صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز ساخت نخ های روکش شده با نانو لوله برای هدایت جریان الکتریسیته
1401/06/16

ساخت نخ های روکش شده با نانو لوله برای هدایت جریان الکتریسیته

Nanotube-coated yarns for conductivity

تقاضای زیاد برای منسوجات الکترونیکی تعاملی، شرکت ایتالیایی CoatYarn که در زمینه تولید انواع نخ های فنی صنعتی کار می کند را تشویق کرده تا با تولید مجموعه جدیدی از نخ های پلی اورتان ترموپلاستیک تقویت شده با نانو لوله های گرافن OCSiAl، دامنه محصولات خود را گسترش دهد.

این محصولات به طور گسترده ای در حسگرهای مختلف حساس به الکترواستاتیک مانند مراقبت های بهداشتی، معدن و نفت و گاز قابل استفاده هستند. یکی از کاربردهای این محصول، نوعی دستکش منسوج رسانای الکتریکی با قابلیت صفحه نمایش لمسی است که توسط اپراتورهای دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود تنها 0.2% از وزن نانو لوله های گرافن در این ساختارها برای انتقال جریان های الکتریکی و حرارتی توسط نخ ها کافی است؛ چون مقاومت حجمی 104 اهم بر سانتی متری را برای آنها فراهم می کند.

شای ناتان (Shai Nathan)، مدیر تولید و کیفیت در شرکت CoatYarn در این باره می گوید: «نانو لوله های گرافن به شیوه ای آسان برای پردازش کنسانتره پیش پراکنده Tuball Matrix 808 مورد استفاده قرار می گیرند که نه تنها منجر به رسانایی پایدار و دائمی منسوجات می شوند؛ بلکه برخلاف افزودنی های استاندارد، مقاومت منسوجات را در مقابل عواملی چون سائیدگی، مواد قلیایی، هیدرولیز و عوامل میکروبی حفظ می کنند، و در عین حال همچنان نرم هستند و احساس خوشایندی به پوست می بخشند».

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

دوام و قابلیت اطمینان ارتقا یافته این پوشش، پایه توسعه لباس های محافظ، تسمه نقاله ها و کیسه های منسوج را به شیوه ای ایمن و کاربردی فراهم می کند. منسوجات الکترونیکی انعطاف پذیر دارای قابلیت دریافت، ذخیره و انتقال داده ها و سیگنال ها هستند؛ از اینرو می توان به عنوان حسگر از آنها استفاده کرد و به عنوان مثال می توانند در مراقبت های بهداشتی برای اندازه گیری دما، پتانسیل های زیستی، جریان های صوتی و فراصوتی، فشار و تشعشع مورد استفاده قرار بگیرند.

فیلیپ بیچوت (Phillippe Bichot)، مدیر فروش فنی EMEA برای پوشش ها در گروه OCSiAl می گوید: «نساجی الکتریکی جدید، پتانسیل کاربردی زیادی در حوزه های مختلف دارد. به عنوان مثال شبکه رسانای الکتریکی که به واسطه نانو لوله های گرافن در داخل منسوجات شکل می گیرد، اجازه می دهند تا نخ ها گرم شوند؛ از اینرو می توانند منسوجات را به مواد چند منظوره امیدوار کننده برای فضای داخلی ماشین ها و ساختمان ها، و لباس های ورزشی تبدیل کنند».

گروه OCSiAl که در لوکزامبورگ مستقر است بزرگترین تولید کننده نانو لوله های کربنی تک جداره در سراسر جهان است و تنها فناوری قابل صنعتی سازی است که می توان آن را در حجم های صنعتی ادغام کرد. ویژگی های نانو لوله های گرافن باعث شده تا آنها به یک ماده افزودنی با کاربردهای بالقوه در مقیاس جهانی تبدیل شوند که بیش از 50% بازارهای جهانی مواد را به خود اختصاص داده اند. OCSiAl در حال حاضر با بیش از 1500 شرکت در سراسر جهان همکاری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *