صفحه اصلی دانشـــنامه راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد
1399/04/29

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد

How to Become a Fashion Designer

آیا قصد دارید یک طراح مد شوید؟ داشتن جایی در صنعت طراحی مد به سادگی آب خوردن نیست و دنبال کردن تازه ترین ترندهای مد یک کار تمام وقت است. اگر دلتان برای درست کردن لباس های زیبا برای خرده فروشی های شیک در نیویورک، پاریس و لندن می تپد، یک سری نکات حرفه ای وجود دارد که می تواند برای ورودی قوی به این صنعت کمک تان کند. ببینید یک طراح مد شدن چه چیزی می خواهد، طراح ها چه کاری انجام می دهند و در این شغل جدید چقدر درآمد خواهید داشت. ما در این مطلب، لیستی از تمام چیزهایی که نیاز دارید را آماده کرده ایم که در ادامه می توانید آنها را بخوانید.

چگونگی تبدیل شدن به یک طراح مد

مسیر و راه مشخصی برای تبدیل شدن به یک طراح موفق وجود ندارد. شما می توانید سال ها دور و بر خانه های مشهور مد بچرخید و فشن شوهایی که در شهرتان اتفاق می افتد را ببینید، اما هنوز نمی توانید تصمیم بگیرید که آیا زمان آن رسیده که نامی برای خود دست و پا کنید یا خیر. حتی داشتن مدرک لیسانس یا کارشناسی مد هم دیگر نمی تواند تضمین کند که طراحی هایتان به صفحات مجله مد مثل وگ (Vogue) می رسد؛ طراح مد شدن به خلاقیت و اراده ای قوی برای موفقیت نیاز دارد که حتی در صورت وجود سخت ترین موانع نیز کنار گذاشته نشود.
با این وجود، مسائلی وجود دارند که می توانید برای افزایش شانس قرار گرفتن سبک هایتان در هفته مد نیویورک، آنها را انجام بدهید. برای مبتدیان، داشتن سابقه کار جدی در زمینه های فشن (high fashion) یک امتیاز مثبت محسوب می شود. اگر سال ها تام فورد (Tom Ford) و کلوین کلاین (Calvin Klein) را تحسین کرده اید و می توانید نام برندهای مشهور مد ماند رالف لورن (Ralph Lauren)، دیور (Dior)، ایو سن لورن (Yves Saint Laurent) و اوت کوتور (Haute Couture) را پشت سر هم بگویید؛ پتانسیل طراح مد شدن را دارید. یادتان باشد که مد هم کسب و کار و هم هنر است، پس اگر بار مالی زیادی رو شانه هایتان است، بهتر است با تمام قوا به این صنعت وارد شوید.
قبل از اینکه رویای به رخ کشیدن جایزه طراحی مد لباس زنان در هنگام گردش در خیابان های ایتالیا را ببینید، باید در اتاق خواب خودتان طرح هایی بکشید. مقداری پارچه بیاورید، چند طرح نمونه رسم کنید و درباره طراحی با کمک کامپیوتر چیزهایی یاد بگیرید. مهارت های واقعی که در تبدیل شدن به یک طراح مد نیاز دارید را به دست بیاورید و از ارائه الگو در حین آماده شدن برای بازاریابی مدهایتان در آینده نترسید. راهنمای آماده شدن برای آن زمان بزرگ می تواند مطالب زیر باشد:

  • رفتن به کالج: شاید گرفتن مدرک مد برای همه مناسب نباشد، اما ممکن است گرفتن یک مدرک لیسانس چهارساله بهترین راه آموختن خم و چم کار به حساب آید.
  • ساختن یک پورتفولیو: یک فایل دیجیتالی از دستاوردهایتان در صنعت مد تاکنون بسازید و یک نسخه از آن را چاپ کنید تا بتوانید به مشتری های بالقوه تان نشان دهید.
  • غوطه ور کردن خودتان در صنعت مد: صنعت طراحی آنقدر ظریف است که یک نسیم خلاقانه می تواند همه چیز را عوض کند. در حین آماده شدن برای شغل طراحی، نگاه تیزبین تان را به مفاهیم و ترندهای نوظهور طراحی بدوزید.

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

طراحان مد واقعا چه کاری انجام می دهند؟

زندگی یک طراح مد فقط حول ساختن لباس های پر زرق و برق که برای برنامه تلویزیونی پروژه مد (Project Runway) مناسب باشد، نمی چرخد. در واقع بیشتر طراحان مد در گوشه های گمنام دنیای فشن در حال کار و مطالعه ترندهای مد، کشیدن طرح و انتخاب مواد برای استفاده در لباس های عادی که در فروشگاه های محل زندگیتان می بینید، هستند.
بر اساس آمار Career Explorer، طراحان زمان زیادی را صرف پژوهش در مورد تاریخچه مد و توسعه استایل ها بر اساس گزارش ترندها یا نتایج پژوهش های خودشان می کنند. این افراد حرفه ای، وقت بسیاری را نیز به دیدن شوهای تجاری و استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) اختصاص می دهند تا طراحی های ساده دستی خود را به محصولات نهایی که برای عکاسی و نمایش آماده می شوند، تبدیل نمایند.
شما به عنوان یک طراح حرفه ای مد در نهایت کسب و کار خودتان را خواهید داشت. وقتی مسئول برند خودتان باشید، درگیر جنبه های کاری شغل طراحی نیز خواهید شد، یعنی برای انجام بسیاری از پژوهش ها و ابعاد بازاریابی مد به دستیار نیاز پیدا خواهید کرد.
بسیاری از طراحان، استودیوی اختصاصی خودشان را دارند، اما طراحان فریلنسری یا آزاد شاید با توجه به تقاضای شغلشان از جایی به جای دیگر نقل مکان کنند. مثلا طراحان لباس سفارشی اغلب در استودیوهای تلویزیون یا فیلم کار می کنند و زندگی شان با پژوهش های فراوان درباره زمان و مکان فیلم ها یا نمایش هایی که ساخته می شوند، آمیخته است. مهم نیست به عنوان یک طراح در کجا کار می کنید، اینکه چشم تیزبینی به دنیای مد و امور فنی انجام کار داشته باشید، باعث موفقیت شما خواهد شد.

تبدیل شدن به یک طراح مد، چقدر طول می کشد؟

راه های مختلفی برای ورود یا معرفی کردن خودتان به دنیای مد وجود دارد. یادتان باشد که بهترین طراحان، خودشان کارشان را آموخته اند؛ در این دوره که به عصر اینترنت معروف است، تمام کاری که باید بکنید سخت تلاش کردن و فعالیت در رسانه های اجتماعی برای برجسته شدن در صنعت مد است.
با این حال، پیمودن مسیر سنتی و یافتن یک دوره کارآموزی یا رفتن به کالج طراحی مزایایی دارد. دوره های آموزشی کالج، تنها سایه روشنی از طراحی مد را به شما می آموزند و اغلب جمع کردن پورتفولیویی که بعدا بتوانید در شروع کار از آن استفاده کنید در کالج راحت تر است.
به هر حال باید به خاطر بسپارید که آموزش رسمی طراح شدن پرهزینه است و در این آموزش ها تنها تلاش و کوشش خودتان است که به بار می نشیند. اگر پتانسیل طراح شدن را نداشته باشید، درس خواندن و آموزش دیدن در بهترین کالج های مد ایتالیا و ایالات متحده هم نمی تواند برایتان موفقیت به ارمغان بیاورد.
بیشتر دوره های رسمی طراحی مد، 2 تا 4 سال زمان می برند، اما اگر تصمیم بگیرید در حین درس خواندن کار کنید، دوره طراحی تان بیشتر طول خواهد کشید. طراحان موفقی که به مدارس مد نرفته اند، عموماً پس از 5 سال سابقه کار می توانند در شرکت های طراحی مد درخواست کار بدهند، اما مسیر خودآموزی به شما این آزادی را می دهد که با هر سرعتی که می خواهید در دنیای مد حرکت کنید.
حتی وقتی تحصیلتان تمام شد و اولین شغل تان را هم گرفتید، هنوز یک طراح نشده اید. آزمون واقعی طراحی زمانی شروع می شود که اولین روز کاریتان را پشت سر بگذارید و فرآیند تبدیل شدن به طراح موفق از آنجا به بعد آغاز می گردد و ادامه پیدا می کند.

یک طراح مد موفق، چگونه تعریف می شود؟

برای اینکه طراح موفقی باشید، به داشتن چند مهارت مهم و اصلی نیاز خواهید داشت. برخی از این ویژگی ها، به عنوان مهارت های سخت و برخی دیگر به نام مهارت های نرم شناخته می شوند. مهارت های سخت بر اساس تعریف The Balance Careers، «توانایی ها یا مهارت های قابل آموزشی هستند که کمیت سنجی آنان آسان است» و مهارت های نرم نیز مهارت های جمعی یا فردی هستند که از توانایی های برقراری ارتباط و رهبری تشکیل شده اند. در این بخش به چند نوع مهارت سخت و نرم که برای موفقیت تان به عنوان یک طراح الزامی است، اشاره می شود:

مهارت های سخت

  • کشیدن طرح: بیشتر ایده های بزرگ روی کاغذ شروع می شوند. داشتن نوعی آموزش هنری یا مهارت های خودآموز برای طراح شدن و همچنین دانش نحوه کشیدن بدن انسان جزء ضروریات است.
  • طراحی به کمک کامپیوتری (CAD): وقتی ایده اولیه چیزی که می خواهید روی کاغذ بکشید به ذهنتان رسید، باید تصوراتتان را با برنامه CAD دیجیتالی کنید. بعضی از طراحان کلا با کاغذ کاری ندارند و تمام ایده های خود را روی بسترهای دیجیتال انجام می دهند.
  • تحقیقات درباره مد: قبل از طراحی اولین لباس تان، باید شیوه کار صنعت مد را به خوبی بدانید. پژوهش بخش بسیار مهمی از زندگی روزانه یک طراح است و باید تصمیم بگیرید که آیا این پژوهش را خودتان انجام می دهید یا به گزارش های دیگران از روندهای مد کفایت می کنید.
  • مهارت های تجارت: مگر اینکه از کار کردن تا آخر عمر برای یک نفر دیگر راضی و خوشحال باشید، وگرنه باید مهارت های تجاری خودتان را همین حالا تقویت کنید. زندگی یک طراح موفق پر از تصمیمات آنی است که می تواند کسب و کارتان را بسازد یا شکست دهد. مسائل مالی یکی از جنبه های مهم برای یک طراح مد محسوب می شود.

مهارت های نرم

  • ارتباطات مؤثر: باید قبل از طراح شدن، نحوه برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را فرا بگیرید، مگر اینکه بخواهید یک شرکت طراحی تک نفره تأسیس کنید. برقراری ارتباط از پیوند دادن ایده های درخشان گرفته تا حصول اطمینان از همگام شدن همه با آن، یکی از جنبه های حیاتی زندگی هر روزه یک طراح محسوب می شود.
  • مدیریت زمان: وقتی در یک جریان خلاقانه گرفتار می شوید، زمان به سرعت از کنار شما می گذرد. زمانیکه می خواهید تا مسیر تبدیل شدن به یک طراح موفق را بپیمایید، خواهید فهمید که یاد گرفتن نحوه مدیریت زمان، بخش حیاتی و مهمی از یک کسب و کار موفق است.
  • اعتماد به نفس: صنعت مد بسیار رقابتی است. موفقیت دو دستی به کسی تقدیم نمی شود و باید شب ها دود چراغ بخورید و شکست های زیادی را در مسیر برتری تجربه کنید. سعی کنید تا سطح اعتماد به نفس خودتان را بالا نگه دارید تا همواره در صنعت مد باقی بمانید.
  • پذیرش انتقادها: اگر نمی دانید، مطلع باشید که اولین چیزی که به عنوان یک طراح مد خواهید فهمید، این است که همتایان تان در صنعت مد، در هنگام نقد کردن کارهایتان به شما فرصت عرضه اندام نمی دهند. شما برای مدیریت کردن سوء استفاده هایی که طراحان و ویراستاران دیگر مجله های پرافاده می کنند، باید روحیه ای قوی داشته باشید، اما اگر بتوانید این انتقادات را همزمان با گریه کردن ها و زانوی غم بغل گرفتن هایتان در خود حل کنید، چند برابر قوی تر خواهید شد.
طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

یک روز از زندگی یک طراح مد

امکان دارد روز شما به عنوان یک طراح، حتی قبل از بیدار شدن تان شروع شود؛ بسیاری از افراد حرفه ای خلاق از خواب هایی که می بینند، الهام می گیرند و شاید اولین لحظات بیدار شدن تان را صرف کشیدن طرح یک روپوش یا بلوز خیلی عالی کنید. وقتی به استودیو رسیدید، اولین مرحله کار، هماهنگ شدن با تیم برای تعیین وظایف هر کدام از همکاران در طول روز است. اگر از قبل، پروژه ای را شروع نکرده اید، باید مقداری تحقیقات انجام دهید و برای لباس بعدی چند طرح رسم کنید.
اگر قبلا طرح ها را کشیده اید، شاید زمان یافتن مدل، ارسال به خرده فروشی یا برنامه ریزی برای عکاسی باشد. اگر طرح هایتان را مستقیماً بازاریابی می کنید، روزتان پر از تصمیم گیری های تجاری خواهد بود. اما اگر در یک شرکت بزرگ تر کار می کنید، احتمال دارد که کل روزتان فقط صرف فرآیند طراحی شود. به عنوان یک طراح، روز موفق روزی است که روی همه چیزهایی که کار می کنید علامت بگذارید. با این حال اگر شما هم مثل سایر طراحان هستید، فرآیند خلاقانه حتی شب ها و آخر هفته ها هم متوقف نخواهد شد.

طراحان مد چقدر درآمد دارند و چرا؟

طبق آمار سازمان کار ایالات متحده، میانگین درآمد سالانه یک طراح مد تا ماه مه سال 2017، 67.420 دلار بوده است. 10 درصد پایین طراحان، کمتر از 35000 دلار و 10 درصد برتر آنها، سالانه 135000 دلار درآمد داشته اند. در حالیکه طراحان مد حدود دو برابر بیشتر از همه مشاغل دیگر در سال درآمد دارند، اما احتمالا برای به برآورده کردن همه رویاهایتان به سالی بیشتر از 70000 دلار نیاز خواهید داشت.
تفاوت بین طراحان پر درآمد و کم درآمد، فقط در یک چیز خلاصه می شود: تجربه. بر اساس آمار نشریه Glassoor، طراحان دارای حداقل 10 سال سابقه، سالی بیش از 30000 دلار بیشتر از طراحان تازه کار درآمد دارند. با این حال، تجربه تنها عامل مهم معادله تبدیل شدن به یک طراح موفق نیست. هرچه بیشتر کارها را در اختیار خود بگیرید، درآمد بیشتری خواهید داشت.
اگر از کار کردن در یک شرکت متوسط به عنوان بخش کوچکی از یک تیم طراحی بزرگ برای مابقی عمرتان راضی باشید، احتمالا هیچگاه پیمودن مسیر موفقیت را تجربه نخواهید کرد. در عوض تنها راهی که می توانید از طریق آن نشانی از خود به جا بگذارید، این است که خودتان کار کنید. شاید چند سالی کار کردن برای یک شرکت بزرگ، بتواند خم و چم کار را به شما بیاموزید، اما هیچگاه از رویایتان دست نکشید و دائماً به دنبال ایده های طراحی جدید باشید که شما را از یک کارمند شرکت طراحی بودن به یک طراح ثروتمند تبدیل کند.
از آنجاییکه مدرک طراحی یک سرمایه گذاری اساسی به حساب می آید، تصمیم گرفته ایم تا نگاهی عمیق به بازده سرمایه (ROI) یک مدرک مُد داشته باشیم. در حین محاسبات، فرضیه های بسیار محافظه کارانه ای در نظر گرفتیم. اگر بتوانیم نشان دهیم که یک مدرک طراحی مد در بهترین حالت ممکن، بازده سرمایه مثبت دارد، مطمئن تر خواهید شد که مدرک تان ارزشمند است. به همین منظور، اینطور فرض کرده ایم که شما هیچ کمکی از خانواده نمی گیرید و بورسیه ای هم دریافت نمی کنید. فرض می نماییم که در حین تحصیل، کار هم نمی کنید. ما در محاسبات مان از شهریه غیر دولتی استفاده کرده ایم، چون نرخش از شهریه دولتی بالاتر است. در زمان بررسی درآمدهایتان بعد از کالج، فرض می کنیم که درآمد متوسطی دارید و هیچوقت شغلتان را به یک پست بالاتر و بهتر تغییر نمی دهید. همچنین فرض ما این است که همه وام های دانشجویی تان را به طور کامل پرداخت می نمایید. در نهایت اینطور در نظر می گیریم که هیچوقت مشمول هدیه تامین مالی وام ها و به تعویق افتادن آنها نمی شوید. بدین ترتیب شما بیشترین میزان سود را پرداخت می کنید.

هزینه کالج های مختلف

اولین چیزی که بررسی کردیم، میزان هزینه کالج های مختلف مُد بود. دقت داشته باشید که چارت زیر هزینه حضور در کالج را لیست کرده و شامل شهریه، سکونت، کتاب ها و سایر هزینه ها می شود:

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

حضور در یک مدرسه مد به مدت چهار سال به طور متوسط در حدود 180 هزار دلار هزینه خواهد داشت. این رقم به نظر بسیار زیاد می رسد، اما چند مسئله را در ذهن داشته باشید:

  • به طور متوسط، هزینه رفتن به یک کالج عمومی غیر دولتی حدود 21.629 دلار است.
  • اگرچه این میزان می تواند طی 4 سال تا 80000 دلار نیز بالا برود، اما یک فارغ التحصیل عادی در نهایت تنها حدود 28.650 دلار وام خواهند داشت. این یعنی بیشتر دانشجویان راهی برای پرداخت بخش عمده شهریه و هزینه هایشان پیدا می کنند.
  • بیشتر کالج ها، نوعی بورسیه یا کمک بر حسب نیاز ارائه می کنند.
  • گران ترین کالج ها، سالانه بیش از 60000 دلار شهریه دارند. در سال 15000 دلار دیگر و 100000 دلار هم در بلند مدت بسته به نرخ سود وام ها و سرعت پرداخت آنها به این مبلغ افزوده می شود.
  • اما موارد بهتری هم هست. دوره مد در موسسه مد فناوری (Fashion Institute of Technology) از میانگین هزینه های کالج های دیگر ارزان تر است و با وجود نرخ پذیرش 47 درصد، ورود به آن سخت نیست. دانشگاه دولتی کنت (Kent State University) نیز با شهریه سالانه 30.660 دلاری جزو 10 دانشگاه برتر قرار دارد.

هزینه ها و بازگشت سرمایه احتمالی یک مدرک مُد

حالا که می دانیم یک مدرک مد چقدر هزینه بر می دارد، بیایید بحث های اقتصادی یک مدرک مد در مقایسه با کسی که مستقیماً وارد بازار مد می شود را در نظر بگیریم. ما همه این اعداد و ارقام را با جزئیات توضیح می دهیم:

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

  • اگر قرار باشد تا 181.576 دلار وام دانشجویی را طی 25 سال با نرخ سود 5.05 درصد بازپرداخت کنید، مبلغ بازپرداخت تان طی این دوره 320.031 دلار خواهد بود.
  • احتمال دارد حداقل 40 سال از عمرتان را صرف کار کنید، اما می خواهیم واقع بینانه عمل کنیم و ببینیم که آیا می شود بعد از 30 سال، بازگشت سرمایه داشت یا خیر.
  • اگر قرار باشد بدون مدرک کالج به نیروی کار بپیوندید، میانگین درآمد سالانه تان، 37.336 دلار خواهد بود. آن را ضربدر 30 سال کنید، حدود1.120.080 دلار می شود.
  • برای اینکه مدرک مدتان طی 30 سال، 250000 دلار درآمد داشته باشد، باید 1.44011 + 250.000 = 1.690111 دلار درآمد کسب کنید.
  • شما 26 سال (با کسر چهار سال کالج) را برای کسب آن مقدار صرف می کنید. یعنی برای به دست آوردن بازده سرمایه 250.000 دلاری باید میانگین درآمد سالانه 26/ 1.690.111 = 65.004 را داشته باشید.

یعنی اگر مدرک مدتان برایتان شغلی ایجاد کند که سالانه حداقل 65000 دلار درآمد داشته باشید، ارزش اش را دارد. بیایید به برخی مشاغل رایج فارغ التحصیلان مد نگاهی بیندازیم تا ببینیم درآمدشان به حدی است که ارزش مدرک گرفتن داشته باشد.

درآمد مورد انتظار یک طراح مد

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

یکی از رایج ترین مشاغل برای یک فارغ التحصیل مد، طراحی مد است. یعنی فردی که لباس های اورجینال یا اصیل طراحی می کند. می توان متوجه شد که درآمد متوسط یک طراح مد در نزدیک درآمد هدف ما، یعنی 65000 دلار است. یعنی اگر 26 سال به عنوان طراح مد کار کنید، مدرک مدتان، بازگشت سرمایه خوبی برایتان به ارمغان خواهد داشت، چرا که قطعا با کسب تجربه بیشتر، درآمد بالاتری خواهید داشت.
گرفتن شغل طراحی مد چقدر سخت است؟ انتظار می رود تعداد کل مشاغل طراحی مد از سال 2016 تا 2026 حدود 3 درصد افزایش یابد، یعنی کمتر از نرخ 7 درصدی برای همان دوره. نرخ رشد پایین نشان می دهد که این یک صنعت، رقابتی است. ورود به این صنعت سخت است، اما آنچنان هم دشوار نیست. گرفتن اولین شغل طراحی و تداوم کسب تجربه، عامل موفقیت شما محسوب می شود. اگر این کار را بکنید، درآمدتان افزایش پیدا می کند و مبالغ بسیار بیشتری از آنچه برای مدرکتان خرج کرده اید، به دست خواهید آورد.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

درآمد مورد انتظار یک طراح فنی مد

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

یکی دیگر از مشاغل رایج برای فارغ التحصیلان مد، طراح فنی مد (technical fashion designer) است. کار طراح فنی مد همکاری با بخش تولید و طراحی برای حصول اطمینان از ساخت صحیح پوشاک است. میانگین درآمد سالانه این شغل سالانه نزدیک 65000 دلار است. این رقم نشان می دهد که اگر 30 سال به عنوان طراح فنی مد کار کنید، درآمد خوبی خواهید داشت. تعدادی از شغل های طراح فنی مد مانند شغل های طراحی مد باید از سال 2016 تا 2026 به رشد حدود 3 درصدی برسند. به همین دلیل دستیابی به شغل طراحی فنی تا حدودی چالش برانگیز خواهد بود. به نظر می رسد که کلید موفقیت شغلی در طراحی فنی، ورود به صنعت و گرفتن اولین شغل طراحی فنی است.

درآمد مورد انتظار طراح منسوجات

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

یکی دیگر از مشاغل رایج برای فارغ التحصیلان مد، طراحی منسوجات است. طراحان منسوجات، الگوهایی را برای لباس ها، حوله، فرش و محصولات پارچه ای می سازند. اندک طراحان منسوج در سال حدود 65000 دلار درآمد دارند. میانگین درآمد یک طراح منسوج با تجربه بیش از 10 سال، حدود 64800 دلار در سال است. این رقم نشان می دهد که شغل طراحی پارچه برای یک فارغ التحصیل مد شاید صرفه اقتصادی نداشته باشد. یادتان باشد که محاسبات ما از درآمدهای هدف بر اساس هزینه متوسط یک مدرک مد انجام شده است.
بسیاری از دانشجویان مد برای گرفتن مدرک مد، سالانه بیش از 45 هزار دلار خرج می کنند. در نتیجه اقتصاد طراحی منسوجات که حول 65 هزار دلار می چرخد، اندکی لرزان و سست است. این بدان معنا نیست که طراح پارچه شدن همیشه از نظر مالی برای دانشجویان طراحی انتخاب ضعیفی است، بلکه هزینه گرفتن مدرک می تواند تا حدی زیادی برای شما کمتر آب بخورد.
گرفتن بورسیه، فارغ التحصیلی زودتر، کار در حین تحصیل، زندگی با والدین و بازپرداخت زودتر وام ها برای کاستن هزینه های مدرک مد موثر هستند. همچنین یادتان باشد که رشد مشاغل برای بخش طراحی منسوجات، حدود 3 درصد است. این مشاغل نه تنها کم درآمد هستند، بلکه بسیار رقابت شدیدی نیز دارند. اگر قصد دارید شغلی با درآمد پایین داشته باشید (مانند طراحی منسوجات)، باید از هزینه ها، درآمدها و بده بستانهای آن آگاه باشید. همانطور که در مقاله نیویورک تایمز توضیح داده شده است، مدرک دانشگاهی برای بسیاری از دانشجویان، ارزش ندارد و نمی صرفد.

درآمد مورد انتظار یک خریدار مد

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

یک شغل متفاوت، اما رایج برای فارغ التحصیلان مد، تبدیل شدن به یک خریدار مد (fashion buyer) است. خریدار مد با خرده فروشان برای خرید لباس های مُد که مصرف کنندگان قصد خریدشان را دارند، کار می کند. میانگین درآمد یک خریدار مد، حدود 5000 دلار از میانگین 65000 دلاری ما پایین تر است. با این حال درآمد یک خریدار مد طی 30 سال بالاتر از حد هدف خواهد بود.
خریدار مد ضرورتا به اندازه مشاغل دیگر مجلل و پردرآمد نیست، اما برای جبران هزینه های مدرک دانشگاهی به اندازه کافی درآمد دارد. پیش بینی می شود که طی 10 سال آینده، تعداد مشاغل خریدار مد تا 6 درصد رشد داشته باشد. در حالیکه این میزان از رشد کلی 7 درصدی اندکی پایین تر است، اما نسبت به مشاغلی که تاکنون بررسی و تحلیل کرده ایم، بیشتر است. این مسئله نشان می دهد که وارد شدن به این صنعت به عنوان یک خریدار مد تا حدی آسان است. این آسانی می تواند به قیمت درآمد پایین تر تمام شود.
ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که اینگونه میانگین ها، حتی با ارقام منابع مشهوری مانند BLS و Glassdoor نیز تفاوت دارند. وقتی به دنبال شغل های خریدار مد می گردید، به سه لیست مشاغل مشابه در Glassdoor نگاه کنید:

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

همه اینها نسبت به آنچه دیدیم، میانگین درآمد بالاتری دارند. دلیل آن هم غیردقیق بودن میانگین های ما نیست، بلکه درآمدهای میانگین گویایی همه چیز نیستند. مشاغل زیادی هستند که درآمدی بالاتر از حد متوسط دارند، اما این موارد منعکس نمی شود. اینگونه مشاغل بسیار رقابتی هستند و تصور اینکه بتوانید با زندگی در شهرهای خوب و داشتن تجربه کافی آن مشاغل را بگیرید، منطقی به نظر می رسد.

درآمد مورد انتظار یک مدیر خرده فروشی

راهنمای تبدیل شدن به یک طراح مد - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

شغل پایانی مورد نظر ما برای یک فارغ التحصیل مد، ورود به عرصه خرده فروشی است. خرده فروشی به ویژه در بحث مد، یک صنعت رقابتی است. مغازه های خرده فروشی برای به حداکثر رساندن فروش جهت بهینه سازی عملیات هایشان باید مدیرانی را استخدام کنند. درآمد میانگین یک مدیر خرده فروشی، حدود 50 هزار دلار است. حتی مدیران فروش دارای بیش از 10 سال سابقه کار نیز تنها حدود 55000 دلار در سال درآمد خواهند داشت.
ما سعی کردیم برای یافتن مشاغل با درآمد بالاتر به لیست های Glassdoor نگاهی بیندازیم، اما نتوانستیم شغلی با درآمد بالاتر از 70000 دلار پیدا کنیم. علاوه بر این، شغل های مدیریت خرده فروشی طبق پیش بینی ها در 10 سال آینده، تنها 4 درصد رشد خواهند داشت. با در نظر گرفتن اینکه سهم تجارت الکترونیک از خرده فروشی از 13.7 درصد در سال 2019 به 17.5 درصد در سال 2021 خواهد رسید، یافتن دلیل رشد نکردن این مشاغل سخت نیست. به همین دلیل این پرسش مطرح می شود که آیا اخذ مدرک مد برای بر عهده گرفتن شغل مدیر خرده فروشی، ارزش دارد یا نه. مطمئنیم که برای بعضی از افراد، این مدرک ارزشمند است، اما توصیه می کنیم که قبل از ورود به این کار، حتما اعداد و ارقام را به دقت بررسی نمایید.

خلاصه هزینه

تحلیل ما نشان داد که مدرک مد می تواند شغل خوبی برایتان دست و پا کند و ارزش خرجی که می کنید، حتی اگر بالا باشد را دارد. حتی اگر 100 هزار دلار وام هم بگیرید باز هم در بلند مدت ارزش دارد. رمز کار شما انتخاب شغل درست است. خودتان هم تحقیق کنید. ما نشان دادیم که در صنعت مد مشاغلی هستند که شاید ارزش گرفتن مدرک را نداشته باشند. با این حال، شغل درست می تواند مدرک شما را در طول دوران کاری تان به صدها هزار دلار تبدیل کند.

عوامل سازنده یا نابود کننده شغل طراحی مد

عوامل کلیدی مهمی وجود دارند که در نهایت موفقیت شما به عنوان یک طراح را مشخص می کنند:

  • جزئیات: طراحان موفق باید بتوانند سنجش های دقیقی داشته باشند و با دردسر فراوان همه ابعاد یک لباس را طراحی کنند. توجه به جزئیات یکی از ابعاد حیاتی موفقیت شماست، به همین دلیل باید ذهنیت خلاقی داشته باشید.
  • عطش مد: حالا زمان آن فرا رسیده تا ببینید که آیا به اندازه کافی عاشق مد هستید که آن را به زندگی کاری خود تبدیل کنید. اگر نتوانید خودتان را برای دو سال، پنج سال یا ده سال دیگر در حال طراحی تصور نمایید، پیش از آنکه دیر شود، این شغل را ترک کنید.
  • آموزش: چه خودتان چم و خم کار را بیاموزید و چه به کالج بروید، دانش مد شما تعیین می کند که آیا می تواند در رقابت با همتایانتان باقی بمانید یا خیر.
  • انعطاف: شغل های مرتبط با صنعت مد با توجه به ساعت های کار طولانی و انتقادات همیشگی، کار سختی محسوب می شود. از خودتان بپرسید که آیا شخصیتی سازگار با فشار دارید یا خیر.
  • شانس: چه به این مسئله اعتقاد داشته باشید و چه آن را رد کنید، اما باز هم باید بدانید که موفقیت در مد، یعنی در زمان درست در جای درست بودن.

طراحان مد در چه مناطقی و به چه میزان کار می کنند؟

بیشتر مشاغل دنیای مد در نیویورک، لس آنجلس، لندن و پاریس هستند. با توجه به نوع کار طراحی که انجام می دهید شاید برای یک عمده فروش پارچه، شرکت طراحی، استودیوی فیلم یا حتی اگر خوش شانس باشید برای خودتان کار کنید.
طراحان معمولا دفترهای بزرگی دارند که در آن پارچه ها را روی میزهای بزرگ پهن می کنند و بدون اینکه بر سر فضا با کارگرانشان در جدال باشند، به نشستن لباس ها بر تن مانکن ها نگاه می کنند. دیوارهای دفاتر طراحی، پوشیده از طرح های دستی هستند و وجود ابزار هنری در اطراف چیزی است که دیدنش بسیار رایج است.
طراحان مانند بیشتر مشاغل خلاق دیگر، خیلی یک جا نمی مانند و شاید مجبور باشند زیاد از دفتر بیرون بروند. به طور کلی، طراحان صنعت مد، هفته ای حداقل 40 ساعت کار می کنند و از آنجاییکه کار بر روی میز و با لپ تاپ رایج است، لذا مرز بین کار و سرگرمی برای این افراد چندان مشخص نیست. برخی از طراحان شاید هفته ای، 80 ساعت نیز کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *