صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه پنبه سوپیما
1399/03/08

پارچه پنبه سوپیما

Supima Cotton

پارچه پنبه سوپیما چه نوع پارچه ای است؟

پنبه سوپیما (Supima cotton) یک نوع با کیفیت بالا از پنبه است که از طریق گیاه گوسیپیوم باربادنس (Gossypium barbadense) تولید می شود. پنبه سوپیما به عنوان یکی از نرم ترین و قوی ترین حالت های پنبه در جهان شناخته می شود و روش های تولید و اعتبارنامه ای که برای آن مورد استفاده قرار می گیرد با انواع دیگر پنبه پیما (Pima cotton) متفاوت است. الیاف پنبه از طریق گیاه گوسیپیوم باربادنس استخراج می گردند که به عنوان پنبه استیپل فوق بلند (ELS) در نظر گرفته می شوند، چون طول آن حداقل 34 میلیمتر است. مثلا بیشتر انواع الیاف پنبه، 20 میلیمتر یا کمتر طول دارند و این طول اضافی که از طریق گیاه گوسیپیوم باربادنس تولید می شود، باعث می گردد تا الیاف پنبه کششی تر شوند و راحت تر بتوان آنها را به شکل نخ با کیفیت در آورد.
گیاه گوسیپیوم باربادنس به صورت طبیعی در نواحی مختلف گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند و پارچه ایجاد شده از این الیاف پنبه به مدت هزاران سال در کشورهای آمریکای جنوبی و جزایر هند غربی تولید شده است. این گیاه به دلیل گل های زرد روشنی که دارد، به آسانی قابل تشخیص است و به شکل یک درختچه رشد می کند. هر چند که پارچه های پنبه سوپیما و پیما از نظر روش تولید متفاوت هستند، اما هر دو نوع پنبه از الیاف درخت گوسیپیوم باربادنس استخراج می شوند و پارچه های ساخته شده از این نوع پنبه معمولا در منسوجات نفیس به کار می روند. دیگر منسوجات فاخر را فقط می توان در آب سرد شستشو داد، اما پنبه سوپیما و پیما را می توان در آب گرم نیز شست و حتی آنها را با خشک کن نیز می توان خشک نمود.

پارچه پنبه سوپیما - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه
پارچه پاتیست سفید رنگ ساخته شده از پنبه سوپیما.

یکی از دلایلی که مصرف کنندگان به پنبه سوپیما علاقمند هستند به مقاومت خوب پارچه در برابر پرزدهی یا کرکی شدن بر می گردد. غوزهای پنبه ای به هم پیچیده الیاف پنبه به عنوان پرز شناخته می شوند که بر روی بیشتر محصولات پنبه ای با افزایش عمر ظاهر می شوند و بعد از اینکه حدود 10 سال از شستشوی آنها گذاشت، شروع به ظاهر شدن بر روی بیشتر محصولات پنبه ای می کنند. با این حال ممکن است که پوشاک یا محصولات نساجی خانگی ما که از پنبه سوپیما درست شده است، برای سالها بدون اینکه نشانی از پرزدهی در آنها وجود داشته باشد، قابل استفاده باشند. سوپیما در حالت کلی از همه انواع مختلف پنبه، طول عمر بیشتری دارد و به راحتی می توان پوشاک ساخته شده از این ماده را پیدا کرد که برای دهه ها بدون هیچگونه نشان قابل توجهی از پارگی یا سایش باقی مانده باشد.
همه پنبه های سوپیمای خالص توسط انجمن سوپیمای آمریکا (ASA) تأیید می شوند. این انجمن شامل گروهی از کشاورزان و تولید کنندگان نساجی است که دور هم گرد می آیند تا کیفیت بسیار بالایی که در اصل برای پنبه پیما شناخته شده است را حفظ کنند. این انجمن فقط در ایالات متحده وجود دارد، پس فقط خرید پارچه سوپیمای واقعی در ایالات متحده آمریکا امکان پذیر است.

پارچه پنبه سوپیما چگونه ساخته می شود؟

هر چند که بیشتر تولید کنندگان پنبه، استفاده تا حد ممکن خودکار از فرآیندهای تولید را انتخاب می نمایند، اما بسیاری از فرآیندهای تولید پنبه سوپیما هنوز با دست انجام می شود. حتی اگر تمام فرآیندهای تولید به صورت خودکار انجام گیرد، باز هم بیشتر تولید کنندگان پنبه گوسیپیوم باربادنس برای شروع فرآیند تولید به چیدن دستی دانه های پنبه نیاز دارند.
سپس الیاف این دانه ها جدا می شود و الیاف در درون عدل ها (bales) فشرده می گردد. در ادامه عدل ها به کارخانه تولید در مقیاس بزرگ منتقل می شوند، در آنجا الیاف از هم باز می گردند و به یک دستگاه مخلوط وارد می شوند. پس از اینکه الیاف گوسیپیوم باربادنس مخلوط شدند، کارد می شوند که این فرآیند به وسیله الیاف در یک شبکه از رشته های طناب مانند شکل می گیرد. عملیات کاردینگ را می توان توسط دست یا ماشین انجام داد، اما بیشتر تولید کنندگان، مرحله بعدی شانه زنی را به صورت خودکار انجام می دهند.

پارچه پنبه سوپیما - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

شانه زنی باعث می شود تا ناخالصی های رشته های پنبه حذف گردد، سپس رشته ها بر روی ماسوره هایی به نام بوبین ها (bobbins) بارگذاری می شوند. در ادامه رشته ها به نخ ریسیده می گردند و برای بافته شدن به پارچه آماده می شوند.
بیشتر تولید کنندگان پنبه سوپیما برای رشد محصولات زراعی شان از فرآیندهای غیر سمی، پایدار و ارگانیک استفاده می نمایند. وقتی شما در حال تولید یک محصول لوکس جهت محافظت از نامش هستید، منطقی است تا تلاش های لازم را برای انجام کارها به بهترین شکل انجام دهید. این موضوع دلیل دیگری است که چرا مصرف کنندگان پنبه سوپیما را به پنبه پیما یا سایر شکل های مجلل این نوع منسوج ترجیح می دهند. در حالت کلی می توان 6 مرحله را برای تولید پنبه سوپیما متصور شد:

  1. چیدن: بیشتر تولید کنندگان پنبه گوسیپیوم باربادنس ، فرآیند تولید را با چیدن دستی دانه های پنبه شروع می کنند.
  2. جداسازی و فشرده نمودن: سپس الیاف از دانه های پنبه جدا می شود و در عدل ها فشرده می گردند.
  3. مخلوط کردن: در ادامه عدل ها به کارخانه های تولید پنبه در مقیاس بزرگ منتقل می شوند و الیاف وارد دستگاه مخلوط می گردند.
  4. عملیات کاردینگ: فرآیند توسط الیافی که در یک شبکه از رشته های طناب مانند شکل می گیرد، انجام می شود. کاردینگ را می توان با دست یا ماشین انجام داد.
  5. شانه زنی: شانه زنی سبب حذف ناخالصی های رشته های پنبه می شود. سپس رشته ها بر روی ماسوره هایی به نام بوبین ها بارگذاری می شوند.
  6. بافتن: در ادامه رشته ها به نخ ریسیده می شوند و برای بافته شدن به پارچه آماده می گردند.
چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

پارچه پنبه سوپیما چه کاربردی دارد؟

این نوع از پنبه معمولا برای تولید پوشاک مجلل و نفیس و همچنین منسوجات خانگی مانند ملافه مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر پنبه سوپیما بسیار کشسان باشد، باز هم به دلایل مسائل اقتصادی نمی توان از آن در کاربردهای تجاری استفاده نمود. تی شرت ها، لباس های مجلسی، زیر پوش ها، لباس های خواب و پیژامه ها جزء نمونه هایی هستند که برای تولید آنها از سوپیما استفاده می شود. این نوع از پنبه بسیار نرم است، به همین خاطر اغلب به عنوان جایگزینی برای ابریشم از آن استفاده می شود؛ به خصوص هر نوع پوشاک یا وسایل تزئینی که معمولا از پوشاک ساخته شده باشد را می توان از طریق پنبه سوپیما نیز تولید نمود. اگر سوپیما به طور کامل جایگزین ابریشم نشود، بسیاری از تولید کنندگان سعی می کنند تا این دو پارچه مجلل را با هم مخلوط نمایند. به طور کلی کاربردهای پارچه پنبه ای سوپیما را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای منسوجات خانگی: استفاده شده در ملافه.
  • برای پوشاک: استفاده شده در تی شرت ها، لباس های مجلسی، پیراهن ها و زیر پوش.
  • به عنوان جایگزینی برای ابریشم: استفاده شده در لباس خواب و پیژامه.

پارچه پنبه ای سوپیما در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

پارچه پنبه سوپیما - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه
تولید سوپیما در جهان (اولین کشور سازنده: ایالات متحده، بزرگترین صادر کننده: ایالات متحده).

همه پنبه سوپیما در ایالات متحده رشد می کند. شبکه ای از کشاورزان در سراسر نیمه جنوبی ایالات متحده آمریکا وجود دارند که این نوع از پنبه را رشد می دهند و هر نفر از این کشاورزان به عنوان عضوی از ASA شناخته می شوند. بیشتر این کشاورزان در کالیفرنیا هستند، اما تعداد محدودی از تولید کنندگان سوپیما در آریزونا، نیو مکزیکو و تگزاس نیز وجود دارند.
کشت پنبه سوپیما در ایالات متحده با همکاری بین USDA و نمایندگان قبیله سرخ پوستی پیما در اوایل دهه 1900 میلادی آغاز شد. قبیله سرخ پوستی پیما، نحوه کشت پنبه پیما را از اجداد خود فرا گرفته بودند و USDA در اندیشه احیاء مجدد تولید گوسیپیوم باربادنس در ایالات متحده بود. در قرن های 18 و 19 میلادی، تولید پنبه گوسیپیوم باربادنس بر روی جزایر سدی سواحل جورجیا و کارولینای شمالی نسبتا رایج بود. کشاورزان در اصل این گونه از پنبه را از برمودا و دیگر جزایر گرمسیری به ایالات متحده آورده بودند و برخی از گیاهان گوسیپیوم باربادنس آمریکایی، راه خود را از شمال به آمریکای جنوبی باز کرده بودند.
پنبه گوسیپیوم باربادنس به طور باور نکردنی در ایالات متحده و خارج از آن محبوب گردید، اما استفاده گسترده از ماشین پنبه پاک کنی سبب منصرف شدن از ادامه تولید این محصول زراعی شده است. با این حال، برنامه پایلوت USDA در زمینه تولید پنبه گوسیپیوم باربادنس یک موفقیت جالب بود و تولید پنبه پیما را سریعا در آریزونا از بین برد.
در حقیقت پنبه پیما به گونه ای محبوب پیدا کرده بود که برخی از شرکت های بی وجدان و بی اخلاق، محصولاتشان را به عنوان پنبه پیما برچسب می زدند، آنها حتی اگر حاوی محصولاتشان حاوی پنبه با الیاف بلند (LS) یا الیاف کوتاه (SS) هم بود، این کار را انجام می دادند. کشاورزان پنبه پیما در آریزونا و جاهای دیگر ایالات متحده از ترس از دست دادن ارزش محصولاتشان در بازار اشباع شده محصولات تقلبی تصمیم گرفتند تا سازمانی را جهت محافظت از بازار اصیل پنبه پیما در داخل و خارج از کشور راه اندازی نمایند.

پارچه پنبه سوپیما - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

پنبه سوپیما چیزی شبیه به پنبه پیما است، اما مصرف کنندگان می توانند اطمینان حاصل کنند که وقتی پنبه ای که خریداری می کنند، برچسب Supima را دریافت کرده است، آن پنبه یک پنبه واقعی و حقیقی است. این اصطلاح که ترکیبی از دو واژه superior (برتر) و Pima (پیما) است، فقط به پنبه ای که براساس استانداردهای ASA رشد کرده است، اهدا می شود. هیچگونه پنبه سوپیمایی در خارج از ایالات متحده رشد نمی کند و ASA نیز برنامه ای برای توسعه و گسترش ندارد.

هزینه پارچه پنبه ای سوپیما چقدر است؟

پنبه سوپیما یکی از گران ترین شکل های پنبه در جهان است. چندین عامل وجود دارد که منجر به این قیمت بالا شده است. برای افراد مبتدی، کیفیت واقعی پنبه پیما تقریبا از هر نوع دیگری از پنبه بالاتر است که این موضوع نشان دهنده طبیعی بودن قیمت بالاتر این محصول در بازار آزاد است. با این وجود، پنبه سوپیما نسبت به پنبه پیما بسیار گران تر است. در نظر داشته باشید که وقتی شما پارچه پنبه ای که برچسب پنبه پیما را خورده است، خریداری می کنید، مشکل است بگویید که آیا محصولی واقعی دریافت کرده اید یا خیر. مگر اینکه در طول فرآیند تولید در آنجا حضور داشته باشید و طول الیاف پنبه که به نخ ریسیده می شود را محاسبه نمایید. بنابراین تأیید واقعی بودن چیزیکه خریداری کرده اید، بسیار سخت خواهد بود.
اما همه پنبه های سوپیما توسط ASA مورد بررسی و تأیید قرار می گیرند و مصرف کنندگان تمایل دارند تا هزینه بیشتری را برای این اطمینان پرداخت نمایند. هیچ چیز بدتر از خرید یک کالای تقلبی نیست، به همین دلیل موفقیت پایدار ASA روز به روز بیشتر می شود. در کل هزینه های پنبه سوپیما در حدود سه برابر بیشتر از پنبه معمولی است. فرقی نمی کند که شما به صورت انبوه یا جزئی پارچه را خریداری کنید، چون در هر صورت مجبور هستید تا هزینه بیشتری را برای مزیت دانستن اینکه پیمای خالص خریداری کرده اید، باید پرداخت نمایید. هزینه های این نوع پنبه حدود دو برابر بیشتر از پنبه ارگانیک است و حدود 75 درصد از پنبه پیما گران تر است.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

چه تفاوتی بین پارچه های پنبه ای سوپیمای موجود وجود دارد؟

فقط یک نوع از پنبه که می توان واقعا آن را سوپیما دانست، وجود دارد. همه پنبه های سوپیما تحت نظارت و کنترل ASA رشد می کنند، یعنی هیچ نوع دیگری از پنبه را نمی توان به عنوان سوپیما در نظر گرفت (حتی اگر شباهت زیادی با تولیداتی که توسط این سازمان مورد تأیید قرار می گیرند، داشته باشند). با این حال دو نوع پنبه که شباهت زیادی با سوپیما دارند، وجود دارد و دانستن بیشتر در مورد گونه های مختلف پنبه برای مطمئن شدن از اینکه چیزی که انتخاب می کنید، بهترین نوع از پنبه موجود است، مهم خواهد بود. بعضی از نمونه های مشابه با پنبه سوپیما عبارتند از:

  • دیگر گونه های گوسیپیوم باربادنس: دو نوع دیگر پنبه وجود دارد که شما وقتی نوع حقیقی از پنبه را برای نیازهایتان انتخاب می کنید، باید در مورد آنها آگاه باشید. ما قبلا در مور تفاوت بین پنبه پیما و سوپیما بحث کرده ایم، اما در هنگام انتخاب پارچه پنبه ای برای کاربرد مور نیازتان به یاد داشتن تمایز بین دو نوع پنبه مهم است. هر چند که بسیار بعید به نظر می رسد که با این نوع از پنبه، یعنی پنبه سی ایسلند (نوع دیگری از گوسیپیوم باربادنس) رو به رو شوید، اما اطلاع داشتن از وجود آن خالی از لطف نیست. این نام به این دلیل به این نوع از پنبه گوسیپیوم باربادنس اطلاق شده است که توسط غربی ها در جزایر هند غربی بر روی جزیره سدی آمریکایی تولید شده است. هر چند که زمان زیادی از تولید این نوع پنبه نمی گذرد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که پنبه سی ایسلند و سوپیما از نظر فنی با هم تفاوت دارند.
  • پنبه مصری (Egyptian cotton): بعضی از مصرف کنندگان اعتقاد دارند که پنبه مصری و پیما مشابه هم هستند، اما این دیدگاه نادرستی است. در حقیقت بیشتر پنبه مصری با پنبه LS تولید می شود که نسبت به پنبه ELS از تجمل کمتری برخوردار است. هر چند که بعضی از اشکال پنبه مصری، مانند Giza 45 ممکن است از نظر کیفیت و طول الیاف از پنبه سوپیما بهتر باشند، اما در کل کیفیت بیشتر انواع پنبه های مصری نسبت به پنبه پیما بسیار پایین تر است. همانند اتفاقی که برای پنبه پیما به وجود آمده است، بسیاری از تولید کنندگان در حالتیکه پارچه از الیاف پنبه SS ساخته شده است، پارچه را به عنوان پنبه مصری برچسب می زنند. از نظر فنی، عبارت پنبه مصری به نوعی از پنبه اشاره دارد که در مصر تولید شده است.

پارچه پنبه ای سوپیما چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

پنبه سوپیما در میان انواع شکل های پنبه، کمترین تأثیر مخرب را بر روی محیط زیست دارد. تولید این نوع از پنبه، نسبتا کم است. پنبه پیما فقط پنج درصد از تولید کلی پنبه ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده است و همانطور که می دانید همه پنبه پیما ساخته شده در آمریکا از نوع سوپیما نیست. بنابراین از نظر مقیاس غیر ممکن است که پنبه سوپیما مانند انواع دیگر منسوجات، اثر مخرب بر روی محیط زیست داشته باشد. با این حال ASA قوانین سختگیرانه ای برای تولید کردن سوپیما وضع کرده است تا تولید کنندگان را از به کار بردن هر گونه روش های خطرناک و سمی در طول فرآیند تولید باز دارد.

پارچه پنبه سوپیما - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

این حقیقت که همه پنبه سوپیما در ایالات متحده آمریکا پرورش داده می شود، دلیل دیگری است که چرا تولید این نوع از پنبه بر روی محیط زیست تأثیر منفی ایجاد نمی کند. هر چند که این قوانین کامل و عالی نیستند، اما USDA، EPA و دیگر سازمان های دولتی ایالات متحده یک سری از قوانین را وضع کرده اند تا مانع از استفاده شرکت های آمریکایی از فرآیند های تولید خطرناک برای محیط زیست شوند. به عنوان مثال، اگر پنبه سوپیما در چین، هند یا اندونزی تولید می شد، بیشتر احتمال داشت که تولید این نوع از پنبه باعث خسارت به محیط زیست شود.

گواهینامه های موجود برای پنبه سوپیما

خالص بودن همه پارچه های پنبه ای سوپیما توسط ASA مورد تأیید قرار می گیرد. اگر یک محصول پنبه ای سوپیما تحت بررسی و تأیید ASA نباشد، سوپیمای خالص نیست و بیشتر احتمال دارد تا پنبه پیما یا نوعی از پنبه LS مانند پنبه مصری باشد. علاوه بر این، بعضی از پنبه های سوپیما ممکن است توسط USDA به عنوان ارگانیک تأیید شوند. داشتن گواهینامه ارگانیک برای یک محصول سوپیما جهت پذیرش توسط ASA مورد نیاز نیست، اما استانداردهای سختگیرانه این انجمن کشاورزی، فرآیندهای کشت ارگانیک را به انتخاب برتر کشاورزانی که این محصول پنبه ای لوکس را پرورش می دهند، تبدیل می کند.

نام پارچه پنبه سوپیما
نام دوم شناخته شده پارچه استیپل فوق بلند (ELS)، پنبه، پنبه پیما
ترکیبات پارچه الیاف بلند پنبه گوسیپیوم باربادنس
تغییرات تراکم نخ ممکن در پارچه 200-300
قابلیت تنفس پارچه دارای قابلیت تنفس بالایی است
قابلیت مقاومت در برابر رطوبت بالا
قابلیت حفظ گرما کم
قابلیت ارائه کشش متوسط
حساس به کرکی شدن یا قل زدن بسیار پایین
اولین کشور سازنده این نوع پارچه ایالات متحده آمریکا
بزرگترین صادر کننده/ کشور برتر تولید کننده ایالات متحده آمریکا
دمای توصیه شده برای شستشو گرم یا خنک
کاربرد در در لباس و ملافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *