صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟
1402/07/17

آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟

Inflationary pressures halt Turkiye's manufacturing expansion

شرایط کسب و کارها در بخش تولید ترکیه در ژوئیه 2023 به طور کلی از روند ثابتی برخوردار بود؛ این نشان می دهد که روند صعودی رشد تولید و سفارشات جدید، به دلیل افزایش فشارهای تورمی به پایان خود رسیده است. شاخص مدیران خرید (Purchasing Managers’ Index) تولیدی ماه جولای به طور جزئی به زیر 50 کاهش یافت. این شاخص به طور کلی شرایط تجاری باثباتی را نشان می دهد که در ماه ژوئن 51.5 بود و اکنون به سطح 49.9 کاهش یافته است و این نشان دهنده توقف روند 6 ماهه رشد تجاری است.

بسیاری از شرکت ها، پایان دوره رشد در صنعت مرتبط به خود را به افزایش فشارهای تورمی نسبت می دهند. سرعت تورم باعث شده تا هزینه منابع اولیه و نهاده‌ ها برای دومین ماه متوالی در ژوئیه به شدت افزایش یابد که نشان دهنده سریع ‌ترین نرخ تورم از مارس 2022 است. بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی یا 52 درصد آنها اعلام کرده اند که قیمت نهاده‌ های آنها در طول این ماه بیشتر شده است؛ اغلب آنها معتقدند ضعف ارز، دلیل اصلی بروز این مشکل است. اس اند پی گلوبال (S&P Global) و اتاق صنعت استانبول (Istanbul Chamber of Industry) در یک بیانیه مطبوعاتی مشترک اعلام کرده‌اند برخی از گزارش‌ ها وجود دارند که حاکی از افزایش دستمزدها هستند و این نشان دهنده افزایش هزینه های ورودی کلی هستند.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

افزایش سرعت تورم و رسیدن آن به بالاترین سطح 16 ماه اخیر که بسیار بالاتر از سطح میانگین است، به نوبه خود باعث افزایش هزینه های تولید شده است. افزایش فشارهای قیمتی نیز بر تقاضای مشتریان در ماه جولای تاثیر گذاشته و منجر به کاهش سرعت ثبت سفارش ‌های جدید در پنج ماه گذشته شده است. در روندی مشابه نیز معاملات جدید خارجی کمتر شده است.

تاثیر افزایش قیمت بر تقاضا نیز از نظر تولیدی با پایان یافتن یک دوره چهار ماهه رشد، به طور محسوسی خود را نشان داد. با این حال، ادامه بهبود پس از زلزله اوایل سال باعث شد که روند تولید به طور کلی بدون تغییر باقی بماند. از طرف دیگر با تلاش شرکت ‌ها برای افزایش ظرفیت، اشتغال برای سومین ماه متوالی افزایش یافت، اگر چه سرعت ایجاد شغل بسیار ناچیز بود.

در عین حال تولید کنندگان در پاسخ به روند کاهشی جذب سفارشات، خریدهای خود را کاهش دادند. کاهش تقاضا برای نهاده ها، به همراه تاخیر در تحویل اقلام از جانب تامین کنندگان به این معنی است که موجودی خرید به بیشترین میزان از ماه می 2020 کاهش یافته است.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

اندرو هارکر (Andrew Harker)، مدیر اقتصاد در یکی از بخش های اس اند پی گلوبال، در مورد اطلاعات حاصل از نظرسنجی اتاق صنعت استانبول از PMI تولید ترکیه گفته است: «فشارهای قیمتی دوباره تقاضا برای کالاهای تولیدی ترکیه را در ماه جولای کاهش دادند. از طرف دیگر هزینه ‌های ورودی به همراه قیمت‌ های فروش در شروع سه ماهه سوم امسال با نرخ های بسیار بالایی شروع به افزایش کردند و همین امر باعث شده که تضمین انعقاد معاملات جدید برای شرکت‌ ها سخت ‌تر شود. در نتیجه روند 4 ماهه رشد تولید در ترکیه به پایان رسید. تولید کنندگان امیدوارند که تورم دوباره روند کاهش در پیش بگیرد تا آنها دوباره بتوانند در معاملات جدید شرکت کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *