صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه آماده شدن برای فصل برداشت پنبه
1402/06/23

نحوه آماده شدن برای فصل برداشت پنبه

PREPARE FOR A SUCCESSFUL COTTON GROWING SEASON

حصول اطمینان از برداشت موفقیت آمیز پنبه، به چیزی بیش از آماده بودن دستگاه پنبه ‌چین و قطعات آن نیاز دارد. روند آماده سازی باید تا حد امکان مفید و موثر باشد؛ زیرا هرگونه مشکلی که گیاه پنبه ممکن است در مراحل اولیه رشد خود تجربه کند، از رشد کافی و مناسب آن در طول فصل برداشت می کاهد. از این رو بهتر است قبل از شروع فصل برداشت پنبه نکات زیر را بخوانید و براساس انتظارات خود در مورد میزان برداشت برنامه ریزی کنید:

فاصله کشت ردیف های پنبه را از یکدیگر تغییر دهید

اگر ردیف های کشت شده گیاه پنبه در مزرعه، 38 تا 40 اینچ از هم فاصله دارند (که یک فاصله معمولی محسوب می شود)؛ فاصله بین آنها را کمتر کرده و به 15 تا 30 اینچ برسانید. این تغییر باعث می شود تا گیاه پنبه زودتر رشد کند. اگر توجه کرده باشید گیاهان با فاصله کمتر، زودتر به رشد مناسب می رسند؛ زیرا نور بیشتری دریافت می کنند. اما تصمیم تغییر فاصله بین ردیف ها، نباید عجولانه گرفته شود. شاید این تغییر مستلزم خرید تجهیزات جدید باشد؛ از این رو باید مطمئن شوید که تصمیم تغییر فاصله بین ردیف های کشت گیاه پنبه، منطقی ترین تصمیم براساس نیازها و امکانات شماست.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

گیاهان پنبه را با قارچ ‌کش درمان کنید

کارشناسان پیشنهاد می کنند که گیاهان پنبه را با حداقل دو نوع قارچ ‌کش سم ‌پاشی نمایید. بسیاری از قارچ کش ها تنها در برابر یک نوع بیماری از گیاهان محافظت می کنند. در ضمن گیاهان همه انواع قارچ کش ها را به یک صورت جذب نمی کنند. در زمان کاشت پنبه، حشره کشی را به کار بگیرید که برای جواب‌ دهی در بلند مدت طراحی شده است. همچنین لازم است گیاهان پنبه را در اوایل فصل رشد از نظر حمله کنه ها یا حشرات مورد بازرسی قرار دهید. اگر احساس کردید که گیاهان پنبه مزرعه شما به صورت مداوم در حال رشد هستند؛ ممکن است با گذشت فصل بتوانند در برابر برخی از اثرات منفی آفات مقاومت نمایند.

گونه های مختلف گیاهان را آزمایش نمایید

اگر به دنبال راندمان بالای محصول هستید؛ باید توجه داشته باشید که تنوع گیاهان و کیفیت بذرها در رشد مناسب محصولات در اوایل فصل و به طور کلی در سلامت عمومی آنها نقش مهمی دارد. به همین دلیل باید تنها به دنبال کشت رقمی از محصول که در سالیان گذشته بیشترین بازدهی را داشته است، نباشید. در عوض بایستی میانگین بازده این گیاهان را در چندین فصل با هم مقایسه کنید. باید مطمئن شوید که حداقل برخی از گونه هایی که می کارید؛ می توانند در برابر عواملی مانند بیماری های گیاهی، آفات مختلف، دما و رطوبت مقاومت کنند. با این حال باید گونه های جدید را فقط در بخشی از مزرعه خود بکارید. کارشناسان توصیه می کنند که گونه های جدید نباید بیش از 10% محصول برداشتی شما را شامل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *