صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز قیمت پنبه در بازارهای بین المللی به بالاترین حد خود در ده سال اخیر رسید
1400/07/21

قیمت پنبه در بازارهای بین المللی به بالاترین حد خود در ده سال اخیر رسید

Cotton price hits all-time high

بر اساس بازار آتی نیویورک ، قیمت پنبه به ازای هر پوند 1.13 دلار شده است. این رقم در 12 ماه گذشته به ویژه از آغاز سال 2021 بیش از دو برابر شده است.
بارش باران شدید در هند و جاری شدن سیل در استرالیا و پاکستان باعث افزایش هزینه برداشت پنبه در این فصل شده و قیمت ها را بالا برده است.
اخیراً ، یک گروه اقتصادی به دولت هند به عنوان دومین تولید کننده بزرگ پنبه در جهان توصیه کرد که سقف صادرات خود را در 5.5 میلیون عدل فعلی حفظ کند ، که باعث افزایش بیشتر فشار تقاضا می شودو تقاضای جهانی ممکن است قیمت ها را بیشتر از قبل افزایش دهد.
علاوه بر این ، افزایش قیمت پنبه به دلیل این است که اخیرا عمده تولید پنبه جهان توسط چین خریداری می شود یعنی بزرگترین مصرف کننده پنبه جهانی واردات خود را افزایش داده است.
چین در حال حاضر مقدار زیادی پنبه برای تامین نیازهای آینده خود ذخیره می کند و هرگونه بحران احتمالی را پیش بینی می کند. در زنجیره تامین نساجی ، این حرکت دومینو مانند بر قیمت نخ و پارچه تاثیر خواهد داشت و در نهایت افزایش هزینه حمل و نقل پوشاک هم بحران را شدیدتر می کند.

آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟

تأثیر افزایش قیمت پنبه در صنعت نساجی و پوشاک محلی

اخیراً محمدعلی خوکون ، رئیس انجمن کارخانجات نساجی بنگلادش (BTMA) به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت نساجی در جهان و دومین کشور بزرگ واردکننده پنبه که در سال مالی 2021 بیش از 8 میلیون عدل پنبه وارد کرده است به یک رسانه محلی گفت که پیش فاکتورهایی که برای نخ در ماه نوامبر صادر می کنند ، ممکن است 15 درصد افزایش قیمت داشته باشد.
پیش فاکتور یک صورتحساب یا فاکتور اولیه است که برای درخواست پرداخت کالا از خریدار قبل از ارائه کالا مورد استفاده قرار می گیرد.
خوکون از صادرکنندگان پوشاک خواست در هنگام مذاکره قیمت با خریداران ، هزینه اضافی خرید نخ را در نظر بگیرند.
در حالی که نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش (BGMEA) ، به رسانه های محلی گفت که اگر قیمت جهانی پنبه افزایش یابد ، قیمت نخ در بازار محلی باید حداقل پس از سه ماه رشد کند. افزایش قیمت قبل از آن منطقی نخواهد بود ، در غیر این صورت ، تولیدکنندگان باید به جای تامین از منابع داخلی به واردات روی بیاورند البته اگر تولیدکنندگان نتوانند سرپا بمانند ، آنها نیز دوام نخواهند آورد. اگرچه ریسندگان دائماً تصریح کرده اند که قیمت ها را به موازات قیمت پنبه افزایش داده اند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

آیا مصرف کنندگان هزینه بالای پنبه را پرداخت می کنند؟

برخی از برندهای مطرح مد مانند Group Inc و Polo Ralph Lauren Corp هزینه های بیشتری را برای نخ پرداخت و به تبع آن افزایش قیمت را به مصرف کنندگان منتقل می کنند.
مصرف کنندگان ممکن است مجبور شوند در ماه های آینده لباس هایی با برچسب قیمت بالاتر بخرند ، زیرا پنبه به کار رفته در پوشاک موجود در مغازه ها شش ماه قبل برداشت شده و قیمت الیاف آن کمتر از نیمی از قیمت فعلی است.
با این حال ، خریداران نهایی در سراسر جهان به احتمال زیاد مایل به پرداخت هزینه های خیلی بالاتر از این رقم های فعلی نیستند.
تری تاونسند ، مدیر اجرایی کمیته بین المللی مشاوره پنبه که یک انجمن مستقر در واشنگتن است که به دولت های کشورهای تولید کننده پنبه مشاوره می دهد به وال استریت ژورنال گفت: “قیمت پوشاک به دلیل دو برابر شدن قیمت پنبه دو برابر نمی شود و حاشیه سودهای بازاریابی باید تا حدودی کاهش یابد.”

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *