صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت قطعات و عملکرد مکانیسم تغذیه چرخ خیاطی
1400/06/04

قطعات و عملکرد مکانیسم تغذیه چرخ خیاطی

Parts and Functions of Sewing Machine Feed Mechanism

مکانیسم تغذیه چرخ خیاطی

از مکانیسم تغذیه چرخ خیاطی برای انتقال پارچه های کوک زده شده از یک موقعیت دوخت به موقعیت بعدی استفاده می شود. این بخش یکی از مهمترین قسمت های چرخ های خیاطی محسوب می شود.

عملکرد مکانیسم تغذیه چرخ خیاطی

موارد زیر جزء عملکردهای چرخ های خیاطی هستند که کاملاً به مکانیسم تغذیه وابسته اند:

  1. ظاهر مناسب درز
  2. دوخت مناسب در صورت لزوم
  3. کنترل SPI (تعداد کوک در هر اینچ)
  4. حرکت رو به جلو و رو به عقب پارچه دوخته شده
  5. گاهی اوقات ایجاد جلوه چین خوردگی براساس طراحی

بخش های مختلف مکانیسم تغذیه چرخ خیاطی

مکانیسم های تغذیه چرخ های خیاطی براساس عملکرد و دستگاه مورد نظر متفاوت هستند. اما هر مکانیسم تغذیه در چرخ های خیاطی باید شامل سه بخش مشترک زیر باشد.

سه بخش اصلی مکانیسم تغذیه چرخ های خیاطی عبارتند از:

  1. صفحه گلوگاه یا صفحه سوزن یا صفحه تغذیه
  2. جلو دهنده پارچه
  3. پایه چرخ خیاطی

در ادامه مقاله درباره تمامی بخش های مختلف مکانیسم تغذیه چرخ های خیاطی صحبت خواهیم کرد:

۱- صفحه گلوگاه یا صفحه سوزن یا صفحه تغذیه

بخشی از بستر چرخ خیاطی است که برای نفوذ سوزن و دندانه چرخ خیاطی باز شده و به صورت موضعی از پارچه پشتیبانی می کند. در این بخش اندازه و شکل دهانه متفاوت است، و به الزامات چرخ خیاطی بستگی دارد. این بخش از فولاد ساخته شده و سطح آن بسیار صاف است. با توجه به سطح صاف آن، به راحتی پارچه ها را به چرخ خیاطی می خوراند. در ضمن به این قسمت صفحه سوزن (Needle Plate) یا صفحه تغذیه (Feed Plate) نیز گفته می شود.
این صفحه چند شیار دارد که از طریق آنها دندانه ها می توانند به سمت جلو و عقب حرکت کنند. همچنین این قسمت دارای سوراخی است که از طریق آن سوزن می تواند به سمت بالا و پایین حرکت کند. اندازه این سوراخ نباید بیش از 30% اندازه سوزن باشد.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

۲- جلو دهنده پارچه

یک بخش دندانه دار است که بر روی سطح پارچه در حال دوخت عمل می کند و هنگام دوخت پارچه، آن را به صورت کنترل شده حرکت می دهد. این قسمت عمدتاً بر روی سطح زیرین پارچه تاثیر می گذارد؛ اما دارای مکانیسم هایی است که سطح فوقانی پارچه را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. در بیشتر مواقع حرکت کاری به سمت جلو است؛ اما در موارد خاص جهت حرکت معکوس می گردد. این بخش، مهمترین قسمت مکانیسم تغذیه چرخ های خیاطی است. کار اصلی این قسمت پس از ایجاد کوک های مجزا بر روی طول مشخصی از پارچه، حرکت پارچه دوخته شده است.
برای جلوگیری از لیز خوردن پارچه، قسمت های بالایی بخش تغذیه دندانه دار هستند. حرکت بخش جلو دهنده پارچه، جانبی است. بخش جلو دهنده پارچه به سمت عقب حرکت می کند و از طریق شکاف صفحه کلوگاه به سمت بالا می آید؛ سپس با سطح پایینی پارچه تماس برقرار می کند و پارچه را یک قدم به جلو می راند؛ در ادامه از سطح پارچه پایین می آید و دوباره به زیر صفحه گلوگاه حرکت می کند. به این صورت حرکت جانبی آن کامل می شود.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

۳- پایه چرخ خیاطی

پایه چرخ خیاطی بخشی است که با اعمال فشار قابل تنظیم به سمت پایین، باعث محدود شدن حرکت پارچه در هنگام تشکیل کوک می شود. پایه چرخ خیاطی همواره با صفحه گلوگاه و جلو دهنده پارچه کار می کند تا هم حرکت پارچه کنترل شده باشد و هم کوک به صورت صحیح شکل بگیرد.
انواع مختلف پایه های چرخ خیاطی در طرح های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین آنها یک سطح سخت یا لولا دار دارد که پارچه ها را کنترل می کند. برای اینکه حرکت فشاری رو به پایین به سمت پارچه قابل تنظیم باشد از فشار فنر استفاده می گردد. از این رو دیگر پارچه نمی تواند به واسطه حرکت سوزن به سمت بالا و پایین برود. سطح زیرین پایه چرخ خیاطی جهت جلوگیری از اصطکاک بسیار کم بین پارچه و پایه چرخ خیاطی بسیار صاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *