صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 5 گام برای ساده سازی فرآیند نمونه گیری در راستای ارائه سریع تر نمونه های پوشاک و دستیابی به نرخ صفر عدم پذیرش نمونه
1400/12/04

5 گام برای ساده سازی فرآیند نمونه گیری در راستای ارائه سریع تر نمونه های پوشاک و دستیابی به نرخ صفر عدم پذیرش نمونه

5 Steps to Streamline the Sampling Process in Delivering Garment Samples

امروزه و به خصوص پس از همه گیری کرونا، همه باید قدری بیشتر تلاش کرده و کارآیی بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم در گردونه رقابت باقی بمانیم. در این حال دو راه پیش روی ماست: یا باید کالاهایی با قیمت کمتر ارائه دهیم و یا باید سرعت تحویل بالاتری از سایر رقبایمان داشته باشیم. در غیر این صورت به زودی از بازار حذف خواهیم شد. از آنجاییکه هزینه مواد اولیه (پارچه ها) و نیروی کار، روز به روز در حال افزایش است؛ بنابراین کاهش هزینه ها کار آسانی نیست.

برای کاهش هزینه ها باید راه هایی برای حذف فعالیت های غیر ارزش افزوده از سیستم و دستیابی به نرخ FTR 100% پیدا کنیم. رد و دوباره کاری، بخش اعظمی از اتلاف وقت و منابع را به خود اختصاص می دهد؛ موضوعی که توسط بسیاری از کارخانه ها نادیده گرفته می شود.

در هنگام برنامه ریزی برای تحویل سفارشات پوشاک، نمونه گیری یکی از مواردی است که بسیار مورد بی مهری قرار می گیرد. حقیقت این است که در زمان برنامه ریزی نمی توانیم زمان لازم برای نمونه گیری را در برنامه مان بگنجانیم، و بعداً در زمان تحویل به مشکل برمی خوریم و سعی می کنیم با متهم کردن یکدیگر برای این مشکل چاره اندیشی کنیم، و در نهایت هم از مشتری درخواست تمدید مهلت داریم. به علاوه رد نمونه (که بسیار رایج است) وضعیت را بدتر می کند.

چالش هایی که هنگام نمونه گیری، منجر به تاخیر در ارسال نمونه و یا رد (داخلی یا خارجی) نمونه می شوند

  1. عدم دریافت اطلاعات کافی از مشتریان برای توسعه نمونه؛ اطلاعاتی مانند جزئیات ساختاری، اشتباه گرفتن پارچه / اقلام تزئینی و غیره.
  2. ارتباط ضعیف بین بازارپرداز و تیم نمونه گیری که منجر به دوباره کاری می شود.
  3. در دسترس نبودن مواد اولیه مانند برچسب ها، دکمه ها و غیره در حین نمونه گیری.
  4. عدم شفافیت بخش نمونه گیری کنترل کیفی درباره الزامات مشتری از نظر پارامترهای کیفی (به خصوص در مورد خریداران جدید).
  5. عدم درک مجموعه اطلاعات فنی محصول توسط اپراتورهای نمونه گیری.
  6. رد نمونه پس از ساخت به دلیل مشکلات پارچه (مانند نقایص پارچه یا مشکلات مرتبط با سایه رنگ آن).

اینها همه مسائلی هستند که کارخانه ها با آنها روبرو می شوند که منجر به تاخیر در ارسال نمونه به مشتریان یا افزایش ریسک رد نمونه می شوند. هر بار رد نمونه باعث اتلاف 7 تا 10 روز وقت می گردد و مستقیماً بر زمان تحویل لباس نیز تاثیر منفی می گذارد. FTR در نمونه گیری باید کنترل شود و لازم است که اقدامات مقتضی برای اطمینان از تائید نمونه در همان بار اول به منظور صرفه جویی در وقت صورت پذیرد. ما در این مقاله سعی داریم در مورد چگونگی دستیابی به نرخ FTR 100% در نمونه گیری صحبت کنیم تا نمونه ها با سرعت بیشتر و بدون نیاز به دوباره کاری تائید شوند.

راهکار حذف چالش هادر هنگام نمونه گیری

1- کاملاً شفاف و واضح بودن جزئیات و الزامات نمونه

یک بازار پرداز قبل از تحویل درخواست ساخت نمونه به بخش نمونه گیری، باید اطلاعات کامل را به صورت جزئی و شفاف از مشتری دریافت کند. این کار باید در هنگام ساخت نمونه اولیه یا تناسبی صورت بگیرد؛ زیرا در این مرحله تکلیف 80% روند کار مشخص می شود. بازارپرداز می تواند برای اطمینان از داشتن تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد نمونه، یک چک لیست تهیه کند. نمونه ای از چک لیست در جدول زیر درج شده است.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن
نمونه برای دنبال کردنبله
مجموعه اطلاعات فنی محصول برای ارجاعبله
سایز نمونه هایی که باید فرستاده شوند.40
تعداد نمونه های مورد نیاز2
در دسترس بودن دستورالعمل کیفی (در مورد مشتریان جدید)بله
کیفیت پارچه مورد استفادهبله
برچسب های مورد استفاده (اصلی، تناسبی، w/c، سایز)تناسبی و سایز
برچسب های واقعی یا جایگزین (تافته)تافته
برگه اندازه ها به علاوه زاپاسبله
در دسترس بودن الگومطابق نمونه
شستشوی لازمشستشوی نرم کننده
نخ مورد استفادهمطابق با نخ نوع 27 tex
چک لیست نمونه گیری

این برگه به جمع آوری تمام اطلاعات مورد نیاز از مشتری در یک نوبت کمک خواهد کرد. یا می توان این برگه را برای مشتری فرستاد تا خود او آن را پر کند و یا می توان اطلاعات برگه را از طریق ایمیل یا تلفن از او گرفت. این چک لیست باید در فواصل منظم براساس الزامات به روز شود.

2- ساخت یک نمونه سفارشی با داشتن تمامی اطلاعات مرتبط با نمونه

ارتباط ضعیف بین بازارپرداز و بخش نمونه گیری از مهمترین دلایل ضعف نمونه و تاخیر در ارسال است. بارها و بارها یک بازارپرداز به صورت شفاهی موارد را به اطلاع بخش نمونه گیری می رساند و هیچ گونه مدارکی از این ارتباطات کلامی وجود ندارد. همین افزایش فاصله بین بخش های نمونه گیری، کنترل کیفی و بازارپرداز منجر به تاخیر یا رد نمونه می شود. اگر جمع آوری اطلاعات درباره تمامی موارد لازم به درستی صورت نگیرد؛ احتمال از دست رفتن فرصت و رد شدن نمونه از سوی مشتری، و در نتیجه ارسال مجدد نمونه افزایش می یابد. بازارپرداز می تواند براساس چک لیست نمونه گیری فوق، یک برگه نمونه سفارشی براساس کلیه اطلاعات خریدار تهیه کرده و برای بخش نمونه گیری ارسال کند. مثالی از این برگه در جدول 2 مشخص گردیده است.

با این کار احتمال بروز خطاهایی که باعث ایجاد مشکلات می شوند، کاهش می یابد. تیم نمونه گیری می تواند در هنگام ساخت نمونه از این برگه بهره بگیرید. در ضمن تیم QC نیز می تواند برای بررسی نمونه از این برگه استفاده کند.

تاریخ ارائه16/04/2021تاریخ مورد انتظار آماده شدن نمونه21/4/2021
خریدارنام خانوادگیبازارپردازنام خانوادگی
سبک123نوع نمونهPP
تعداد نمونه3جزئیات شستشوعدم نیاز به شستشو
سایز مورد نیاز2-40، 1-42گلدوزیبله
در دسترس بودن نمونه مرجعخیردر دسترس بودن الگوبله
در دسترس بودن مجموعه اطلاعات فنی بله (الصاق شده)نخTex 27
برچسب های لازماصلی، تناسبی، w/c، سایز (تماماً اصلی)مرجع بسته بندیبراساس تولید عمده (تمامی اقلام تزئینی اصلی)
در دسترس بودن برگه اندازه گیری ها بله (الصاق شده)ملاحضات
نمونه یا مسطوره پارچه (که سمت روی آن مشخص شده است)
برگه نمونه سفارشی

3- ساخت یک پکیج کامل از پارچه و اقلام تزئینی در هنگام تحویل به بخش نمونه گیری

گاهی اوقات برخی موارد جزئی فراموش شده و به موقع تحویل داده نمی شوند. این امر منجر به ایجاد مانع در کار به دلیل در دسترس نبودن مواد اولیه می شود. به عنوان مثال فرستادن دکمه ها فراموش شده است. حال نمونه آماده است؛ اما نمی توان آن را فرستاد، چرا که خرید دکمه ها هنوز در دست اقدامند. این امر باعث تاخیر در نمونه گیری می شود. از این رو لازم است که بازارپرداز یک پکیج کامل از پارچه و اقلام تزئینی تهیه کرده و در یک نوبت به بخش نمونه گیری تحویل دهد. اگر چیزی از قلم افتاده باشد، باید در هنگام تحویل برگه سفارش نمونه گیری درباره آن اطلاع رسانی شود. بخش نمونه گیری باید در هنگام دریافت برگه نمونه سفارشی از بازار پرداز آن را کاملاً بررسی کند. این کار باعث صرفه جویی در وقت و تحویل سریع تر نمونه می شود.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

4- ساخت مجموعه اطلاعات فنی داخلی محصول برای ارجاع به اپراتورها و بازبین ها

بسیاری از اوقات مجموعه اطلاعات فنی خریدار به راحتی توسط بازبین و اپراتور دوخت و یا حتی ناظر قابل درک نیست. در ضمن ممکن است خریدار از یک فرمت متفاوت برای مجموعه اطلاعات محصول استفاده کند. این امر شاید باعث ایجاد سوء تفاهم در مورد جزئیات فنی محصول شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، بهتر است بخش نمونه گیری تمام مجموعه اطلاعات فنی محصول را در قالب یک فرمت قابل فهم و رایج آماده کند تا اپراتورها و بازبین ها بتوانند به راحتی آن را خوانده و درک کنند. این مجموعه را می توان با استفاده از QA و به صورت دستی و یا توسط نرم افزار CAD به شکل نمودار آماده کرد. انجام این کار به شما کمک می کند تا سریعاً به اطلاعات شفاف و کاملی در مورد نوع درزها، اندازه گیری های اصلی مانند عرض و قد محصول، محل قرار گیری برچسب ها و دکمه ها و غیره دسترسی پیدا کنید. چنین برگه ای به اپراتورها کمک می کند تا نمونه را براساس پیش شرط‌ها و بدون هیچ گونه سردرگمی بسازند. در ضمن بازبین نیز می تواند از همان مرجع برای بررسی نمونه ها استفاده نماید. همچنین می توان از این برگه ها در هنگام خیاطی (انبوه) همان سفارش نیز استفاده کرد.

5- رد نمونه پس از ساخت به دلیل مشکلات پارچه و اقلام تزئینی

همه ما در زندگی حرفه ای خود بارها با این مشکل مواجه شده ایم. پس از اینکه نمونه به صورت کامل ساخته شد؛ برخی از مسائل مربوط به سایه رنگ پارچه مانند عیوب CSV، نقایص پارچه، یا آب رفتگی بیش از حد پارچه، برچسب ها و نوارهای مورد استفاده به چشم می خورد. ما همیشه پارچه ها و اقلام تزئینی مورد استفاده برای تولید انبوه را براساس چندین پارامتر مورد بررسی قرار می دهیم؛ اما هرگز پارچه مورد استفاده برای نمونه گیری را بررسی نمی کنیم. نمونه ها معمولاً از پارچه های دریافت شده توسط مشتری یا تامین کننده ساخته شده و مستقیماً بدون بررسی به بخش نمونه گیری فرستاده می شوند. اما ممکن است پارچه های موجود مشکلی داشته باشند که باعث کنار گذاشتن نمونه و رد آن می شود. از این رو لازم است که همیشه پارچه ها و اقلام تزئینی از نظر نقایص، سایه رنگ و آبرفتگی مورد بررسی قرار بگیرند. در صورت مشاهده هرگونه مشکلی، اقدامات متقابل باید انجام شود و یا باید مراتب از قبل به اطلاع مشتری برسد. هیچ کس دوست ندارد که نمونه پس از ساخت به دلیل مشکلات پارچه رد شود.

نتیجه گیری

اقدامات فوق باعث حذف علل تاخیر در ارسال نمونه ها یا رد آنها شده، و پیروی از آنها باعث بهبود عملکرد می شود. اگر کار نمونه گیری به موقع و بدون هیچ گونه نقصی انجام شود؛ در این صورت می توان سفارشات را با سرعت بیشتری تحویل داد. همین امر باعث افزایش رضایت مشتری و بهبود عملکرد کارخانه نیز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *