صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت خدمات اجاره لباس: تمامی آنچه که باید درباره اجاره پایدار لباس بدانید
1400/12/10

خدمات اجاره لباس: تمامی آنچه که باید درباره اجاره پایدار لباس بدانید

Clothing Rental Services

در 15 سال گذشته، تولید و مصرف جهانی پوشاک دو برابر شده است. در حالیکه قبلاً افراد هر چند وقت یک بار اقدام به خرید لباس می کردند؛ اما اکنون خرید لباس برای بسیاری تبدیل به یک تفریح شده است. این امر عواقبی را با خود به همراه دارد که تولید بیش از حد، آلودگی، تشکیل ضایعات و استثمار انسان ها تنها پاره ای از نتایج ناخوشایند این اتفاق نامیمون است. خلاصه بگوییم صنعت مد تاثیرات مخربی بر روی کره زمین، انسان ها و حیوانات دارد.

مطالعات نشان داده اند که افزایش تعداد دفعات پوشیدن یک لباس بهترین کاری است که می توانیم برای کاهش تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی کمد لباس خود انجام دهیم. به همین دلیل عجیب نیست که چرا اجاره لباس کم کم بین افراد مقبولیت پیدا می کند. با این کار افراد می توانند بدون داشتن حس گناه برای خرید لباس های جدید، آخرین ترند مد را امتحان کنند و ضمن افزایش عمر مفید این لباس های اجاره ای، از شلوغ کردن کمد خود نیز جلوگیری کنند.

اما اجاره لباس دقیقاً به چه معناست؟ اجاره لباس تا چه اندازه پایدار است؟ بهترین خدمات اجاره لباس کدام ها هستند و در کجا ارائه می شوند؟ لطفاً برای دریافت پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خدمات اجاره لباس چیست؟

خدمات اجاره لباس این امکان را برایتان فراهم می کند که یک یا چند قلم لباس را برای یک مراسم خاص اجاره کنید (مثل اجاره کلاه و لباس برای جشن فارغ التحصیلی که فقط برای چند روز نیاز هستند). برخی از پلتفرم های بین المللی مانند Airbnb به شما این امکان را می دهند که لباس را از فرد دیگری اجاره کنید یا می توانید از خدمات اجاره مستقیم استفاده کنید که معمولاً توسط انبار برندها ارائه می شود. در این پلتفرم ها می توانید لباس ها را براساس دسته بندی ها، برچسب ها یا مدل ها بررسی کنید و موردیکه متناسب با نیاز و بودجه خودتان است را پیدا نمایید.

شیوه کار شرکت های اجاره لباس با هم متفاوت است. تعداد روزهایی که می توانید لباس ها را پیش خود نگهدارید، از یک پتلفرم تا پلتفرم دیگر تفاوت دارد؛ در هر صورت باید بعد از اتمام موعد لباس ها را در کیسه ای که معمولاً مستقیماً توسط شرکت ارائه می شود، برگردانید. هزینه های این خدمات با توجه به برچسب، نوع کالا و مدت زمان اجاره بسیار متفاوت است. حتی برخی از پلتفرم های بین المللی اجاره لباس، عضویت یا بسته های اشتراکی نیز ارائه می دهند.

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه
خدمات اجاره لباس: تمامی آنچه که باید درباره اجاره پایدار لباس بدانید - نوآوری پایدار, فروشگاه پوشاک, راهنمای خرید

ظهور مد اجاره ای

امروزه با آگاهی روزافزون مصرف کنندگان و حرکت آنها به سمت یک مد با اخلاق و پایدار؛ دیگر عجیب نیست که چرا روش های جایگزین خرید لباس و مدیریت کمد لباس ظهور پیدا کرده اند. امروزه خدمات اجاره مد و مد اجاره ای محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و انتظار می رود ارزش بازار اجاره تا سال 2025 به 2.08 میلیارد دلار برسد.

اجاره لباس نه تنها این امکان را برای ما فراهم می کند که به سادگی و به شیوه ای مقرون به صرفه سبک خود را امتحان کنیم؛ بلکه اعتقاد بر این است که یک روش پایدارتر برای افزودن اقلام به کمد لباس مان نیز محسوب می شود.

صنعت مد مسئول انتشار 8 تا 10% کربن جهان است، مصرف آب آن بسیار بالاست و کارگران و حیوانات را در سراسر جهان به استثمار می کشد. اجاره لباس که در روزگار کنونی به وجود آمده؛ روند رشد فست فشن و تقاضای بی امان برای بهره کشی از کارگران کم درآمد در زنجیره تامین را کند می کند. در این صورت می توانید با افزایش عمر لباس ها و دور نگهداشتن آنها از محل های دفن زباله، و با کشف لباس های منحصر به فرد و خاص در این مسیر، به همان چیزی برسید که همگی ما خواهان آن هستیم.

طبق گفته تارنمای Glam Corner’s Anastasia Pappas، مدل اجاره لباس می تواند تاثیرات زیست محیطی یک لباس را به شدت کاهش دهد. آناستازیا (Anastasia) می گوید: «با به اشتراک گذاری کار یک طراح با 20 تا 30 زن، از خرید لباس هایی که معمولاً فقط یک بار برای یک مناسبت پوشیده می شوند و بعد دور انداخته می می گردند، می توان جلوگیری نمود و با این کار قطعاً اثرات زیست محیطی چنین پوشش هایی تا 95% کم می گردد».

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

چند نکته ضروری در مورد اجاره لباس

کسب و کارهای اجاره ای بدون مراقبت و رسیدگی ممکن است مشکلات خاص خود را ایجاد کنند. در مورد بازارهای اجاره ای که ویژگی آنها «مد روز بودن» است؛ سبک ها به طرز نگران کننده ای منسوخ می شوند و در نتیجه خود اینها به مشکل ضایعات اضافی منسوجات می افزایند. مهم این است که همه لباس ها قابل بازیافت یا بازآفرینی باشند و برای این کار باید به برندها فشار آورد. در ضمن ما به عنوان یک جامعه باید اطمینان حاصل کنیم که فشار خود را به برندها برای تولید لباس هایی با دوام تر به شیوه ای اخلاقی حفظ می کنیم.

اجاره لباس نیز مستلزم حمل و نقل است و طبق برخی از مطالعات، حمل و نقل مصرف کننده (بعد از تولید لباس رده دوم را به خود اختصاص داده است) یکی از بزرگترین تأثیرات زیست محیطی عادت های مد است. اکنون شرکت ها با استفاده از بسته بندی های بازیافتی، قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد و جبران انتشار گازهای گلخانه ای به روش های دیگر، بیشتر به این موضوع توجه می کنند؛ اما باید هزینه های زیست محیطی حمل (رفت و برگشت) تعداد انگشت شماری از کالاها را به صورت ماهانه نیز در نظر گرفت.

سرانجام برخی معتقدند خشکشویی که استفاده از آن در بسیاری از خدمات اجاره اشتراکی لباس رایج است، می تواند تاثیرات عمده زیست محیطی داشته باشد؛ زیرا در این فرآیند از مواد شیمیایی مضر استفاده می شود.

نحوه مدیریت کمد لباس ما در حال تغییر است و اجاره لباس روشی نو و پایدار برای لذت بردن از مد و بازی با سبک ها محسوب می شود. با وجود اینکه این مدل جدید مالکیت بسیار نو است و مشخص نیست در بلند مدت چه تاثیراتی بر کره زمین دارد؛ اما قطعاً مروج یک طرز فکر اشتراکی در مد و فرای آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *