صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تاثیر شرح وظایف شغلی بر بهره‌وری صنعت نساجی و پوشاک
1400/06/24

تاثیر شرح وظایف شغلی بر بهره‌وری صنعت نساجی و پوشاک

Impact of Individual Job Descriptions on Textile and Apparel Productivity

چرا تدوین شرح وظایف شغلی در صنعت نساجی و پوشاک بر بهره‌وری تاثیر دارد و حائز است؟

تعیین هدف کاری از نظر علمی و منطقی، همیشه کارگران را برای دستیابی به آن هدف تشویق می کند. از این رو تدوین شرح وظایف یا هدف شغلی نه تنها برای پرسنل بخش خیاطی، بلکه برای پرسنل شاغل در تمامی بخش ها الزامی است. به طور کلی شرح وظایف شغلی هر یک از پرسنل باید شامل این موارد باشد: شرح وظایف شغلی به صورت جامع، زمان بندی کارهایی که باید انجام دهند، شرح نحوه انجام کار، تعیین هدف تولیدی در واحد زمان، دستورالعمل های خاص و مواردی از این دست.

اهمیت تدوین شرح وظایف شغلی برای تمامی پرسنل

فقط تصور کنید که اگر ندانید در محل کار باید چه کاری انجام دهید، با چه گرفتاری رو به رو می شوید؛ حتماً یا در زمینه ای زیاده روی خواهید کرد و یا اینکه وقت خود را به بطالت و شوخی تلف خواهید نمود. اما اگر هدف کاریتان به صورت منطقی تدوین شده باشد به گونه ای که بتوانید آن را در 8 ساعت به پایان برسانید؛ بلافاصله پس از ورود به دفتر، کار خود را شروع می کنید تا بتوانید وظایف محوله را در پایان روز کاری به اتمام برسانید. دیگر وقت ندارید سخن چینی کنید، یا اینکه بی خود و بی جهت وقتتان را هدر دهید.
تدوین شرح وظایف شغلی و تعیین اهداف کاری، نقش مهمی در افزایش بهره وری صنعت پوشاک و نساجی دارد. کارمندی که می داند باید چه کاری را به چه اندازه و در چه سطح کیفی انجام دهد؛ مطمئناً انگیزه بالایی برای تحقق الزامات تعیین شده از جانب مدیر تولید یا مدیریت کل دارد.
شرح وظایف شغلی یک فرد شامل کارهایی است که او باید انجام دهد و در برگیرنده بهره وری، سطح کیفی و سطحی از مهارت است که او باید به آن دست پیدا کند. تدوین شرح وظایف شغلی باعث می شود تا پرسنل مشتاقانه در روند کار مشارکت کنند. در ضمن ناظر مربوطه هم باید گوش به زنگ باشد و مرتباً کار پرسنل را مورد بررسی قرار دهد؛ چرا که هر کدام از پرسنل در برابر کاستی ها و عیوب کاری خود باید پاسخگو باشند.
برای هر یک از پرسنل از اپراتورها گرفته تا مدیران ارشد، باید شرح وظایف شغلی جامع و کاملی تدوین شود. این کار باعث سوق پرسنل به سمت اهدافی می گردد که باید به آنها دست پیدا کنند. چنانچه همه پرسنل به اهداف تعیین شده برای خود دست پیدا یابند، راه برای رسیدن به اهداف کلی شرکت تولیدی نیز هموار خواهد شد. از این رو شرح وظایف شغلی، تکیه گاه بسیار مهمی در صنعت نساجی و پوشاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *