صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز جایگزین لاتکس برای کفپوش های اتومبیل
1400/05/11

جایگزین لاتکس برای کفپوش های اتومبیل

Alternative to latex for car carpets

شرکت اتونئوم (Autoneum) اخیراً از یک فرآیند پس پوش جایگزین در زمینه کفپوش های اتومبیل رونمایی کرده است؛ قرار است در این فرآیند لاتکس (Latex) با یک ماده ترموپلاستیک جایگزین شود تا قابلیت بازیافت در پایان عمر این محصولات به میزان قابل توجهی افزایش یابد. همچنین این فرآیند جدید تولیدی پس پوش، تا حد زیادی سبب کاهش مصرف آب و انرژی در هنگام تولید می شود.
در حال حاضر بهره گیری از فناوری های سبک و مبتنی بر الیاف در ساخت کفپوش ها؛ مانند فناوری های Di-Light و Relive-1 تا حد زیادی عملکرد محیطی کفپوش ها را ارتقا داده است. آنها حدود 20% سبک تر از کفپوش های بی بافت سوزنی هستند؛ در ضمن کفپوش های Di-Light تا 97% از PET بازیافتی ساخته می شوند.
چسب های ترموپلاستیک برخلاف لاتکس می توانند همراه با اجزای کفپوش که از PET خالص ساخته شده اند، در پایان چرخه عمر محصول گرم شده و ذوب شوند. مواد مونوی ترموپلاستیک به راحتی باز می شوند؛ به همین دلیل می توان برش های خارجی کفپوش را به راحتی بازیافت کرد.
این چسب های ترموپلاستیک که در داخل کارخانه تولید شده اند از نظر عملکرد آکوستیک، سختی و مقاومت در برابر سایش؛ امکانات جدیدی را برای مطابقت فرآیند پس پوش با نیازهای اختصاصی تولید کنندگان اتومبیل فراهم می کنند.
این کفپوش های منسوج سوزنی فاقد لاتکس از قبل در اختیار برخی از مشتریان این شرکت در اروپا و آمریکای شمالی قرار گرفته اند؛ در ضمن در آینده نزدیک قرار است از فرآیند پس پوش و چسب های ترموپلاستیک برای ساخت کفپوش های تودوزی شده این شرکت استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *