صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز بازیافت منسوجات از اسطوخودوس
1401/08/15

بازیافت منسوجات از اسطوخودوس

Textiles by recycling lavender

شرکت Naturamus که در زمینه تولید لوازم آرایشی طبیعی کار می کند؛ با همکاری موسسه آلمانی تحقیقات نساجی و الیاف دنکندورف (DITF) دانشگاه هوهنهایم، قصد دارند گونه هایی خاص از گیاه اسطوخودوس را در کوه های آلپ شوابن آلمان پرورش دهند و راه هایی سازگار با محیط زیست برای استخراج اسانس روغنی آنها پیدا کنند. پیدا کردن راه هایی برای بازیافت قسمت اعظم مواد باقیمانده به منظور تولید الیاف و منسوجات کامپوزیتی، بخش دیگری از این تحقیق است.

معمولاً در فرآیند استخراج اسانس گیاهان، ضایعات زیادی تولید می شوند که غالباً مورد استفاده قرار نمی گیرند. ساقه اسطوخودوس را می توان برای تولید الیاف مورد استفاده در ساخت منسوجات به کار برد. موسسه DITF در حال حاضر در حال تحقیق بر روی این ماده خام تجدیدپذیر است. جمال سرسور (Jamal Sarsour)، یکی از محققان مرکز DITF در این باره می گوید: «ما خیلی دوست داریم بدانیم که بازده این الیاف چقدر بالا خواهد بود و این الیاف چه ویژگی هایی خواهند داشت».

توماس اشتگمایر (Thomas Stegmaier)، مدیر پروژه نیز گفته است: «عواملی مانند طول، ظرافت و استحکام دسته های الیاف، کاربردهای احتمالی آنها را تعیین می کنند. الیاف ظریف برای تولید لباس و دسته های درشت تر الیاف برای کاربردهای فنی مناسب هستند».

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

این ابتکار عمل نه تنها به ارزش منطقه می افزاید و حرکت مثبتی در بازار منسوجات تولید شده به صورت اخلاقی محسوب می شود؛ بلکه منبع کاملاً جدیدی برای منسوجات فنی ایجاد می کند. کامپوزیت های الیافی که برای ساخت سازه های سبک وزن بسیار مهم هستند را می توان توسط الیاف طبیعی تجدیدپذیر تولید کرد. بقایای اسطوخودوس پس از عصاره گیری می توانند منبعی ارزشمند برای تولید منسوجات فنی باشند.لوازم آرایشی طبیعی و اسانس های روغنی که از کوه های آلپ شوابن به دست می آیند، در سراسر جهان بسیار پرطرفدار هستند. با این وجود تولید اسطوخودوس آنچنان که باید و شاید در این منطقه گسترش نیافته است. شیوه کشت دوستدار محیط زیست اسطوخودوس نه تنها به پیشبرد کشاورزی ارگانیک در آلمان کمک می کند؛ بلکه باعث کاهش هزینه های حمل و نقل هم می شود. براساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط موسسه DITF، دانشگاه هوهنهایم در حال آزمایش پنج گونه اسطوخودوس در چهار مکان مختلف در این منطقه از جمله ناحیه Sonnenhof در نزدیکی باد بول (Bad Boll) است. انتظار می رود نتایج اولیه این تحقیقات تا پایان سال جاری اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *