صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز چشم انداز فعلی بازارهای جهانی نساجی
1399/05/23

چشم انداز فعلی بازارهای جهانی نساجی

Current Outlook in the World Textile Markets

صادرات محصولات صنعتی جهان در سه ماهه دوم سال 2020، 27 درصد کاهش یافته است. این میزان انقباض 23 درصد بیشتر از بحران جهانی 2008 بود.

واکسیناسیون، تنها راه حل فعلی

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که شرایط جدید تا نیمه دوم سال 2021، با احتمال کاهش موارد روزانه و واکسیناسیون در نیمه دوم سال 2020 به عنوان راه حل جدید و دائمی ادامه یابد.
براساس داده های صادرات بخش متعلق به مجمع صادر کنندگان ترکیه (TIM)، کل صادرات ترکیه در پنج ماه اول سال 2020 با 19.7 درصد کاهش نسبت به سال 2019 به 61.6 میلیارد دلار بین ژانویه و مه 2020 رسیده است. صادرات منسوجات 26.7 درصد و صادرات ماشین آلات 16.6 درصد کاهش داشته است. در پنج ماه نخست سال 2020، ارزش ماشین آلات صادراتی، 6.2 میلیارد دلار بوده است.
طبق آخرین نظرسنجی انجام شده توسط ITMF (فدراسیون بین المللی تولید کنندگان نساجی) با حضور 600 شرکت از نقاط مختلف جهان ، سفارش های نساجی به طور متوسط 42 درصد در سراسر جهان کاهش یافته است. سفارشات در کشورهایی کاهش یافته که تحت تأثیر بیماری همه گیر Covid-19 قرار دارند.
با مقایسه داده های صادرات و واردات ماشین آلات نساجی در پنج ماه نخست سال گذشته، مشاهده می شود که صادرات ماشین آلات نساجی ترکیه 20.6 درصد کاهش یافته، در حالی که واردات 33.8 درصد افزایش یافته است.

کاهش محموله های جدید ماشین آلات نساجی در سال 2019

در سال 2019 در ماشین آلات نساجی یک انقباض جهانی، هرچند غیر قابل توجه، رخ داد. با این وجود، پس از این انقباض بخش ماشین آلات نساجی در کشورما و در جهان تحت تاثیر Covid-19 از ماه مارچ میلادی کاهش صادرات را تجربه کرد.
صادرکنندگان اصلی ماشین آلات نساجی به استثنای چین کاهش صادرات را در سال 2019 تجربه کردند. در همین دوره ، صادرات ماشین آلات نساجی ترکیه 800 میلیون دلار آمریکا بود که در مقایسه با سال 2018، 8 درصد افزایش داشت.
سهم ترکیه از صادرات ماشین آلات نساجی در جهان 2.6 درصد است.
ماشین آلات نساجی ایتالیا ، آلمان و سوئیس در سال 2019 قدرت خود را بازارهای ترکیه ، چین و هند از دست دادند. افزایش ماشین آلات نساجی چین در بازارهای ترکیه و هند قابل توجه بود. مشاهده شد كه تولیدكنندگان ماشین آلات نساجی چین و سوئیس صادرات ماشین آلات نساجی به آفریقا (41 درصد) و آمریکای جنوبی (27 درصد) را افزایش دادند.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

وضعیت صادرات و واردات ماشین آلات نساجی ترکیه 

صادرات ماشین آلات نساجی ترکیه در ماه آوریل و مه امسال کاهش داشته، در حالی که در ماه ژوئن نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش داشته است.
با مقایسه شش ماهه اول سال 2020 با شش ماه اول سال گذشته، صادرات بخش 15.7 درصد کاهش داشته است. در نیمه اول سال گذشته صادرات به ارزش 318.5 میلیون دلار آمریکا انجام شد، در حالی که صادرات در نیمه اول سال جاری به ارزش 268.5 میلیون دلار آمریکا انجام شده است. در همین دوره ، واردات بخش با 33.4 درصد افزایش، از 458 میلیون دلار آمریکا به 611 میلیون دلار آمریکا رسیده است.
با بررسی واردات از ژانویه تا ژوئن سال 2020 ، مشاهده می شود که؛

  • آلمان؛ در دستگاه های ریسندگی،
  • بلژیک و ایتالیا؛ در دستگاه های بافندگی،
  • ایتالیا ، ژاپن و آلمان؛ در ماشین آلات کش بافی،
  • آلمان و چین؛ در قطعات یدکی ماشین آلات نساجی،
  • چین؛ در همه زیر گروه های ماشین های پراخت کاری و برش،
  • چین؛ در ماشین آلات پوشاک (چرخ خیاطی) آماده،
  • پرتغال؛ در دستگاه های چاپ،
  • آلمان؛ در مواد شیمیایی نساجی پیشتاز هستند.
اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

در همین دوره ، هیچ تمایزی در بازارهای صادراتی مشاهده نشد. ترکیه به حفظ بازار صادرات خود در کشورهای هدف مانند بنگلادش ، ایران ، مصر ، پاکستان و ازبکستان ادامه داد.
با این حال در دوره دردناک همه گیری Covid-19، سرمایه گذاری های نساجی در ترکیه تا حدودی ادامه یافت. همانطور که در اسناد تشویقی سرمایه گذاری مشاهده می شود، از ماشین آلات نساجی داخلی نیز علاوه بر ماشین آلات وارداتی برای سرمایه گذاری های جدید در مناطق بورسا ، دنیزلی و ماراش از استفاده می شود. در دوره آتی، اثرات مالیات های بیشتر بر واردات محصولات این بخش و روند ترجیح ماشین آلات داخلی نیز بررسی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *