صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار
1402/11/12

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

COTTON GROWING TIPS TO ACHIEVE PRODUCTIVE RESULTS

پنبه همچنان یکی از مهمترین و محبوب ترین محصولات زراعی است و هر ساله انبوهی از آن کشت می شود. اما کشاورزان پنبه کار همواره به دنبال راهکارهای جدیدی هستند تا بازده محصول خود را افزایش دهند. در بسیاری از مواقع تنها رعایت چند اصل کلی به این کشاورزان کمک می کند تا راندمان و در نتیجه سود محصول خود را افزایش دهند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه چند نکته مهم در زمینه پرورش پنبه را ذکر می کنیم که به شما کمک می کند تا راندمان محصول خود را افزایش دهید.

شروع وجین و پاک کردن علف های هرز در اسرع وقت

مدیریت علف های هرز در صنعت پرورش پنبه بسیار مهم است. خلاص شدن از شر گیاه تاج خروس (Pigweed) بسیار حیاتی است؛ زیرا این گیاه به محصول آسیب می رساند.

مزرعه شما باید در هنگام کاشت محصول کاملاً پاک باشد؛ پس از آن نیز باید به صورت منظم و طبق برنامه علف کشی را پیگیری کنید و در صورت نیاز از محصولات پس از جوانه زنی استفاده نمایید. گیاه تاج خروس معمولاً 18 تا 21 روز پس از کشت پنبه ظاهر می شود. به همین دلیل سه هفته اول پس از کشت پنبه، در مدیریت علف های هرز بسیار مهم است؛ در صورت اقدام مناسب در این دوره، کنترل بیشتری بر علف های هرز منطقه خود خواهید داشت. در ضمن انجام این کار باعث کاهش هزینه هایی می شود که شما باید در دراز مدت برای نیروی کار و خرید علف کش هزینه کنید.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

مدیریت روند آبیاری محصول

معمولاً تنظیم روند آبیاری به شما کمک می کند تا بهترین نتایج را از بازده کلی محصول و سود حاصله به دست آورید. مطالعات زیادی نشان داده اند که استفاده از حجم بالای آب در دوره های رشد بعدی، باعث افزایش بازده محصول می شود.

انتخاب درست نوع پنبه

باید نوعی از پنبه را برای کشت انتخاب کنید که با شرایط عملیاتی شما سازگاری داشته باشد. علاوه بر بازده مورد نظر باید شرایط مزرعه خود را نیز در نظر بگیرید؛ و این یعنی اینکه باید به بافت و نوع خاک، فشار آفات و علف های هرز و خشک یا سیراب بودن زمین نیز توجه نمایید. در ضمن باید چندین رقم از محصول را آزمایش کنید. به همین دلیل بهتر است چندین نوع از محصول را در یک سال بکارید، و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و ببینید کدام یک بازده بالاتری داشته اند.

در اولویت قرار دادن کنترل ساس

هیچ وقت کنترل ساس را فراموش نکنید. هجوم حشرات برای عملیات مخرب است؛ زیرا هم از جهت محصول و هم از جهت مالی به شما زیان می رساند. به همین دلیل برای صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از ضرر و زیان مالی، باید در صورت امکان پنبه را زودتر کشت کنید، و تا جاییکه می توانید محصول پنبه را از سایر محصولات زراعی میزبان آفات (مثل ذرت) دور نگه دارید.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

تقدم کیفیت بر هر چیزی

کیفیت مهمترین جنبه محصول است. پنبه باکیفیت در سطح جهانی یک طلای ناب است؛ به همین دلیل بیشتر اوقات سودآوری با کیفیت محصول شما ارتباط دارد، نه حجم تولید. رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم به شما کمک می کنند تا کیفیت پنبه خود را تا حد امکان افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *