث قرار گرفته است، به معنی نمایندگی از جانب آنها نیست و این سند حقوق مالکیت معنوی هیچ شخص ثالثی را نقض نمی کند. سازمان GS1 US بررسی نکرده که ممکن است با اجرای استراتژی ها یا پیشنهادات این سند، چه مالکیت های معنوی نقض شود. بدین وسیله سازمان GS1 US مسئولیت نقض حقوق مالکیت معنوی که ممکن است به دلیل اجرای استراتژی ها یا پیشنهادات مندرج در این سند توسط هر کدام از طرف های درگیر نقض شوند، را از خود سلب می کند.

ممکن است این دستورالعمل در سطح بین المللی توزیع شود و شاید حاوی ارجاعاتی به محصولات، برنامه ها یا خدمات سازمان GS1 US باشد که در کشور شما معرفی نشده و به اجرا گذاشته نشده اند. این ارجاعات به این معنی نیست که سازمان GS1 US قصد دارد چنین محصولات، برنامه ها یا خدماتی را در کشور شما معرفی کرده و به اجرا بگذارد.

سازمان GS1 US هیچ گونه مسئولیتی را تحت هر گونه تئوری مسئولیتی ناشی از استفاده از این دستورالعمل یا مطالب آن حتی اگر احتمال وقوع چنین خسارات و ضررهایی در توصیه های این دستورالعمل مستتر باشد و یا اینکه به صورت منطقی بتوان احتمال وقوع چنین خسارات و زیان هایی را در صورت عمل به توصیه های مندرج در این دستورالعمل پیش بینی کرد؛ چه به صورت ویژه، چه به صورت غیر مستقیم و یا تصادفی، مقطوع، نمونه ای و چه به صورت هر گونه خسارات تنبیهی یا هر گونه زیان درآمدی یا کاهش سود نمی پذیرد.

بدین وسیله سازمان GS1 US اعلام می کند که هیچگونه مسئولیتی را در قبال انطباق مطالب مندرج در این دستورالعمل با استانداردها و قوانین نظارتی و یا در قبال شما ندارد. سازمان GS1 US هیچ گونه تضمینی در قبال مناسب بودن استانداردهای GS1 و اسناد خاص موجود در این سند؛ در زمینه تطبیق با هر یک از استانداردها، قوانین و مقررات مربوطه ارائه نمی دهد. کلیه اطلاعات و خدمات «همان طور که هست» ارائه می شوند.

پرسنل سازمان GS1 US، نمایندگان یا عاملان U.S. FDA نیستند و مطالب این دستورالعمل توسط U.S. FDA بررسی و تائید یا مجاز اعلام نشده است. اطلاعات مندرج در این دستورالعمل تنها جهت سهولت در اطلاع رسانی منتشر می گردند، و مشاوره حقوقی و یا جایگزین آن محسوب نمی شوند. سازمان GS1 US Inc هیچ گونه مسئولیتی را در قبال استفاده از اطلاعات این سایت و یا تفسیر اطلاعات مندرج در آن نمی پذیرد.

عدم پذیرش مسئولیت در قبال خسارات احتمالی

سازمان GS1 US و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگری که در تولید، تدوین یا تحویل اسناد و مدارک مندرج در این دستورالعمل نقش داشته؛ هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارات وارده (با احتساب خسارات فاقد محدودیت، خسارات ناشی از دست دادن سود تجاری، خسارات ناشی از تعلیق کسب و کار، خسران اطلاعاتی و یا هرگونه ضرر و زیان دیگر) که ناشی از استفاده از مطالب و توصیه های مندرج در این دستورالعمل و یا عدم توانایی از استفاده از این اسناد بوده است را نمی پذیرد؛ حتی اگر سازمان GS1 US از احتمال وقوع چنین خسارت هایی هم مطلع بوده باشد.

IAPMO

استفاده از واژه حروف «U.P.C» در این دستورالعمل تنها به عنوان مخفف عبارت «کد جهانی محصول» که یک سیستم شناسایی محصول است، استفاده می شود. در واقع استفاده از واژه UPC تنها به منظور تائید انطباق با کد متحدالشکل لوله کشی که توسط اتحادیه IAPMO تائید شده می باشد و منظور اشاره به UPC (گواهینامه صلاحیتی است که توسط اتحادیه بین المللی مسئولیت مکانیکی و لوله کشی (IAPMO) صادر می می گردد) نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *