صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه نئوشل چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید
1399/11/13

پارچه نئوشل چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید

پارچه نئوشل (NeoShell Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

نئوشل یک نوع پارچه ضد آب است که توسط شرکت پلارتک (Polartec) تولید می شود. این پارچه به گونه ای طراحی شده که رقیب مستقیم پارچه های گورتکس (GORE-TEX)، اوت درای (OutDry) و سایر مواد ضد آب باشد. پارچه نئوشل با وجود اینکه خاصیت الاستیک قابل توجهی دارد، برخلاف سایر رقبایش به جای ضد آب بودن بیشتر بر قابلیت تنفس تمرکز کرده است. با این حال پارچه نئوشل آنقدر ضد آب است که مصرف کنندگان را در شرایط کاملاً مرطوب، خشک نگه دارد.

مشخصات فنی پارچه نئوشل

هر ماده ای که با در نظر گرفتن فشار ستون آب یا هد هیدرواستاتیک فراتر از 1500 میلیمتر، در برابر رطوبت مقاومت کند، ضد آب (waterproof) نامیده می شود. غشاهای با هد هیدرواستاتیک زیر 5000 میلیمتر ممکن است تحت فشار در مقابل آب نفوذ پذیر باشند. هر غشایی که دارای هد هیدرواستاتیک 5000 میلیمتر باشد تحت هر شرایطی ضد آب باقی می ماند.
پارچه گورتکس (GORE-TEX) به دارا بودن هد هیدرواستاتیک 5000 میلیمتری مشهور است، یعنی این پارچه حتی در صورت قرار گرفتن در معرض فشارهای قابل توجه باز هم ضد آب باقی می ماند. در اکثر موارد کاربردی پارچه های ضد آب، اینکه درجه بندی ستون آب زیاد باشد اهمیت چندانی ندارد؛ ضمناً هر چه غشاء ضد آب تر باشد، قابلیت تنفس آن کمتر می شود.
درجه ستون آب پارچه نئوشل تنها 10000 میلیمتر است و این خواسته سازندگان این غشاء ضد آب بوده است. با وجود اینکه پارچه هایی مانند گورتکس و سایر غشاهای سنگین دیگر ممکن است تا حدودی از پارچه نئوشل ضد آب تر باشند، اما چیزی که پارچه نئوشل را از آنها متمایز می کند این حقیقت است که این فناوری یکی از قابل تنفس ترین فناوری های ضد آب موجود در بازار است. کارشناسانی که از این پارچه استفاده کرده اند اعلام نموده اند که می توان به راحتی در این پارچه دمید و همین موید قابلیت تنفس بالای آن است.
پارچه نئوشل شامل غشایی از میلیون ها نانو الیاف است که مانعی کارآمد در برابر باد و باران ایجاد می کنند، و در حین حال اجازه می دهند که بخار عرق به راحتی از بدن دور شود. این غشاء دارای نرخ تنفس 30000 گرم در متر مربع در 24 ساعت است؛ رقمی که به صورت قابل توجهی بالاتر از رقم عملکرد استاندارد که همانا 20000 گرم در متر مربع در 24 ساعت است، می باشد.
یکی از ویژگی های بسیار جالب پارچه نئوشل این است که این پارچه به صورت قابل توجهی کشسان است و از این نظر بسیار با پارچه گورتکس و سایر غشاهای ضد آب پیشرو تفاوت دارد. در نتیجه می توان پارچه نئوشل را در لباس های کشی و چسبان ادغام کرد.

تاریخچه پارچه نئوشل

اولین جرقه تولید پارچه نئوشل در سال 2009 و هنگامی زده شد که شرکت پلارتک خط تولید Power Shield Pro را راه اندازی کرد. هر چند که پارچه Power Shield Pro کاملاً ضد آب نبود اما نسبت به سایر منسوجات تولیدی شرکت پلارتک که تا آن روز تولید شده بودند مقاومت بیشتری در مقابل آب داشت؛ این مسئله قصد این برند آمریکایی را برای ورود به بازار غشاهای ضد آب نشان می داد.
شرکت پلارتک در سال 2011 رسماً خط تولید پارچه نئوشل را راه اندازی کرد و به شدت بر قابلیت تنفس این پارچه جدید در مقایسه با گورتکس و سایر غشاهای ضد آب تاکید داشت. بلافاصله بسیاری از برندهای مشتری شرکت پلارتک در ژاکت ها و کاپشن های بارانی تولیدی خود از این پارچه استفاده کردند؛ در نتیجه پارچه نئوشل در پاییز 2011 با تمام قدرت وارد بازار شد.

پارچه نئوشل در بازار امروز

از آن زمان تاکنون، شرکت پلارتک مرتباً در حال ارتقاء پارچه نئوشل می باشد؛ اما این شرکت برخلاف سایر شرکت های تولید کننده پارچه هنوز این غشاء را در فرم های بیشتری تولید نکرده است. با وجود اینکه پارچه نئوشل امروزی نسبت به پارچه نئوشلی که در سال 2011 معرفی شد قابل تنفس تر بوده و بیشتر با پارچه های متنوع دیگر سازگار است، اما از نظر خصوصیت ضد آب بودن شبیه همان غشای اصلی است و در اصل همان ویژگی های اولیه خود را حفظ کرده است.
یکی از بزرگ ترین تغییراتی که از بدو پیدایش تاکنون در خط تولید نئوشل رخ داده، گنجاندن این غشاء در کفش است. با وجود اینکه از همان ابتدا شرکت پلارتک تمایل خود را برای استفاده از این غشاء در کفش ابراز کرد، اما از سال 2015 به بعد بود که این ماده ضد آب انقلابی را در بازار کفش به وجود آورد.
در حال حاضر پارچه نئوشل در کفش های تولیدی شرکت Altra که تولید کننده کفش های راحتی برای آقایان، زنان و کودکان است، مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت Altra به دلیل قابلیت تنفس بالای این غشاء در وهله اول از آن در ساخت کفش های دو و پوتین های بندی سبک استفاده می کند.

پارچه نئوشل چگونه تولید می شود؟

پارچه نئوشل با استفاده از یک فرآیند اختصاصی که شامل الکتروریسی (electrospinning) است، ساخته می شود. سپس این ماده بین دو لایه لباس های معمولی بیرون پوش قرار می گیرد و این پارچه آماده شده در انواع محصولات مختلف گنجانده می شود. در زیر جزئیات این فرآیند اختصاصی را شرح می دهیم:

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

1- الکتروریسی

پارچه نئوشل با بهره گیری از فرآیند نسبتاً جدیدی به نام الکتروریسی تولید می شود. در این فرآیند پلی اورتان در یک حلال حل شده و ماده حاصله تا زمان تولید لایه نازک بر روی یک ورق پاشیده می شود. به محض اینکه لایه نازک، ضخامت کافی پیدا کرد از ورقه جدا می شود. شرکت پلارتک با مشخص کردن دقیق ضخامت لایه نازک، به درجه ضد آب بودن و قابلیت تنفس مورد نظر می رسد.

2- ترکیب با مواد دیگر

زمانیکه کار تولید غشاء نئوشل به پایان رسید، این غشاء با لایه های بیرونی و درونی پارچه های معمولی که معمولاً نایلونی هستند ترکیب می شود. لایه داخلی که معمولاً با پوست تماس پیدا می کند از یک پارچه ظریف با بافت حلقوی تشکیل می گردد که با وجود راحتی زیاد در مقابل در رفتگی مقاومت می کند.

3- تولید محصول نهایی

سپس پارچه نئوشل آماده شده برای برندهای طرف قرارداد شرکت پلارتک فرستاده می شود تا از آنها برای تولید لباس های بیرون پوش استفاده شود.

پارچه نئوشل چه کاربردی دارد؟

از پارچه نئوشل در گام نخست برای تولید کاپشن ها و ژاکت های بارانی استفاده می شود. شرکت پلارتک، پارچه نئوشل را به عنوان محافظی که به اندازه نیم تنه های ارتشی سخت و به اندازه ژاکت های زنانه نرم است، به بازار عرضه کرده است. بنابراین پارچه نئوشل هم برای لباس های راحتی قابل استفاده در هوای سرد و هم برای ژاکت های سبک بارانی مناسب است.
خاصیت کششی قابل توجه پارچه نئوشل، آن را برای لباس هایی که به دامنه حرکتی آزادانه نیاز دارند ایده آل کرده است، از این رو از غشاء نئوشل به طور فزاینده ای در ساخت کاپشن ها، شلوارهای اسکی و اسنوبرد استفاده می شود. با وجود اینکه تولید و عرضه پارچه نئوشل همچنان نسبتاً محدود است، اما گاهاً از آن در تولید کفش نیز استفاده می شود.

پارچه نئوشل در چه مناطقی از جهان تولید می گردد؟

با وجود اینکه شرکت پلارتک دارای تاسیسات تولیدی در سراسر جهان است، اما این شرکت در وهله اول محصولات بیرون پوش خود را در ایالات متحده تولید می کند. این شرکت دارای کارخانه های بزرگی در ماساچوست، نیوهمپشایر، تنسی و شانگهای چین است.

قیمت پارچه نئوشل به چه صورت است؟

نئوشل معمولاً با غشاهای ضد آب دیگر رقابت می کند. با این وجود، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، و با برخورداری از مزیت تکنولوژی پیشرفته و تازگی نسبی ممکن است قیمت آن تا اندازه ای بیشتر از مواد ضد آب معمولی مانند گورتکس باشد.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه نئوشل وجود دارد؟

در حال حاضر فقط یک نوع پارچه نئوشل وجود دارد، اما غشای آن از دو تکرار متمایز عبور کرده است. در ضمن شرکت پلارتک، منسوجات مقاوم در برابر هوا که شبیه پارچه نئوشل هستند را نیز تولید می کند؛ البته این پارچه رقبای متنوعی دارد که بد نیست نگاهی به آنها بیندازیم.

1- نئوشل اصلی (Original NeoShell)

غشای اصلی نئوشل در سال 2010 معرفی شده و در سال 2011 به بازار عرضه گردیده است. هر چند که غشاء اصلی نئوشل را نمی توان از فرم های جدید پارچه نئوشل تشخیص داد؛ اما عملکرد پارچه نئوشل اصلی تا اندازه ای پایین تر از انواع جدید آن است.

2- نئوشل به روز شده (Updated NeoShell)

شرکت پلارتک در سال 2016 اعلام کرد که در حال کار بر روی نوع جدیدی از پارچه نئوشل است که به طور انحصاری آن را برای مشتری ژاپنی خود Teton Bros می سازد. این غشاء ضد آب به روز شده که در اصل قرار بود فقط در لباس های برند Teton Bros عرضه شود؛ امروزه تقریباً در هر لباس جدیدی که از فناوری نئوشل بهره می برد یافت می گردد. فرم به روز شده پارچه نئوشل نسبت به فرم اصلی این پارچه اندکی سبک تر و تنفس پذیرتر است.

3- پاور شیلد پلارتک (Polartec Power Shield)

پارچه پاور شیلد حاصل اولین تلاش شرکت پلارتک در آغاز قرن بیستم برای تولید پارچه ای ضد آب بود. Power Shield برای محصولات با پوسته سخت طراحی شده، اما از قابلیت تنفس قابل قبولی برخوردار است. پارچه پاور شیلد نسبت به پارچه نئوشل عایق تر است، اما این ویژگی لزوماً برای لباس های راحتی مطلوب نیست. همچنین این پارچه کاملاً ضد آب نیست.

4- پرو شیلد پاور پلارتک (Polartec Power Shield Pro)

پرو شیلد پاور در واقع به روز شده خط تولید پارچه پاور شیلد است که در سال 2009 به بازار عرضه شد. ویژگی پارچه Power Shield Pro مقاومت مناسب تر در برابر نفوذ آب، قابلیت تنفس بهتر و مقاومت بیشتر در مقابل سایش است. در نتیجه از پارچه پرو شیلد پاور بیشتر برای ساخت تجهیزات سنگ نوردی، لباس اسکی و لباس اسنوبرد استفاده می شود. پارچه Power Shield Pro تقریباً به طور کامل جایگزین پارچه Power Shield شده است، اگر چه شکل اصلی این پارچه هنوز هم وجود دارد.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

5- ویند بلاک پلارتک (Polartec WindBloc)

پارچه ویند بلاک منحصراً برای مقاومت در برابر باد طراحی شده و برای فعالیت های شدید در اقلیم های سرد مناسب است. پارچه Windbloc با وجود اینکه به طور کامل مانع ورود جریان هوای سرد به داخل لباس می شود، اما هنوز هم اجازه عبور تعریق بدن شخص را می دهد؛ به همین دلیل ضمن راحت بودن، پوست بدن شخص را خشک نگه می دارد. این پارچه نیز مانند نئوشل نسبتاً کشسان است، دامنه حرکتی آن عالی می باشد و برای لباس های تنگ نیز مناسب است.

6- گورتکس (GORE-TEX)

پارچه گورتکس در صنعت پارچه ضد آب پیشگام است. این پارچه توسط شرکت W. L. Gore & Associates در اوایل دهه 1970 تولید شد و همچنان یکی از محبوب ترین انواع پارچه های ضد آب تا به امروز محسوب می شود. با این حال پارچه گورتکس دارای عیوب قابل توجهی است که از جمله می توان به عدم قابلیت تنفس این پارچه اشاره کرد؛ حتی در صورتیکه این پارچه با مواد بادوام دافع آب (DWR) نیز روکش نشود، باز هم قابلیت تنفس آن کاهش پیدا می کند. شرکت W. L. Gore & Associates اخیراً فرم های جدیدی از پارچه گورتکس را به بازار عرضه کرده که سعی در مقابله با این نقایص دارند.

7- پارچه اوت درای شرکت کلمبیا

پارچه اوت درای (OutDry) اولین بار در سال 2009 به بازار معرفی شد. این پارچه تقریباً هم دوره پارچه نئوشل محسوب می شود و دارای ویژگی های مفید زیادی است. از پارچه اوت درای به عنوان روکش خارجی لباس، کفش و اکسسوری استفاده می شود. این پارچه به گونه ای است که اجازه نمی دهد آب از لایه های بیرونی محصولات به داخل آنها نفوذ کند. مزیت اصلی پارچه اوت درای جلوگیری از خیس آب شدن است، اما همچنان ویژگی های ضد آب این پارچه شبیه پارچه گورتکس است، با این تفاوت که تنفس پذیری آن بالاتر می باشد و نیازی به عمل آوری DWR ندارد.

8- پارچه Futurelightشرکت نورث فیس

پارچه Futurelight در اوایل سال 2019 توسط شرکت نورث فیس (The North Face) ایجاد گردید و تقریباً مثل پارچه نئوشل است و در کنار پلی اتیلن از پلی استر هم ساخته می شود. پارچه Futurelight برخلاف پارچه نئوشل در انواع مختلفی که قابلیت های تنفس و ضد آب متفاوتی دارند، عرضه می شود. شرکت نورث فیس در راستای توسعه پارچه Futurelight، نوعی نوار درز تولید کرده که می تواند به ارتقاء عملکرد این پارچه جدید نسبت به پارچه نئوشل کمک کند.

9- پارچه AscentShell شرکت Outdoor Research

پارچه AscentShell نیز در سال 2019 به بازار عرضه شد و از آنجاییکه با روش الکتروریسی تولید می شود، شبیه پارچه نئوشل است. این پارچه نیز مانند پارچه های نئوشل از میلیون ها الیاف بسیار ریز پلی اورتان تشکیل شده است. شرکت Outdoor Research، خالق پارچه AscentShell ادعا می کند که این پارچه بیش از هر غشاء ضد آب دیگری دارای منافذ است، از این رو قابلیت تنفس بالایی دارد.

پارچه نئوشل بر روی محیط زیست چه تأثیری می گذارد؟

پلی اورتان (PU) در کنار پلی وینیل کلرید (PVC) از سمی ترین انواع پلاستیک ها محسوب می شوند. این ماده حاوی ایزوسیانات ها است که به سموم تنفسی مشهور هستند؛ ضمناً در صورتیکه پلی اورتان در معرض گرما قرار بگیرد می تواند دیوکسین تولید کند که حتی از پلی اورتان هم مضرتر است. به علاوه تولید پلی اورتان مستلزم ورود سموم به منابع آبی و جو است.
در ضمن پلی اورتان یکی از پلاستیک هایی است که کمتر زیست تخریب پذیر است. این ماده پس از دور انداخته شدن وارد سایت دفن زباله و یا محیط زیست می شود، و خود منجر به آلودگی های پلاستیکی می گردد. در نتیجه پارچه نئوشلی که متشکل از الیاف پلی اورتان است حاوی سموم زیادی است که در صورت دور انداخته شدن می تواند یک آلاینده عمده به حساب آید.

گواهینامه های موجود برای پارچه نئوشل

شرکت پلارتک در سال 2005 برای همه محصولات پارچه ای خود گواهینامه OEKO-TEX دریافت کرده است، اما مشخص نیست که آیا نئوشل هم این گواهینامه را به دست آورده یا خیر. با این حال شرکت پلارتک به برندهایی که از پارچه نئوشل در محصولات خود استفاده می کنند، گواهینامه اصالت اهدا می نماید.

نام پارچه نئوشل
نام دوم شناخته شده پارچه نئوشل پلارتک
ترکیبات پارچه غشای پلی اورتانی الکترو ریسیده شده
قابلیت تنفس پارچه بالا
قابلیت مقاومت در برابر رطوبت بالا
قابلیت حفظ گرما کم
قابلیت ارائه کشش متوسط
حساس به کرکی شدن یا قل زدن کم
اولین کشور سازنده این نوع پارچه ایالات متحده
بزرگترین صادر کننده/ کشور برتر تولید کننده ایالات متحده
دمای توصیه شده برای شستشو شستشوی ماشینی سرد یا خنک
کاربرد در ژاکت، بارانی، ژاکت های ورزشی آستین کوتاه، شلوارهای اسکی، شلوار، کفش، پوشاک ورزش های زمستانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *