صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه پاک کردن مداد شمعی از روی لباس
1401/02/14

نحوه پاک کردن مداد شمعی از روی لباس

How to Get Crayon Out of Clothes

اثرات مداد شمعی روی لباس شما به چشم می خورد؟ حتماً کسی اشتباهاً به جای کاغذ، لباس هایتان را رنگ کرده است؛ اما در هر صورت نگران نباشید چون ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که چگونه می توانید اثرات مداد شمعی را از روی لباس های خود پاک کنید. قبل از اینکه وارد بحث شویم؛ باید مطمئن شوید که این لباس ها را در ماشین لباسشویی نیانداخته اید. مداد شمعی با موم ساخته می شود؛ پس باید لباس ها قبل از انداخته شدن به ماشین لباسشویی تمیز شوند.

همان طور که گفتیم ما به شما کمک می کنیم تا لکه های مداد شمعی آب شده و خشک گردیده را از روی لباس هایتان پاک کنید. در ضمن نشان می دهیم که چگونه می توانید اثرات آن را از روی اقلام خاص بزدایید.

مداد شمعی از چه چیزی ساخته می شود؟

مداد شمعی در اصل از موم پارافین و رنگدانه های رنگی ساخته می شود. برای ساخت، موم ذوب شده و با انواع مختلفی از رنگدانه ها ترکیب می گردد تا بدینگونه مداد شمعی هایی با تنوع رنگی مختلف به وجود بیایند. بعدها این موم در ماشین های قالب گیری ریخته شده و در آنجا به شکل مداد شمعی درمی آید.

حلال مداد شمعی چیست؟

یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن موم، حل کامل آن است؛ به این صورت پاک کردن آن کاملاً آسان می شود. موادی مانند سقز، مایعات معدنی مانند تینر، نفتا و روان کننده WD-40 می توانند موم را در خود حل کنند.

روش پاک کردن مداد شمعی از روی لباس

اگر مداد شمعی روی لباس های شما ذوب شده است، چه این اتفاق در یک روز گرم افتاده باشد و چه این لکه سمج ناشی از کار خشک کن باشد؛ ما در اینجا به شما کمک می کنیم تا لکه فوق را به آسانی از روی لباسهایتان پاک کنید.

  • فریزر: لباس را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید تا موم حسابی خودش را بگیرد و سفت شود.
  • خراشیدن: با استفاده از پشت چاقو تا جاییکه ممکن است موم سفت شده را از روی لباس جدا کنید.
  • اتو: مقداری دستمال کاغذی را روی قسمت مورد نظر لباس قرار دهید. برچسب مراقبتی لباس را بررسی کرده و اتو را بر روی درجه حرارت متناسب با لباس تنظیم کنید. اتو را به مدت چند ثانیه روی دستمال کاغذی ها فشار دهید تا اثرات باقیمانده مداد شمعی از لباس به دستمال منتقل شود.
  • تکرار: در صورت لزوم این روند را تکرار کنید؛ اما مواظب باشید در هنگام اتو قسمت های تمیز لباس هم آغشته به مداد شمعی نشوند.
  • حذف لکه: حال که موم پاک شده است؛ نوبت مقابله با لکه ها فرا می رسد. در این مرحله ماده لکه بر را با کمک یک برس نرم بر روی قسمت مورد نظر بمالید تا کاملاً مواد رنگی پاک شوند.
  • خیس کردن: لباس را به مدت یک ساعت در آب گرم خیس کنید. گاهی اوقات لباس را هم بزنید تا مطمئن شوید که قسمت های لکه دار کاملاً با آب پوشانده شده اند.
  • شستشو: اگر لکه ها کاملاً یا تقریباً از بین رفته اند؛ می توانید لباس را براساس برچسب مراقبتی آن بشویید. فقط از آب گرم استفاده کنید؛ به این صورت بقایای مداد شمعی شل شده و به راحتی از روی لباس شما پاک می شوند.
  • خشک کردن: اگر بعد از شستن لباس مطمئن شدید که لکه ها از بین رفته اند؛ می توانید لباس را طبق معمول و یا حتی با استفاده از حرارت خشک کنید. اما اگر لکه ها همچنان باقی هستند؛ باید مراحل فوق را دوباره تکرار کنید.

اخطار: مواد تشکیل دهنده مداد شمعی و لکه بر را بررسی کنید. اگر این مواد قابل اشتعال باشند؛ نباید لباس را در خشک کن قرار دهید.

نحوه پاک کردن لکه های خشک شده ناشی از مداد شمعی بر روی لباس

اگر لکه حاصل از مداد شمعی خشک و سفت شده باشد؛ کار کردن با آن راحت تر می شود. اگر هم لکه نه زیاد سفت و نه زیاد نرم است؛ بهتر است لباس را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید تا لکه مداد شمعی کاملاً خود را بگیرد.

  • خراشیدن: با استفاده از پشت چاقو تا جاییکه ممکن است موم را از روی لباس جدا کنید.
  • اتو: مقداری دستمال کاغذی را روی قسمت مورد نظر لباس قرار دهید. برچسب مراقبتی لباس را بررسی کرده و اتو را بر روی درجه حرارت متناسب با لباس تنظیم کنید. اتو را به مدت چند ثانیه روی دستمال کاغذی ها فشار دهید تا اثرات باقیمانده مداد شمعی از لباس به دستمال منتقل شود.
  • مایع ظرفشویی: کمی مایع ظرفشویی را روی لکه مورد نظر بمالید. بگذارید چند دقیقه به همین حالت بماند؛ سپس آب گرم را روی لکه ریخته و آن را بمالید تا لکه کاملاً پاک شود.
  • تنظیم ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی را طبق دستورالعمل مراقبتی لباس تنظیم کنید؛ سعی کنید تا حد امکان دستگاه را بر روی آب داغ و درجه مخصوص شستشوی لباس های خیلی کثیف قرار دهید.
  • افزودن مواد شوینده: بهتر است به جای مواد شوینده معمولی، از OxiClean استفاده کنید. این ماده به از بین بردن لکه های سخت لباس کمک کرده و در ضمن رنگ آن را حفظ می کند.
  • خشک کردن لباس در معرض هوا: لباس را در معرض هوا خشک کنید؛ زیرا باید مطمئن شوید که لکه ها کاملاً از بین رفته اند. در عوض گرمای ماشین خشکشویی باعث ثبات بیشتر لکه ها می شود.
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

نحوه پاک کردن لکه های مداد شمعی از روی لباس

وقتی نوبت به پاک کردن لکه های مداد شمعی می رسد که چند روز است بر روی لباس جا خوش کرده اند؛ می توان از چند راهکار بهره برد. اما ما در اینجا راهکارهایی که به نظرمان بهترین هستند را بیان می کنیم.

پاک کننده لکه

یک پاک کننده لکه می تواند به راحتی لکه های مداد شمعی را از روی لباس ها پاک کند. پاک کننده لکه را روی لباس بمالید و آن را به صورت مساوی روی تمام قسمت های لکه پخش کنید. در مورد مدت زمان باقی ماندن این ماده بر روی لباس بهتر است براساس توصیه سازنده عمل کنید. سپس لکه بر را با آب گرم از روی لباس پاک کرده و آن را طبق معمول بشویید.

جوش شیرین

جوش شیرین ساینده است؛ از این رو با شکستن ساختار موم و رنگدانه ها بر روی لباس باعث از بین رفتن لکه ناشی از مداد شمعی می شود. برای این کار باید لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید؛ سپس یک فنجان جوش شیرین را با ماده شوینده ترکیب کرده و آن را در محفظه ماشین بریزیرد. در انتها ماشین لباسشویی را بر روی یک برنامه شستشوی مناسب تنظیم نمایید.

آب گرم

معمولاً آب داغ برای از بین بردن لکه ها توصیه نمی شود؛ چرا که این نوع آب بدتر باعث تثبیت لکه ها می گردد. اما لکه مداد شمعی با سایر لکه ها فرق دارد. آب داغ باعث حذف بقایای مداد شمعی از روی لباس می شود. برای این کار لباس ها را براساس برچسب مراقبتی لباس و با داغ ترین آب ممکن بشویید. البته می توان از آب گرم به همراه سایر مواد لکه بر هم استفاده نمود.

اسپری روان کننده

برای لکه های سمج باید از اسپری های روان کننده استفاده کرد. قبل از به کار گیری این ماده، زیر لباس را با حوله بپوشانید تا میز کار خراب نشود. ماده روان کننده را به پشت و روی قسمت لکه دار لباس بپاشید و بگذارید 10 دقیقه به همین حالت بماند؛ سپس لباس را آبکشی کنید.

اخطار: هنگام کار با روان کننده از دستکش لاستیکی استفاده کنید تا پوست تان تحریک نشود. در ضمن بهتر است قسمت های مختلف لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این ماده آسیبی به آنها نرسانده باشد.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

روان کننده چگونه مداد شمعی را از روی لباس پاک می کند؟

روان کننده ها نوعی حلال هستند؛ از این رو لکه های مداد رنگی را در خود حل کرده و لکه های روغن را سست می کند. با این کار لکه ها راحت تر شسته می شوند.

نحوه پاک کردن مداد شمعی از خشک کن

اگر مداد شمعی داخل محفظه خشک کن شما را فرا گرفته است؛ نگران نباشید. برای حل این مشکل هم راهکاری وجود دارد.

  • روشن کردن خشک کن: خشک کن را به مدت 30 دقیقه در گرم ترین حالت ممکن قرار دهید؛ به این صورت بقایای مداد شمعی ذوب می شود.
  • تمیز کردن: با استفاده از یک ورق خشک کن، لکه های مداد شمعی را از داخل خشک کن پاک کنید. تمام قسمت های دستگاه، حتی سینی آن را نیز به همین طریق تمیز نمایید. اگر ورق خشک کن در اختیار ندارید؛ به جای آن از یک پارچه سفید که به سرکه تقطیری سفید آغشته شده، استفاده کنید.
  • شستشو: یک حوله سفید مرطوب کهنه را در داخل خشک کن قرار داده، آن را روشن کرده و روی درجه حرارت بالا قرار دهید. اگر حوله بعد از بیرون آمدن از ماشین خشک کن تمیز بود؛ در این صورت تمام لکه های مداد شمعی داخل محفظه خشک کن پاک شده اند. در غیر این صورت این روند را دوباره تکرار کنید.

نحوه پاک کردن مداد شمعی از روی چرم

پاک کردن لکه ها از روی چرم، معمولاً چالش برانگیز است. اگر کودک شما روی کفش چرمی یا کاناپه چرمی تان با مداد شمعی خط کشیده است؛ نترسید و دست و پای خود را گم نکنید. 

  • خراشیدن: با استفاده از یک چاقوی کند یا ناخن خود، موم اضافی مداد شمعی را از روی چرم پاک کنید.
  • درست کردن یک خمیر: کمی خاک رس نرم را با آب مخلوط کرده و یک خمیر نرم بسازید. خاک رس جاذب روغن است؛ از این رو به حذف موم کمک می کند. باید خمیر غلیظ باشد؛ چرا که مایع اضافی خمیر می تواند به چرم آسیب برساند.
  • مالاندن خمیر را بر روی لکه: بعد از مالیدن خمیر بر روی لکه، اجازه بدهید خمیر کاملاً خشک شود.
  • مسواک نرم: با استفاده از یک مسواک نرم، خمیر را به آرامی از روی چرم جدا کنید. در صورت لزوم دوباره این کار را تکرار کنید.
  • نرم کردن: نرم کننده مخصوص چرم را بر روی محل مورد نظر بمالید تا رطوبت از دست رفته را دوباره به آن بازگرداند.

اخطار: هرگز از آب بر روی چرم استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.

آیا اسپری های پاک کننده شیمیایی، لکه های مداد شمعی را پاک می کند؟

بله این ماده می تواند لکه های حاصل از مداد شمعی را پاک کند. اما هرگز از آن بر روی این مواد استفاده نکنید: چرم، ابریشم، جیر، لاستیک، چوب پرداخت نشده، سنگ آب بندی نشده، دیوارهای رنگ نشده و فولاد ضد زنگ مصنوعی.

نحوه پاک کردن لکه های حاصل از مداد شمعی بر روی لباس با استفاده از جوش شیرین

با اضافه کردن یک فنجان جوش شیرین به پودر شوینده و تنظیم لباسشویی بر روی یک دور مناسب لباس، به راحتی می توان لکه های مداد شمعی را از روی لباس پاک کرد.

نتیجه گیری: همان طور که مشاهده کردید؛ چندین روش برای پاک کردن لکه های حاصل از مداد شمعی از روی لباس ها وجود دارد. برای این کار می توانید از موادی مانند جوش شیرین، آب گرم، روان کننده WD-40 و لکه برهای رایج استفاده کنید. البته اگر مداد شمعی ذوب یا سفت شده باشد؛ باید براساس روش هایی که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، عمل کنید. پس مهم نیست که مداد شمعی چه تاثیری روی لباس شما داشته است؛ چون با رعایت دستورالعمل های ما می توانید لباستان را مثل روز اول کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *