صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت بهترین مواد لباس برای پوست های حساس
1400/09/07

بهترین مواد لباس برای پوست های حساس

Best Clothing Materials For Sensitive Skin

اگر پوستی حساس دارید و یا اینکه دچار اگزما و پسوریازیس هستید؛ حتماً می دانید که پیدا کردن لباس هایی که در هنگام پوشیدن روزمره راحت بوده و در عین حال شیک و برازنده باشند، چه کابوس وحشتناکی است. اگر نمی دانید که برای انتخاب یک لباس مناسب از کجا شروع کنید؛ توصیه می کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. ترفندهای این مقاله به شما کمک می کنند تا علاوه بر داشتن یک ظاهر مد روز و شیک، از پوست تان نیز به خوبی محافظت کنید.

الیاف طبیعی

یکی از مهمترین نکاتی که افراد دارای پوست های حساس باید در نظر داشته و در هنگام انتخاب لباس های مناسب برای خودشان به آن توجه کنند؛ اجتناب از انتخاب الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی استر است. این گونه الیاف مانند الیاف طبیعی «قابل تنفس» نیستند و حتی ممکن است پوست افرادی را هم که دارای پوست حساس نیستند تحریک کرده و باعث ناراحتی آنها شوند. در عوض بهتر است پارچه های ساخته شده از پنبه یا ابریشم را انتخاب نمایید. این الیاف در هنگام لمس بسیار نرم هستند، خاصیت جذب موئینگی طبیعی دارند و رطوبت سطح بدن شخص را به خود جذب می کنند. الیاف پنبه ای دوستدار پوست هم در لباس های بافته شده و هم در لباس های تریکو مورد استفاده قرار می گیرند؛ از این رو چه شما به دنبال پارچه ای بگردید که خودتان قصد دارید در خانه بدوزید و چه به دنبال خرید لباس های آماده در فروشگاه های مورد علاقه خود باشید، گزینه های زیادی در اختیار دارید.

به یاد داشته باشید که صرف طبیعی بودن الیاف به این معنی نیست که آنها برای پوست های حساس مناسب هستند. الیاف پشمی ممکن است به دلیل نوع و نحوه فرآوری شان، بیش از حد زبر و زمخت باشند. پشم های ظریف و سبک مانند پشم کشمیری بهترین انتخاب در این زمینه به حساب می آیند؛ در حالیکه پشم های نمدی که معمولاً برای ساخت کلاه مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب راحت نیستند. همین مسئله درباره الیاف لینن هم صدق می کند؛ این الیاف نیز ممکن است در دو درجه ظریف و زبر یافت شوند. در ضمن شما ممکن است به برخی از انواع پارچه های طبیعی حساسیت داشته باشید؛ بنابراین اگر نمی دانید که کدام یک از الیاف ممکن است منبع ناراحتی احتمالی شما باشند، به پزشک مراجعه کنید تا دقیقاً برایتان مشخص کند که چه نوع الیافی برای شما مناسب نیست و باید از پوشیدن آنها اجتناب نمایید.

ترفندها و روش ها

اگر طراح و دوزنده لباس برای افراد دارای پوست های حساس هستید، چند ترفند وجود دارد که باید برای اطمینان از راحتی لباس ها از همان ابتدا رعایت نمایید. مطمئن شوید که از نخ الیاف طبیعی استفاده می کنید، به خصوص برای کوک های تزئینی؛ و بهتر است از روش هایی مانند پس دوزی استفاده کنید تا حاشیه های پرداخت نشده پارچه لباس ها در میانه دوخت مخفی گردیده، و باعث مالش و تحریک پوست نشوند.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

دوخت لباس برای افراد دارای پوست های حساس، یک فرصت بی نظیر برای تمرین مهارت های خیاطی است. شما قصد دارید از دوخت لباس هایی که فرد را محدود کرده و گویی او را نیشگون می گیرند خودداری کنید؛ در ضمن نمی خواهید لباس هایی بدوزید که به پوست بدن شخص ساییده شده و موجبات ناراحتی او را فراهم کنند. این مشکلات هرگز در لباس هایی که ذاتاً خوب هستند به چشم نمی خورند. آنها محصول فرهنگ بخر و بپوش هستند؛ فرهنگی که انسان ها را به سایزهای کوچک، متوسط و بزرگ محدود می کند. با صرف زمان می توانید به تناسب مدنظر خود برسید تا لباس هایی خلق کنید که در عین اینکه گشاد و بدشکل نیستند کاملاً راحتند.

رنگینه ها، مواد شوینده و آهار

شاید این عوامل در هنگام دوخت لباس های دست دوز کمتر ایجاد مشکل کنند؛ اما آنها مواردی هستند که هنوز هم باید به آنها توجه داشته باشید. مثلا اگر یک بلوز پنبه ای یا ابریشمی باعث ناراحتی تان شود؛ اما لباس های پنبه ای یا ابریشمی دیگر این چنین نباشند، به احتمال زیاد این مشکل ناشی از الیاف نیست. معمولاً رنگینه ها و مواد آهار تا زمانیکه لباس ها چند بار شسته نشوند، یکی از عوامل مشکل ساز در این زمینه هستند. اگر یک لباس جدید باعث ناراحتی شما می شود؛ ابتداً باید آن را چندین بار بشویید. مطمئن شوید که دستورالعمل های مراقبتی لباس را رعایت می کنید و از استفاده از مواد شوینده ای که دارای رنگینه یا اسانس هستند اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است این مواد حساسیت زا باشند. سعی کنید لباس ها را بعد از شستشو یک بار بیشتر آبکشی کنید تا مطمئن شوید که بقایای مواد شوینده کاملاً از روی لباس ها شسته می شوند؛ سپس براساس دستورالعمل های مراقبتی لباس ها را خشک کنید. مجدداً از استفاده از هرگونه نرم کننده یا ورقه های آنتی استاتیک در خشک کن اجتناب کنید. در عوض سعی نمایید توپ های پشمی نمدی را امتحان کنید؛ زیرا آنها علاوه بر کاهش الکتریسیته ساکن، هیچ گونه تاثیری هم بر روی لباس هایتان نمی گذارند. آهار زنی لباس ها ممکن است باعث افزایش چین و شکنج لباس ها شود؛ اما در عین حال شاید برای پوست های حساس ایجاد مشکل کند. در عوض بهتر است لباس ها را کمی قبل از پوشیدن اتو کنید تا آنها ظاهری جمع و جور و زیبا پیدا کنند.

در مورد لباس هایی مانند اورکت، کت و شلوار و پیراهن هایی که نمی توان آنها را با ماشین لباسشویی شست؛ خشکشویی ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. برخی از مواد شیمیایی و فرآیندهای مورد استفاده در خشکشویی، شاید سبب تحریک مبتلایان به آلرژی و ناراحتی های پوستی شوند. به دنبال یک خشکشویی باشید که به جای سایر حلال ها از دی اکسید کربن مایع برای تمیز کردن لباس ها استفاده کند. این ماده ضمن تمیز کردن لباس، هیچ گونه مواد مخربی بر روی آنها باقی نمی گذارد و برای محیط زیست نیز بهتر است.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

برچسب ها و تزئینات

احتمالاً به همان اندازه که به دنبال راحتی لباس ها هستید، دوست دارید تا لباس تان مد روز بوده و شیک به نظر برسد. این بدان معنی است که ترجیح می دهید تا لباستان دارای برخی تزئینات باشد. این گونه تزئینات حتی اگر در قسمت خارجی لباس باشند و به صورت مستقیم با پوست فرد تماس نداشته باشند، معمولاً می توانند باعث ناراحتی افرادی شوند که دارای پوست حساسی هستند. برای تزئیناتی مانند گلدوزی ها، پولک دوزی ها، سنگ دوزی ها یا دکمه های سر دست، این امر به خاطر استفاده از نخ یا چنگک هایی هستند که برای نگهداشتن این تزئینات مورد استفاده قرار می گیرند و غالباً در داخل لباس نیز خود را نشان می دهند. این امر به خصوص در مورد تزئینات فلزی حاوی نیکل بیشتر صدق می کند، چرا که بیشتر افراد به این فلز حساسیت دارند. با انتخاب این نوع تزئینات برای لباس های بیرون پوش می توانید از این مشکل اجتناب کنید. زمانیکه از این تزئینات برای تزئین لباس های خودتان استفاده می کنید؛ برای دوخت آنها و تکه دوزی از نخ های پنبه ای بهره بگیرید تا بدین گونه بتوانید بدون ایجاد ناراحتی، سبک مورد نظرتان را نیز بر روی لباس هایتان پیاده نمایید.

بسیاری از خطوط تولید لباس های آماده، چاپ اسکرین را برای چاپ برچسب های لباس های تولیدی خود برای کسانیکه دارای پوست حساس هستند، انتخاب می کنند؛ اما این کار برای برچسب زدن لباس هایی که خودتان می سازید غیر عملی است. مهم این است که براساس دستورالعمل های مراقبتی، از پارچه ها و اقلام تزئینی مورد استفاده خود نگهداری کنید؛ پس اینکه شما از برچسب زنی لباس های خود اجتناب کنید، گزینه مناسبی نیست. در عوض در مورد جایی از لباس که قرار است برچسب ها را بچسبانید فکر کنید. برچسب ها را به جای اینکه به حاشیه لباس بچسبانید، می توانید در پشت یقه وصل کنید؛ با این کار علاوه بر اینکه احتمال تحریک پوست کاهش پیدا می کند، باز هم می توانید از دستورالعمل های مراقبتی لباس های خود بهره ببرید. علاوه بر این، با این کار هم می توانید لباس های دوست دار پوست خود را به فروش برسانید، و هم نام برند خود را حفظ نمایید.

داشتن پوست حساس، به خصوص اگر شما درباره ظاهر خود خجالتی باشید؛ می تواند ناراحت کننده و یا حتی خجالت آور باشد. نگرانی درباره اینکه ممکن است یک لباس جدید باعث ناراحتی تان شود، لذت و تفریح خرید با دوستانتان را از شما می گیرد. اما واقعاً نیازی به نگرانی نیست؛ چنانچه در هنگام خرید نکاتی که در این مقاله مطرح کردیم را مدنظر داشته باشید، می توانید لباسی انتخاب کنید که در عین شیک و مد روز بودن، راحت بوده و به شما ظاهری برازنده ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *