صفحه اصلی دانشـــنامه لباس های بازتابنده یا منعکس کننده نور
1398/05/03

لباس های بازتابنده یا منعکس کننده نور

ایمنی نیروی کار یکی از مهمترین مسائل در سازمانها می باشد و در اینگونه موارد پوشاک نقش محوری، در تضمین سلامت و حفاظت پرسنل ایفا کرده است. بعنوان مثال، آتش نشانان هنگام اطفا حریق با لباس‌های محافظ مخصوص تجهیز میشوند؛ پارچه‌های با کیفیت هوا پویا (آیروداینامیک) توسط افراد ورزشکار در طول مسابقه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین لباس‌هایی برای شرایط آب و هوایی نامناسب به طور خاص طراحی شده‌اند.
ایمنی شخصی از طریق لباس‌های خاص، یک دیدگاه جدید نیست، اما چیزی که نسبتا جدید می باشد، شیوه‌ای است که در آن پوشاک تجملی که با پارچه مدرن به دست می‌آید، تعریف می‌شود. اقدامات حفاظتی برای تولید پوشاک محدود به افراد درگیر در کار خطرناک نیستند؛ افراد باید اطمینان حاصل کنند که آن‌ها حتی در طول انجام کارهای روزانه، درست لباس می‌پوشند. لباسهای انعکاسی (شب نما) بخشی جدایی‌ناپذیر از حرفه‌های خاص می باشند. چنین لباس‌هایی برای افزایش قابلیت دید افراد در طول ساعات تاریک مورد نیاز است.
مفهوم لباسهای بازتابنده (انعکاسی) بدین صورت است که رنگ‌های خاص به راحتی نور را در برابر پس‌ زمینه کدر منعکس می‌کنند و بدین ترتیب پوشنده لباس را مشخص می‌کند. پوشنده لباس در طول شب وقتی که نور از یک وسیله به جلیقه برخورد می‌کند، قابل‌ مشاهده می‌شود. استفاده آزمایشی از لباس‌های بازتابنده (شب نما) در سال ۱۹۶۴ در منطقه ای از اسکاتلند در راه‌آهن بریتانیا آغاز شد. کت های فلورسنت نارنجی که به عنوان “مگس‌های آتشین” شناخته می‌شدند، برای شناسایی و ردیابی کارگران در گلاسکو به کار گرفته شدند؛ سپس این کت ها در مناطق دیگر مورد آزمایش قرار گرفتند. از رانندگان قطار در رابطه با کارایی کت ها نظرسنجی شد. بعدها در سال ۱۹۶۵ بعد از چند آزمایش، این لباس‌ها برای مهندسین و دیگر کارکنانی که در خطوط برق فعالیت داشتند، مورد استفاده قرار گرفت. تصور می‌شود که به خاطر سرعت بالاتر مسیر جدید انتقال برق، پوشش اینگونه لباس ها در این بخش اهمیت بیشتری دارد. اولین نمونه از این لباس ها به عنوان نیم‌ تنه چرمی تولید شده بود و در فاصله نیم مایلی، در شرایط آب و هوایی معمولی قابل رویت بود. از آن زمان به بعد، ویژگی‌های لباس‌های بازتابنده به طور قابل ‌توجهی تغییر کرده و امروزه چنین لباس‌هایی موثرتر هستند؛ حتی در حالیکه ضد حریق و ضد آب هستند مد روزتر و بسیار امن‌تر می باشند.
اکثر کارشناسان بر این باورند که صنعت پوشاک محافظ که شامل لباس‌های بازتابنده می‌باشد، سالانه در حدود ۶ درصد در سال رشد داشته‌است. برخی تولیدات حاشیه‌ای یا زیر مجموعه های تخصصی تا ۳۰ درصد در سال رشد کرده اند. گزارشات برخی از کشورها مانند انگلستان حاکی از فروش تجهیزات با دید بالا با ۲۲ درصد در سال ۲۰۰۹ و افزایش ۲۶ درصدی در سال ۲۰۱۰، بوده است. در سطح جهانی، فروش مواد بازتابنده مانند لباس در حال افزایش می باشد، چرا که تعداد پرسنل امنیتی، آتش نشانان و حتی دوندگان به طور قابل‌توجهی افزایش‌ یافته.
به غیر از آن‌هایی که به پوشیدن لباس‌های بازتابنده جهت اهداف کاری نیاز دارند، موتورسواران، دوندگان و دوچرخه سواران نیز به پوشیدن لباس‌های انعکاسی تمایل دارند. یک مطالعه موردی در نیوزلند نشان می دهد که اگر نسبت احتمالات حوادث موتورسواران به میزان ۳۳ درصد برای پوشیدن لباس‌های انعکاسی و یا فلورسنت مورد تحلیل قرار گیرد؛ از یک سوم تصادفات موتوری با پوشیدن لباس‌هایی با قابلیت انعکاسی و دید بالا در شب، جلوگیری می شوند. یک گزارش دیگر نشانگر آن است که تعداد بسیار کمی از موتورسواران با لباس های انعکاسی و دید بالا در شب در تصادفات آسیب دیده اند.
خطری که دوچرخه سواران با آن مواجه هستند شبیه به مشکلات موتورسواران می باشد و تفاوت اصلی تنها در سرعت پایین دوچرخه‌ سواری و تجهیزات حفاظتی کمتری که توسط دوچرخه سواران استفاده می‌شود، است. در مطالعه ای در سال ۲۰۰۹، بیشتر دوچرخه سواران انگلستان و تقریبا همه رانندگان معتقد بودند که پوشش با قابلیت رویت پذیری، قابلیت دید دوچرخه سواران را در شب و محیط های کم نور افزایش می‌دهد. تقریبا همه رانندگان موافق بودند که دوچرخه سواران باید از لباس‌های انعکاسی در محیط‌های با نور کم استفاده کنند.
مواد بازتابنده مانند هر لباس دیگری از پارچه تولید میشود. با این حال، چیزی که این پارچه را منحصر به فرد می‌کند، این واقعیت است که بافت دارای میلیون‌ها مهره شیشه‌ای میکروسکوپی است و سطح پارچه با این آینه ها بطور کامل پوشش داده می‌شود. یک فرد می‌تواند هر مهره را یک آینه کوچک تصور کند که پیرامون یک نخ استوانه‌ای حرکت می‌کند، که مجموع آنها یک استوانه‌ آینه ای را بوجود می آورد که بازتابنده نور در تمامی جهات می باشند. اما یک رشته منفرد به تنهایی نمی‌تواند تفاوت چندانی ایجاد کند، بنابراین زمانی که هزاران از این رشته‌ها گرد هم جمع شوند، یک پارچه شکل می‌گیرد.
برای تولید این پارچه یک سطح سخت برخلاف سطح صاف در نظر گرفته می‌شود. آینه های ریز که در سطح پارچه قرار گرفته، به گونه ای قرار داده شده اند که در هر سمتی که قرار گیرند همه اشعه آن جهت را منعکس می کنند و در نتیجه هیچ تصویر روشنی شکل نمی‌گیرد. بنابراین راننده خودرو یک نوار بازتابنده را که ۲۰۰ یارد در شب جلوتر از وی باشد را می‌بیند. هنگامی که چراغ‌های جلوی ماشین به نوار بازتابنده برخورد می‌کنند، بازتاب نور را به سمت راننده هدایت می‌کند.از آنجا که نوار بازتابنده یک سطح سخت است، برخی از بازتاب ها در دیگر جهات گم خواهند شد، اما اکثر اشعه‌ها درست به سمت راننده باز خواهند گشت. در مورد فوق، نوار منعکس کننده که رانندگان می بینند، 200 یارد جلو هستند، اما نوری که راننده می بیند، در واقع 400 یاردی وی می باشد. در فاصله ۲۰۰ یاردی از چراغ ماشین، نور به دوچرخه برخورد میکند و بازتاب آن در آینه دیده می شود و ۲۰۰ یارد دیگر به داخل مردمک چشم منتقل میگردد و باعث میشود تا ۴۰۰ یارد به طرف دوچرخه حرکت کند. در واقع این مسافت ها به سرعت نور نسبت داده می‌شوند.
تولید کنندگان پوشاک در حال حاضر با برندهای خاص برای تولید پارچه‌های بازتابنده که قابلیت دید و ایمنی را در شرایط نوری ضعیف مثل برف، مه و تاریکی در شب افزایش می‌دهند، همکاری می‌کنند. برخی از تولید کنندگان از یک بافت نرم و راحت، پارچه های بازتابنده را می‌بافند در حالی که سایرین از یک پوشش براساس هزاران میکروذرات فلزی استفاده می‌کنند. هر دوی این روش‌ها به لباس‌ها اجازه می‌دهند که برای فعالیت هایی مانند ورزش جمعی و دوچرخه‌سواری و مشاغلی مانند پلیس و کار اضطراری کنار جاده‌ای ایده‌آل باشند. امروزه، بافت بازتابنده (انعکاسی) دارای ویژگی‌های مختلفی می باشد، از جمله نرم بودن، قابلیت تنفس، مقاوم در برابر باد، دافع آب، خنک، راحت، قابلیت جذب به بدن، محکم، ساده و بادوام. لباس‌های منعکس‌کننده نور شامل ژاکت، باند، کلاه، نوارهای قوزک، نوار بازو، پیراهن، سرهمی، بلوز و شلوار و غیره است. چنین لباس‌هایی روز به روز عادی تر به نظر می‌رسند. آنها در رنگ‌های قرمز، زرد، آبی، سفید، سبز و نارنجی موجود می باشند.
استفاده مکرر از لباس‌های بازتابنده در این هزاره جدید پیشرفت صنعت پوشاک، به طور سازنده‌ای بر نحوه فعالیت مردم و کار تاثیر می‌گذارد. پوشیدن و استفاده از لباس‌های بازتابنده راهی آسان و ارزان برای ایمن ماندن در شب می باشد. این، گنجینه صنعت نساجی است و موفقیت بزرگی را در دامن زدن به مسائل ایمنی چند منظوره در زندگی روزمره به ثبت رسانده. تاثیر این امر از سوی انتخاب سازمان‌ها و افراد ایجاد می‌شود تا ایمنی و امنیت را از طریق پارچه‌های مناسب برای پوشاک تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *