صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز پارچه های تولید شده از الیاف مصنوعی ممکن است تقاضای پنبه در سطح جهانی را تحت تاثیر قرار دهند
1402/04/29

پارچه های تولید شده از الیاف مصنوعی ممکن است تقاضای پنبه در سطح جهانی را تحت تاثیر قرار دهند

Fabrics made of man-made fibres may outstrip cotton demand globally

طبق تجزیه و تحلیل بازاری که اخیر انجام شده است، انتظار می رود پارچه های مصنوعی تولید شده از الیاف مصنوعی، مانند پلی استر و سلولز گیاهی، در دهه های آینده از تقاضا برای پارچه های نخی پیشی بگیرند. عوامل مؤثر بر این تغییر پارادایم از رشد جمعیت، تولید محدود پنبه و افزایش قیمت پنبه، تا کاربردهای صنعتی و افزایش آگاهی مصرف‌کننده از پایداری متغیر است.

ویژگی های قابل توجه الیاف مصنوعی مانند در دسترس بودن فراوان، دوام، مقرون به صرفه بودن، عملکرد بهتر و پایداری بیشتر در مقایسه با الیاف طبیعی، آنها را به انتخابی جذاب در صنعت نساجی تبدیل کرده است.

طبق این مطالعه، صادرات جهانی پارچه تولید شده با پنبه حدود 26 درصد و پارچه های مصنوعی مانند پلی استر و پارچه سلولزی مصنوعی حدود 57 درصد بازار را شامل می شوند. این نشان دهنده تغییر قابل توجه سناریو از سال 2003 به بعد است که در آن پنبه حدود 38 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده بود در حالی که پارچه های مصنوعی حدود 42 درصد از سهم بازار را تشکیل می دادند. این کاهش مداوم تقاضای جهانی برای پارچه‌های پنبه‌ای نشان‌دهنده حرکت رو به رشد برای جایگزین‌های مصنوعی آن است.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

آسیا به عنوان قطب بلامنازع تولید پارچه، اکثریت ظرفیت تولیدی جهان را در بر می گیرد. به ویژه، چین که موقعیت خود را به عنوان صادرکننده جهانی پارچه های سلولزی گیاهی تضمین کرده است.

این تجزیه و تحلیل افزایش شدید صادرات پارچه های مصنوعی و نرخ رشد مرکب سالانه 3 درصدی را طی پنج سال آینده پیش بینی می کند. برآورد می‌شود تا سال 2027، بازار جهانی پارچه‌های مصنوعی به ارزش قابل‌توجه 87 میلیارد دلار برسد که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا برای پارچه‌های سلولزی گیاهی است. با برآورد ارزش صادرات جهانی 75 میلیارد دلار در سال 2022، نقش محوری آسیا در این رشد غیرقابل انکار است.

در طول دو دهه گذشته، مصرف پارچه‌های تولید شده از الیاف مصنوعی، نرخ رشد ثابت سالانه تقریباً 5 درصد در مقیاس جهانی را نشان داده است. این رشد مداوم باعث شده است که پارچه های مصنوعی اکنون بیش از نیمی از کل بازار جهانی پارچه را در اختیار داشته باشند.

به نظر می رسد تغییر به سمت الیاف مصنوعی یک روند پایدار است و آسیا آماده است تا نیازهای روزافزون صنعت نساجی جهان را برآورده کند. بر اساس این مطالعه، با توجه به پیشرفت‌های مستمر پارچه‌های سلولزی مصنوعی و قابلیت‌های تولید بی‌نظیر آسیا، آینده بازار جهانی پارچه‌های مصنوعی امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *