صفحه اصلی دانشـــنامه رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی
1400/09/16

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی

Pantone® colors

اهمیت رنگ پنتون از اینجا ناشی می شود که انتخاب رنگ یکی از مهمترین تصمیمات در هنگام طراحی، برندسازی، تولید پوشاک و انتخاب دکوراسیون منزل است. در واقع مسئله این است که ما رنگ ها را متفاوت می بینیم و تصور می کنیم. ما حتی اسامی مشابهی هم برای نام بردن رنگ ها به کار نمی گیریم.

فرض کنید به کسی بگویید که شما به رنگ «آبی آسمانی» علاقه دارید؛ آیا تصورات هر دویتان از این رنگ، یکسان است؟ به احتمال زیاد، خیر. در مورد آبی ارغوانی چطور؟ یا ارغوانی مایل به بنفش؟

راه حل شرکت پنتون (Pantone) برای این مشکل قدیمی، پایه گذاری یک استاندارد خلاقانه صنعتی بوده است. این شرکت یک سیستم رنگ جهانی ایجاد نموده که یک کد را به هر یک از تقریباً 2 هزار رنگ نقطه ای اختصاص می دهد؛ این سیستم هر روزه در تمام پلتفرم ها و مواد اولیه مورد استفاده در سراسر جهان به کار گرفته می شود.

در این راهنمای جامع می خواهیم به شما بگوییم که سیستم پنتون چیست؟ چگونه کار می کند؟ و به چه نحوی می توان از آن برای رنگ آمیزی آخرین پروژه خود استفاده کرد. در ضمن با معرفی پیوندهایی به برخی از ابزارهای آنلاین به شما کمک می کنیم تا رنگ مورد نظر خود را پیدا نمایید.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

تاریخچه موسسه پنتون

پنتون شرکتی است که بیشتر به خاطر توسعه سیستم انطباق پنتون (PMS)، فضای رنگی محبوب و پرکاربرد و سیستم مدیریتی مورد استفاده در صنایعی مانند طراحی گرافیک، مد، طراحی محصول، منسوجات و چاپ تجاری معروف است.

در دهه 1950، دو برادر در نیوجرسی که صاحب شرکتی به نام M & J Levine Advertising بودند؛ فردی به نام لارنس هربرت (Lawrence Herbert) را استخدام کردند تا مدیریت امور چاپی کسب و کارشان را برعهده بگیرد.

او دانش شیمی خود را به میان آورد و روند تولید جوهر در این شرکت را سیستماتیک کرد. هربرت در سال 1962، فناوری این شرکت را خرید و نام آن را به پنتون تغییر داد. این شرکت در حال حاضر یک استاندارد جهانی برای تطبیق و انطباق رنگ است که در کنار آن در زمینه پیش بینی روند رنگ و ارائه مشاوره رنگ نیز فعالیت می کند.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

منظور از پنتون چیست؟

رنگ های پنتون (Pantone)، کدهای رنگی هستند که نشان دهنده یک سایه رنگ خاص می باشند. با این تعریف از کدهای پنتون، به راحتی می توان به ارتباط آنها با رنگ ها پی برد. در اصل پنتون زبانی استاندارد برای رنگ هاست و بیشتر از آن به عنوان مرجع استفاده می شود.

در اصل پنتون «یک سیستم تطبیق رنگ» استاندارد است که در آن از یک شماره کد برای شناسایی هر رنگ استفاده می شود. شناسایی تمام رنگ ها با استفاده از راهنمای رنگ پنتون (Pantone Color Guide) آسان است؛ زیرا در این سیستم هر رنگ دارای یک شماره کد متفاوت یا یکتا است. ساختار این راهنما به گونه ای است که در آن هر صفحه متشکل از بیش از یک نمونه برای هر رنگ است. این بدان معنی است که سطح روشنایی هر رنگ، از روشن تا تیره متغیر است.

زمانیکه از رنگ های پنتون استفاده می شود؛ همه می دانند که محصول نهایی دقیقاً به چه رنگی خواهد بود. در این صورت راحت تر می توان تطابق بین رنگ مورد نظر و رنگ جوهر را تضمین کرد؛ اما اگر از رنگ های PMS استفاده نگردد؛ ممکن است تطابق کامل بین رنگ های جوهر و رنگ مورد نظر به دست نیاید.

رنگ های پنتون با یک فرمول خاص تعریف می شوند. فرمول توسعه یافته توسط پنتون در نهایت باعث خلق یک نقطه رنگی می گردد. این بدان معنی است که در این سیستم هر رنگ، از یک پالت (تخته رنگ) شامل 18 رنگ اصلی به وجود می آید.

تفاوت بین رنگ های فرآیندی و رنگ های نقطه ای

لازم است در کنار رنگ های RGB، CMYK و PMS، از رنگ های نقطه ای و فرآیندی نیز که نقش مهمی در چاپ دارند، صحبت کنیم. تفاوت اینها در چیست و کد رنگی برای چه چیزهایی لازم است؟

رنگ های فرآیندی

اول از همه به رنگ فرآیندی (Process Color) می پردازیم. آنها برای چاپ فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرند (که به آن چاپ فرآیندی 4 رنگی، یا چاپ CMYK نیز گفته می شود). چاپ فرآیندی به روش چاپ طیف کاملی از رنگ ها با استفاده از نیم سایه های 4 رنگ لایه ای جوهر بر روی یکدیگر اشاره دارد؛ به عبارتی 4 رنگ فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه (CMYK). در چاپ فرآیندی، رنگ ها با هم ترکیب نمی شوند. در این روش از جوهرهای جداگانه ای استفاده می گردد که به صورت لایه لایه در سطح کاغذ روی هم قرار می گیرند.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ های نقطه ای

مقابل رنگ فرآیندی (CMYK) قرار می گیرد. رنگ های نقطه ای ممکن است استاندارد باشند (که گاهی اوقات به آنها رنگ های سطلی یا داخلی نیز گفته می شود) و یا ممکن است به صورت خاص در قالب یک فرمول با هم ترکیب شوند (مثل سیستم انطباق پنتون). از آنجاییکه امروزه چاپ فرآیندی بسیار پرکاربرد شده است؛ لذا اصطلاح رنگ نقطه ای معمولاً برای جوهرهای خاص مانند رنگ های متالیک یا نئونی، یا رنگ های پنتون مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ نقطه ای = Spot Color (یا تک رنگ) به رنگ هایی گفته می شود که توسط یک جوهر (خالص یا ترکیبی) به وجود می آیند و به صورت یک باره چاپ می شوند؛ در حالیکه یک رنگ فرآیندی به واسطه چاپ مجموعه ای از نقاط با رنگ های مختلف به وجود می آید.

یک رنگ نقطه ای با استفاده از تنها یک جوهر چاپ می شود؛ این جوهرها معمولاً با ترکیب فیزیکی جوهرهای رنگ های پایه مختلف براساس فرمول های کتابچه راهنمای پنتون ساخته می شوند. روش ساخت این جوهرها تا اندازه ای شبیه روش ترکیب رنگ های پایه، برای خلق یک رنگ جدید است.

رنگ های نقطه ای، طیف گسترده تری نسبت به رنگ های CMYK دارند. نوعی رنگ های نقطه ای موجود هستند که در CMYK معادلی ندارند؛ کافی است به رنگ های متالیک یا فلورسنت فکر کنید. به عنوان مثال بازتولید رنگ آبی رفلکس در CMYK بسیار دشوار است.

تفاوت بین چاپ لیتوگرافی افست، چاپ دیجیتال و چاپ اسکرین

چاپ لیتوگرافی افست

چاپ افست که لیتوگرافی نیز نامیده می شود، رایج ترین نوع چاپ برای کارهای تجاری با حجم بالاست. آیا تا به حال دیده اید که رول های بزرگ روزنامه چگونه در چاپخانه ها چاپ می شوند. به این شیوه چاپ، افست می گویند.

معمولاً در چاپ افست از رنگ های CMYK (فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه) استفاده می شود؛ اما در این شیوه چاپ می توان به جای این رنگ ها از جوهرهای سفارشی (به ویژه رنگ های پنتون) نیز بهره گرفت. همچنین اگر قرار بر تولید رنگ خاصی باشد؛ از رنگ های پنتون استفاده می گردد.

در چاپ افست، طرح از طریق صفحات به غلتک های پلاستیکی منتقل می شود. در ادامه طرح به چهار رنگ CMYK تقسیم شده و برای هر رنگ از یک غلتک مجزا استفاده می گردد. سپس کاغذها از میان غلتک ها عبور می کنند؛ رنگ از روی غلتک ها به آنها منتقل شده و در نتیجه تصویر نهایی شکل می گیرد.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

این فرآیند افست (Offset) نامیده می شود؛ زیرا رنگ در ابتدا از صفحه به روکش لاستیکی غلتک منتقل می گردد و سپس بر روی کاغذ انتقال می یابد. روش چاپ افست به دلیل زمان و هزینه های مورد نیاز برای تنظیم دستگاه، آماده کردن صفحات چاپ و جوهر، در حجم های پایین مقرون به صرفه نیست و معمولاً در حجم های بالای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ دیجیتال

پرس های دیجیتالی به جای جوهرهای سنتی، از تونرهای پودری استفاده می کنند. در چاپ دیجیتال، طرح ها مستقیماً از صفحه رایانه به چاپگر منتقل می شوند. در این روش دیگر نیازی به استفاده از نمونه های چاپی، صفحات چاپی و بسترهای لاستیکی نیست، و طرح با استفاده از جوهر مایع یا تونر پودری، به صورت مستقیم بر روی سطح چاپی اعمال می شود.

چاپگرهای جوهر افشان یا لیزر جت که در خانه به رایانه خود متصل می کنید؛ در دسته چاپگرهای دیجیتال قرار می گیرند. چاپخانه های بزرگ از چاپگرهای بزرگتر، سریع تر و دقیق تر استفاده می کنند؛ اما اساس کار تمام این چاپگرها یکی است.

چاپ اسکرین

چاپ اسکرین فرآیندی است که در خلال آن جوهر از طریق یک صفحه مشبک شابلون، بر روی بستر مورد نظر اعمال شده و طرح چاپی نهایی را می سازد. چاپ اسکرین روش محبوبی است که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل پرکاربرد بودن این روش، حتماً شما هم بدون اینکه مطلع باشید از یک کالای چاپ شده از طریق این روش استفاده کرده اید. گاهی اوقات به این فرآیند، چاپ سری ‌گرافی (Serigraphy) یا چاپ سیلک اسکرین (Silk Screen) نیز گفته می شود. اما همه این اصطلاحات به یک روش پایه اشاره دارند.

چاپ اسکرین یک روش مناسب برای ساخت بوم های خلاقانه، پوسترها و آثار هنری است. اما از این روش می توان برای چاپ پارچه ها و منسوجات نیز استفاده کرد. در ضمن روشی مناسب برای خلق لباس ها و محصولات سفارشی نیز است.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

در روش مذکور، صفحه چاپ (اسکرین) که توری نیز نامیده می شود، برای انتقال جوهر به بستر مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد؛ به جز در مواردیکه این توری توسط شابلون مسدود کننده، نسبت به جوهر نفوذ ناپذیر می شود. همانطور که قبلاً نیز گفتیم، یک رنگ در هنگام چاپ بر روی بسترهای مختلف، متفاوت به نظر می آید. بنابراین بدون وجود کدهای رنگی (CMYK، RGB و PMS)، تطبیق رنگ ها با برندهای مشتریان چالش بزرگی است. به همین دلیل است که چاپ اسکرین پنتون به وجود آمد.

رنگ های پنتون برای چاپ اسکرین روی منسوجات

رنگ های پنتون بیشتر برای اقلام غیر پارچه ای مناسب هستند. هر چند ممکن است نتیجه نهایی براساس بستر چاپ و رنگ چاپ متفاوت باشد. چنین چیزی در مورد منسوجات بسیار چالش برانگیز است؛ زیرا رنگ پارچه بر رنگ جوهر تاثیر می گذارد.

بهترین کار، چاپ بر روی پارچه سفید است. کافی است یک زیرپوش ساده زیر منسوجات رنگی پوشیده شود تا رنگ های آن بیش از پیش خود را نشان دهند. اما چرا باید از رنگ های پنتون برای چاپ اسکرین استفاده شود؟ مزیت این کار چیست؟ وقتی رنگ های پنتون مورد استفاده قرار می گیرند؛ هر کدام از طرفین می دانند که محصول نهایی چگونه خواهد بود. از این رو انطباق بین رنگ مورد نظر و رنگ جوهر، تا حد زیادی قابل تضمین است.

سیستم های رنگ پنتون چیست؟

سیستم های رنگ پنتون یک زبان جهانی از رنگ ها را ارائه می دهند و این امکان را برای طراحان، برندها و تولید کنندگان فراهم می کنند تا در هر مرحله از گردش کار، تصمیمات مهمی در مورد رنگ ها بگیرند. بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان به سیستم پنتون و محصولات آن متکی هستند.

مواردی مانند قابلیت تعریف، و امکان برقراری ارتباط و کنترل رنگ «از بروز تا تحقق ایده» در مواد و شیوه های پرداخت مورد استفاده در انواع طرح ها و گرافیک های محصولات و اقلام مد، بسیار مهم هستند. و پنتون این امکان را فراهم می کند. مهم این است که در هنگام برندسازی حتماً از سیستم انطباق پنتون (PMS) استفاده شود؛ بدین صورت خیلی راحت تر می توان خواسته های مشتری و الزامات برندها را برآورده کرد.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

ارائه دو سیستم رنگی مجزای توسط پنتون

1- سیستم انطباق پنتون (PMS): این سیستم برای برندسازی و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد، و شامل مجموعه گسترده ای از رنگ های چشمگیر و چشم نواز است. سیستم PMS در قالب های مختلفی ارائه می شود که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: کتابچه ها و نمونه های رنگ، و همچنین ابزارهای آنلاین منجمله نرم افزارها، افزونه ها و برنامه ها. سیستم مذکور برای چاپ، بسته بندی، چاپ دیجیتال و چاپ اسکرین مناسب است.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

2- سیستم مد و دکوراسیون داخلی پنتون: این سیستم پیشرفته تر و گرانتر است، و برای متخصصان حرفه ای تولید مناسب است. از یک کدکذاری منحصر به فرد استفاده می کند که در آن TCX برای منسوجات استفاده می شود و TPG برای رنگدانه ها و پوشش ها به کار می رود. مجموعه رنگ های این سیستم دارای رنگ های سفید، سیاه و خنثی بیشتری است. این سیستم پیشرفته پنتون در قالب کتابچه و نمونه های رنگی و نمونه های پارچه ای موجود است.

نکته: Pantone Connect یک پلتفرم جدید است که به طراحان این امکان را می دهد تا به کتابخانه های رنگی پنتون (Pantone Color Libraries)، مقادیر رنگی و ابزارهای پیمایشی مرتبط با رنگ ها دست پیدا کنند. به عنوان مثال یک اپلیکیشن در این زمینه وجود دارد که با استفاده از Adobe Creative Cloud کار می کند و دارای ویژگی های منحصر به فرد و جالبی است.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

مقایسه پنتون TCX با پنتون TPX

دفترچه راهنمای پنتون (Pantone Guide) در صنعت نساجی در زمینه رنگرزی، چاپ پارچه و انطباق سایه رنگ نقش مهمی بازی می کند. در حالت کلی دو نوع راهنمای پنتون وجود دارد: TCX و TPX. هر دوی این راهنماها برای سیستم رنگ نساجی پنتون (Pantone Textile Color System) طراحی شده اند و برای تطبیق رنگ مورد استفاده قرار می گیرند.

راهنمای TCX

رنگ های TCX (مخفف عبارت Textile Cotton eXtend هستند) «نمونه پارچه های پنبه ای» خالص در هر رنگ مجزا هستند که بیشتر شبیه یک راهنمای پاسپورت یا مجموعه چیپ به نظر می آیند. از آنجاییکه این نمونه پارچه کاملاً پنبه ای است؛ لذا ممکن است از صدها تا هزاران دلار قیمت داشته باشد. به دلیل اینکه رنگ های TCX روی پارچه های نخی اعمال می شوند؛ بنابراین سیری سایه رنگ آنها بیشتر از رنگ های TPX است.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

راهنمای TPX

با رنگ های TPX (مخفف عبارت Textile Paper eXtend هستند)، راهنما به جای نمونه پارچه های پنبه ای از «نمونه های کاغذی» ساخته می شود. هر نمونه با یک رنگ یکتا و منحصر به فرد، رنگ می گردد. کتابچه پنتون TPX (TPX Pantone Book) بسیار ارزان تر از TCX است. از آنجاییکه TPX شامل رنگ های چاپ شده بر روی کاغذ است؛ لذا رنگ هایش تا حدی از رنگ های TCX روشن تر هستند. کتابچه پنتون TPX به تازگی تحت عنوان کتابچه پنتون TPG به روز رسانی شده است. رنگ های TPX و TPG با هم یکی هستند؛ اما TPG بیشتر دوستدار محیط زیست است، به دلیل اینکه از کاغذ نساجی سبز ساخته می شود.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

TCX و TPX هر دو استانداردهای رنگی پنتون هستند؛ اما به صورت جداگانه و برای اهداف مختلفی طراحی شده اند. TCX معمولاً به عنوان یک نمونه رنگ استاندارد برای رنگینه های راکتیو و دیسپرس، و TPX برای رنگدانه ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ این بدان معنی است که از TPX در اصل به عنوان استاندارد رنگ برای چاپ استفاده می شود.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

تفاوت بین رنگ های RGB، CMYK و PMS

رنگ ها جزء جنبه های مهم چاپ محسوب می شوند؛ اما همه آنها یکسان و شبیه به هم نیستند. مدل های رنگی مختلفی وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از: RGB، CMYK و PMS.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

RGB

رنگ های RGB (قرمز –  سبز – آبی) معمولاً در رسانه های دیجیتال دیده می شوند. به مانیتور، تلویزیون یا عکس هایی که با دوربین های دیجیتال می گیرید، فکر کنید. در RGB نقطه شروع «نور» است. هر چه نور بیشتری ایجاد گردد؛ رنگ بیشتری هم دیده می شود. بدون هیچ نوری، تقریباً هیچ رنگی وجود ندارد که به اصطلاح به این حالت رنگ سیاه می گویند. ساده ترین مثال در این مورد، مانیتور شماست.

  • اگر هیچ رنگی تولید نشود؛ تنها چیزی که می بینید، سیاهی یا رنگ سیاه است.
  • هر چه مانیتور شما نور بیشتری تولید کند؛ رنگ ها روشن تر می شوند.
  • اگر رنگ های سبز، قرمز و آبی ایجاد شده توسط مانیتور به حداکثر خود برسند و آنها با هم ترکیب شوند؛ شما نور سفید را می بینید.

این رنگ از ترکیب سه رنگ پایه (قرمز، سبز و آبی) تشکیل می شود. در اینجا مقدار هر رنگ بین 00 (هیچ کدام از این رنگ ها) تا 255 (همه رنگ ها) متغیر است. در مجموع می توان با کمک این رنگ های پایه، 16772216 رنگ را به وجود آورد.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ های RGB را نمی توان چاپ کرد؛ زیرا کاغذ هیچ نوری از خود تولید نمی کند. کاغذها فقط نوری که از سایر منابع مانند خورشید، لامپ یا مانیتور ساطع می شود را جذب و منعکس می کنند. برای چاپ رنگ های RGB باید مدل رنگ افزودنی (RGB) را به مدل رنگ تفریقی (CMYK) تبدیل نمود.

CMYK

رنگ های CMYK از چهار رنگ پایه تشکیل می شوند: فیروزه ای (Cyan)، سرخابی (Magenta)، زرد (Yellow) و سیاه (Key). در اینجا نیز مانند رنگ های RGB، رنگ های مختلفی از ترکیب این چهار رنگ پایه به وجود می آیند. مقدار هر رنگ بین 0% (هیچ کدام از رنگ ها) تا 100% (همه رنگ ها) متغیر است.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

اولین تفاوت این دو مجموعه رنگ، در سطح یا پس زمینه آنهاست. CMYK سفید است (مانند کاغذ). به همین دلیل است که برای ایجاد یک رنگ سیاه و سیر، به رنگ Key نیاز داریم. در ضمن کاغذ برخلاف مانیتور که نور را ساطع می کند؛ نور را جذب کرده و منعکس می نماید. به همین دلیل در اینجا از جوهرهایی استفاده می شود که تا حدی نور را جذب می کنند. این بدان معنی است که در اینجا رنگ کاغذ نیز عامل بسیار مهمی در شناخت رنگ ها محسوب می شود.

رنگ های CMYK نه تنها نور منعکس شده توسط کاغذ را جذب می کنند؛ بلکه تحت تاثیر رنگ کاغذ نیز قرار می گیرند. تصویری که روی یک کاغذ سفید چاپ شده است؛ با همان تصویری که روی کاغذ بازیافتی یا صورتی روشن چاپ شده، تفاوت دارد.

PMS

PMS مخفف سیستم انطباق پنتون است و از 18 رنگ پایه تشکیل شده که می توانند با 1867 رنگ مخلوط، ترکیب شوند. رنگ های PMS به عنوان یک استاندارد جهانی مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم، انطباق بین رنگ مورد نظر و رنگ جوهر را تضمین می کند؛ به گونه ای که اگر از سیستم PMS استفاده نشود، ممکن است تطابق کامل بین رنگ های جوهر و رنگ مورد نظر به دست نیاید.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

سیستم انطباق پنتون چگونه کار می کند؟

سیستم انطباق پنتون روشی دقیق، مطمئن و استاندارد برای بازتولید رنگ است. هر کدام از 1867 رنگ نقطه ای در این سیستم دارای یک عدد و کد اختصاصی، به همراه فرمولی برای ترکیب کردن آن با استفاده از 13 رنگدانه پایه در قالب نسبت مشخصی براساس وزن هستند.

تمامی شرکت های فعال در زمینه ساخت جوهر و مرکب، چاپخانه های تجاری، کارخانه های رنگ سازی، کارخانه های نساجی و تولید کنندگان محصولات مختلف می توانند با استفاده از مجموعه رنگدانه های پایه خود، این فرمول ها را در زمینه کاری شان مورد استفاده قرار دهند. هر رنگ PMS با رنگ HTML (Hex)، چاپ فرآیندی (CMYK) یا رنگ های مبتنی بر اسکرین (RGB) مطابقت دارد و به این صورت امکان سازگاری بین پلتفرم ها و مواد مختلف برقرار می شود.

به عنوان مثال رنگ پنتون شماره PMS 312 C، آبی آسمانی نامیده می شود.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ های PMS معمولاً در برندسازی مورد استفاده قرار می گیرند؛ هر چند که اخیراً برای توصیف رنگ پرچم ها و مهرها به قوانین دولتی و استانداردهای نظامی هم راه پیدا کرده اند. کشورهایی مانند اسکاتلند، کانادا و کره جنوبی و بسیاری از سازمان ها و برخی از ایالت های آمریکا، رنگ های خاصی از مجموعه رنگ های پنتون را برای پرچم های خود انتخاب نموده اند.

امروزه اگر بخواهید به صورت فنی بگویید که به رنگ بنفش علاقه دارید؛ باید بگویید رنگ Purple 265 C را دوست دارید.

کتابچه های رنگی پنتون چیست؟

کتابچه های رنگی پنتون (Pantone Color Books)، رال های رنگی قابل حمل و دسته بندی شده ای هستند؛ آنها شامل کتابخانه ای از رنگ ها می باشند که با اعداد و فرمول های مربوطه برچسب گذاری شده اند. به عبارت دیگر مجموعه های دستی از نمونه های رنگی محسوب می شوند. کتابچه های پیشرفته تر این امکان را برای شما فراهم می کنند تا رنگ ها را در قالب چندین سیستم رنگی و مواد مختلف با هم مقایسه کنید.

کتابچه استاندارد رنگی پنتون چیست؟

کتابچه استاندارد رنگی پنتون که برای گرافیک و چاپ مورد استفاده قرار می گیرد، شامل راهنمای فرمول های پوششی و بدون پوششی است. در ضمن این دو کتابچه با سیستم مد و دکوراسیون داخلی پنتون انطباق دارند و همین امر باعث انطباق بیشتر رنگ ها در اقلام مختلف می شود.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

کتابچه استاندارد برای چاپ اسکرین تی شرت ها، کتابخانه پوششی (C) است؛ زیرا جوهر Plastisol ذاتاً براق است. اما اگر تنها به اعداد U دسترسی دارید، نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا به راحتی می توانید عدد C مربوطه را برای دستیابی به تطابق بصری کامل پیدا کنید.

بهترین کتابچه رنگی پنتون چیست؟

کتابچه های جامع در حقیقت یک مجموعه راهنمای کامل رنگ های پوششی و غیر پوششی هستند. این کتابچه ها علاوه بر اینکه دارای تمام قابلیت های یک مجموعه استاندارد هستند؛ قادرند هر کدام از رنگ های پنتون را به همتایان خود منجمله CMYK، HTML (HEX) و HEX تبدیل کنند. این کتابچه ها جزء ابزارهای ضروری کاری برای کسانی هستند که بر روی طراحی اقلام مختلف کار می کنند و بدین صورت شرکت ها با استفاده از آنها می توانند انسجام بین محصولات خود را حفظ نمایند.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

تفاوت بین C و U در چیست؟

رنگ های C بر روی پایه های روکش دار (براق) و رنگ های U بر روی پایه های بدون روکش (مات) چاپ می شوند. با وجود اینکه رنگ جوهر آنها یکسان است؛ اما روی این سطوح مختلف، متفاوت به نظر می آیند. استفاده از هر دو کتابخانه به شما این امکان را می دهد تا با انتخاب شماره های پنتون مختلف، به انطباق رنگی مدنظر خود برسید. به عنوان مثال می توانید یک شماره U را برای چاپ روی بسته بندیهای مقوایی مات و یک شماره C را برای چاپ بروشورهای براق انتخاب نمایید.

سطح براق کاغذ پوش دار مانع از نفوذ جوهر می شود، بنابراین رنگ اشباع تر است؛ در حالیکه کاغذ بدون پوشش، رنگ را جذب می کند و به احتمال زیاد رنگ در کاغذ پخش می شود. در نتیجه این رنگ نسبت به رنگ چاپ شده روی کاغذ پوشش دار، کمرنگ تر به نظر می آید.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

به عنوان مثال اگر رنگ Red 185 را بر روی هر دو نوع این کاغذها چاپ کنید؛ رنگ نهایی بسیار متفاوت به نظر می آید. از این رو باید شماره های C و U متفاوتی را انتخاب کنید تا رنگ های نهایی از نظر بصری با هم انطباق داشته باشند. در غیر این صورت به جای قرمز آتشی، به صورتی کمرنگ می رسید.

احتمال اینکه جوهرهای روشن تر رنگ های پنتون در هر دو حالت با هم انطباق رنگ داشته باشند بالاتر است؛ اما جوهرهای تیره تر تفاوت بیشتری در انطباق رنگ دارند، زیرا تراکم رنگدانه های آنها بیشتر است.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

کتابچه های پنتون تا چه زمانی قابل استفاده هستند؟

شرکت پنتون هر ساله رنگ ها را تغییر می دهد؛ این بدان معنی است که باید هر ساله یک مجموعه جدید خریداری کنید. با این حال معمولاً تا چند سال قابل استفاده هستند؛ به خصوص اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید و تنها در مواقعیکه به آنها نیاز دارید، آنها را دم دست قرار دهید. در غیر این صورت باید هر ساله یک مجموعه جدید از رنگ های پنتون برای خودتان تهیه نمایید.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

آیا کتابچه های پنتون گران هستند؟

مجموعه استاندارد آنها در حال حاضر، 275 دلار آمریکا قیمت دارد؛ در حالیکه قیمت کتابچه های پیشرفته جدید به 525 دلار هم می رسد. قیمت کتابچه های مد و دکوراسیون داخلی پنتون از حدود 340 دلار برای یک مجموعه شروع می شود، و هر چه ابزارها و محصولات جانبی این مجموعه ها بیشتر باشد، قیمت آنها بالاتر می رود.

نکته: هرگز سعی نکنید کتابچه های دست دوم و قدیمی پنتون را با قیمتی پایین تر بخرید. زیرا رنگ های کتابچه های قدیمی معمولاً کم رنگ شده اند و یا اصلاً قابل تشخیص نیستند؛ در ضمن ممکن است برخی از صفحات آنها کثیف یا پاره شده باشد.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

چرا باید از سیستم انطباق پنتون استفاده کرد؟

علم ثابت کرده که انسان ها واکنش زیادی به رنگ ها نشان می دهند؛ در ضمن برخی از مطالعات نشان داده اند که رنگ ها می توانند بر تصمیم گیری ها و خلق و خوی افراد تاثیر بگذارند. بازاریابان و هنرمندان قرن هاست که با این واقعیت آشنایی دارند. سیستم انطباق پنتون، امکان استفاده از این موقعیت را برایتان نیز فراهم می کند؛ البته با توجه به موارد زیر:

  • روانشناسی: الهام بخش روحیات، احساسات و شخصیتی شوید که می خواهید برند شما تداعی بخش آنها باشد.
  • اصالت: رنگ های خاص و منحصر به فردی را انتخاب کنید که با معنی و قدرتمند باشند.
  • دقت: محصول نهایی چاپ شده و هر نوع بازتولید این محصولات، باید در نهایت به همان رنگ هایی باشند که انتخاب کرده اید.
  • تشخیص: انتخاب رنگ های خاص، منجر به افزایش شناخت مردم از برندتان شده و شما را با اعتبار از رقبای خود متمایز می کند.
  • انسجام: رنگ های یک برند باید در تمامی اقلام چاپی، پلتفرم ها و محصولات تبلیغاتی با هم انطباق داشته باشند.
  • وفاداری: انسجام با گذشت زمان باعث آشنایی، اعتماد و اقتدار می شود.

رنگ های پنتون در خدمت برندسازی

عناصر اصلی تشکیل دهنده یک برند خوب عبارتند از: یک نام گیرا، یک لوگوی مشخص، یک حروف نگاری واضح و رنگ های چشمگیر. تمام این موارد را می توان به صورت آنلاین و آفلاین اعمال کرد. قبل از اینکه کتابچه برند یا برند بوک (Brandbook) شروع شود؛ برند شما باید یک داستان بارز را بیان کند. به این فکر کنید که می خواهید چه چیزی را به ذهن مصرف کنندگان متبادر کنید و می خواهید تجلی چه چیزی باشید. پس از مشخص کردن این موارد قادر خواهید بود تا کار بر روی کتابچه برند خود را شروع نمایید.

کتابچه برند معمولاً توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ آنها با استفاده از آن، هویت سازمانی یکسانی به پرسنل خود می بخشند. پرسنل شما باید بتوانند برندتان را شناسایی کنند و این کار با شفاف سازی تصور از برند شروع می شود.

برند شما به صورت آنلاین قابل گسترش است. کافی است به یک وب سایت، تبلیغات آنلاین، کمپین های تبلیغاتی و رسانه های اجتماعی شفاف فکر کنید. باید مطمئن شوید که تمام این ها مطابق با کتابچه برند شما هستند. همچنین باید مطمئن شوید که شرکت تان برای افرادیکه در غیر از فضای آنلاین به آنها دسترسی ندارید، قابل تشخیص و مشهود است.

در کنار این موارد، نباید برندسازی آفلاین را فراموش کنید. به آگهی های کاغذی کوچک، بنرها یا کالاهای تبلیغاتی فکر نمایید. با مزین کردن پرسنل خود به لباس های باکیفیت سفارشی، می توانید آنها را به سفیران واقعی برند خود تبدیل کنید. شما باید رنگ های پنتون را در هویت سازمانی خود بگنجانید. اگر از رنگ های PMS استفاده کنید؛ لباس هایتان می توانند به جلوه ای بی نظیر از برند شما تبدیل شوند.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

چرا استانداردهای رنگ مهم هستند؟

پنتون معتقد است که کتابخانه رنگی آنها «به شدت مدیریت شده است و همواره با قابلیت دستیابی علمی برای برآورده کردن نیازهای بازار و تولید، پشتیبانی می شود». این حرف شرکت پنتون واقعاً درست است.

فرض کنید یک طراح در لس آنجلس شماره رنگ پنتون خاصی را انتخاب می کند؛ چون سیستم این رنگ ها به صورت جهانی در دسترس است، لذا یک تولید کننده در کره جنوبی می داند که او از چه رنگی حرف می زند و چگونه باید به آن دستیابی پیدا کند. با وجود اینکه آنها به زبان های مختلفی صحبت می کنند و حتی ممکن است زبان یکدیگر را نیز متوجه نشوند؛ اما این امر به دلیل قابلیتی که پنتون به وجود آورده، امکان پذیر می شود.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

پس سیستم ها و رنگ های پنتون برای هماهنگی بین کسب و کارها بسیار مناسب هستند؛ اما آیا این اصل در مورد مشتریان نیز صدق می کند؟ بله با استفاده از این سیستم های رنگی، طرفین انتظار یکسانی از محصول چاپی نهایی دارند؛ در نتیجه تعارضات و جر و بحث های بیهوده بر سر رنگ ها از بین می رود. در سیستم انطباق پنتون، رنگ C 185 در تمام دنیا به یک رنگ اشاره دارد.

آیا استفاده از پنتون رایگان است؟

استفاده از سیستم پنتون رایگان است و این بدان معنی است که پنتون زبانی آزاد برای استفاده همگان است. اگر شما به رایانه و گوشی های هوشمند دسترسی داشته باشید؛ می توانید به راحتی از وب سایت پنتون و سایر ابزارهای آنلاین رایگان آن استفاده کنید. اما اگر به کتابچه های رنگی پنتون و سایر محصولات آن، ابزارهای تخصصی رنگی و عضویت ویژه نیاز داشته باشید؛ باید آنها را خریداری نمایید.

فراموش نکنید که اگر نمی خواهید کتابچه های پنتون را خریداری کنید؛ باید برای انطباق رنگ ها فقط به دقت مانیتور خود متکی باشید. اما حقیقت این است که مانیتورها در نحوه نمایش و انطباق رنگ ها بسیار متفاوت عمل می کنند. هر چند می توانید با خیال راحت در این زمینه به محصولات اپل مانند گوشی های هوشمند و تبلت های آن اتکا کنید؛ اما به یاد داشته باشید که در هر صورت کالیبره کردن صحیح صفحه نمایش آنها نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

آیا چاپ با رنگ های پنتون گران تر است؟

چاپ با رنگ های پنتون معمولاً شامل یک هزینه اضافی برای هر رنگ است؛ این هزینه صرف ساخت ترکیب سفارشی رنگ می شود و از چاپخانه ای به چاپخانه دیگر متفاوت است. برخی از جوهرهای خاص مانند جوهرهای پفی گرانتر هستند؛ اما جوهرهای متالیک اینگونه نیستند.

چه زمانی باید از رنگ نقطه ای پنتون استفاده شود؟

اگر در مورد انتخاب رنگ وسواس خاصی ندارید؛ نیازی نیست از رنگ های نقطه ای پنتون استفاده کنید و تنها کافی است به استانداردهای داخلی خود پایبند باشید. از رنگ های نقطه ای پنتون معمولاً در موارد زیر استفاده می شود:

  1. زمانیکه به انطباق دقیق رنگ نیاز دارید (به عنوان مثال برای انسجام رویه برندسازی).
  2. وقتی به رنگ خاصی نیاز داشته باشید که در میان رنگ های استاندارد داخلی شرکت شما وجود نداشته باشد.
  3. اگر می خواهید رنگ های شما تا حد ممکن روشن و سرزنده باشند.
  4. اگر به جوهرهای تخصصی مانند متالیک یا نئون نیاز دارید.
رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

نحوه ترکیب رنگ های پنتون

فرمول های پنتون براساس نسبت ها فرمول بندی شده اند و جوهرها هم با واحد وزن، اندازه گیری رنگ را انجام می دهند. شرکت هایی که در زمینه چاپ فعالیت می کنند از نرم افزارهای مخصوصی استفاده می کنند؛ این نرم افزارها قادرند تا فرمول های پنتون را به اندازه هایی تبدیل می کنند که برای رنگ های پایه برندهای خاص کاربرد داشته باشند. کافی است کد پنتون رنگ مورد نظر خود را وارد کنید تا نرم افزار نسبت ها را به شما ارائه دهد.

رنگ های هگز (hex) چیست؟

رنگ های هگز در HTML (صفحات وب)، CSS (برگه های سبک وب سایت ها)، SVG (فایل های وکتور)، اپلیکیشن ها و سایر برنامه های محاسباتی، برای نمایش رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ ها ترکیب شش رقمی اجزای قرمز، سبز و آبی (RGB) رنگ را نشان می دهند. رنگ های هگز را می توان به رنگ های پنتون تبدیل کرد و بالعکس.

نحوه تبدیل پنتون به رنگ های هگز (و بالعکس) بدون استفاده از فتوشاپ

تبدیل پنتون به کد هگز و بالعکس، هرگز تا این اندازه آسان نبوده است. کافی است شماره پنتون را در گوگل سرچ کنید؛ در این صورت Google Color Picker بهترین نتیجه جستجو را به شما نشان می دهد که شامل کد هگز (HEX) و برگردان آن به کدهای RGB، HSB و غیره است. در ضمن می توانید از Color Finder که یکی از ابزارهای رایگان پنتون است نیز برای این کار استفاده نمایید.

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

نحوه مطابقت رنگ های پنتون از روی صفحه نمایش تا پارچه

پنتون یک استاندارد رنگی برای بسیاری از صنایع مبتنی بر محصول است که دامنه آن از پلاستیک و سرامیک شروع می شود و تا کاغذ و منسوجات را دربرمی‌گیرد. صنعت مد به صورت خاص از سیستم رنگی TCX (مخفف پنبه منسوج) استفاده می کند. اگر به دنبال چاپ یا رنگرزی سفارشی پارچه خود با یک رنگ سفارشی هستید؛ راحت ترین کار این است که شماره رنگ پنتون مرجع مورد نظرتان را به کارخانه ریسندگی و بافندگی، کارگاه رنگرزی یا عرضه کننده پارچه بدهید. در ضمن می توانید نمونه ای برش خورده از پارچه را نیز برای آنها بفرستید. استاندارد پنتون برای این کار بسیار مناسب است؛ زیرا ممکن است تامین کننده از قبل فرمول هایی داشته باشد که برای رنگ مورد نظر شما مناسب باشند. در واقع پنتون یک راهکار جهانی برای برقراری ارتباط در مورد رنگ هاست.

در اینجا قصد داریم یک مثال واقعی را مطرح کنیم. فرض کنید یک مشتری رنگ ها را از روی صفحه نمایش مانیتور انتخاب کرده است و حالا باید شما را رنگ ها را بدون دسترسی به کتابچه پنتون، با نمونه مدنظر مشتری مطابقت دهید (از آنجاییکه یک کتابچه رنگی پنبه ای قیمتی در حدود 600 دلار دارد؛ لذا اکثر افراد به آن دسترسی ندارند). در مواقعی که به کتابچه پنتون دسترسی ندارید؛ بهتر است در صورت امکان نمونه پارچه ها را از نزدیک مشاهده کنید. معمولاً رنگ ها روی صفحه نمایش و پارچه با هم مقداری تفاوت دارند؛ هر چند این تفاوت ناچیز است.

برای این کار باید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

1- کد هگز (hex) رنگ را در Adobe Illustrator یا Photoshop پیدا کنید. رنگ را با استفاده از آیکون قطره چکان (Eye Dropper) انتخاب نمایید و سپس روی جدول رنگ ها دو بار ضربه بزنید تا پنجره Color Picker باز شود. وقتی این پنجره باز شد؛ کد هگز رنگ که ترکیبی از 6 عدد و حرف و نماد هشتگ است در آن به نمایش درمی آید (مثل #9ACCCD).

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ
انتخابگر رنگ و کدهای رنگی Adobe Illustrator

2- به این آدرس بروید:
https://www.pantone.com/color-finder#/convert?colorSpace=hex&pantoneBook=pantoneFhCottonTcx 

رنگ پنتون : تاریخچه موسسه و راهنمای انتخاب و کاربرد کدهای رنگی - رنگرزی پارچه, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ
پیدا کردن رنگ پنتون به صورت آنلاین

3- در قسمت Convert روی گزینه RGB/CMYK/HEX کلیک کنید. سپس کتابچه پنتون «FHI Cotton TCX» را از اولین منوی کشویی انتخاب کنید. آیکون «Hex» را برای فضای رنگی خود انتخاب نمایید. سپس کد هگز را وارد کرده و روی گزینه Search کلیک کنید تا رنگ پنتون مطابق با آن را بیابید.پنتون برای تمام رنگ ها دارای شماره یا یک استاندارد رنگی نیست؛ اما گزینه‌های مختلف نزدیک به رنگ مورد نظر را به شما ارائه می دهد. این انتخابگر آنلاین نزدیکترین شماره رنگ پنتون که در اینجا TCX4809 -14 است و گزینه های نزدیک به آن را نشان می دهد.

ویدیوی معرفی موسسه رنگ پنتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *