صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز بررسی بسته بندی های قابل استفاده مجدد در صنعت مد توسط پلتفرم Fashion for Good
1401/02/07

بررسی بسته بندی های قابل استفاده مجدد در صنعت مد توسط پلتفرم Fashion for Good

Fashion for Good presents overview of reusable packaging in fashion

پلتفرمی فعال در زمینه فناوری های مد پایدار به نام Fashion for Good، با همکاری دانشگاه اوترخت (Utrecht University) و ائتلاف بسته بندی پایدار (Sustainable Packaging Coalition)، یک گزارش دقیق و جامع تهیه کرده اند که نمایی کلی از بسته بندی های قابل استفاده مجدد در صنعت مد ارائه می دهد. این گزارش ملاحظاتی کلیدی برای پذیرش بسته بندی های قابل استفاده مجدد در مقیاس وسیع فراهم کرده و بر تاثیرات مثبت آن تاکید می کند.

این یافته ها در مقاله ایی تحت عنوان «ظهور بسته بندی قابل استفاده مجدد: درک تاثیرات و ترسیم مسیری در مقیاس کلان (The Rise of Reusable Packaging: Understanding the Impact and Mapping a Path to Scale)» منتشر شده اند و تاثیر چشمگیر بسته بندی های قابل استفاده مجدد را به وضوح نشان می دهند. در این مقاله عنوان شده که بسته بندی های قابل استفاده مجدد در برخی از موارد در مقایسه با بسته بندی های یکبار مصرف، باعث کاهش بیش از 80% انتشار گاز دی اکسید کربن و 87% زباله های پلاستیکی برحسب وزن شده اند. در ضمن در این مقاله تعداد متغیرهای تاثیرگذار به وضوح بیان گردیده اند که از جمله آنها می توان به مسافت حمل و نقل، نرخ مرجوعی محصول و انواع بسته بندی های مورد استفاده اشاره کرد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

رشد تجارت الکترونیک در صنعت مد که در حال حاضر بزرگترین بخش بازار تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده است، به دلیل بسته شدن فروشگاه های فیزیکی به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا، شتاب بسیار زیادی گرفته است. به همین دلیل تقاضا برای بسته بندی های یکبار مصرف و در نتیجه تولید ضایعات آنها افزایش یافته است. با این حال Fashion for Good در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که در حال حاضر گزینه های چند بار مصرف که هدف آنها تبدیل دارایی های یک بار مصرف به چند بار مصرف است، به عنوان یک جایگزین پایدار در حال پیدا کردن جای خود در بازار هستند.

کاترین لی (Katrin Ley)، عضو پلتفرم Fashion for Good می گوید: «بسته بندی های قابل استفاده مجدد یک اهرم کلیدی برای بستن حلقه پلاستیک در صنعت مد هستند. ما امیدواریم یافته های این مقاله بتوانند اهالی این صنعت را متقاعد کنند که امروزه رویکرد چرخه ای قابل دستیابی است و می توان از آن به عنوان ابزاری برای ترسیم مسیر آنها به سمت اتخاذ راهکارهای پایدار در مقیاس بزرگ استفاده کرد».

بسته بندی های یک بار مصرف نیاز شدیدی به استخراج مواد اولیه دارند و در عین حال مقدار زیادی زباله تولید می کنند؛ تخمین زده می شود که این بسته بندی ها در سال 2018 در اروپا حدود 15 میلیون تن زباله تولید کرده اند. در عوض بسته بندی های قابل استفاده مجدد بعد از اینکه به دست مصرف کننده رسیدند؛ به جای دور انداخته شدن، بازگردانده می شوند و چندین بار دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. در این صورت آنها بر برخی از مسائل بسته بندی های یکبار مصرف غلبه می کنند و این پتانسیل را دارند که اثرات زیست محیطی بسته بندی تجارت الکترونیک را کاهش دهند.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

پلتفرم Fashion for Good عنوان نموده که مقاله مذکور با همکاری برندهای Otto و Zalando، و چندین شرکت نوآور در زمینه تولید بسته های چند بار مصرف همچون Limeloop، RePack و Returnity نوشته شده و ملاحظات کلیدی را برای مقیاس بندی بسته بندی های قابل استفاده مجدد ارائه می دهد.

نوشتن این مقاله توسط پلتفرم Fashion for Good بخش از ابتکار عمل گسترده تری است که هدف آن رسیدگی به چالش های بسته بندی پلاستیکی در صنعت مد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *