صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز مدل حجاب نایک پرو جهانی می شود
1398/07/19

مدل حجاب نایک پرو جهانی می شود

Nike Pro Hijab

“ابتهاج محمد، یکی از ورزشکاران اهل نیوجرسی، ورزشکار نایکی است که چندین بار به عنوان قهرمان شناخته شده‌ و بارها به دلیل شروع اشتباه کارت گرفته:” اولین دفعه، به من اخطار داده شد و بعد ها علیه من استفاده شد… من نمی‌ توانم بگویم که چند بار اتفاق‌ افتاده است.” او گفت: “و من به داور خواهم گفت: اوه، متاسفم، نتوانستم بشنوم.”
این امر بدین دلیل است که ابتهاج، که در ریو در سال ۲۰۱۶ برای تیم آمریکا مدال برنز کسب کرد، معمولا با سری مخصوص کودکان که پارچه ژرژت ضخیمی بود رقابت می‌ کرد. ا او در توصیف آنچه که احساس می شود زمان استفاده از حجابی که عرق کرده می‌ گفت:” وقتی مواد این سری مرطوب است، واقعا سنگین و سفت می‌ شود.” او گفت: “این پارچه به طور کامل مانع از شنیدن من می شد.”
از آن گذشته، لباس با پوشش او به خوبی تعامل نداشت. حجاب او به پشت بسته شده‌ بود، قسمت جلو زیر چانه سنجاق می شد، سپس پارچه اضافی را زیر بند های تاپ ورزشی خود قرار می دهد تا بدین صورت نقاب خود را دور سر محکم کند. “می‌ دانم که تصور آن سخت است، اما این چیزی است که من برای کل حرفه ورزشی خود می‌ پوشیدم.”
نیازی به گفتن نیست که پوشیدن حجاب سنتی برای رقابت چندان ایده آل نیست. اما ابتهاج و دیگر ورزشکاران حق انتخاب چندانی نداشته اند. ابتهاج می ‌گوید: ” پیدا کردن حجاب مناسب که برای ورزش خاص خوب کار کند به چند مورد محدود می شد، و دیگر نتوانستم آن سبک خاص را پیدا کنم.” از این گذشته حجاب کاملا درک نشده بود. او می‌ گوید: ” وقتی در مدرسه بودم، همیشه باید نامه‌ ای از یک مرجع محلی داشته باشم که تایید کند پوشیدن لباس مذهبی در طول ورزش برای من امن است. مربیان من مجبور بودند که همیشه نامه را با خود داشته باشند.”
ابتهاج محمد تنها کسی نبود که مبارزات با حجاب را تجربه کرد. در حقیقت، طراحان نایکی جلساتی با ورزشکاران برتر برگزار کرده بودند که در طی چند سال گذشته در ارتباط با پوشیدن حجاب سنتی با مشکلاتی مواجه بوده‌ اند – مکالماتی که طراحان را بر آن داشت تا برای ایجاد یک نمونه حجاب ورزشی تلاش کنند.
طراحان نمونه اولیه خود را به ورزشکاران مختلف از جمله آمنه نصیر حداد وزنه بردار و زهرا لاری اسکیت باز مشهور، که هر دو از امارت‌ متحده‌ عربی بودند، دادند تا این لباس را در ورزش‌ های مربوطه خود به آزمایش بگذارند. ورزشکاران هر روز از سراسر خاورمیانه از جمله دونده هایی مانند مانال روستوم، مربی باشگاه ورزشی دو و میدانی نایک در دبی، و زینا ناصر، یک بوکسور آلمانی، حجاب را ارزیابی کردند. نایکی هر دو بازخورد عملکرد ورزشکاران و واکنش‌ های آن‌ ها نسبت به ظاهر لباس را گردآوری کرد.
این زنان با طیف وسیعی از پیشنهادات برگشتند، که بیشتر آن‌ ها تمایل به لباسی سبک‌ تر، نرم‌ تر و قابل تنفس و تهویه داشتند. طراحان نایک پرو، که مسئول ایجاد لایه‌ های پایه (نزدیک‌ ترین لایه به پوست) برای ورزشکاران هستند، بررسی کردند که چگونه یک حجاب را نامحسوس جلوه دهند، و نمونه‌ های اولیه بیشتری با این هدف در ذهن ایجاد کردند.
با استفاده از این روش، طراحان نایکی نمونه‌ ها را توسعه و تکامل بخشیدند و پاسخی مناسب پیدا کردند و یک درخواست نهایی برای اصلاح شرایط مناسب با طیف وسیعی از اندازه های سر و شکل های صورت ارائه دادند. طراحان پوشش های حجاب را در سایزهای XS / S و M / L معرفی کردند (به جای اضافه کردن یک مکانیزم تنظیم، که وزن آن را اضافه می‌ کند). پس از اندازه گیری، بیشتر در جزئیات و اجرای دوره های اضافی از تست سایش، حجاب نایک پرو کامل شد.
ابتهاج برای اولین بار پس از آن در ماه اوت سال ۲۰۱۷ این حجاب را تجربه کرد. “تازه میفهمم که چقدر حجاب قبلی مانع از حرکت و پیشرفت من می شد، زمانی که لباس های مخصوص حجاب نایک پرو را استفاده کردم”. وی گفت: “من واقعاً احساس گرما نمی‌ کردم و احساس می‌ کردم بدنم قادر به خنک کردن بهتر و سریع‌ تر است و حتی به راحتی می شنیدم.”
این یک راه طولانی برای یافتن حجاب مناسب و نیاز به توضیح و دفاع از خود با مقامات است. ابتهاج محمد می گوید: ” سری های نایک پرو به پیشرفت گفتگو در مورد حجاب و حضور زنان مسلمان در ورزش کمک می کند و ورزش را به یک فضای فراگیر تبدیل کرده است.”
او در این مورد تنها نیست. بسیاری از ورزشکاران محجبه، معتقدند که پوشش های نایک پرو چیزی فراتر از لباس است. “این حجاب مشوقی برای من شد که پرش های بلند تر و فاصله های بیشتری را طی کنم” این را روستوم زنی که اخیرا ماراتن نیویورک را با لباس های سری نایک پرو به پایان رسانده، می ‌گوید. “و من معتقدم که این موضوع الهام‌ بخش دختران زیادی در سراسر جهان برای دنبال کردن شور و اشتیاق آن ‌ها در ورزش می باشد.”
پوشش های نایک پرو در رنگ سیاه و از جنس ابسیدن در سایت nike.com و در فروشگاه های منتخب در اروپا، آفریقای شمالی، آمریکای شمالی و سراسر خاورمیانه در دسترس است. سایر رنگ بندی ها، از جمله سفید و خاکستری تیره، در فروشگاه های معتبر و در بیش از ۲۰ کشور قابل خریداری خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *