صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت روندهای فناوری که باعث جلب وفاداری مشتریان می شوند
1400/09/30

روندهای فناوری که باعث جلب وفاداری مشتریان می شوند

The technology trends driving customer loyalty

با توجه به اینکه امروزه بخش پوشاک بیش از پیش رقابتی شده است؛ لذا تضمین وفاداری مشتریان برای برندهای پوشاک و خرده فروشان فعال در این عرصه، هر روز چالش‌ برانگیزتر از قبل می شود. اما براساس گزارش جدید گلوبال دیتا (GlobalData)، بهره گیری از برخی از روندهای جدید فناوری مانند بلاک چین و هوش مصنوعی می تواند کلید اصلی جلب وفاداری مشتریان باشد.

امروزه چنانچه خرده فروشان از نظر قیمت، محصولات یا خلق تجربیات جدید، انتظارات مشتریانشان را برآورده نکنند، آنها به سرعت به سمت رقبا کشیده می شوند؛ این اتفاق برای خرده فروشانی که شدیداً به مشتریانشان وابسته هستند، یک نکته منفی است. گلوبال دیتا پنج روند کلیدی فناوری که می توانند منجر به جلب هر چه بیشتر وفاداری مشتریان شوند را به شکل زیر تشریح کرده است:

بلاک چین

اکنون بسیاری از خرده فروشان از فناوری بلاک چین برای حل مسائلی مانند نرخ های استرداد پایین، هزینه‌های بالا، انگیزه پایین مشتریان و نگرانی های امنیتی (به دلیل اتصال خرده فروشان به کاربران برنامه های متعدد) استفاده می کنند. فناوری مذکور این امکان را برای مشتریان فراهم می کند تا توکن های وفاداری را دریافت کرده، فعال کنند و از آنها در چندین برنامه تعامل پذیر استفاده نمایند. از جمله مزایای استفاده از تکنولوژی بلاک چین می توان به این موارد اشاره کرد: ازدحام کمتر، انعطاف پذیری بیشتر، هزینه کمتر و شفافیت و امنیت بیشتر.

هوش مصنوعی (AI)

تاکنون چندین خرده فروشی، به ویژه بازیگران عرصه تجارت الکترونیک، یادگیری عمیق را در پلتفرم های خود ادغام کرده اند تا خروجی را براساس داده های ورودی پیش بینی کنند. هوش مصنوعی، خرده فروشان را قادر می سازد تا مشتریان را براساس رفتارها و ویژگی های جمعیت شناختی آنها دسته بندی نمایند؛ این امر منجر به ارتقای تجربه خرید شده و افزایش وفاداری مشتریان را به دنبال خواهد داشت. در ضمن خرده فروشان می توانند از داده های به دست آمده از طریق هوش مصنوعی برای ارائه مشوق های شخصی به مشتریان و پیش بینی رفتارهای خرید آنها در آینده بهره بگیرند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

کیف پول دیجیتالی (کیف پول موبایلی)

روند رو به رشد استفاده از کیف های پول تلفن همراه، بستر مناسبی است که خرده فروشان می توانند برای افزایش وفاداری مشتریانشان بر روی آن سرمایه گذاری کنند. به همین دلیل امروزه خرده فروشان با کیف های پول دیجیتالی مختلف در زمینه عرضه کوپن های فروشگاهی، تخفیف ها، برنامه های جایزه و ارائه کارت های وفاداری به مشتریان همکاری می کنند و امید دارند این اقدامات باعث افزایش وفاداری مشتریان آنها گردد.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

CRM ابزاری است که برخی از خرده فروشان از آن برای پایش و مدیریت مسیر خریدهای مشتری از یک مکان مرکزی استفاده می کنند. این فناوری خرده فروشان را قادر می سازد تا با شناخت بهتر نیازها و خواسته های مشتریان، روابط خود را با خریداران تقویت نمایند. خرده فروشان می توانند با جمع آوری و ارزیابی داده های فروش از این ابزار برای کسب اطلاعات مهمی در مورد روندهای مد، رفتار مصرف کننده و الگوهای فروش بهره بگیرند. متعاقباً خرده فروشان می توانند با همکاری مشتریان، از این اطلاعات برای تدوین استراتژی های بهتر، گرفتن تصمیم‌های حیاتی و توسعه برنامه هایی برای افزایش وفاداری مشتریان خود استفاده کنند. زارا (Zara) و آمازون دو مورد از خرده فروشانی هستند که از فناوری CRM در عملیات ‌های خود بهره می برند.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

مدیریت تجربه مشتری (CEM)

CEM مجموعه ای از فرآیندهایی است که خرده فروشان از آن برای پایش و مدیریت تمام تعاملاتی که بین آنها و مشتری در طول چرخه عمر مشتری صورت می گیرد، استفاده می کنند. CEM داده های برگرفته از تجربیات مشتریان را جمع آوری می کند و بازخورد آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد؛ در نهایت می توان از این داده ها برای مطلوب کردن تجربیات مشتریان استفاده کرد. برخی از ویژگی های مشترک سیستم های CEM عبارتند از: فرم های نظرسنجی، آزمون A/B، تنظیمات سفارشی سازی و پشتیبانی مشتری.برخی از شرکت های فعال در عرصه پوشاک نیز در تلاشند فعالیت هایشان را در زمینه پایداری به برنامه های وفاداری خود گره بزنند. به عنوان مثال شرکت MySize در حال ارائه سکه های مجازی جدیدی است که به خرده فروشان فعال در زمینه تجارت الکترونیک اجازه می دهد مشوق هایی را در زمینه خرید با MySizeID ارائه دهند؛ هدف این کار کاهش نرخ مرجوعی کالاها و ردپای کربن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *