صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب
1399/06/29

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب

Design Lessons In Upcycling At Scale

برندهای نوآور مد، پیشرو در مسیر بازآفرینی در یک مقیاس مناسب هستند. ما در این مطلب قصد داریم تا استراتژی های طراحی کسب و کارهای موفق در زمینه بازآفرینی را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم که چه درس هایی می توان آموخت.
بازآفرینی یعنی استفاده مجدد از اشیاء و مواد دور انداخته شده به گونه ای که یک محصول با کیفیت تر و یا با ارزش تر از محصول اصلی خلق شود. بازآفرینی اغلب با صنایع دستی و کسب و کارهای مهارتی در ارتباط است، اما چگونه می توان این روش طراحی را در مقیاس تجاری پیاده سازی کرد؟

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب - مواد اولیه نساجی, مدیریت صنایع نساجی, بازیافت پارچه

برندهای مطرح اکسسوری در بریتانیا و برندهای پیشرو در این زمینه مانند Elvis & Kresse و Bottletop راه را هموار کرده اند و به دیگران نشان داده اند که چگونه می توان بازآفرینی را در مقیاس مناسبی اجرایی کرد. برند Elvis & Kresse از حدود 15 سال پیش تاکنون حدود 200 تن زباله را از سرنوشت محتوم آنها که همانا دفن شدن در سایت دفن زباله است، نجات داده است.
داستان فعالیت برند Reformation نیز یکی دیگر از داستان های موفق در زمینه بازآفرینی به شمار می آید. برند پایدار US که مورد علاقه سلبریتی های مشهور مانند ریانا (Rhianna) است، تخمین زده می شود که در سال 2017 بیش از 100 میلیون دلار گردش مالی داشته است. این رقم ثابت می کند که زباله ها می توانند گنجینه ای در دستان شما باشند.

طراحی برای تولید مجدد

یافتن یک منبع مطمئن و ثابت از مواد اولیه با کیفیت برای هر برند مد بسیار مهم است. زمانیکه سفارش مواد اولیه جدید به آسانی فشار دادن یک دکمه نباشد؛ طراحان می توانند در هنگام اتمام مواد اولیه، منعطف تر عمل کنند و خود را برای گرفتن تصمیمات آنی به منظور یافتن جایگزین های کارآمدتر آماده نمایند.

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب - مواد اولیه نساجی, مدیریت صنایع نساجی, بازیافت پارچه

تکرارپذیری طرح ها به منظور افزایش حجم تولید بسیار مهم است، اما در کنار آن در نظر گرفتن نوسانات در دسترس بودن برخی از مواد زائد، نوآوری و متنوع سازی محصول برای حفظ مجموعه محصولات برند در بلند مدت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. کریس وسلینگ (Kresse Wesling) از برند Elvis & Kresse از منطق کاری یک رستوران خوب برای بازآفرینی استفاده می کند؛ یعنی استفاده از هر چیزی که در آن فصل موجود است. هیچ ضایعاتی نامحدود نخواهد بود و همین موضوع منجر به فعالیت محدود می شود، اما حتی در صورت عرضه نسخه های محدود از یک کالا باز هم این کار می تواند یک نقطه شروع به حساب آید.

اختصاص زمان کافی برای تحقیق و توسعه

برای اختصاص دادن وقت و انرژی بر روی تحقیق و توسعه، خودتان را آماده کنید. به جای اینکه کار خود را از طراحی و سپس تلاش برای تهیه یک ماده اولیه مناسب برای آن شروع کنید، باید روند طراحی را از ماده اولیه شروع نمایید؛ یعنی شما در این حالت ماده اولیه ای در اختیار دارید که باید با آن محصولی بسازید.
ین وی گو (Yen Wei Goo)، بنیان گذار برند اکسسوری بریتانیایی پاگورو (Paguro)، می گوید که «برای من از دیدگاه تجاری مهم این است که مطمئن شوم، کیفیت طراحی و پرداخت نهایی برای رقابت محصول به اندازه کافی خوب است».
کار با پسماندها برای توسعه فرآیندهای پردازش و روش های تولید جدید، به خصوص در هنگام کار با مواد سخت به صرف زمان نیاز دارد. آماده سازی مواد اولیه ضایعاتی و توجه ویژه به روش های پرداخت برای ارتقا کیفیت محصولات به سطح استاندارد (هم سطح کیفیت محصولاتی که از مواد اولیه بکر ساخته شده اند)، نیازمند صرف زمان و سرمایه گذاری است.

طراحی برای حداکثر تاثیر

حجم زیاد ضایعات در مقابل تعداد محصولات بازآفرینی شده که می توانند به شکل کارآمدی تولید و فروخته شوند، بدین معنی است که یک طراح باید برای ایجاد هرگونه تاثیر واقعی بر محیط زیست، میزان استفاده از مواد بازیافتی را در یک طرح واحد به حداکثر برساند. با افزایش هزینه پسماندها، این امر می تواند چالشی برای تولید کنندگان محصول باشد.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

کنار آمدن با افزایش هزینه ها

ین وی گو می گوید: «یکی از چالش های سازندگان ما این است که قیمت مواد اولیه با بیشتر شدن تقاضا افزایش پیدا می کند. بنابراین کسب و کارها به جای اینکه مواد اولیه را به صورت رایگان باز پس بگیرند، وقتی متوجه می شوند که استفاده مثبتی از این مواد می توان کرد، قیمت های خود را افزایش می دهند».

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب - مواد اولیه نساجی, مدیریت صنایع نساجی, بازیافت پارچه

وقتی تامین کنندگان ضایعات نسبت به ارزش فروش مجدد محصولات خود آگاه می شوند، قیمت ها را افزایش می دهند. اگر چه هنوز هم هزینه خرید ضایعات از پارچه های بکر کمتر است، اما با افزایش هزینه فرآوری مواد اولیه بازیافتی، اگر قیمت محصولات بازآفرینی شده پایین باشد، هزینه استفاده از ضایعات به عنوان مواد اولیه به هزینه استفاده از مواد خام نزدیک می شود. در این حالت استفاده از مواد خام بکر به صرفه تر خواهد بود، زیرا مواد خام بکر نیاز به فرآوری اضافی ندارند و همین موضوع باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای آلوده می گردد.

شیوه های تهیه ضایعات

یافتن مسیر جریان ضایعات، چه ضایعات قبل از مصرف محصول و چه زباله های بعد از مصرف آن باشند، هم یک چالش و هم یک فرصت خواهد بود؛ پس از کجا باید شروع کنیم؟ وسلینگ یافتن منابع را از جستجو در محل های دفن زباله آغاز کرد، سپس در منابع اصلی به دنبال چیزهایی گشت که در آن سایت های زباله پیدا کرده بود. همین موضوع باعث شد تا برند همنام او ابتدا به سازمان خدمات آتش نشانی برتانیا نزدیک شود و در نهایت با آنها همکاری کند. این برند در حال حاضر تقریباً 15 سال است که با سرعت به کارش ادامه می دهد و اکنون شرکت هایی که به دنبال دفن زباله ها به صورت اخلاقی هستند، ابتداً به سراغ برند Elvis & Kresse می روند تا ضایعات مواد خام را در اختیار آنها قرار دهند.
با این وجود، هنوز هم وسلینگ برای جستجوی ضایعات جدید از محل های دفن زباله بازدید می کند. با گذشت این سال ها، اشتیاق او هنوز هم کم نشده است. بیشتر از اینکه احتمال داشته باشد تا وی را در هفته مد لندن (London Fashion Week) پیدا کنید، این احتمال وجود دارد که وی در یک نمایشگاه تجارت زباله مانند Cleantech مشاهده گردد.
توصیه اصلی او این است: خودتان را در صنعت ضایعات و بازآفرینی غرق کنید و از دنیای مد خارج شوید. با افراد خارج از صنعت خود صحبت کنید تا بتوانید مثل یک زنبور گرده افشانی نمایید. اگر شما بتوانید یک شبکه قوی و متنوع از تامین کنندگان ایجاد کنید، سرانجام این آنها هستند که به سراغ شما خواهند آمد. به جای اینکه کار خود را با انتظارات قبلی شروع کنید، پذیرای ناشناخته ها باشید. این کار می تواند منجر به دستیابی به منابع غیر منتظره و ابتکاری گردد.

مقیاس بندی از طریق مشارکت

در سال 2017، برند Elvis & Kresse با بنیاد Burberry همکاری خود را آغاز نمود. قرار است به واسطه این همکاری تا سال 2022، 120 تن ضایعات (تکه های) چرم مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. شرکت هایی مانند Elvis & Kresse، نقش یک واسط را برای برندهای اصلی مانند Burberry بازی می کنند؛ این همکاری به آنها این امکان را می دهد تا بازآفرینی را امتحان کنند و طرح های ابتکاری خلاقانه را در زمینه دفع زباله ها آزمایش نمایند.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب - مواد اولیه نساجی, مدیریت صنایع نساجی, بازیافت پارچه

این خبر خوبی برای فعالان عرصه بازآفرینی است. صف فزاینده ضایعات مواد خام که از محل دفن زباله دور شده اند به همراه برندهایی که به دنبال محک زدن بازآفرینی هستند، به معنای ایجاد فرصت بیشتر برای برندهای بازآفرین است.
در زمینه بازآفرینی، صبر یک عنصر حیاتی است. سه سال طول کشید تا بنیاد Burberry و برند Elvis & Kresse کار مشترک خود را آغاز کردند. برای کسب و کارهای اصلی، حوزه بازآفرینی هنوز یک فناوری مزاحم محسوب می شود؛ چیزی که اجرای آن زمان بر است، اما بازده آن می تواند قابل توجه باشد. ایجاد رابطه و جلب حمایت کسانیکه مستقیماً با زباله ها کار می کنند، اعم از برندها، شوراهای محلی یا افرادیکه کار آنها بازیافت زباله است، برای اطمینان از تهیه مواد اولیه باکیفیت ضروری است.

تامین منابع از ضایعات منسوجات، قبل و بعد از مصرف

همکاری با بانک های محلی پوشاک برای دستیابی به حدود 140 میلیون تن لباسی که هر ساله به محل های دفن زباله می روند؛ فرصت مناسب دیگری برای تامین منابع است.

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب - مواد اولیه نساجی, مدیریت صنایع نساجی, بازیافت پارچه

سازمان های ثالث زیادی وجود دارند که می توانند به شما در یافتن مواد اولیه خام مناسب (برای کارتان) کمک کنند. بنیاد Fabscrap که یک سازمان بازیافت در نیویورک است، ضایعات پارچه را که قابل بازیافت و تجزیه نیستند برای فروش ارائه می دهد. به طور مشابه سازمان Banco de Tecido در سائوپائولو، امکان ذخیره سازی، تعویض و خرید ضایعات پارچه را فراهم کرده است. در ضمن برقراری تماس مستقیم با کارخانه ها می تواند منجر به یافتن منابع با ارزشی مثل پارچه دم قیچی، مسطوره پارچه و نمونه های کوچک آن شود.

اطمینان از قابلیت پایش

ممکن است بازآفرینی در وسیع ترین حالت شامل استفاده از کالاهای بدون خریداری باشد که مستقیماً از کارخانه ها یا از بازارهای محلی که باقیمانده طاقه های پارچه را می فروشند، جمع آوری شود. کانون های تولید پوشاک در چین، هند و بنگلادش در زمینه تامین ضایعات منسوجات برای بازآفرینی کاملاً جا افتاده اند.
یک سازمان غیرانتفاعی به نام Reverse Resource در استونی، نه تنها به تامین منابع ضایعات منسوجات کمک می کند، بلکه با استفاده از فناوری نرم افزار به عنوان سرویس = Software as a Service (SaaS)، امکان پایش آنها را نیز فراهم کرده است. آنها با اختصاص کد رهگیری به مواد خام اهدایی می توانند به خریداران اطمینان دهند که این پارچه ها از مقررات بین المللی تبعیت می کنند. در ضمن آنها اطلاعات مربوط به این مواد از جمله کشور مبدا، وزن پارچه و گواهینامه های موجود را نیز ارائه می دهند.

طراحی بازآفرینی در یک مقیاس مناسب - مواد اولیه نساجی, مدیریت صنایع نساجی, بازیافت پارچه

سازمان دیگری که ذکر نام آن خالی از لطف نیست، سازمان Upmade است. این سازمان ارائه دهنده یک سیستم صدور گواهینامه است که به برندها و تولید کنندگان در هر مقیاسی، حتی بزرگترین آنها کمک می کند تا بازآفرینی را در خطوط تولید خود ادغام کنند.

جمع بندی

  • ایجاد یک رابطه بلند مدت با سازمان های همکار و شبکه متنوعی از تامین کنندگان برای اطمینان از تامین ضایعات با کیفیت ضروری است.
  • شما باید آماده سرمایه گذاری وقت خود در تحقیق و توسعه باشید تا به صورت مداوم بتوانید به گزینه های پایداری از مواد اولیه دسترسی پیدا کنید.
  • طراحی باید به گونه ای باشد که حداکثر میزان استفاده از ضایعات را در یک محصول در نظر بگیرد. در این صورت است که بازآفرینی می تواند به حذف هر چه بیشتر زباله ها از محل های زباله کمک کند.
  • مطمئن شوید که کیفیت تولید و قابلیت تکرار طرح به منظور افزایش تدریجی حجم تولید وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *