صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت انواع روش های برداشت پنبه
1402/06/05

انواع روش های برداشت پنبه

Types of cotton harvesting methods

خواه شما یک کشاورز پنبه کار بزرگ باشید و خواه فردی باشید که برای اولین بار محصول پنبه را به صورت آزمایشی کاشته است؛ به هر حال باید خود را برای برداشت پنبه آماده نمایید. بهترین راه برای برداشت پنبه، ‌استفاده از یک دستگاه دروگر مکانیکی است. با این کار محصول پنبه با سرعت و با کمترین هزینه برداشت می شود. از این گذشته برداشت پنبه با دست یک کار کمرشکن است که مستلزم حمل کیسه های 30 کیلوگرمی زیر آفتاب سوزان می باشد. با این حال دروگرهای پنبه (کمباین برداشت پنبه) نیز مانند همه دستگاه های دیگر به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند.

اولین قدم آشنایی با قطعات دستگاه پنبه چین است. اما شاید هم شما مسیر قدیمی را انتخاب کنید و ترجیح دهید پنبه را با دست بچینید. در هر صورت رعایت نکات زیر به شما کمک می کند تا خود را به بهترین شیوه برای فصل برداشت پنبه آماده کنید:

  • زمان برداشت پنبه: کاملاً مشخص است که پنبه باید زمانی برداشت شود که غوزه های آن باز شده اند و پنبه سفید کرکی از زیر آنها نمایان است. دوره برداشت حدود 6 هفته طول می کشد. اگر قصد دارید پنبه را با دست برداشت کنید؛ باید از دستکش های ضخیم استفاده نمایید تا تیغ های غوزه های پنبه، دستان شما را زخمی نکنند.
  • نحوه چیدن پنبه: غوزه های پنبه را از پایه بگیرید؛ آنها را بچرخانید، و الیاف را از غوزه ها جدا کنید و در یک کیسه بیاندازید. همه پنبه ها به صورت همزمان برای برداشت آماده نمی شوند؛ به همین دلیل باید از چیدن گیاه های نابالغ اجتناب کنید.
  • جدا کردن با دست: حال می توانید تمام پنبه چیده شده را در یک منطقه خنک و تاریک پهن کنید. مطمئن شوید که محل مورد نظر از شرایط تهویه مناسبی برخوردار است و پنبه به خوبی خشک می شود. پنبه پس از اتمام این فرآیند، آماده استفاده است.
دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

البته چیدن پنبه با دست کاری بسیار پرزحمت است و هرگز توصیه نمی شود. در عوض بهتر است به فکر خرید یا اجاره یک دستگاه دروگر پنبه باشید. این دستگاه ها دارای انواع قطعات و اجزای متحرک هستند و برای کارآمدتر کردن روند برداشت پنبه طراحی شده اند. برخی از بخش های یک دستگاه پنبه چین عبارتند از:

  • واحد ردیفی: این قسمت از دستگاه شکلی شبیه پنجه دارد. واحد ردیفی از جلوی دستگاه بیرون زده و شامل اسپیندل هایی است که گیاه پنبه را از ساقه آن جدا می کنند. دستگاه های دروگر پنبه معمولاً به صورت 6 یا 10 ردیفی عرضه می شوند.
  • دافرها: دافرها پنبه چیده شده را از اسپیندل ها بر می دارند. آنها خیلی سریع می چرخند، و پنبه و ضایعات آن را از اسپیندل هایی که سرعت پایین تری دارند، جدا می کنند.
  • سیستم مرطوب کننده: کار سیستم مرطوب کننده آسان تر کردن روند تمیز کردن پنبه است. پنبه در یک دستگاه دروگر باید مرتباً تمیز و مرطوب شود تا دستگاه با زباله ها و جرم ها مسدود نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *