صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی
1402/09/16

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

New Flax Fibers

الیاف کتان به دلیل استحکام و دوام بالا، پایدار بودن و ردپای کربن خنثی، به ماده ای خام و ایده ‌آل برای تولید پلاستیک ‌های تقویت ‌شده با الیاف طبیعی تبدیل شده اند. بدین منظور شرکت Vombaur ، منسوجات کامپوزیتی ساخته شده از این الیاف طبیعی را برای صنایع خودروسازی، نیروگاه های بادی، ساختمان سازی، ورزش و بخش های دیگر ارائه داده است.

الیاف کتان نوعی از مواد طبیعی با خواص قابل توجه هستند که توسط شرکت Vombaur برای کاربردهای مختلف نساجی فنی به کار گرفته شده اند. این الیاف استحکام بالایی دارند، در برابر پارگی مقاوم هستند، دارای خواص ضد باکتری طبیعی می باشند و عملاً ضد الکتریسیته ساکن و ضد لک هستند.

کتان از لحاظ تاریخی قرن هاست به طور گسترده برای تولید منسوجات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ با این وجود از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، کم کم پنبه جای کتان را گرفت. به هرحال کتان به دلیل سازگاری با محیط زیست و در دسترس بودن در اروپا، دوباره در تولید پارچه و کامپوزیت جایگاه خود را پیدا کرد.

خواص مکانیکی ایده آل و ردپای کربن الیاف جدید کتان

الیاف کتان به دلیل خواص مکانیکی ایده آل خود، در طراحی محصولات سبک وزن جایگاهی ویژه دارند؛ جالب اینجاست که پلاستیک های تقویت شده با الیاف طبیعی (NFRPها) با وجود اینکه سبک هستند اما بسیار مقاوم و پایدار می باشند. این الیاف به لطف چگالی کم 1.50 گرم بر سانتی متر مکعب، تقریباً هیچ وزنی ندارند. علاوه بر اینNFRP های حاوی الیاف کتان در مقایسه با پلاستیک های تقویت شده با الیاف شیشه، کمتر در معرض پارگی قرار دارند. در ضمن گیاه کتان گاز دی اکسید کربن را به خود جذب می کند؛ به همین دلیل تولید NFRP حدود یک سوم کمتر از پلاستیک های تقویت شده با الیاف معمولی، باعث انتشار گاز دی اکسید کربن می شود و از این نظر نیز تاثیر مثبتی بر محیط زیست می گذارد.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

کامپوزیت های تقویت شده با الیاف طبیعی که توسط شرکت Vombaur تولید می شوند، برای هوانوردی، خودروسازی و بسیاری از صنایع دیگر مناسب هستند. در اینجا یک نمونه از آن برای ساخت هواپیمای بدون سرنشین به کار رفته است.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی - فناوری نساجی, دانش نساجی, تکنولوژی تولید, آینده نساجی

پایداری بدون تاثیر بر کیفیت با الیاف کتان جدید

پایداری کتان حتی تا مرحله بازیافت نیز ادامه می‌ یابد؛ زیرا بدون اینکه دچار افت کیفیت شود می تواند چرخه ‌های بازیافت بیشتری را نسبت به پلاستیک‌ های تقویت ‌شده با الیاف کربن تحمل کند. نوارهای الیاف کتان شرکت Vombaur کاربردهای همه جانبه ای دارند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: ارتزهای ورزشی با عملکرد بالا، وسایل اسکی، قطعات خودرو و هوافضا، توربین های بادی، و پروفیل های پنجره. کارل مروسک، مدیر فروش شرکت  Vombaurدر این باره گفته است: «هر جا که از نوارهای کتان استفاده می ‌شود، سه ویژگی کلیدی وزن سبک، استحکام و پایداری با هم ترکیب می شوند».

از ویژگی های نوار کتان Vombaur می توان به قابلیت انتخاب عرض، مقاومت در برابر حرارت و پاشش آب، تک درجه ای و زیست تخریب پذیری اشاره کرد. خود کتان دارای چگالی 1.50 گرم بر سانتی ‌متر مکعب، مدول الاستیسیته از 80 تا 100 گیگا پاسکال، استحکام کششی 1100 مگا پاسکال، و ازدیاد طول تا پارگی 2.0 تا 3.0 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *