صفحه اصلی دانشـــنامه مرحله سوم نقشه راه پایداری
1399/06/21

مرحله سوم نقشه راه پایداری

Sustainability Roadmap Part Three

تدوین اهداف

خلق اهداف برای دستیابی به چشم انداز و مقاصد سازمان بهترین راه برای پیشبرد اقدامات در یک کسب و کار محسوب می شود. این کار مرحله سوم در زمینه خلق یک استراتژی جامع پایداری به حساب می آید.
بعد از تدوین یک چشم انداز پایداری درجه یک برای کسب و کار و شناسایی مجموعه ای از اهداف قابل دستیابی براساس آن، حال نوبت به نحوه تعامل آنها با مدل کسب و کارتان می رسد که خود می تواند مرحله بعدی این استراتژی باشد. در این مرحله باید اهداف پایداری قابل ارزیابی و محدود (از نظر زمانی) مشخص شوند که تعیین کننده اقداماتی هستند که باید انجام گیرد.

در مورد اهداف خود تصمیم بگیرید

یک روش برای عملیاتی کردن این رویکرد در حالتی اتفاق می افتد که اهداف بتوانند تغییراتی را که اتفاق خواهد افتاد، توصیف کنند (به عنوان مثال اقیانوس ها کمتر توسط میکروپلاستیک ها آلوده خواهند شد، کارگران دستمزدی دریافت خواهند کرد که می توانند با آن زندگیشان را بگذرانند، ساخت محصولی به صورتی انجام خواهد شد که تولید آن عاری از کربن باشد، معیشت زنان در مناطق روستایی بهتر خواهد شد). در این صورت اهداف عبارتند از اقداماتی که باید برای کمک به ایجاد این تغییرات اجرایی شوند.
یک چارچوب ساده برای این کار این است که:

  • وضعیت فعلی را درک کنید و بررسی نمایید که فعالیت کنونی شما چه سهمی در وضعیت موجود دارد.
  • چیزهایی را که می توانید عرضه کنید که به روند دستیابی شما به اهدافتان کمک می کند را مشخص نمایید. این موارد باید دارای مهلت مقرر باشند و بایستی بتوان آنها را اندازه گیری نمود (یعنی اهداف شما).
  • برای دستیابی به موارد فوق، برنامه ای را برای اقدامات خاص تدوین کنید.

بنابراین اگر هدف این است که اقیانوس ها کمتر توسط میکرو پلاستیک ها آلوده شوند، ممکن است یک کسب و کار با چارچوبی روبرو شود که میزان الیاف میکروپلاستیک ریخته شده در اقیانوس ها در طول تولید محصولات و استفاده از آنها را توضیح دهد و سپس اهداف کاهشی را تدوین کند. اگر نمی دانید تاثیر فعلی شما چیست، اولین هدف می تواند ارزیابی میزان آن تاثیرات باشد.
در ضمن اهداف این چارچوب می توانند شامل موارد مهمی باشند که در این بازه زمانی عرضه خواهند شد.

کسب و کار شما هر اندازه ای باشد، همان اصول برای آن اعمال می شود

این مطلب بررسی می کند که چگونه دو شرکت بسیار متفاوت، این مراحل را برای رسیدن به چارچوبی از اهداف پایداری دنبال کرده اند؛ چارچوبی که بسیار فنی تر و دقیق تر از آرمان های سطح بالای راهبردی آنها بوده است. آنچه که در مورد این مثال ها برای ما قابل توجه است، این است که چگونه شرکت ها برای تعیین اهداف پیشرفته خود ابتداً نقطه شروعشان را درک کرده اند. این شرکت ها با ارزیابی تاثیر فعلی خود بر مردم و کره زمین توانستند تا مسیر مشخصی برای حرکت به سمت پیشرفت انتخاب نمایند. آنها فقط به تعیین اهداف بسنده نکردند، بلکه سیاست ها و رویه هایی را نیز برای چگونگی دستیابی به این اهداف تدوین نمودند. این موارد در اینگونه چارچوب ها فقط مورد اشاره قرار می گیرند، اما در سایر اسناد تجاری به تفصیل توضیح داده می شوند.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

برند ام اند اس (M&S): نحوه انجام این کار توسط یک برند بزرگ چند ملیتی

مرحله سوم نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

یک نمونه آموزنده از چگونگی عملکرد عملی یک برند بزرگ، «طرح الف (Plan A)» برند مارکس اند اسپنسر (Marks & Spencer) است؛ این طرح یک برنامه پایداری گسترده است که براساس ارزش های مشتریان ایجاد می شود. همین ارزش ها تعیین کننده اهدافی عینی برای تغییر هستند. این فرآیند با اولویت بندی سه جزء اصلی ام اند اس، چشم انداز پایداری را آغاز می کند. این سه جزء عبارتند از:

  • تقویت رفاه و خوشبختیمان.
  • ایجاد تحول در زندگی و جوامع بشری.
  • مراقبت از سیاره ای که همه ما در آن سهم داریم.

در مرحله بعد، هر کدام از این اصول را در قالب یک سری اهداف عملی به جزئیات کوچک تری تقسیم می کنند تا به اهداف واقعی تری برای یک کسب و کار تبدیل شوند. مثلا اهدافی که جزء اصل ایجاد تحول در زندگی و جوامع بشری قرار می گیرند، عبارتند از: «ما در تجارت و زنجیره های تامین خود به حقوق بشر احترام خواهیم گذاشت» و «به مردم کمک خواهیم کرد تا کار کنند و مهارت های لازم برای پیشرفت آنها در آینده را در اختیارشان قرار خواهیم داد».
برند ام اند اس به عنوان یک شرکت بزرگ با داشتن جایگاهی مناسب نزد مشتریان به بررسی جامعه، زنجیره های بزرگ تامین جهانی و نیروی کار گسترده انگلستان می پردازد. اهدافی از این دست نمونه های بارزی هستند از اینکه چگونه می توان ارزش های انسانی را با حوزه های نفوذ (البته به صورت واقع بینانه) ترکیب کرد.
و در نهایت در مقابل هر هدف، مقاصدی را تعیین می کنند که قابل ارزیابی هستند؛ بنابراین می توان از آنها برای بررسی اینکه آیا موفقیت حاصل شده است یا خیر، استفاده کرد. مثلا برند ام اند اس برای ارزیابی میزان دستیابی به موفقیت در تحقق هدف «ما در تجارت و زنجیره های تامین خود به حقوق بشر احترام خواهیم گذاشت»، این هدف را تعیین کرد: «ما تا سال 2019 با دیگران کار خواهیم کرد تا روش های ارزیابی اخلاقی را که نتایج بهتری برای کارگران شاغل در زنجیره های تامین ما دارند، اجرایی کرده و مورد بررسی قرار دهیم و سپس به صورت سالانه پیشرفت خود را گزارش خواهیم کرد».

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

برند ریفورمیشن (Reformation): نحوه انجام این کار توسط یک برند مذهبی کوچک تر

مرحله سوم نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

اما فقط شرکت های بزرگ چند ملیتی نیستند که می توانند از این طریق پایداری را در اولویت قرار دهند. برند مذهبی مد ریفورمیشن در چارچوب پایداری سال های 2019 تا 2023 از همین رویکرد استفاده می کند. نقطه شروع آن مجموعه ای از بیانیه های ارزشی بنیادی است که چشم انداز پایداری آن را تشکیل می دهند:

  • مردم، سیاره زمین و سودآوری همگی یک ارزش اساسی هستند و ما در تلاش برای دستیابی به راه حل هایی هستیم که «مبادله ای» نباشند.
  • ما با همه مردم کره زمین با احترام برخورد می کنیم.
  • ما کمتر کار می کنیم اما کارآیی بیشتری داریم.
  • ما معتقدیم که تغییر آب و هوا بزرگترین مسئله ای است که کره زمین با آن روبرو است.

برند ریفورمیشن برای اینکه این چشم انداز را با کسب و کار خود مرتبط کند، فعالیت خود را به چهار حوزه تقسیم کرد تا در آنها بتواند تاثیر مثبتی بر روی صنعت مد بگذارد. محصول، مردم، سیاره زمین و پیشرفت این چهار حوزه هستند. سپس در هر حوزه، مجموعه ای از اهداف پایداری را که در نقطه ای قرار دارند که نقطه تعامل بیانیه های چشم انداز با فعالیت تجاری محسوب می شوند، شناسایی کرد.
به عنوان مثال در بخش محصول توضیح داده می شود که چگونه اصول کار کمتر، اما کارآیی بیشتر و مبارزه با تغییرات آب و هوایی می توانند از طریق اهدافی تحت عناوین مواد بهتر، مدیریت شیمیایی، شیمی پاک و قابلیت پایش در کسب و کار محقق شوند.
در نهایت باید هر هدف با مجموعه ای از اهداف قابل ارزیابی در زمینه پایداری (مثلا 75% پارچه ها تا سال 2109 باید براساس معیارهای A/Bs استاندارهای الیاف باشند) و فعالیت های کلیدی مورد نیاز برای دستیابی به آن توصیف شوند (به عنوان مثال «ساخت کتابخانه مواد برای طراحی و توسعه محصول» و «انتشار مجموعه ابزاری تعاملی در زمینه تامین منابع الیاف به منظور مشارکت گروه های داخلی در مورد چگونگی محدود کردن تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی»).

جمع بندی

  • یک رویکرد هدفمند اتخاذ نمایید. چگونه و چه زمانی به اهداف خود می رسید؟
  • ارزیابی کنید. بر روی میزان تاثیرات فعلی کسب و کار خود کار کنید تا بدانید از کجا باید شروع کنید.
  • اندازه کسب و کارتان اهمیتی ندارد. این رویکرد برای مشاغل کوچک و بزرگ به یک اندازه کاربردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *