صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای جامع انتخاب بهترین نخ جوراب
1401/11/06

راهنمای جامع انتخاب بهترین نخ جوراب

BEST YARN FOR SOCKS

آیا قصد دارید جوراب ببافید یا قلاب بافی کنید؟ آیا می دانید نخی که برای این کار انتخاب می کنید نقش زیادی در با دوام و حرفه ای بودن محصول نهایی ساخت دست شما دارد؟ شاید با خود فکر کنید که هر نخی را می توان برای جوراب بافی استفاده کرد؛ اما این اشتباه است. تا زمانیکه از نخ درست استفاده نکنید؛ متوجه این تفاوت ها نخواهید شد.

هنگام انتخاب نخ جوراب باید به عوامل زیادی توجه کنید. آیا می خواهید جورابتان دارای بافت خط خطی باشد؟ آیا جزئیات و طرح و رنگ آن برای شما مهم است و اگر این چنین است تا چه اندازه ای؟ در واقع اولین مرحله از انتخاب نخ جوراب بافی، داشتن ایده ای ذهنی از طرح نهایی محصول است. بعد این سوال مطرح می شود که آیا می توان از هر نخی برای قلاب بافی یا بافتن جوراب استفاده کرد یا خیر؟

اکثر تولید کنندگان جوراب به شما می گویند نخ اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار در کیفیت نهایی محصول است و حق با آنهاست. یک نخ پشمی ترکیبی یا خالص باکیفیت، قطعاً تاثیر زیادی در کیفیت یک جوراب بافته یا قلاب بافی شده خواهد گذاشت.

با این حال اگر تازه کار بافندگی یا قلاب بافی را شروع کرده اید؛ بهترین کار استفاده از کامواهای دست دوم (حاصل از شکافتن لباس های کاموایی قدیمی) است. این جوراب ها فقط برای داخل خانه مناسب هستند؛ زیرا نمی توانند در برابر سائیدگی و پارگی طولانی مدت داخل کفش ها به خوبی مقاومت می کنند.

در ضمن در ابتدا بهتر است از بافت جوراب های بچه گانه شروع کنید. در این صورت دیگر لازم نیست هر بار جوراب را امتحان کنید تا مطمئن شوید که در هنگام راه رفتن پاهای فرد را اذیت نمی کند؛ زیرا نوزادان نمی توانند راه بروند.

نخ جوراب چیست؟

نخ جوراب یک نخ ریز بافت بسیار ظریف است (که معمولاً نخ شماره یک وزن انگشتی محسوب می شود). بیشتر نخ هایی که به طور خاص برای بافت جوراب مناسب هستند، معمولاً از نوع نخ ترکیبی پشم و نایلون (یا گاهی اوقات سایر الیاف مصنوعی) می باشند.

در ضمن می توان برای بافت جوراب از نخ های جورابی پشمی خالص یا نخ های پشم مرینوس سوپرواش نیز استفاده کرد. این نخ ها برای بافت یا قلاب بافی پشم مناسب هستند؛ زیرا پشم خاصیت ارتجاعی دارد و به خوبی در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت می کند. در هر صورت نخی که درصد بالایی از الیاف طبیعی داشته باشد؛ بهترین گزینه است. در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

هنگام انتخاب نخ برای بافت جوراب باید چه عواملی را در نظر گرفت؟

پس بیایید به عواملی بپردازیم که هنگام انتخاب نخ برای بافت جوراب باید در نظر بگیریم.

1- کاربرد نهایی

به این فکر کنید که قرار است جوراب ها کجا پوشیده شوند و تحت چه شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند. آیا جوراب ها قرار است با پوتین یا چکمه پوشیده شوند؛ پس به نخ پشمی ضخیم نیاز دارند. یا اینکه قرار است یک جوراب شیک و ظریف برای اتاق خواب خود ببافید؛ در این حالت باید با یک نخ ظریف و نازک بافته شود.

این عوامل نقش مهمی در انتخاب نخ مناسب شما دارند. اگر قرار است جوراب های روفرشی ببافید؛ باید از نخ های ضخیم و حجیم استفاده کنید تا جوراب بیشتر شبیه دمپایی باشد.

اما اگر قرار است این جوراب ها را داخل کفش بپوشید؛ باید به این فکر کنید که معمولاً کفش ها چندان جای خالی زیادی برای جوراب ندارند، به همین دلیل نباید از نخ ها و کامواهای بسیار ضخیم استفاده کنید. (البته توجه داشته باشید که داستان چکمه ها و پوتین ها اندکی متفاوت است!) پس اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، کاربرد نهایی جوراب است.

2- دوام و مراقبت

باید قبول کرد که جوراب ها در میان دیگر اقلام بافتنی و قلاب بافی، بیشتر از همه در معرض فرسایش قرار دارند. آنها باید ساعت های طولانی پوشیده شوند، با عرق پا تماس پیدا می کنند، به کفش مالیده می گردند و بیش از حد شسته می شوند. بنابراین قبل از هر چیزی در انتخاب نخ جوراب، باید به دوام آن توجه کنید. به همین دلیل شما به نخی با مشخصات زیر نیاز دارید:

مقاوم در برابر ساییدگی

از آنجاییکه برخی از جوراب ها در خانه و بدون کفش پوشیده می شوند؛ بنابراین هنگام راه رفتن به سطوح مختلف ساییده می شوند. به همین دلیل شما به نخی نیاز دارید که بتواند این ساییدگی ها را بدون سوراخ شدن، پرز دادن و نمدی شدن تحمل کند.

یکی از راه های آزمایش این موضوع روی نخ هایی که تاکنون با آنها کار نکرده اید این است که چند سانتی متری از نخ را گرفته و به سطوح مختلف بمالید تا ببینید که این کار چه تاثیری بر ظاهر و حالت نخ می گذارد.

جذب رطوبت

یک نخ مناسب برای جوراب باید بتواند رطوبت را جذب کند یا از بین ببرد (به این معنی که به هر روش ممکن رطوبت را از پوست دور کند). اگر الیاف متشکله نخ جوراب نتوانند عرق پوست را جذب کنند؛ علاوه بر اینکه ناراحت کننده می باشند، برای سلامتی پاها نیز ضرر دارند.

به همین دلیل است که نخ های اکریلیک انتخاب مناسبی برای جوراب نیستند؛ زیرا قابل تنفس نمی باشند و عرق پاها را جذب نمی کنند. پس بهتر است یک نخ حاوی الیاف طبیعی را انتخاب کنید که قابل تنفس هستند.

قابلیت ارتجاعی

جوراب ها باید کاملاً ماهیچه ساق پا و خود پا را بپوشانند و در عین حال فرم خود را از دست ندهند. به همین دلیل باید نخی را انتخاب کنید که خاصیت ارتجاعی بالایی داشته باشد تا هم پاها را کاملاً در خود بگیرد و هم به راحتی به فرم اولیه خود بازگردد. بنابراین پشم انتخاب خوبی برای بافت جوراب است. پشم خاصیت ارتجاعی و بازیابی مناسبی دارد؛ لذا انتخاب مناسبی برای بافت جوراب های دست باف است.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

سهولت مراقبت

برای اکثر افراد شستن مکرر جوراب با دست یک کابوس بزرگ است؛ بنابراین نخی را برای بافت جوراب انتخاب کنید که به راحتی در ماشین لباسشویی شسته شود. به عبارت دیگر نخ انتخابی شما نباید نیازی به شستشوی دستی داشته باشد و مراقبت از آن بایستی بسیار آسان باشد. اگر پشم را انتخاب می کنید؛ بهتر است از نوع سوپرواش باشد یا قبل از آن می توانید دستورالعمل های مراقبتی نخ را بررسی کنید.

3- الیاف نخ جوراب

این ویژگی به گونه ای تمام ویژگی های دیگر را شامل می شود؛ زیرا محتوای الیاف دوام نخ را تعیین می کند و نشان می دهد که مراقبت از آن تا چه اندازه آسان است. در ضمن باید به این توجه داشته باشید که نخ جوراب نباید آنقدر زبر باشد که دست های شما را در حین بافت اذیت کند؛ به علاوه باید الگوی بافت را به خوبی دربیاورد و دوام مناسبی داشته باشد.

حال بیایید نگاهی به محبوب ترین الیاف مناسب برای جوراب های دستباف بیاندازیم.

پشم

پشم انتخاب مناسبی برای بافت یا قلاب بافی جوراب است؛ چون به گرم نگهداشتن پاها در طول زمستان و خنک نگهداشتن آنها در طول تابستان کمک می کند. در ضمن خاصیت ارتجاعی بالایی دارد؛ به همین دلیل به راحتی کشیده می شود و به شکل اول خود باز می گردد. به علاوه دارای رنگ ها و الگوهای بسیار متنوعی است.

با استفاده از نخ های پشمی می توان جوراب هایی با الگوهای راه راه، رنگارنگ و متنوع بافت. در ضمن نخ های پشمی در وزن های مختلف عرضه می شوند. اما اگر می خواهید جوراب بافته شده را به راحتی با ماشین لباسشویی بشویید؛ بهتر است یک نخ سوپرواش را انتخاب کنید. در غیر این صورت حتماً دستورالعمل مراقبتی نخ را بررسی نمایید.

بهترین نخ های ترکیبی پشم برای بافت جوراب معمولاً دارای برچسب sock yarn (نخ جوراب) هستند. معمولاً بخشی از الیاف این نخ ها نایلونی است؛ به همین دلیل دوام و کشش مناسبی دارند. در ضمن پشم آلپاکا نیز برای بافت جوراب بسیار مناسب است، و جوراب های بسیار زیبایی را می توان با آنها بافت.

پنبه

نخ پنبه ای نیز انتخاب مناسبی برای بافت جوراب است؛ به ویژه برای کسانیکه به پشم حساسیت دارند. پنبه ضمن اینکه قابل شستشو در ماشین لباسشویی است، بسیار بادوام است. اما اگر پنبه زیاد خیس شود، ممکن است حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد؛ از اینرو باید در هنگام انتخاب نخ پنبه ای به این موضوع توجه داشته باشید. در این صورت شاید لازم باشد از پنبه ترکیبی یا نخ الاستیک برای بافت جوراب استفاده کنید.

الیاف دیگر

ابریشم و اکریلیک برای بافت جوراب مناسب نیستند. ابریشم در برابر فرسودگی چندان مقاوم نیست. از طرفی هر چند مراقبت از اکریلیک آسان است؛ اما به پاهای شما اجازه نفس کشیدن نمی دهد. پس بهتر است از انتخاب آنها اجتناب کنید.

4- قیمت

توجه داشته باشید که شما می خواهید یک جوراب کوچک ببافید؛ به همین دلیل نباید به اندازه یک چیز بزرگ مانند پتو یا ژاکت برای آن هزینه کنید. اما این بدان معنی نیست که نسبت به انتخاب نخ بی تفاوت باشید. به علاوه از آنجاییکه معمولاً در هنگام بافت جوراب فقط از یک کلاف نخ استفاده می کنید؛ بنابراین در هر صورت قیمت آن چندان زیاد نمی شود. از این نظر معمولاً کسانیکه عاشق این کار هستند؛ در این امر دست و دلبازی به خرج می دهند.

5- در دسترس بودن

بهتر است قبل از انتخاب نخ آن را لمس کنید و ظاهر آن را احساس نمایید؛ پس تا جای ممکن از خرید آنلاین نخ اجتناب بورزید. در این حالت بهترین کار خرید حضوری است. بهتر است نخ هایی را انتخاب کنید که در فروشگاه های منطقه و شهر شما در دسترس هستند. توجه داشته باشید شاید ظاهر نخ های اینترنتی عالی باشد؛ اما ممکن است برای بافت جوراب مناسب نباشند.

6- رنگ

رنگ عامل دیگری است که در هنگام انتخاب نخ جوراب باید به آن دقت کنید. رنگی را انتخاب کنید که دوست دارید جوراب نهایی شما آن رنگی باشد. اگر می خواهید گره های بافت جوراب حالتی ستاره ای و یکدست داشته باشند؛ بهتر است یک نخ یک رنگ (تن های رنگی ملایم بهترین گزینه است) را انتخاب کنید که رنگ روشن تری دارد. نخ های تیره رنگ و ضخیم، جزئیات ظریف بافت جوراب را پنهان می کنند و رنگ های جیغ نیز اجازه نمی دهند جزئیات گره های بافت مشخص شود. به همین دلیل انتخاب نخ با رنگ مناسب بسیار مهم است. در ضمن نخ های راه راه نیز انتخاب خوبی محسوب می شوند.

بهترین نخ برای بافت جوراب (توصیه های تخصصی)

نخ های مناسبی در بازار برای بافت جوراب وجود دارند که نمی توان همه آنها را در اینجا ذکر کرد؛ اما ما در اینجا سعی می کنیم بهترین آنها را به شما معرفی کنیم. در این بخش آنها را براساس وزن تقسیم بندی کرده ایم تا بتوانید به راحتی نخ مورد نیاز خود را از بینشان انتخاب کنید.

نخ وزن انگشتی

نخ رنگی موس هندی (Muse Hand Painted)

یک نوع نخ جورابی سبک و رنگی است که برای بافت جوراب بسیار مناسب است. در ضمن می توانید نخ های هفت رنگ و خال خالی را نیز بین آنها پیدا کنید.

  • محتوای الیاف: 75% پشم مرینوس سوپرواش، 25% نایلون
  • وزن نخ: نخ انگشتی شماره یک
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 423 یارد به 100 گرم
  • مراقبت: شستشو با دور آرام ماشین لباسشویی با آب سرد، و استفاده از خشک کن در دمای پایین.

نخ جوراب مالابریگو (Malabrigo)

این نوع نخ از نظر رنگی بسیار متنوع است و کار کردن با آن بسیار لذت بخش است. اگر می خواهید بدانید نوع هفت رنگ این نخ در هنگام بافت چگونه به نظر می رسد؛ باید از ابتدا الگوی بافت را انتخاب کنید. طول کلاف این نوع کاموا بسیار زیاد است؛ به همین دلیل از نظر اقتصادی به صرفه می باشد.

  • محتوای الیاف: 100% پشم مرینوس سوپرواش
  • وزن نخ: نخ انگشتی شماره یک
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 440 یارد به 100 گرم
  • مراقبت: شستشو با ماشین لباسشویی
تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

نخ وزنی ورزشی (اسپرت)

نخ اسپرت لس تراولد (Less Traveled)

این نخ محصول Simply Socks Yarn Company است که در دسته نخ های اسپرت با وزن شماره 2 قرار می گیرد؛ به همین دلیل کمی ضخیم تر از نخ های با وزن انگشتی است. اما آنقدر نازک است که به راحتی می توان جوراب های بافته شده از آن را با کفش پوشید. در ضمن دارای تنوع رنگی مناسبی است.

  • محتوای الیاف: پشم مرینوس سوپرواش 80%، 20% نایلون
  • وزن نخ: نخ اسپرت شماره 2
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 328 یارد به 100 گرم
  • مراقبت: قابل شستشو با ماشین لباسشویی، باید به صورت تخت خشک شود.

نخ مالابریگو آرویو (Malabrigo Arroyo)

نخ های مالابریگو برای بافت جوراب بسیار مناسب هستند؛ به همین دلیل ما چند نمونه از آنها را در این لیست آورده ایم. آنها ظرافت و تنوع رنگی عجیبی دارند و برای بافت جوراب عالی اند. البته این نوع از نخ مالابریگو، ضخیم تر از سایرین است.

  • محتوای الیاف: 100% پشم مرینوس سوپرواش
  • وزن نخ: نخ اسپرت شماره 2
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 335 یارد به 100 گرم
  • مراقبت: قابل شستشو با ماشین لباسشویی

نخ وزنی دی کی (DK)

نخ دی کی سوپرواش 220 کاسکاد (Cascade 220 Superwash DK)

این نوع نخ دی کی بسیار بادوام است و از آنجاییکه در دسته نخ های کلاسیک سوپرواش 220 قرار می گیرد؛ لذا می توان آن را با ماشین لباسشویی شست. همچنین تنوع رنگی زیادی دارد و به راحتی می توان رنگ های مختلف آن را با طرح های گوناگون بافت تلفیق کرد.

  • محتوای الیاف: 100% پشم سوپرواش
  • وزن نخ: نخ دی کی شماره 3
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 220 یارد به 100 گرم
  • مراقبت: قابل شستشو با ماشین لباسشویی

نخ دی کی فوق پشمی بیروکو (Berroco Ultra Wool DK)

شرکت بیروکو نیز در زمینه تولید نخ های شگفت انگیز برای جوراب فعالیت می کند. نخ های آن در دسته نخ های وزنی دی کی قرار دارند و برای بافت جوراب های قابل شستشو بسیار مناسب هستند. نحوه کلافه بندی این نخ با نخ هایی که تاکنون در مورد آنها صحبت کرده ایم متفاوت است؛ به همین دلیل به راحتی باز می شود و نیازی به کلافه بندی مجدد نخ نیست.

  • محتوای الیاف: 100% پشم مرینوس سوپرواش
  • وزن نخ: نخ دی کی شماره 3
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 292 یارد به 100 گرم.
  • مراقبت: قابل شستشو با ماشین لباسشویی

نخ وزنی ورستد (Worsted)

نخ کروما ورستد (Chroma Worsted)

یک نخ وزنی ورستد است که ترکیبی از الیاف نایلونی و پشمی می باشد و برای جوراب بافی بسیار مناسب است. پیدا کردن نخی با این وزن که از الیاف ترکیبی ساخته شده باشد و برای بافت جوراب های نخی نازک مناسب باشد واقعاً سخت است؛ با این حال این مورد می‌تواند ویژگی های مذکور را تضمین کند. در ضمن این نخ تنوع رنگی مناسبی دارد.

  • محتوای الیاف: 70% پشم سوپرواش، 30% نایلون
  • وزن نخ: نخ ورستد شماره 4
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 198 یارد به 100 گرم.
  • مراقبت: قابل شستشو با ماشین لباسشویی، خشک کن با حرارت پایین

پشم خالص سوپرواش روآن (Rowan Pure Wool Superwash)

این نخ بسیار باکیفیت، محصول شرکت Rowan است و می توان از آن برای بافت اقلام مختلف از جمله جوراب استفاده کرد.

  • محتوای الیاف: 100، پشم مرینوس سوپرواش
  • وزن نخ: نخ ورستد شماره 4
  • نسبت طول به وزن در هر کلاف: 209 یارد به 100 گرم.
  • مراقبت: قابل شستشو با ماشین لباسشویی

سوالات متداول در مورد نخ های جورابی

برای بافت جوراب از چه نوع نخی استفاده کنیم؟

بهترین نوع نخ برای بافت جوراب، نخ های پشمی سوپرواش یا نخ های پشمی ترکیبی با نایلون است. این نخ ها با ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند و بسیار بادوام می باشند. این مورد بسیار مهم است؛ زیرا جوراب ها به شدت در معرض فرسایش قرار دارند.

آیا نخ 100% پنبه ای گزینه خوبی برای بافت جوراب است؟

نخ پنبه ای گزینه ای مناسب برای جوراب های تابستانی یا کسانی است که به پشم حساسیت دارند. اما پنبه مانند پشم خاصیت ارتجاعی ندارد؛ به همین دلیل برخلاف نخ های پشمی یا ترکیبی پشمی، خیلی زود حالت خود را از دست می دهد. پس اگر قصد دارید از نخ پنبه ای برای بافت جوراب بهره ببرید؛ باید در کنار آن از یک نخ الاستیک نیز استفاده کنید.

آیا نخ دولایه برای بافت جوراب مناسب است؟

برای بافت جوراب می توانید از نخ دولایه بهره بگیرید؛ اما بهتر است نخی که برای جوراب استفاده می کنید چند لایه باشد تا شکل خود را بهتر حفظ کند. در ضمن نخ های چند لایه دوام بیشتری دارند.

آیا می توان از نخ 100% پشمی برای بافت جوراب استفاده کرد؟

پشم مدتهاست یک انتخاب عالی برای بافت جوراب است. پشم سوپرواش قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارد؛ به همین دلیل برای بافت جوراب بسیار مناسب است. در ضمن گزینه های ترکیبی پشم با الیاف بادوام مانند نایلون نیز برای بافت جوراب بسیار عالی هستند.

آیا می توان از نخ وزنی ورستد برای بافت جوراب استفاده کرد؟

اگر به دنبال بافت یک جوراب ضخیم هستید؛ نخ های ورستد یا کاموایی برای شما بسیار مناسب هستند. معمولاً از این کامواها برای بافت جوراب های زمستانی یا روفرشی استفاده می شود. اما آنها برای کفش های معمولی مناسب نیستند، و تنها با پوتین یا چکمه پوشیده می شوند.

وزن نخ جورابی چه اندازه است؟

معمولاً به نخ های با وزن انگشتی، نخ جورابی گفته می شود که در رده بندی نخ ها از نظر وزنی، شماره یک را به خود اختصاص می دهد. این نخ ها بسیار ظریف هستند؛ به گونه ای که با قلاب های ظریف می توان با هر اینچ از آنها (2.54 سانتی متر) حدود 5.5 گره را بافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *