صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟
1402/12/10

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

HOW DOES A MECHANICAL COTTON PICKER WORK?

ظهور دستگاه های پنبه ‌چین مکانیکی به اوایل دهه 1930 برمی‌گردد؛ و بعد از آن به دلیل تکثیر و اصلاح، نقششان در روند برداشت پنبه بسیار پر رنگ تر شد. اکنون دیگر کشاورزان مجبور نیستند برای برداشت پنبه از غوزه ها به کارگران متکی باشند؛ تنها کافی است یک دستگاه پنبه‌ چین خریداری کنند که نه تنها کار برداشت پنبه را در کسری از زمان انجام می دهد، بلکه در بلند مدت باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های نیروی کار می شود. امکان تولید و برداشت پنبه با هزینه های پایین تر، تاثیر زیادی بر صنعت پنبه و در نتیجه بر صنعت نساجی گذاشته است.

اما یک دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟ بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه کارکرد آن بیاندازیم.

دو نوع اصلی دستگاه های پنبه‌ چین

قبلاً یعنی زمانی که دستگاه های پنبه‌ چین در اوایل راه بودند؛ تنها می توانستند یک ردیف پنبه را به صورت همزمان برداشت کنند. با این حال و حتی با وجود این ناکارآمدی نسبی، آنها هنوز می توانستند جایگزین دست های 40 کارگر در مزارع باشند و در سطح بالایی در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

بدیهی است کمباین های برداشت پنبه امروزی نسبت به آن روزها تکامل زیادی یافته اند. امروزه این ماشین های خودکار می توانند با سرعت پرز و بذر پنبه را تا 6 ردیف در هر بار بچینند.

امروزه در مزارع پنبه از دو نوع دستگاه پنبه‌ چین استفاده می شود:

  • پنبه‌ چین استریپر
  • پنبه ‌چین اسپیندل

استریپرهای پنبه، پرزها و مقداری از مواد گیاهی از جمله غوزه هایی که هنوز باز نشده اند را از گیاه پنبه جدا می کنند. ماده گیاهی بعداً در همین فرآیند از پرز پنبه جدا می گردد؛ زیرا مواد سنگین تر قبل از اینکه پرزهای پنبه به نقطه انتهایی خود یعنی سبد دستگاه پنبه‌ چین برسند، از آنها جدا می شوند.

پنبه‌ چین های اسپیندل دارای چندین ردیف اسپیندل خاردار هستند که از نظر ساختاری شبیه به اسپیندل های اولیه مکانیکی هستند، اما از نظر کارآیی خیلی از آنها برترند. این اسپیندل ها خیلی سریع می چرخند و بذرهای پنبه را از گیاه آن جدا می کنند؛ سپس پرزهای پنبه با استفاده از یک دافر ناهمسوگرد از اسپیندل ها جدا می شود و به سمت بالا یعنی جایی که سبد جمع آوری پنبه قرار دارد، دمیده می گردند.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

در هر کدام از انواع دستگاه های پنبه‌ چین پس از پر شدن سبد، دستگاه محتویات سبد را به ناحیه ای به نام ماژول ساز سرازیر می کند و در آنجا پنبه به شکل آجر فشرده می شود. این آجرهای پنبه ای ممکن است هر کدام تا 21000 پوند وزن داشته باشند؛ سپس آنها را در محوطه مزارع نگهداری می کنند و در انتها از دستگاه پنبه پاک‌کنی عبور می دهند. در نهایت عدل های پنبه پاک شده حدود 480 پوند وزن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *